י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בתגובה להערה תמימה

השוטר גרר את החסיד לסמטה, חנק והכה בראש

בית משפט השלום בירושלים קיבל את גרסתו של חסיד תולדות אהרן, העומד בראש ארגון נגד אלימות שוטרים, שנפל בעצמו קרבן קשה מצד שוטר ימ"ר, בתגובה להערה תמימה שהעיר לאחרון על התנהגותו האלימה. פרקליט השוטר: "מתכוון לערער על ההרשעה"

השוטר גרר את החסיד לסמטה, חנק והכה בראש
שוטר ימ"ר גיל זקן תוקף את יצחק דוידוביץ צילום: מתוך הוידאו

ביום שישי לאחר חג השבועות, במהלך מבצע "חרד"קים יזומים" של משטרת ירושלים, נערכו עימותים רבים בין כוחות משטרה ותושבים מקומיים, בוצעו מעצרים שסוקרו בהרחבה ב'בחדרי'. היום (שלישי) בית משפט השלום בירושלים הרשיע את השוטר גיל זקן, שנתן אגרוף לאחר הנוכחים במקום.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי המחלקה לחקירת שוטרים, במהלך הפעילות הותקפו מספר שוטרים, ואלה ביצעו מעצרים של מספר חשודים. מאחר ונוצרה מהומה, השוטרים אף נאלצו להשתמש בכוח. השוטר זקן, ניסה לעצור את אחד המעורבים תוך שהוא משתמש בכוח, אולם המעצר סוכל על ידי נוכחים שהוציאו את העצור מידי השוטרים.

יצחק דוידוביץ', חסיד תולדות אהרן שהקים יחד עם נוספים את ארגון הל"ם - הקץ לאלימות משטרתית, נכח במקום והעיר לשוטר על שימוש בכוח שנקט כלפי המעורב. בתגובה, זקן תפס את דוידוביץ' בפלג גופו העליון, דחף אותו לעבר משקוף אבן של כניסה לבניין סמוך והכניסו לתוכו, שם על פי כתב האישום, חנק אותו והכה אותו באמצעות אגרוף לראשו, תוך שהוא אומר לו, "אני לא רוצה לראות אותך יותר".

השוטר זקן טען, כך נודע ל'בחדרי חרדים', כי דוידוביץ' היה אחד מבין אותם אנשים שניסו לסכל את המעצר שביצע. לדבריו, דוידוביץ' נצמד אליו, הקניט אותו לאורך האירוע, הפריע לביצוע מעצרים והתסיס את ההמון. השוטר הכחיש כי הרביץ לדוידוביץ', אך אישר כי הניח יד על הצווארון שלו, ואף אמר לדוידוביץ' שאם עוד פעם ימשיך להפריע למהלך עבודתם - הוא יעצור אותו. יחד עם זאת, השוטר לא נתן הסבר מניח את הדעת, למה היה צריך להזהיר אותו בסמטה פנימית, ולמה לא עצר את דוידוביץ' על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

השוטר תופס את דוידוביץ

דוידוביץ' סיפר שהופעלה אלימות קשה נגד אזרחים, ובין היתר כלפיו. לדבריו, כאשר עמד בצומת שבטי ישראל וראה את השוטר מנסה לעצור חרדי תוך הפעלת אלימות, פנה אליו ואמר לו "אל תרביץ". לדבריו, בעקבות כך, השוטר תפס אותו, הטיח אותו בקיר, הכניס אותו פנימה לחצר שהייתה קרובה, נתן לו אגרוף ואמר לו "אני לא רוצה לראות אותך יותר, זו פעם אחרונה שאני רואה אותך".

אריה שישא העיד כי באותו יום החליטה המשטרה, "לעשות הצגות בשכונה שלנו במאה שערים". לדבריו, כך מהעדות שהגיעה ל'בחדרי', ראה את הבלגן ונכנס לסמטה בשבטי ישראל-פינת מאה שערים, "ברחתי לכניסה, ראיתי איך אחד מכניס את יצחק דוידוביץ' לתוך החצר באגרסיביות, תופס אותו בצווארון, מכניס אותו פנימה ונותן לו אגרוף בראש. צועק עליו פעם אחרונה שאני רואה אותך פה. זה מה שראיתי זה היה הסיפור". לדבריו, ראה את השוטר נותן לו אגרוף לכיוון הצד הימני של הפנים, "אני חושב שזה צריך להיות על אוזן שמאל של דוידוביץ'".

השאלה שנדונה בבית המשפט, היתה האם השוטר הרביץ או לא. בתיעוד וידאו שהוצג בבית המשפט ואף מתפרסם כאן ב'בחדרי', לא רואים את התקיפה המדוברת. רואים את השוטר, דוידוביץ' ושישא, מתקהלים סביב מעצר של חרדי אחר. בהמשך רואים את סאמט מושיט ידו לעצור החרדי, שבעקבותיו התחיל השוטר לעצור את סאמט והובילו לפינת הרחוב, בחזית חנות הצ'יינג'.

מעצרו של סאמט סוכל על ידי מפגינים, שהצליחו למשוך אותו מידי השוטר ולהבריחו מהאזור. במונה הסרטון 1:31-1:32 נראה דוידוביץ' פונה לשוטר ואומר לו דבר מה, ובעקבות כך השוטר תופס אותו ומכניסו לתוך הסמטה (מונה 1:37). העד שישא, נצפה אף הוא נכנס לסמטה כמה שניות קודם. במונה 1:40, נראה השוטר יוצא ואחריו דוידוביץ' שצועק לעברו, וגם מסמן עם ידיו לעבר מצלמות האבטחה.

האם במשך שלוש השניות בתוך הסמטה, השוטר הכה את דוידוביץ'? השופטת שרון לארי-בבלי קבעה "עדותו של המתלונן אמינה עליי". היא ציינה כי אכן "המתלונן שם לו למטרה להילחם באלימות משטרתית כלפי המגזר החרדי, ובתוך כך הקים לאחרונה, יחד עם כמה נוספים, את ארגון 'הל"ם'- הקץ לאלימות משטרתית. ואולם, לא מצאתי כי במקרה דנן עצם היותו לוחם נגד אלימות משטרתית יש בה כדי לפגוע במהימנות דבריו".

השוטר מכניס את דוידוביץ לסמטה

פרקליטו של השוטר הנאשם, עו"ד יצחק כהן, הצליח במהלך החקירה הנגדית לאתר מספר סתירות בעדויות, אך השופטת קבעה כי אין בהם כדי להשפיע על העדות המתייחסת לכתב האישום. אחד מהם, הרלוונטי ביותר לכאורה, האם הוכה בצד ימין של פניו או בצד שמאל. בעדותו של דוידוביץ' במח"ש מסר, כי היה זה "בצד ימין מעל אוזן ימין". אולם שישא בעדותו אמר כי היה זה "בצדו השמאלי של ראשו". השופטת קבעה כי לא מדובר בסתירה מהותית שיש בה כדי לכרסם בראיות.

"התרשמתי עמוקות מעדותו של מר שישא. ההסברים שסיפק, כמו גם הפרטים השונים, תאמו את יתר הראיות בתיק, וניסיונו של ב"כ הנאשם לקעקע את עדותו, ובתוך כך לפגוע במהימנותו, לא צלחו בלשון המעטה" אמרה השופטת בהחלטה שהגיעה לידי ב'בחדרי'. עו"ד יצחק כהן הציג לשישא את הסרטון, בו הוא לכאורה מרביץ, אך זה הסביר כי ניסה להלביש כיפה לעצור. "אצלנו החרדים לא הולכים בלי כיפה אפילו שנייה" נימק.

השופטת אמרה כי ניתן לבסס את הרשעת השוטר, על סמך עדותו של דוידוביץ' בלבד, לאחר שנמצאה אמינה ומבוססת. "אולם במקרה דנן, עדותו של מר שישא מתווספת לעדות המתלונן ומספקת בסיס נוסף להרשעתו". השופטת הדגישה עוד, כי הסתירה בדבר מיקום הפגיעה בראשו של דוידוביץ', "יש בה כדי להסיר חשש שמא מר שישא והמתלונן תיאמו גרסאות". לעומת זאת אמרה, כי "עדותו של הנאשם (השוטר א.ש) לא הותירה רושם אמין במיוחד".

לאחר שהשופטת הרשיעה את השוטר, בביצוע עבירת תקיפה סתם, העידו לטובתו סנ"צ אורי יפתח מפקד הזרוע המבצעית בימ"ר ירושלים, וכן פקד יהונתן וקנין קצין בילוש בזרוע המבצעית בימ"ר ירושלים. השניים העידו על שוטר מקצועי, אמין מאוד, וביקשו להתחשב בעונשו.

דוידוביץ מצביע לעבר המצלמה

בסיום הדיון, השופטת שרון לארי-בבלי מבית משפט השלום בירושלים גזרה על השוטר חודש מאסר על תנאי, כפי שסוכם בהסדר הטיעון עם מח"ש. עו"ד יצחק כהן, שמייצג את השוטר, אמר ל'בחדרי חרדים' כי הוא מתכוון לערער על ההרשעה בבית משפט המחוזי.

יצחק דוידוביץ', שהוכה לטענתו ללא עוול בכפו, אמר ל'בחדרי' לאחר הרשעת השוטר, כי "מדובר בהרשעה על אירוע מלפני שנה, הייתה אלימות קשה נגד תושבי החרדים במאה שערים, האירוע הזה גרם לעסקנים להקים ארגון שיטפל בתביעות נגד שוטרים אלימים במגזר החרדי, וההרשעה הזו בנוסף להרשעות אחרות בתיקים קודמים - מוכיחה עד כמה הארגון חשוב. אנחנו מקווים שזה ירתיע שוטרים לעבור על החוק ולהפעיל אלימות קשה נגד תושבים חרדים. אם ההרשעה הזו לא תביא להפסקת אלימות נגד החרדים מצידה של המשטרה, אז אנחנו מקווים שההרשעות הבאות יגרמו לכך".

עו"ד איציק כהן

אלימות שוטרים חרדקים יזומים מאה שערים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד