י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בוטל הנוהל המוזר

בשורה לאמהות העובדות: המשפחתונים פותחים דלתות

בשורה: בזכות פעילות ח"כ יעקב אשר, בוטלו מגבלות השיבוץ במשפחתונים המפוקחים על ידי משרד הרווחה

בשורה לאמהות העובדות: המשפחתונים פותחים דלתות
pixabay

בעקבות דיון מהיר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות שיזם ח"כ יעקב אשר, אליו הצטרפה גם ח"כ מירב בן ארי המכהנת כמ"מ יו"ר הוועדה, הכריזה מרכזת המשפחתונים במשרד הרווחה כי יבוטל הנוהל המגביל את תמהיל הילדים במשפחתונים המפוקחים לעד שני תינוקות מתחת לגיל שנה. לדבריה, הנוהל החדש יכנס לתוקף באופן מידי.

בישראל פועלים כיום כ-3,700 משפחתונים תחת פיקוח וסבסוד משרד הרווחה. המשפחתונים פועלים בבית המטפלת ומיועדים לעד חמישה פעוטות בגילאים 3-36 חודשים. לפני כשנתיים החל משרד הרווחה לאכוף נוהל ישן, לפיו מספר התינוקות עד גיל שנה בכל משפחתון לא יעלה על שניים. עקב כך נוצר מצב בו מחד משפחתונים רבים נותרו ריקים למחצה ולעיתים אף נסגרו בשל אי כדאיות כלכלית, ומאידך אלפי הורים נותרו ללא מסגרת מפוקחת ומסובסדת לילדיהם. כתוצאה מכך נאלצו ההורים להכניס את ילדיהם למסגרת שאינה מפוקחת, או לחילופין לוותר על יציאה לשוק העבודה.

ח"כ יעקב אשר שיזם את הדיון אמר כי הוא מלווה את הנושא כבר שנתיים ואף התקיימו על כך דיונים רבים ודרש כי הוועדה תחליט כבר בדיון הנוכחי על מתווה ראוי שיתן מענה לבעיות הקיימות. הוא הזכיר כי ידוע כמה שר הרווחה ומנכ"ל משרדו פועלים להקמת מעונות נוספים ברחבי הארץ אך בינתיים המשפחתונים נותנים את המענה המעשי לעומס.

בדבריו הדגיש: "אין הגיון באכיפת נוהל ישן שמישהו החליט עליו לפני 12 שנים ולא נאכף עשר שנים ופתאום התחילו ליישם אותו בשנתיים האחרונות, המצב הזה פוגע גם במפעילות המשפחתונים שהופכים ללא רווחיים וגם באמהות המבקשות לצאת לעבוד אך בהיעדר מקום לא יכולות לשלוח את ילדיהן למשפחתונים, ידוע לי שרוב התינוקות הזקוקים למשפחתונים הם בגילאים של שלושה חודשים עד שנה ואילו בגיל מבוגר יותר ההורים מעדיפים לשלוח למעונות שם יש לילדים יותר חברה וכדומה. כיום בבני ברק בלבד יש כשבעים מקומות שלא מאויישים במשפחתונים ברחבי העיר ולמעלה משלוש מאות וחמישים תינוקות הממתינים לשיבוץ , ולכן חייבים למצוא לכך פתרון מיידי".

לדיון בוועדה הגיעו גם נציגי ארגון כוח לעובדים המאגד את מטפלות המשפחתונים וכן מפעילות משפחתונים רבות שחיזקו את דבריו של ח"כ אשר והלינו על הפגיעה הקשה בפרנסתן עקב אכיפת הנוהל.

בעלת משפחתון בבני ברק סיפרה: "19 שנה עבדנו בלי הנוהל הזה, המשפחתון היה מלא והכל היה מצוין. היום יש ילדים שמחכים להיכנס אליי ולא יכולים ואני נאלצת להתפרנס מ-4,000 ש"ח בחודש".

ליאור גבאי, מנכ"ל רשת נאות מרגלית המפעילה מאות משפחתונים ברחבי הארץ העיד כי הוא "מקבל עשרות פניות בשבוע של הורים שמבקשים למצוא משפחתון לילדיהם. לפעמים יש להם משפחתון בבניין והם לא יכולים להכניס את הילד בגלל נהלי התמהיל. יש פה אבסורד".

בעקבות העלאת הנושא לסדר היום הוחלט במשרד לבטל את המגבלה על תמהיל הגילאים ולהעביר את האחריות לשיבוץ הילדים לשיקול דעתן של הרכזות המקומיות בערים השונות תוך בחינת תמהיל הגילאים במשפחתון והתאמת המרחב בו הוא פועל לצרכיהם. ההרכב המומלץ יהיה בצורה של קבוצת גילאים הומוגנית ולא הטרוגנית, לשם יצירת טווח גילאים מתאים מבחינה התפתחותית.

משפחתון משרד החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד