י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אדריכל 'החשמל הכשר' מדבר

איציק כהן על גפני: "מקווה שיתעשת ויתחיל להרהר בתשובה". צפו

בראיון מיוחד ל'בחדרי', מגולל אדריכל רפורמת 'החשמל הכשר', סגה"ש יצחק כהן, את השתלשלות הרפורמה שנמשכה למעלה מעשור שנים • המכשולים, הדיונים, הקרב על הקרדיט, איך ומתי הוא ייצא אל הפועל • וגם, על היעד הבא שלדבריו כבר הסתיים אלא שח"כ גפני אשם בעיכובו

איציק כהן על גפני: "מקווה שיתעשת ויתחיל להרהר בתשובה". צפו
סגן השר יצחק כהן בראיון צילום: ארי קלמן

כבר בשנת 2005, החל סגן שר האוצר הטרי (אז) חה"כ יצחק כהן מסיעת ש"ס, לגבש יוזמה לרפורמת ענק שנראתה אז כבלתי אפשרית, הסגן הצעיר חלם על 'חשמל כשר' בכל הריכוזים החרדים. כהן הצעיר החל לפעול ונתקע לאורך 13 שנים באין ספור מכשולים, אך הוא לא נרתע ובתום עשרות דיונים, מאות מסמכים, הגיעה בחודש החולף רפורמת הענק למישור הסופי, כאשר וועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה שתצא בתקופה הקרובה לפועל. בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' מגולל כהן את הדרך להצלחה הכבירה.

צפו בראיון המיוחד

סגן שר האוצר יצחק כהן, בימים האחרונים אנחנו רואים איזו שהיא התפתחות בחשמל הכשר בשבת, אתה בעצם האדריכל שעומד מאחורי היוזמה הזאת מאז 2005 - מאיפה הכל התחיל? 

הכל התחיל מדרישותיהם של גדולי ישראל ובראשם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שיבדל לחיים ארוכים מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א, האדמו"ר מבעלזא והאדמו"ר מגור, בבקשה לקדם את הנושא הזה שהוביל לשנים של עבודה. בתחילת הדרך היה מדובר שאנחנו נכשיר את תחנות הכוח, אבל כיוון שבמשך הזמן נכנסו חברות יצור חשמל פרטיות שהיו מזהמות את המערכת במלאכה עד שראינו שזה בלתי אפשרי אז הלכנו לכיון אחר לגמרי - הלכנו לכיון שחברת חשמל תייצר את החשמל הכשר, בהתאם להנחיות של גדולי ישראל. וכך הגענו ברוך השם לפרק הסיום שגם רשות החשמל שהיא הרגולטור נתנה את הסיכום המאוד מוצלח הזה.

מה קרה שהדבר התעכב לאורך השנים - מעל לעשר שנים מאז שאתה הוגה את הרעיון עד שזה קורה בפועל?

מכיוון שהטכנולוגיה רצה קדימה ומתקדמת, אנחנו צריכים לעקוב אחרי הטכנולוגיה וצריכים לבדוק, שתמיד לא יהיו כשלים טכנולוגיים שיזהמו את התהליך, זו הסיבה שהגענו בסופו של דבר לפורמט הזה, כפי שאתה קורא את זה בתוך הסיכום עצמו, שחברת החשמל תיקח על עצמה את הפרויקט של יצור החשמל הכשר בהשגחה של גדולי ישראל וכמובן שהרגולציה של רשות החשמל תאשר את זה וזה לא קל, אבל בסופו של יום אפשר לברך על המוגמר.

(סגן השר בראיון לארי קלמן בלשכתו) 

בקצרה, אם תוכל להסביר לגולשי 'בחדרי חרדים', מי שירצה חשמל כשר בבית, מה הוא יצטרך לעשות?

אנחנו בקרוב מאוד נצא לפיילוט בשכונת החרדיות בירושלים, בבני ברק, ביתר, מודיעין עילית ובבית שמש - נבחר שכונה בכל עיר נעשה את הפיילוט השכונתיות ומשם נמשיך הלאה. לפעמים יש מצב שערים שלימות יהיו מאחורי המטרייה הזאת, לפעמים זה צרכנים בודדים שצריך למצוא להם פתרון אחר, אבל החיבור הבטיחותי, התעריף המפוקח והחשמל הכשר בשעה טובה יוצא לדרך.

אנחנו רואים חברי כנסת ונציגים נוספים שרוצים שהקרדיט יגיע אליהם, מה אתה אומר על זה?

אדרבה, כולם מוזמנים ליטול חלק עם שבת קודש שהיא מקור הברכה, כולם מוזמנים להצטופף מתחת הקדושה של השבת הקדושה, כולם מוזמנים לתת כתף - אני מקבל את כולם בברכה.

• • •

סגן שר האוצר שיוזם גם רפורמת ענק בביטוח לאברכים, שכפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' הגיעה כבר לשולחנו של שר החינוך נפתלי בנט וממתין לחתימתו, כהן תוקף את יו"ר וועדת הכספים ואמר כי הוא מקווה שגפני "יחזור בתשובה" ויפעל לאשר את היוזמה שתהווה בשורה של ממש לאברכי הכוללים.

אתה מסיים עכשיו פרויקט ארוך, של שנים ארוכות, מה היעד הבא?! ביטוח אברכים, תוכנית השמיטה?

ביטוח אברכים זה פרויקט שהסתיים, יש מעל למאה מ'גדולי ישראל' שחתומים על הפרויקט הזה, הוא הונח על שולחנו של שר החינוך לחתימה, אבל יש מי שמעכב אותו (בנט א.ק) מלחתום על זה, והוא מאיים עליו שהוא יקשה עליו בוועדת הכספים אבל נצטרך להתגבר גם על זה כמו שהתגברנו על שאר הקשיים.

יש לך יעד מתי אתה רוצה לסיים את פרויקט 'ביטוח האברכים'?

זה פרויקט שהסתיים.

אבל חה"כ גפני לא רוצה שזה יעבור.

כן, נכון. הוא מעכב את זה ואני מקווה שהוא יתעשת ויתחיל להרהר בתשובה.

חשמל ביטוח אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד