י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הענווה של שר התורה

הפולמוס שהתעורר סביב מקומו של הגר"ח

יהודי שביקש לשבת על המקום הישן של הגר"ח ב'לדרמן' בבני ברק נקלע לבעיה הלכתית וגם: הפסק של שר התורה

הגר"ח קנייבסקי במקומו הישן בלדרמן. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי במקומו הישן בלדרמן. צילום: שוקי לרר

בחודש תשרי - ירח האיתנים התפלל שר התורה הגר"ח קנייבסקי רוב החודש בבית הכנסת 'לדרמן' הצמוד לביתו. אלא שהפעם השתנה דבר. עד לחודש זה קבע הגר"ח את מקומו בקומה השנייה של בית הכנסת בצד צפון של בית המדרש סמוך לכניסה ולפני הקיר כדין המובא בשו"ע שלא יהיה דבר חוצץ בינו לבין הקיר. אך בחודש האחרון עבר להתפלל בקדמת בית המדרש, בצד מזרח צפון, סמוך לכניסה הישירה שמביתו ואל הגשר. במקום בו נערכים הבריתות מידי יום.

בעלון 'דברי שי"ח', היוצא לאור מתורתו של הגר"ח, מסופר כי אחד המתפללים רצה מאוד לשבת על מקומו הקודם של הגר"ח, הוא פנה בבקשה אל גבאי בית הכנסת לקנות מקום לכל השנה, את המקום הזה בדווקא. הגבאים נטו להסכים, אלא שאז החל ויכוח תורני בין המתפללים תלמידי החכמים.

מהות הדיון נסוב סביב הפסק בשולחן ערוך, כי יש איסור לשבת במקומו של רבו, ויש נדון בפוסקים מה הדין אם יש לרבו כמה מקומות או יש לרבו מקום שאינו קבוע, וכן בגדר מקום 'קבוע' של רבו.

הגר"ח קנייבסקי במקומו החדש בלדרמן. צילום: שוקי לרר

לפי הפסק, בוודאי שאם רבו היה לו מקום קבוע ועבר למקום קבוע אחר, אין על המקום הראשון שום דין ובוודאי אפשר לשבת שם, אבל בנידון המקרה שונה, כי המקום שהגר"ח ישב בו שנים רבות הוא מוכר וקבוע, וגם מקום שאינו רגיל בבית הכנסת, כי הוא בצד ואינו מקום ישיבה, ורק לכבודו של הגר"ח הפכו אותו למקום ישיבה, אם כך יוצא שאפילו אם עובר לשבת במקום אחר, המקום שייחדו עבורו נשאר, ויתכן שאין זה כבוד לשבת במקומו.

מאידך, יש לצדד להתיר, כי כיון שהגר"ח יושב במקום אחר, אין שום סיבה להחמיר על מקומו הראשון.

בסיומו של הויכוח ההלכתי: שני גבאי בית הכנסת עלו אל מעונו של הגר"ח לשאול אותו כדת מה לעשות. תשובת שר התורה היתה: איני רב, וכל אחד יכול לשבת במקום שלי...

לא הייתה ברירה, ושלחו אברך תלמיד-חכם אחר לשאול, מה עושים במקרה של ת"ח שהיה לו מקום קבוע ועבר מקום, כאן השיב הגר"ח: מעיקר הדין אין שום שאלה, בוודאי מותר, אבל מכל מקום לא ראוי לשבת שם.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד