י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הסגן בטורו השבועי

חלילה לנו מלהתפתות ממדיחים ומסיתים סדרתיים

בטורו השבועי הכולל בדרך כלל דבר תורה לפרשת השבוע - המתפרסם מידי ערב שבת ב'בחדרי חרדים' מתייחס יו"ר ש"ס באלעד צוריאל קריספל לסוגיית הבחירות שיחולו בעוד עשרה ימים

חלילה לנו מלהתפתות ממדיחים ומסיתים סדרתיים
פלאש 90

אמונה – בדבר שמעל ההשגה. "והאמין בה' ויחשבה לו צדקה" (טו, ו)

יש להתבונן מהי גדלותו המיוחדת של אברהם הטמונה בכך שהאמין בה'.

החסיד יעב"ץ (בספרו "חסדי ה'" פ"ב) הביא בשם ספר הזוהר, שבמילים "כה יהיה זרעך" הבטיח הקב"ה לאברהם שזרעו וזרע זרעו עד סוף כל הדורות יהיו מאמינים בה', ויישארו לעולם עמו של ה', וזהו "ויחשבה לו צדקה" – אברהם אבינו החשיב הבטחה מופלאה זו של הקב"ה כצדקה.

אמנם רש"י פירש, שהקב"ה חשבה לו לאברהם לצדקה על האמונה שהאמין בו, ועיין רמב"ן.

וניתן לפרש את הפסוק פשוטו כמשמעו, הקב"ה החשיב לאברהם את אמונתו בו כ"צדקה" – כדבר נפלא, וביאור העניין נראה כדלהלן.

בברכות ההפטרה נאמר, "כי בשם קדשך נשבעת לו שלא יכבה נרו לעולם ועד", הקב"ה אומר לדוד המלך ע"ה כך, אני אעניק לך נר דולק, ואתה תטלו בידך ותלך עמו בדרכים מדן ועד באר שבע במצב של סופה וסערה, ואעפ"כ נר זה לא יכבה! והנה השומע דברים אלו אינו מאמין שאכן זהו נר, וסבור כי הנר השתנה במהותו, אולם לאמיתו של דבר הנר נשאר בעל אותן התכונות הקיימות בכל נר שהרוח מכבתו, אלא שהוא לא יכבה לעולם! ממש דבר פלא.

כותב השורות, צילום: יעקב כהן

כך אמר הקב"ה לאברהם אבינו, "כה יהיה זרעך" – ההבטחות שהבטחתיך יתקיימו במלואן, כלל ישראל יכנסו לארץ ישראל ומשיח יבוא וכו', והנה לכאורה מציאות זו תלויה בבחירתם של כלל ישראל, ואכן, פעמים מספר נשקפה סכנה לקיומו של העם הנבחר, וכמו שנאמר "ויגדל עוון בת עמי מחטאת סדום" (איכה ד, ו), ושואלים חז"ל (סנהדרין קד ע"ב) "וכי משוא פנים יש בדבר?! ועיין שם.

ואף שהקב"ה הבטיח לאברהם אבינו על קיומם הנצחי של בניו, הדבר היה תלוי בכלל ישראל ובבחירתם, "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה" (ישעיה א, כז) הכל תלוי במעשיהם.

אולם, מודיע הקב"ה לאברהם אבינו, על אף כל הסכנות, בסופו של דבר יהיה טוב, כלל ישראל ישרדו לעולם, ואברהם "האמין בה'", האמין בדבר זה על אף היותו למעלה מתפישתו והשגתו של בן אנוש.

אברהם אבינו ע״ה היה אבי האומה שבמעשיו זכה שקוב״ה השרה את אלהותו עליו - ״אלוקי אברהם״, אברהם אבינו השריש בנו בניואת האמונה הפשוטה בבורא עולם ומכוחו אנו חיים ונחייה אמונה עד ביאת גורל צדק במהרה, אמונה זו בבורא עולם ובתורתו, אינה יכולה להיות מוחלפת ומוטלת בספק אפילו קל שבקלים, ובתורתו כתוב לאמר, ״ועשית ככל אשר יורוך״, ״אפילו על ימין שהוא שמאל״...

בימים אלו אנו עומדים למבחן אמונה אמיתי, איש איש מבית ישראל נדרש לציית לרבותיו וכך נעשה אי"ה בגאון ובראש מורם, וחלילה לנו מלהתפתות ממסיתים ומדיחים סדרתיים שעליהם נאמר בתורתנו הקדושה, ״כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן אִמֶּךָ אוֹ בִנְךָ אוֹ בִתְּךָ אוֹ אֵשֶׁת חֵיקֶךָ אוֹ רֵעֲךָ אֲשֶׁר כְּנַפְשְׁךָ בַּסֵּתֶר לֵאמֹר נֵלְכָה וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ.

לא נאבה ולא נשמע אליהם נקדש שם שמים ובדרך התורה נלך.

זוהי עצמותה ופנימיותה של המידה הנקראת "אמונה" – להאמין בדברים שהם למעלה מכל תפישה, והקב"ה כביכול "התפעל" ממנו עד אשר "ויחשבה לו צדקה"

בברכת שבת שלום ומבורך

צוריאל קריספל

צוריאל קריספל בחירות מסיתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד