י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
רוב סבורים; נתניהו מזלזל בנו

סקר: 40% רוצים לראות את שקד החילונית כמנהיגת המגזר

סקר שנערך בקרב בני הציונות הדתית, מלמד כמה דברים על הלך הרוח במגזר, לאחר ההתרסקות בייצוג, עם נטישתם של בנט ושקד את 'הבית היהודי' | התוצאה מלמדת כי רוב ברור מעוניין שאיילת שקד תנהיג את הציונות הדתית למרות היותה חילונית | 76% סבורים כי ביבי נוהג בזלזול בשותפיו הקואליציוניים מהציונות הדתית

סקר: 40% רוצים לראות את שקד החילונית כמנהיגת המגזר
הרב רפי פרץ עם פעילים צילום: פלאש 90

הציונות הדתית חוותה טלטלה משמעותית בבחירות האחרונות לכנסת ה-21 ומקבלת כעת הזדמנות שנייה לתקן את התוצאה בבחירות לכנסת ה-22.

ימיה המפוארים היו בבחירות 2013, כאשר נפתלי בנט ואיילת שקד רצו לראשונה ברשימה מאוחדת עם כלל סיעות הציונות הדתית, בנט אז היה מטאור פוליטי, איילת שקד עדיין לא הוכיחה את כישוריה והיתה ח"כית מן המנין, אולם בנט הצעיד את המפלגה והביאה להישג חסר תקדים של 12 מנדטים. בבחירות 2015 ירדה המפלגה ל-8 מנדטים לאחר שתיית קולות מאסיבית של בנימין נתניהו. 

בבחירות האחרונות חוותה המפלגה נטישה של בנט ושקד יחדיו לטובת הקמת מפלגה עצמאית מתחרה. התוצאה היתה שאיחוד מפלגת הימין שתחתיו חסו 'הבית היהודי', 'האיחוד הלאומי' ו'עוצמה יהודית' קיבלה רק חמישה מנדטים וזהו כל הייצוג של הציונות הדתית הרשמית, מלבד הח"כים חובשי הכיפה הסרוגה בליכוד וב'כחול לבן', 'הימין החדש' לקח כמעט 4 מנדטים חסר כ-1,200 קולות. הוי אומר שבנט ושקד נגסו בקולות הציונות הדתית, אך לא עברו את אחוז החסימה.

כאמור, כעת מקבלת הציונות הדתית הזדמנות שנייה לתקן את התוצאה ולהחזיר את הכבוד. לקראת הבחירות החדשות ערך העיתון 'מקור ראשון' סקר בקרב בני הציונות הדתית שבדק כמה היבטים פוליטיים.

הסקר בדק מי צריך להוביל את המפלגה המאוחדת של הציונות הדתית? 40.1% סבורים כי איילת שקד צריכה לעמוד בראש רשימה כזו. 19% סבורים כי נפתלי בנט צריך לשוב ולהנהיג את המגזר. 15.1% סבורים כי בצלאל סמוטריץ' צריך להוביל לעומת 14.8% הסבורים כי הרב רפי פרץ צריך להמשיך לעמוד בראש הרשימה. 2.6 השיבו כי איתמר בן גביר ו-1% סבורים כי משה פייגלין צריך להיות בראש.

למי הצביעו בציונות הדתית בבחירות האחרונות

כן נשאלו משתתפי הסקר בקרב בני הציונות הדתית, למי הצבעתם בבחירות האחרונות?

42.7% השיבו כי הצביעו ל'ימין החדש' של בנט ושקד, לעומת 41.5% לאיחוד מפלגות הימין. 6.8% השיבו כי הצביעו לליכוד. 3.9% השיבו כי הצביעו לפייגלין, 1.9% למפלגה אחרת, 1.8% ל'כחול לבן', 0.7% ל'גשר' של אורלי לוי-אבקסיס, 0.5% לכחלון, ו-0.2 אחוז השיבו כי הצביעו לתנועת ש"ס.

עוד נשאלו משתתפי הסקר, האם אתם מתחרטים על הצבעתכם והאם הייתם משנים אותה?

76.7% מהמשתתפים השיבו כי הם אינם מתחרטים. 14.9% השיבו כי הם מתחרטים על אופן הצבעתם. 8.4% עדיין מתלבטים.

סקר 'מקור ראשון' בדק גם כן אופציה שסיעות הימין רצות עצמאית, אם לא היתה מגבלת אחוז החסימה. התוצאות הן כדלהלן. 'הימין החדש' מקבל את מירב הקולות עם 43.4%, 'הבית היהודי' היה מקבל במקרה כזה 22.8%, 'האיחוד הלאומי - תקומה' היה מקבל 11.7%, 'עוצמה יהודית' היה מקבל 6.8%, הליכוד 6%. 'זהות' של פייגלין 3.9%, מפלגה ימנית אחרת 3.4% ו'כחול לבן' שני אחוזים בלבד.

הרוב סבורים כי נתניהו מזלזל בציונות הדתית 

משתתפי הסקר נשאלו, כיצד לדעתך נוהג ראש הממשלה בנימין נתניהו בשותפיו מהציונות הדתית ביחס לשותפים הקואליציוניים האחרים? 62.9% סבורים כי נתניהו מזלזל בציונות הדתית יותר מן השותפות האחרות, 18% סבורים כי הוא נוהג בהם כמו בשאר השותפים, 9% השיבו כי הוא מעדיף אותם על השאר, 10.1% השיבו כי אין להם דעה בנושא.

56.7% מהנשאלים בסקר השיבו כי ברצונם לראות רשימה אחת המאחדת את כלל הסיעות הדתיות המתמודדות לכנסת. לעומת זאת 17.1% רוצים רשימה מאוחדת, אך ללא 'זהות' ו'עוצמה יהודית'. 14.1% מעוניינים לראות שתי רשימות מאוחדות, באחת את 'איחוד מפלגות הימין' במתכונתה הנוכחית, ורשימה נוספת של 'הימין החדש' ו'זהות' יחדיו. 6.3% מעוניינים לראות את כולם ברשימה אחת, מלבד 'עוצמה יהודית' הנתפסת כקיצונית מדי עבורם.

 

איילת שקד איחוד מפלגות הימין נפתלי בנט בחירות לכנסת בחירות 2019 מפלגת הימין החדש עוצמה יהודית זהות משה פייגלין הציונות הדתית דתיים לאומיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד