י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
80 יום לבחירות > תמונת מצב

הדרישות, הקשיים והנתק • מאחורי הקלעים של המו"מ בבית שמש

שלושה חודשים חלפו מאז דווח ב'בחדרי' כי גדו"י הליטאים הורו לחברי 'דגל' להכנס למו"מ עם אבוטבול, בטרם תתקבל ההחלטה אם להריץ מועמד מטעמם, אולם ל'בחדרי' נודע כי לעת עתה המו"מ תקוע • 'בחדרי' חושף את רשימת הדרישות המופלגות. וגם, מה קורה עם שלומי אמונים? 

הדרישות, הקשיים והנתק • מאחורי הקלעים של המו"מ בבית שמש
גפני אבוטבול ופרוש צילום: יונתן זינדל/הדס פרוש, פלאש 90

מעל לשלושה חודשים חלפו מאז קבעו 'גדולי ישראל' כי קודם שתחליט 'דגל התורה' - האם להריץ מועמד לראשות העיר בית שמש, יפנו תחילה למשא ומתן עם ראש העיר המכהן משה אבוטבול, בכדי למקסם את הזכויות עבור קהל הבחורים הליטאי, גדולי ישראל קבעו עוד, כי באם לא תחול התקדמות בשיחות עם ראש העיר ישובו לבתי גדולי ישראל וידונו בשנית באופציית ההתמודדות לראשות העיר - 'בחדרי חרדים' חדר אל מאחורי הקלעים של המשא ומתן המקרטע ואל שורשי הסכסוך.

כאמור, בשלושת החודשים הללו נועדו הצדדים לחמישה מפגשי משא ומתן בהפרש של כמה שבועות ומזה כחודש מצויים הצדדים בנתק ולא קיימו מפגשים פורמליים, מלבד כמה שיחות טלפון שקיים חה"כ אורי מקלב עם ראש העיר משה אבוטבול קודם ישיבת הנהלת 'דגל התורה' שהתכנסה לפני שלושה שבועות.

הדרישות: וועדת רבנים וביטול ההקצאות 

לידי 'בחדרי חרדים' הגיעו הדרישות המלאות שגובשו על ידי סיעת 'דגל התורה' המקומית, שבאם יסכים אבוטבול למלא אותן יחתמו הצדדים על ההסכם הקואליציוני. בראש הדרישות ניתן למצוא את תפקיד מ"מ וסגן ראש העיר בשכר, תיק הנדסה ויו"ר הועדה לתכנון ובנייה ונציג בוועדה המחוזית, תיק פרוגרמות והרשאות מוסדות חינוך (חלק מתיק החינוך), יו"ר מועצה דתית, תיק כח אדם ויו"ר ועדת כח אדם, תיק מתנסי"ם ויו"ר הנהלת המתנ"ס, תיק תחבורה ויו"ר ועדת תנועה, תיק בריאות, תיק נכסים, תיק ח"ן חרדי, תיק פרוייקטים קהילתיים ופעילות ייעודית לבני הישיבות, יו"ר ועדת הנחות בארנונה ויו"ר הועדה למחיקת חובות, תיק פיתוח כלכלי ומנהלת תעסוקה ותעשייה, מחזיק תיק איכות הסביבה ומחזיק תיק תיירות. זו רשימת הדרישות ולא זו בלבד.

בנוסף, ב'דגל' דורשים חלוקה התואמת את כוחה היחסי בוועדות עירוניות, ייצוג בתאגידים ובחברות העירוניות על פי כוחה היחסי, למנות רב עיר אשכנזי בבחירות שיתקיימו לאחר הבחירות וכן להקים וועדת רבנים שתדון באי קבלה לסמינרים בשיתוף עם 'דגל התורה', שבמסגרתה ידונו הרבנים במצוקת בנות הסמינרים שאינן מתקבלות למוסדות בעיר.

בסל הדרישות שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', ניתן למצוא גם דרישה כי, "באם תוקם וועדה משנה להקצאות, דגל התורה תהיה מרכיב בה והדברים ייקבעו בהסכמה ועל פי צרכי הציבור באזור ההקצאה". תנאי נוסף שצפוי להוות מכשול במו"מ, הוא ש"הקצאות שניתנו בעבר ואשר אינם תואמים את רוח השכונה או בניגוד לרבני העיר יבוטלו / יתוקנו", ו"הסדרת הקצאות לבתי כנסת וגני ילדים בעיר הוותיקה – הסכם בעל פה". בנוסף לפירוט תקציבים לתיקים ופעילויות שונות בעיר. בנוסף לדרישה כי "ראש העיר מתחייב כי כל סיעה המבקשת להצטרף לקואליציה לאחר חתימת הסכם זה, יידרש אישור והסכמת דגל התורה".

הקשיים: התמורה לתיק החינוך וההמתנה לתשובות מיו"ר ש"ס אריה דרעי 

כאמור, הצדדים שנועדו לחמישה מפגשים במשותף עם סיעת 'שלומי אמונים' המקומית, אולם ל'בחדרי חרדים' נודע כי אלה נתקלו בסחבת של ראש העיר כאשר במפגש הראשון שמע אבוטבול את הדרישות של הסיעות, במפגש השני ביקש ישיבה במשותף עם 'אגודת ישראל', במפגש השלישי ביקש לקיים מפגשים נפרדים עם 'דגל' ו'שלומי אומנים', במפגש נוסף שמע ראש העיר שוב את הדרישות ומפגש חמישי נוסף שהתקיים לפני למעלה מחודש בנפרד עם 'דגל התורה'.

מזה כחודש ימים הצדדים לא נודעו לשיחת מו"מ רשמית, דבר שהגיע בעיקר בשל חופשת 'בין הזמנים' וחופשות משפחתיות של הצדדים, ובסיעות החרדיות מקווים שהמו"מ יחזור למסלול השבוע עם החזרה לשגרה.

בינתיים ב'דגל' קיימו במהלך התקופה הזו, שתי פגישות מכריעות בעניין, שבהן לא הצליחו לגבש מסקנות ולקבל החלטות, הראשונה התקיימה בלשכתו של חבר הכנסת גפני, בה הובהר בשנית כי, "בלי תיק החינוך, המו"מ יסתיים".

פגישה נוספת שהתקיימה ביום שלישי שעבר עם חה"כ מקלב, בו גיבש ב'דגל' את דרישותיהם, בנוסף לישיבת הנהלת 'דגל התורה' במהלכה הוקרא מכתב של רבני בית שמש, שנחשף בשבוע שעבר ב'בחדרי חרדים', בו הם קוראים לחזור לשולחנם של גדולי ישראל ולבקש את אישורם להתמודד לראשות העיר.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי עיקר הקושי מתמקד סביב 'תיק החינוך', כאשר ב'דגל' כבר הסכימו לוותר ולקבל רק חלק מתיק זה - הדבר נתקל בקשיים מצידו של מחזיק תיק החינוך כיום ישעיהו ארנרייך, שהצהיר השבוע כי "יש לי הסכם עם אבוטבול כי מה שהיה עד יום - יהיה גם בקדנציה הקרובה".

אך בשיחות עם אנשי 'דגל', מסכים ארנרייך לוותר על חלק מ'תיק החינוך' למען האחווה, בתמורה לתוספת של תיק אחר, בין דרישותיו של ארנייך - תיק התחבורה או תיק המתנסים, שנמצא בידי נציג 'דגל' ואף נמצא בדרישות של 'דגל' שנחשפו כאן לראשונה.

בנוסף, ב'דגל' ממתינים לתשובות, לעוד שתי דרישות, האמורות להגיע מיו"ר התנועה גפני, בהם תפקיד יו"ר המועצה הדתית והבטחה למינוי רב אשכנזי בעיר, דבר שככל הידוע ל'בחדרי חרדים' - לא התקבל בשלב זה, למרות שתשובה עקרונית קיבלו כבר בתקופה הראשונה של שיחות המשא ומתן.

ממתינים ל'שלומי אמונים'

בנוסף לכלל הקשיים, קיים קושי בתוך הסיעה האשכנזית בין 'דגל' ל'שלומי אמונים', כאשר אם בסיעה הליטאית נרשמו אילו הבנות או הסכמות שבע"פ, בסיעת 'שלומי אמונים' נדחקו לפינה עם דרישה לקבלת תפקיד סגן בשכר, ודרישות נוספות שלא קיבלו את אישור ראש העיר משה אבוטבול, ב'דגל' מחזיקים בהוראה של גדולי ישראל שלא לחתום על הסכם ללא 'שלומי אמונים', ומאחר ובסיעה החסידית לא הגיעו להבנות בסיסיות עם ראש העיר - ההערכה היא, שהדבר צפוי להשליך גם על חתימת דגל התורה על ההסכם הקואליציוני.

כך או כך, נראה כי הדרך אל החתימות המחויכות של ראש העיר משה אבוטבול שמתגלה כמחזיק כישרון על בניהול משא ומתן, ובין היסעה הליטאית שמתקשה לקבל את ההחלטה האמיצה עוד ארוכה. 'בחדרי חרדים' מקווה כי ברוח ימי חודש הרחמים והסליחות, יגיעו הצדדים להבנות בהקדם למען אחדות העיר בית שמש.

להלן התגובות

ראש העיר משה אבוטבול מסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "ראשית אנחנו אכן נפגשים כאן ושם, אמנם לא ישבות ארוכות אבל נפגשים, אני מאמין שעוד יהיו כמה ישיבות כדי לסגור את הקצוות, אי אפשר להניח דברים שנמצאים במחלוקת פתוחים", לדבריו, "אני מאמין שתוך ימים בודדים נוכל להגיע להבנות ולבשר לעם ישראל על חתימה אם כי הכל מוגבל אם ירצה ה' בעזרת השם".

מלשכת חה"כ אורי מקלב נמסר כי "הדברים אינם נכונים, הצדדים נפגשו מספר פעמים באחרונה, כל הדברים יעלו על שולחנם של גדולי ישראל ונפעל על פי הכרעתם".

מסיעת 'שלומי אמונים' מסרו ל'בחדרי חרדים' כי "אין קשר בין בית שמש לערים נוספות בהקשר של ההכרעה שנמצאת בידיו של ראש העיר. יש תיאום מלא בין סיעת 'שלומי אמונים' המקומית לסיעת 'דגל התורה" המקומית בכל הקשור למו"מ".

בית שמש דגל התורה משה אבוטבול שלומי אמונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד