ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"יום יום חשבתי שאני לא אצא משם"

מסעו ההרפתקני של החב"דניק בצפון קוריאה

הצלם החב"די מאיר אלפסי נסע לצפון-קוריאה וחזר עם תיאורים מפחידים • בשיחה ל'בחדרי חרדים' הוא אומר: "נלחצתי כשהמדריך נתן לי מכה כי השתחוויתי לפסלים עם ידיים מאחורה" • על הרגעים הראשונים במסע: "חשבתי שעדיף למות במטוס ולא בעינויים בצפון קוריאה"

מסעו ההרפתקני של החב"דניק בצפון קוריאה
צפון קוריאה צילום: משה שי, פלאש 90

הצלם מאיר אלפסי, חסיד חב"ד, ביקר במדינה המבודדת והמסוגרת צפון קוריאה, אותה מנהיג הדיקטטור קים ג'ונג-און. במהלך ביקורו הוא הניח תפילין והתפלל למרות שהוזהר שלא לעשות כך.

בשיחה ל'בחדרי חרדים' אומר אלפסי, שכבר ממהר לעבר ההרפתקה הבאה: "הייתי בטוח יום יום שאני לא יוצא משם, חששתי מאד, נלחצתי כשהמדריך נתן לי מכה כי השתחוויתי לפסלים עם ידיים מאחורה כשאני אומר את "ואנחנו כורעים" מתפילת "עלינו לשבח". על דברים כאלה הם יכולים להשאיר אותך שם".

בשיחה לכתבת טלי פרקש מ-Ynet, סיפר אלפסי על הרגעים המפחידים בביקור במדינה שכבר הספיקה לשלוח תיירים בחזרה למדינות המוצא שלהם כשהם גוססים.

על נסיעה בעולם עם דרכון ישראלי אמר אלפסי כי "אפשר להגיע לכל מקום עם הדרכון הישראלי, אבל לא בטוח שאפשר לצאת מאותם מקומות".

מאיר אלפסי כבר ביקר במדינות מסוכנות, אך כאן היה זה משהו מיוחד. הוא אומר כי בתחילה הוא סיפר להם שהוא מורה כי הם לא רוצים שעיתונאים יבקרו שם, אך איש הקשר אמר לאלפסי שהם עלו עליו - הם מצאו תמונות שהוא צילם, אז הוא הודה שהוא צלם. הם הסכימו שהוא יגיע לביקור, והוא חתם להם כי הוא לא "יוציא שם רע לצפון קוריאה".

על הרגעים שבהם טס אלפסי מסין לצפון קוריאה, אומר אלפסי לפרקש: "היו רגעים שהתחרטתי שטסתי במטוס הרעוע. חשבתי שעדיף למות במטוס ולא בעינויים בצפון קוריאה. אף אחד לא דיבר איתי במטוס, נחתתי בשדה תעופה הכי ריק בעולם".

עוד הוא מספר כי הקוריאנים ניסו לפתוח את הבתים של התפילין, הוא מצדו לא אמר להם שזה מוצר דתי - הוא רק הסביר שהוא שם את זה על היד ועל הראש. לבסוף הם ויתרו ולא פתחו את התפילין.

באמצע הטיול, מספר אלפסי, לקחו אותו לחדר שם היה קצין ועוד חיילים - שם שאלו אותו על טראמפ ועל הסיכוי לשלום בין המדינות. "השארתי מספרי טלפון אצל עורכי דין ושגרירויות כדי שיחפשו אותי אם אני לא חוזר תוך 4 ימים", מספר אלפסי ל-Ynet.

אלפסי מספר שהוא היה חייב להשתחוות לפסלים של הרודנים, הלא הם הסבא והאבא של הרודן הנוכחי. "אסור לשים ידיים מאחורי הגב או בכיסים, אבל בלחץ כן שמתי בזמן ההשתחוות ומיד אחד המלווים שם נתן לי מכה. תוך שאני ממלמל מתפילת "עלינו לשבח" והם "משתחווים להבל ולריק ומתפללים אל אל לא יושיע".

בוקר אחד, הוא מתאר, המדריך שואל למה אני ממלמל לעצמי. מסתבר שהם קלטו במצלמות שהתפללתי - הכל שם מוקלט ומוסרט 24 שעות ביממה.

אנקדוטה מעניינת נוספת: "גם הצפון קוריאנים מתחתנים בשידוך. כמו אצלנו החרדים, או שדכניות או קרובי משפחה עושים את השידוך".

צפון קוריאה מאיר אלפסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד