י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ניפוץ חומת הפחד

איבוד עשתונות: הצבא נגרר ולא יוזם // דעה

האם המדינאים הנרפים שחוששים לקחת סיכונים, כופים מדיניות ׳הכלה׳ על מטכ״ל השש אלי קרב? או שרפיסות ההנהגה הצבאית, האג׳נדה של ׳רק לא כשלון׳, מדיניות אפס נטילת סיכונים ו׳הכלה׳ בלתי מוגבלת בזמן, כופה עצמה על המדינאים • עו"ד יצחק שיינפלד בטור זועם לאור המתיחות בדרום

איבוד עשתונות: הצבא נגרר ולא יוזם // דעה
שר הביטחון ליברמן והרמטכ"ל איזנקוט בעוטף עזה צילום: דוברות משרד הביטחון

בעקבות הירי לבאר-שבע והרקטה שנפלה לים, ׳מול חוף באזור המרכז׳, מודיע דובר צה"ל: מהבוקר תקפנו יותר מ-20 מטרות של חמאס ברצועה. במוקד התקיפה, מנהרת טרור התקפית באזור חאן יונס שחצתה לשטח ישראל, וכן פיר עורפי של המנהרה. 

כאן הבן מקשה ושואל? ממתי בצה״ל ידעו על קיום מנהרה התקפית שחצתה לשטח ישראל? באם ידעו, למה לא תקפו מראש? האם במדיניות הרופסת הנוכחית, גם בכדי לתקוף מנהרת חמאס התקפית פעילה, נזקקים למדיניות של ׳תגובה׳ רק אחרי ירי חמאסי לשטחנו?.

מר-בטחון וקשקשני, שר הבטחון. לא סותמים. דיבורים כמו סלעים! בעוטף אין לימודים... בעזה, השווקים פתוחים! והתגובה האולטימטיבית, 'בקרוב הקבינט יתכנס'. ׳אז ידעו או לא ידעו׳? כל התשובות גרועות. 

באם בצה״ל ״יודעים״ על מנהרות תקיפה נוספות פעילות, ולא תוקפים רק בכדי שלא להסלים את המצב, זה איבוד עשתונות, חולשה מובנית כשיטה ודרך, ורפיסות מוחלטת. בושה. זו לא מדיניות, זו עצימת עיניים פושעת.  

באם בצה״ל לוקחים ׳סיכון מחושב׳ ושומרים את אופציית התקיפה רק כמדיניות תגובה תכליתית לפעילות רקטית עויינת,  זה מלמד על איבוד עשתונות בצמרת מטכ״ל שאיבד את האמון בעצמו ובעוצמתו, ׳צבא נגרר׳ ולא צבא יוזם ופעיל. אי אמון מלא בראש ובצוות. 

באם בצה״ל לא יודעים וכל מה ש״יודעים״, ומהווה סכנה התקפית פעילה, מגיבים מיידית ומפציצים כפי שראוי וצריך, כיצד נולדות מנהרות רק בהפצצות תגובה ולא בהפצצות יזומות מראש? סתם מזל משוגע, היכן מאזן האימה? 

בשנות ה-60 רצה בדיחה בישראל. שאלו את פקיד השומא, לאחרונה יש לכם המון הצלחות, בכל יום ופינה אתם תופשים מעלימי מס. מה השיטה? 

ענה איש המס: פיתחנו שיטה. לוקחים ספר טלפונים, עוצמים העיניים, מניחים את האצבע בצורה עיוורת! כל שם, בינגו.  מעלים מס. 

האם ייתכן שמתחת כל תלולית, בכל פינה מסתתרת מנהרה? בכל הפצצת מטרות, מתפוצצת מנהרה באקראי?

כל האפשרויות רעות, גרועות ומקוממות. אז יודעים? ולא עושים? או שרק מקשקשים ונהנים מניסים? 

הסיסמא: ״תנו לצה״ל לנצח״ אקטואלית היום מבעבר. לצה״ל יכולות מודיעיניות מדהימות, תשאלו את נתניהו. כשצריך, רוה״מ יודע להציגם ולהשתמש בהם בכדי להרתיע ולהשפיע. בנוסף, לצה״ל ארגז כלים עמוס באפשרויות ייזום ותגובה צבאיות רבות שכבר הוכחו בזמן אמת, שלא באות לידי מימוש והפעלה.

למה? האם המדינאים הנרפים שחוששים לקחת סיכונים, כופים מדיניות ׳הכלה׳ על מטכ״ל השש אלי קרב? או שרפיסות ההנהגה הצבאית, האג׳נדה של ׳רק לא כשלון׳, מדיניות אפס נטילת סיכונים ו׳הכלה׳ בלתי מוגבלת בזמן, ׳הנזקפת׳ לרוח המפקד של הרמטכ״ל גדי אייזנקוט, כופה עצמה על המדינאים ומכתיבה לממשלה ׳אי דרכי פעולה׳, בניגוד לרצונה הטבעי?

האם הדו״ח הקטלני, על ׳מוכנות צה״ל׳ ומערך המילואים של מבקר מערכת הביטחון האלוף במילואים יצחק בריק, יש בו הרבה יותר ממה שחשבנו שיש בו? ומטייחים? שוב, כל האפשרויות גרועות. 

אבדן ׳ההרתעה הצהלית׳ המפורסמת, שנבנתה בעמל רב ממלחמת סיני, התעצמה במכת הפתיחה במלחמת ששת-הימים, ובעשרות פעולות הירואיות במהלך השנים! יכולה לסכן את מאזן האימה וחשבונות הפחד שמתנהלים במזה״ת, כיום זה לטובתנו. שינוי ישפיע גם בשאר החזיתות.

בצפון, החזית הסורית לבנונית ובצפון הרחוק, איראן האימתנית שחוששת מזרועו הארוכה של חיל האוויר הישראלי המפחיד. אנו ״לא יכולים״ להרשות לעצמנו שזה יקרה. לו ביתו הפרטי של יחיא סינוואני היה מצטלם ונראה כמו תמונת הבית הפגוע בבאר שבע! הכל היה אחרת.

אבדן ההרתעה וניפוץ חומת הפחד המיתולוגי מיכולות צה״ל וזרועות הבטחון, מסוכן מעשית לאזרחי מדינת ישראל ולעתידם. מישהוא צריך להתעורר.

עזה חמאס ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד