י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חתך את פאותיו וגילח את זקנו

מרגש: פרק תהילים החזיר אותו בתשובה

נמאס לו מהכל, עזב את הישיבה והחל להסתובב במקומות שאינם מתאימים לבחורים חרדים • פרק תהילים אחד, ובהמשך גם משנה אחת - החזירו אותו בתשובה • מפתיע ומרגש

מרגש: פרק תהילים החזיר אותו בתשובה
אילוסטרציה צילום: סרג' אטל, פלאש 90

היה זה לפני כשנה, הגיע אלי בחור ממשפחה טובה וחשובה, הוא היה בגיל 20 ועזב את הישיבה בה הוא למד. חתך את פאותיו הארוכות, גילח את זקנו הקטן והשאיר לראשו כיפה קטנה לזכר... למרות המראה החיצוני החדש שלו, לב ונשמה ענקיים היו לו. הכל בחוץ זה כיסויים, אך בנקודה הפנימית כולם טובים וקדושים. רק צריך להאיר את הגחלת הפנימית.

לא אכנס לסיפור החיים הקשה שעבר על הבחור בימי ילדותו, זו לא המטרה בטור הזה. הייתי קורא לו לשבתות אלי הביתה, מנסה לחמם את נפשו, ליבו ונשמתו במעט אור.

הוא היה מסתובב בלילות עם החברים החדשים שמצא, בכל מיני מקומות שאין כאן המקום לפרטם. הוא היה מספר לי שהרב שהוא היה הולך אליו, היה מפרט לו בפרטי פרטים את העונש הגדול שמחכה לו בגיהינום על המקומות שהוא מסתובב בהם. "אל תגיד אחרי זה שלא הזהרתי אותך", היה אומר לו אותו רב.

נו, ומה אתם חושבים? זה עזר ההפחדות של אותו רב? ממש לא ולא. הבחור הגיע למצב שזה כבר לא היה מעניין אותו ההפחדות הללו והוא הפסיק להגיע אליו.

הקב"ה סובב שהוא הגיע אלי והיה זה בתקופה בה הוא פרק מעליו ממש כל עול של תורה ומצוות. ישבתי איתו לילה אחד והוא אמר לי 'אין לי חשק ורצון לקיים אף מצווה מהתורה, אני מצדי סיימתי עם כל מה שקשור לדת'. אמרתי לו 'תקשיב, אני לא אומר לך מה לעשות והאם להיות דתי או לא, איפה ללכת ומה לעשות, אני בטוח שאתה מספיק גדול ויודע מה שאתה עושה. ואני מבין אותך טוב טוב ואני אוהב אותך איך שאתה...'

'אבל תעשה לי טובה אישית, יש לך שתי דקות פנויות ביום?' שאלתי ונעניתי בחיוב, 'אם כן, תבטיח לי שתגיד בכל יום פרק אחד של תהילים, זה לוקח בדיוק דקה שתיים. ותגיד את זה בלילה איפה שאתה מסתובב'.

'טוב, אם זה עושה לך טוב אני מבטיח להגיד', אמר הבחור. חודש עבר והנה אני רואה שחל בו שינוי לטובה. שוב אמרתי לו, 'יש לך זמן שלוש דקות בכל יום? תלמד משנה אחת בכל פעם. רק משנה אחת וזהו. לא יותר. אל תעשה יותר מזה כלום'.

'דווקא אני נהנה מהפרק תהילים בכל יום, מבטיח להתחיל גם עם משנה ליום', הוא ענה.

עבר עוד חודש, ישבתי עם הבחור לשיחה ארוכה לעומק הליל. והוא אומר לי 'מרדכי אני מרגיש שמתחיל לחזור לי החשק והרצון לשוב ולקיים את התורה והמצוות. פרק התהילים היומי שלי והמשנה הבודדת החלו להאיר את נשמתי. מספר הדקות הללו בכל יום החלו לשנות משהו בליבי. הייתי מסתובב בלילות בכל מיני מקומות בילוי למיניהם, אבל זכרתי שהבטחתי לך להגיד פרק תהילים בלילה איפה שאני מבלה ומסתובב. אז כל באמצע כל הבלגן הייתי עוצר ואומר תהילים. להגיד פסוק תהילים בכזה מקום חשוך, משהו בנשמה שלך חייב פתאום להתעורר. לאט לאט הרגשתי אחרי אותו פסוק בושה ואי נעימות להסתובב איפה שהסתובבתי, עד שהפסקתי לגמרי ללכת לשם'.

אני יכול להגיד לכם שאותו בחור היום לומד בישיבה וברוך השם הוא התארס לפני כשבועיים.

אני מביא את הסיפור הזה כדי להמחיש כמה הכוח של הדברים הקטנים בחיים, הנקודות של האור אפילו הכי קטנות שמשנות לנו את החיים.

התחלת שינוי בנקודות של אור זה לא רק ברוחניות, זה בכל תחום בחיים. פעם היה אצלי אדם שהיה לו אופי ביקורתי מאוד, הוא היה מבקר ומעיר לילדיו ולאשתו ללא הרף.

הוא מאוד רצה לעשות שינוי עם עצמו, אבל היה לו מאוד קשה. אמרתי לו בוא תתחיל בשיטה של הנקודות. חמש דקות ביום כשבא לך להעיר ולבקר - אתה מתגבר ושותק, ורק מחמיא ומעודד. רק חמש דקות ביום, בכל שאר היום תמשיך להעיר ולבקר ולא להחמיא ולעודד.

חמש דקות נהפכו לעשר דקות, מעשר דקות לעשרים דקות, מעשרים דקות לשעה, עד שהאדם השתנה בס"ד לגמרי.

להפוך מאדם ביקורתי לאדם אחר ולהחליט לשנות את זה, זה לא פשוט, אך רק חמש דקות ביום לא לבקר ולהעיר ורק להחמיא זה דבר שהוא אפשרי בהחלט. וזה מה שעושה בסוף את השינוי.

פעם היה אצלי יהודי חוזר בתשובה, הוא אמר לי חזרתי בתשובה אבל הייתי מעשן כבד מאוד, הייתי מעש בכל יום שתי קופסאות מלברו אדום. כשהגיעה שבת זה היה פשוט בלתי אפשרי בשבילי להפסיק לעשן בשבת.

הוא סיפר לי איך הוא הצליח להתגבר בסוף על עישון בשבת. 'התחלתי פשוט שבכל שבת אני מעשן סיגריה אחת פחות, במקום שתי קופסאות בשבת הורדתי סיגריה אחת. וכך משבת לשבת הורדתי עוד סיגריה ועוד סיגריה עד שהפסקתי לעשן בשבת לגמרי'.

רוב האנשים שרוצים לעשות שינוי בחיים שלהם בכל נושא שהוא, לוקחים על עצמם בבת אחת או דבר מעל כוחם או בכמות גדולה מידי. לרוב האנשים קשה להתמודד עם שינוי גדול ודרמטי או החלטה מהותית, הרבה יותר קל לפרק אותה לנקודות קטנות אתם רוצים לעשות שינוי? קחו לכם משהו קטן אבל בו תתמידו בכל יום, אחרי שהדבר הקטן הזה שלקחתם על עצמכם כבר התרגלתם אליו וזה נותן לכם סיפוק - תוסיפו עוד משהו קטן וכך תמשיכו הלאה הלאה.

אין אחד שלא יכול לעשות משהו הכי קטן בשביל שינוי, כל אחד יכול רק דקה אחת.

מגיעים אלי בני נוער או אנשים שירדו מהדרך. אני אומר להם תיקחו משהו אחד קטן. אסור שתרגישו גם עם הדקה הזו לחץ. אם קשה לכם תעשו חצי דקה. קשה לכם חצי דקה, תקבלו על עצמכם משהו שהוא עשר שניות.

פעם היה אצלי בחור, הוא ממש פרק מעליו כל מצווה שרק שייכת השם ישמור. שאלתי אותו את השאלה הידועה, יש לך דקה זמן? והוא פשוט לא היה מוכן, גם לא דקה.

בסוף אמרתי לו יש לך עשר שניות. רק תגיד בכל יום את המשפט שאגיד לך עכשיו, זה ייקח לך רק עשר שניות. 'השם אני יודע שאתה אוהב אותי'. אותו בחור באמת אמר את זה בכל יום וזה מה שבסוף החזיר אותו חזרה ליידישקייט.

מדרך האור להאיר. כשאתה מתחיל לעשות דברים של אור, הסיפוק והאור גורמים לך להוסיף עוד דברים.

אם אתם אחים יקרים שלי נמצאים באיזה מצב של קושי בחיים שלכם, בין רוחני בין נפשי בין גשמי. תגידו לעצמכם מה הדבר הקטן ביותר שאני יכול לעשות כדי לשנות את המצב ולהאיר את עצמי ואת העולם, אתם תראו שאם הדבר הקטן שהתחלתם איתו, הנר הקטן שהתחלתם איתו, יהפוך לבסוף למדורה ענקית שרק תגבר ותגבר תמיד בעזרתו יתברך.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים והקדושים.

לתגובות: [email protected]

כותב השורות, הרב מרדכי רוט

חזרה בשאלה חזרה בתשובה פרק תהילים משנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד