י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בתום מו"מ לילי ממושך

הפסקת אש ב'חברון': ההנהלה התקפלה והבחורים יחזרו לישיבה

לאחר למעלה משבוע של מחאה חסרת תקדים בישיבת הדגל הליטאית, שכללו השבתה של בית המדרש במשך ימים שלמים והכרזה מצד רה"י כי הבחורים "איבדו את חלקם לעולם הבא", הגיעו הצדדים להסכם פשרה. כל הפרטים על הסיכומים שהושגו בדיון אל תוך הלילה. פרסום ראשון

היכל ישיבת חברון ריק מבחורים. צילום: ארכיון
היכל ישיבת חברון ריק מבחורים. צילום: ארכיון

פרסום ראשון - הבחורים הצליחו לקפל את צוות הישיבה: בתום ישיבה ארוכה שנמשכה אתמול בלילה ליל שישי בביתו של ראש הישיבה הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין בגבעת מרדכי בירושלים בהשתתפות ראש הישיבה הגאון רבי דוד כהן הוחלט על הפסקת אש.

בישיבה השתתפו קבוצה מתלמידי הישיבה שבוועד חמישי, כאשר בהידברות בינם לבין ראשי הישיבה הושגו ההסכמות. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

לאחר סדרת מפגשים שנכשלה, הוחלט שבחורי וועד חמישי ינהלו את המגעים - ולא אלו מוועד רביעי, שארגנו את המרד ב'סדרים'.

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד, כי ראשי הישיבה אמרו שצריך לעשות חשבון נפש גדול בעקבות מה שקרה, כאשר סילוקו של בחור שנראה בטלוויזיה הצית אש ללא מעצורים.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' לראשונה, על 'העפתם' של שישה בחורים ממארגני המרד - הללו חזרו כעת לישיבה במסגרת ההסכמים, בצעד שנתפס כהתקפלות של ההנהלה. בתגובה, בוועד רביעי הודיעו כי חוזרים לישיבה "בשטייגען גדול". הבחור שסולק בשל הופעותיו בטלוויזיה, יחזור בחודש אלול לישיבה כפי המסתמן כעת.

נכדו של אחד מראשי הישיבה, הלומד בוועד רביעי ונחשב לאחד ממנהיגי המרד, אף השאיר הודעה לחבריו לחזור ולעשות שטייגען מלא מלא בכל השבוע הקרוב.

אחד הבחורים בישיבה אף אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי הבחורים שוקלים אף לעשות מעין 'המשך הזמן' אחרי תשעה באב, לאחר ביטול התורה שנגרם בשל צעדי המחאה.

כזכור, יום בלבד קודם לכן נרשמה הסלמה חסרת תקדים במחאה, שפורסמה לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', כאשר תלמידי הישיבה נמנעו שוב מלהיכנס לבית המדרש ורבים מהם אף עזבו את הישיבה והתחילו מוקדם את 'בין הזמנים'.

בתגובה על כך, נרשמה התבטאות חריגה בחריפותה מצדו של ראש הישיבה וחבר ה'מועצת', הגאן רבי דוד כהן, שפורסמה אף היא לראשונה כאן ב'בחדרי'.

"גיהנם כלה והם אינם כלים. הם איבדו את החלק שלהם לעולם הבא", אמר ראש הישיבה. "מי שמשחק עם זה - משחק עם העולם הבא שלו. לא תהיה להם כפרה עולמית".

מוקדם יותר ביום רביעי התחדשו צעדי המחאה מצד הבחורים, לאחר שחל פיצוץ במגעים בין הצדדים. הבחורים דרשו להחזיר לישיבה את התלמיד ש'הועף', כמו גם להגדיל את שעות המים החמים במקלחות בליל שישי, כך שיזרמו כל הלילה הבחורים דרשו גם להסיר את מצלמות האבטחה מחדר האוכל ולבטל את איסור הרישיונות בישיבה.

אולם ראש הישיבה הגרמ"מ פרבשטיין סירב לפתוח במשא ומתן באופן ישיר, ולאחר מכן סולקו מהישיבה שישה בחורים נוספים - מטובי הבחורים בועד רביעי. ה'מועפים' החדשים, ביניהם נכדו של אחד מראשי הישיבה, היו בין מארגני המחאה הגדולה בישיבה במהלך הימים האחרונים.

הרוחות בישיבת 'חברון' סערו עם הישמע הבשורה ואתמול, כתגובה ספונטנית, מאות בחורים לא נכנסו לסדר א' והסדר נשאר ריק. במקביל, עשרות בחורי וועד רביעי באופן ספונטני עזבו את הישיבה וסיימו את הזמן מוקדם מהרגיל.

המחאה עצמה פרצה בימים האחרונים עקב כך שאחד הבחורים המצוינים בישיבה, תלמיד וועד רביעי, 'הועף' מהישיבה. הסיבה להשלכתו מהישיבה, כך עולה מבדיקת 'בחדרי', היא שני ראיונות טלוויזיוניים שהעניק הבחור לתכניות שונות בשנים האחרונות. כך, התראיין הבחור בעבר למצלמות התכנית של אמנון לוי, בה סיפרו בחורים על כמה הם דורשים לחתונתם.

ביום רביעי האחרון הדבר החל להתפרסם בישיבה, וביום חמישי בבוקר החל גל המחאה. כל בחורי ועד רביעי שבו לומד הבחור, נמנעו באורח מופגן מלהיכנס לסדר א' בישיבה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד