י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מחאת השבת חוזרת • חשיפה

הפקעת הקרקע שתאפשר חילול שבת בעיר התורה והחסידות

כחודשיים לאחר מאבקי השבת בגין עבודות הרכבת ביום הקדוש, שר התחבורה החליט להפקיע הקרקע מידי עיריית בני ברק, לטובת הרכבת הקלה שתעבור בפאתי העיר • התוצאה: העירייה לא תוכל להתערב בעניין העבודות ולדרוש לשמור על קדושת השבת בעיר התורה והחסידות

הפקעת הקרקע שתאפשר חילול שבת בעיר התורה והחסידות
אתר עבודות הרכבת בבני ברק צילום: המצלם

חשיפה: כחודשיים לאחר שאלפים מתושבי עיר התורה והחסידות יצאו לרחובות במחאה על עבודות בניית תוואי הרכבת הקלה בעיר בשבת קודש, ולאחר מאבק משפטי, פעולה של שר התחבורה מאיימת לחדש את המאבק.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי שר התחבורה ישראל כ"ץ, החליט להפקיע את הקרקע של עיריית בני ברק, לטובת הרכבת הקלה. המשמעות: עיריית בני ברק לא תוכל להתערב בעניין העבודות בשבת, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי שר התחבורה, הודיע היום (חמישי) כי הוא מפקיע את הקרקע בה מבוצעות עבודות הרכבת הקלה, הקו האדום - מקטע מזרחי, מידי עיריית בני ברק - ומעביר אותה לחברת נת"ע, לטובת עבודת הרכבת הקלה.

בהודעה הראשונה כתב כ"ץ: "בתוקף סמכותי לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), אני מודיע כי הקרקע המתוארת בסעיף 5 להלן, דרושה לצורך תשתית ציבורית. לפיכך, אני מתכוון לרכוש את כל הזכויות בקרקע, בהתאם לפקודה" כתב השר כ"ץ, במסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים'.

אתר כריית המנהרות ליד גשר אם המושבות

מדובר בהפקעה לתקופת עבודות הרכב הקלה, שמתוכננת לשמונה השנים הקרובות. במסמך ההפקעה, נכתב כי כל אדם שיש לו חזקה בקרקע, עליו למסור את חזקתו בה בתוך 60 ימים, וכי בעל זכות בקרקע רשאי לדרוש פיצוי בשל רכישת הזכות בקרקע. "שר התחבורה מוכן לשאת ולתת בדבר רכישת הזכות הנדרשת בקרקע", נכתב.

בהודעה נוספת של השר כ"ץ, לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת, הוא כותב "הרשיתי את חברת נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים להשתמש בכל הסמכויות והזכויות שהוענקו לי או ליועץ המשפטי לממשלה לפי הפקודה, לצורך רכישת זכויות הבעלות בקרקע כמפורט", מאחר ו"הרכישה עשויה לדעתי להיות מועילה לציבור".

אתר העבודה בפברואר 2018. צילום: קרונוס צילומי אויר

'בחדרי חרדים' פנה לעיריית בני ברק, אולם דוברה אברהם טננבוים, מסר כי לאחר בירור מול ראש העיר, לא ידוע להם על החלטת שר התחבורה בעניין. הפקעה זו, קובעת לכאורה מסמרות, משום שעיריית בני ברק לא תוכל להתנגד לעבודות שמתקיימות בשבת קודש רח"ל, מאחר והשטח הוצא על ידי משרד התחבורה מאחריות עיריית בני ברק ונמסר לחברה שמבצעת את העבודות, נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים.

כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', לפני כחודשיים, לאחר שעיריית בני ברק קיבלה התראה כנדרש, בית המשפט קיבל את בקשתה במעמד צד אחד, והוציא צו מניעה זמני נגד עבודות הרכבת הקלה בבני ברק בשבת. למחרת ביום שישי, בית המשפט נעתר לבקשת נת"ע ודניה סיבוס למרות התנגדות רב העיר הגרמי"ל לנדא ועיריית בני ברק, והתיר את המשך הכרייה גם בשבת. בעקבות כך נערכה עצרת בליל שבת, בהשתתפות אלפים.

מאז, העבודות נמשכות גם בשבת, כפי שקבעה השופטת לימור ביבי, "העבודות תבוצענה רק במקרה שבו קיימת סכנת נפשות ככל שלא תבוצענה", וכי "ככל שבידי המשיבות לבצע, מבעוד מועד, פעולות המקטינות את הסיכונים לנפש כפועל יוצא מהפסקת העבודות בשבת ובאופן אשר מאפשר בסיכומו של דבר הפסקת הפעולות בשבת - הרי שהן תנקוטנה בפעולות אלה ותפסקנה את הפעולות בשת ובחג".

כשבועיים לאחר מכן, עיריית בני ברק איימה לסגור לנת"ע את שיבר המים, בטענה שהיא מבצעת עבודות בשבת, פעולה שלכאורה המדינה ונת"ע התחייבו שלא לבצע. נת"ע פנתה לביהמ"ש המחוזי, וזה המליץ לתאגיד המים לחזור בו, וכך היה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "מדובר בידיעה מופרכת. צווי ההפקעה של תשתיות נקבעים על ידי ועדות מקצועיות, במסגרת פרוייקטי תשתית, בהם נמסרות הודעות לבעלי השטח המופקע. הצו המדובר הוא אחד מאלפי צווים שגרתיים, הניתנים במסלול של פרויקטי תשתית המאושרים על ידי הדרג הניהולי. כל ניסיון לקשור בין העבודות בשבת משולל כל יסוד".

עוד נמסר מלשכת השר כ"ץ: "לשר התחבורה אין שום שיקול דעת או מדיניות בנושא. כל ניסיון לייחס לשר כץ מדיניות או שיקול אחר הוא תלוש מהמציאות".

עיריית בני ברק נת"ע השר ישראל כץ. משרד התחבורה עבודות הרכבת הקלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד