י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
התופעה שמדאיגה את בלפור

ההצעה המגונה של נתניהו עשויה לעלות לו ביוקר

גל ביקורות חריפות: הטעות הנוראית של נתניהו בהצעה המגונה לגבאי, היא שבשונה מהצעות מגונות שלו בעבר - הפעם מתקיימות בחירות חודשים ספורים אחרי; הציבור לא ימהר לשכוח - הליכוד עשוי לחטוף מכה קשה • טור דעה מאת יוסי אסולין

ההצעה המגונה של נתניהו עשויה לעלות לו ביוקר
תופעה מדאיגה. נתניהו ביום פיזור הכנסת צילום: רויטרס

בימים האחרונים אנו עדים לתופעה לא בלתי מעניינת: עיתונאים בכירים מהימין האידאולוגי, בעיקר מהימין הדתי, מביעים עמדות ביקורתיות ונחרצות כלפי מדיניותו של ראש הממשלה נתניהו - שלדבריהם לא עולה בקנה אחד עם מדיניות הימין ועם התפישה האידאולוגית של המחנה.

יש שכינו אותו "אבן רחיים על צווארו של הימין", יש שקראו "לחשב מסלול מחדש", ויש שאף הפליגו למחוזות קצת יותר רחוקים והגדירו את התנהלותו "מושחתת" וקראו להחליפו. כל עיתונאי, נימוקיו וסיבותיו עמו. הצד השווה: כל העיתונאים הללו לא העזו לעשות זאת עד כה. בטח לא בערב בחירות. אז מה השתנה? 

דומה כי מה שהפך את הקערה על פיה זו היא הצעתו המגונה של נתניהו לגבאי ערב פיזור הכנסת - שהיא, אם להגדיר במשפט, ביטול כל מה שהיה חשוב לימין בקדנציה הנוכחית תמורת הבטחה לקדנציה נוספת של נתניהו בכיסא העור המפנק.

מה שהופך את הטעות של נתניהו לטעות נוראית, זו העובדה שבשונה מהצעות מגונות שלו בעבר - הפעם מתקיימות בחירות חודשים ספורים אחרי כל הבוקה ומבולקה הזו; הציבור לא ימהר לשכוח.

ולא שלא היו נורות אזהרה בוהקות קודם, היו ועוד איך (ע"ע סבבי המתקפות על העוטף, פרשת המסתננים ועוד). אבל ייתכן כי ההצעה הזו היא בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל".

אין לי ספק שסבב (מילה שאוהבים בבלפור) הביקורות הפנימית הללו כנגד המנהיג הבלתי מעורער של הימין (לפחות עד עכשיו), שעוד עשוי רק להתרחב ולפרוש כנפיים - מדאיג מאוד את אנשי ראש הממשלה.

בדיעבד, בלשכת נתניהו ניסו למכור את זה כ"ספין" שנועד להפחיד את ליברמן. אבל מפרטי השיחות שהיו בבלפור בין גבאי לנתניהו, עולה כי המהלך היה סגור מבחינת ראשי הקואליציה, ולולא ההדלפה מבעוד מועד - ייתכן שאף היה היה יוצא לפועל.

הימין יכול לסבול ולתרץ כל מיני מצבים; לומר שמדובר באילוצים וכי 'מה שרואים משם' וכו'; אבל לסבול מצב שבו יחימוביץ' מהשמאל תכהן כשרת המשפטים, או שסתיו שפיר תכהן כשרת החינוך, או לוותר על פסקת ההתגברות שכה נחוצה? זו כבר טעות אחת יותר מידי. טעות שעשויה לעלות לנתניהו במנדטים שיעברו לימין החזק והבטוח.

זה יכול לבוא לידי ביטוי במצביעי ליכוד שיזנחו את המפלגה לטובת מפלגות ימניות יותר, או כאלו שיחזרו להצביע למפלגות ציונות הדתית - כדי לגרום לנתניהו להיות מחויב יותר למחנה האידאולוגי ולימין בכלל. דבר אחד בטוח: בבלפור לא רגועים וינסו לעשות הכל כדי לשקם את התדמית השלילית שנוצרה.

בנימין נתניהו ליכוד אבי גבאי הצעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד