י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מהדורה מורחבת

סוד הטעמים: ההטרלה של הברנז'ה החרדית

לייבל'ה במהדורה מורחבת חושף שלב אחר שלב את מאחורי הקלעים של המסעדה הוירטואלית 'בסוד הטעמים' שנוסדה בטוויטר אך נסגרה באותו רגע • בפנים: המגבעת של הראפר, ההדלקה החב"דית בספרד, משבר הווטסאפ של כהן ושאר ההתרחשויות בשבוע שחלף

סוד הטעמים: ההטרלה של הברנז'ה החרדית
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

לייבל'ה חזר מחופשת החנוכה הארוכה מתמיד, שאילצה אותו כל ערב לתזז בהדלקות בחצרות האדמו"רים, אך זיכתה אותו בכתבת צבע נדירה במוסף "הארץ", שם נחשף לייבל'ה לראשונה. 

לייבל'ה מנסה את כוחו בשובו לשגרה, לאחר משבר השולעם זוכר'ס הגדול, בעקבות המחסור החמור שנוצר ב"בובעס" - שעועית גדולה, המורגש במדפי המקררים במעדניות. אך כל זה לא מנע מלייבל'ה לחפש את הבובעס האחרונים שעוד נותרו ברשתות השיווק, תוך כדי קבלת עדכונים און-ליין מכל הגזרות - היכן ניתן להשיג את המוצר הנחשק במחיר מופקע. 

גולת הכותרת של השבוע האחרון היא כמובן ההטרלה הגדולה שעברו העיתונאים, היחצ"נים הסיאמיים, והגולשים בנר שביעי של חנוכה. עת הכל חוגגים במסיבות משפחתיות או שלא, מתברר שהיה מי שחגג במסעדה חדשה ולייבל'ה גאה להציג בפניכם את מאחורי הקלעים של הקלעים. 

תחילה, הקדמה קצרה: עולם הרשתות החברתיות הפך כבר מזמן לכלי דומיננטי בהפקת וצריכת תכני מידע בעולם, כאשר הדוגמא הבולטת לכך היא האפקטיביות של פייסבוק, שאותה ניצלו הרוסים עד תום בכדי להמליך את המשיגינער טראמפ - בניגוד לתחזיות של כלי התקשורת המסורתיים, כמנהיג העולם החופשי.

בשנים האחרונות רשת הטוויטר הפכה לכלי יחסי ציבור לוהט בקרב אנשי התקשורת החרדים ומה שהתחיל בציוצים תמימים של דעות והגיגים במאה וארבעים תווים, הפך מהר מאוד לכלי שיווקי חסר תקדים של עיתונאי המגזר, אשר מקבלים לעיתים טקסטים ערוכים מראש מאת אנשי יח"צ ומצייצים זאת באחת מבלי להניד עפעף.

דבר זה העלה את חמתו של עיתונאי 'כאן' התמים החבד"י שנמצא תמיד במחיצת הנרדפים, הלא הוא מענדי גרוזמן, שראה בכך שימוש פסול ולא ראוי ע"פ הנורמות העיתונאיות המקובלות וכמיטב המסורת הטובה עליו הוא יצא במלחמת חורמה בהיותו כלב הדמוקרטיה הצייציני כנגד אותם ציוצים דומים ומשוכפלים. הכלי המחאתי בו השתמש גרוזמן היה העתקת ציוץ דומה שהופיע אצל כמה עיתונאים וחשיפתם לציבור בצירוף גיפ לצד ביקורת על התנהלותם הלא מקצועית לדעתו.

אממה, בקבוצת הווטסאפ 'פרסום ובידור' שפתח איש התקשורת וסטודנט שנה שלישית לתקשורת ומדע המדינה יחיאל גלאי, סערו הרוחות. קבוצה זו, שחברים בה מספר מצומצם של עיתונאים (שהתחברו עקב שיעור תורה שנמסר בעבר ברחוב הירדן ונסגר לאחר שהקבוצה למדה יותר מידי) עיקר העיסוק בקבוצה הוא סביב בדיונים מעמיקים במגמות תקשורת במגזר החרדי והכללי, פוליטיקה וניתוח נתוני רייטינג. החבורה נתקלה בהאשטג המקורי #צייצנים_סיאמיים ציון דרך בכל הנוגע לאתיקה העיתונאית של אנשי התקשורת החרדים וברוח הומור וסקרנות הועלתה הצעה להטריל את מנדל גרוזמן עם ציוץ פייק שיצוייץ במקביל על ידי אושיות טוויטר מרכזיות מהמגזר כשהמטרה היא: לבחון כיצד הדבר ישפיע על "המוסד הקדוש" מיסודו של גרוזמן.

ידידנו מוישי וייסברג, ביצירתיות אופיינית, הציע שהנושא יהיה סביב מסעדת אוכל יהודי חדשה או טשולנט טוב. איש התקשורת ישראל כהן בהבנתו החדה את הרשת החברתית דאג לפרטים המדויקים, ויצחק (יצו) פלדמן הקריאטיבי הגה את שם המסעדה החדשה "בסוד הטעמים" ואף מצא תמונה ממסעדה ברעננה וצייץ ראשון את ההטרלה. לתפקיד בעלי המסעדה החדשה נבחר חבר הקבוצה ויועץ לחבריה בתחומים שונים - איש העסקים הפתח-תקוואי, יקיר המדור ותומך נלהב של ראש העיר הנבחר גרינברג - ברוך שטרן.

ומכאן יצאו השלוחים וגויסו אנשי תקשורת בכירים במגזר, שלהם קורטוב של הומור, אשר הוכנסו בסוד העניינים: ביניהם שמעון ברייטקופף, אבי גרינצייג, אריה ארליך, אלי ביתאן וחיים פרידלנדר ורבים נוספים. כולם, אחד אחרי השני העלו על נס את המסעדה החדשה, אנינת הטעם ובעלת הכשרות המהודרת שנפתחה לה בצומת סירקין שבפתח תקווה.

אך מה רבה הייתה אכזבתם, כשגילו כי מענדי גרוזמן עלה על יצועו בשעת לילה מוקדמת. גרוזמן, שבעבר היה ער גם אחרי תיקון חצות, החל ישן מוקדם בתקופה האחרונה, בגלל תוכנית הבוקר המוקדמת אותה מגיש יחד עם אלי ביתאן ב'כאן מורשת'. 

אבל תוך כדי שגרוזמן נמצא בחלום השביעי, הרשת החלה לסעור. העיתונאים שבאותו רגע רק חשבו על הטעמים, החלו לקבל פניות מיחצני"ם בשאלות סביב המסעדה החדשה, מי היחצ"ן שלה, מה הכשרות ומה קורה בעצם. 

האירוע התגלגל עד כדי שבאותו ערב היה כתב פוליטי שנפגש עם כתב מוניציפלי, שזה האחרון היה צריך ללכת לאירוע משפחתי נפרד מחברו כידידים ואחרי עשרים דקות גילה הפוליטי בטוויטר של כתב הברנז'ה איציק אוחנה, כי חברו שאמר לו שיוצא לאירוע משפחתי בולס לו ב"בסוד הטעמים". מיד שיגר הפוליטי סמיילי כועס ובוכה לכתב, ששכח לעדכן את חברו כי מדובר בהבלים. 

גם יחצני"ם פנו ללייבל'ה לברר: "מי היחצ"ן החדש?", אלו נענו כי מדובר באיש העסקים ברוך שטרן הנודע, שידיו רב לו בעסקים חובקי עולם באחרונה, ומפאת עין הרע לייבל'ה משאיר את הדברים אצלו. 

בכל מקרה, גרוזמן לא נכנע והמשיך בשלו, לאחר כישלון החסידים בבחירות וממשיך גם בעת הזו - לצייץ גיפים לצד העובדה שהוא נחל מפלה בהטרלה אותה לא גינה מהשורש.

לסיום, היה גם מי שלקח את הדברים צעד קדימה: הגרפיקאי שימשי שטרן, הכין לוגו למסעדה. כל שנותר הוא לפתוח באמת מסעדה עם שם גאוני. 

הביזיון ב'אגודת ישראל' נמשך: לייבל'ה הגיע השבוע לתפילה בכותל המערבי ובכניסה פגש את מנחם לייזר החביב מוזס, מגיע לתפילה וממתין שהשומרים יפתחו לו את השער. לייבל'ה המתין עם מוזס ותיעד אותו. לייבל'ה יודע לספר כי גם היום בכינוס וועדת השמונה, מנחם לייזר האהוב, לא הוזמן.

לייבל'ה גם קיבל משמעות השבוע, מהו המושג 'לאורך כל הציר': לילה אחרי הפיגוע בצומת עפרה יצא סופר 'בקהילה' יצחק פלדמן למסע על ציר הדמים, ציר 60, כדי להביא רשמים מהכביש המסוכן ביותר במדינה לקוראי העיתון. לייבל'ה תיעד את פלדמן כשהוא מצטלם בפוזת עצירת טרמפים באחד הצמתים שעל הציר. ביום חמישי, כשהעיתון כבר היה על המדפים, התבשר עם ישראל על פיגוע קטלני באותו הציר. כשהגיעו הדיווחים ממקום הפיגוע, התברר שזה אירע בדיוק בצומת בן צולמה התמונה, מהעבר השני של הכביש.

ומי שאיבד השבוע את נשימתו, היה ‏העיתונאי והפרשן ישראל כהן. הוא הגיע מהר מאוד לחדר המצב בביתו של יועץ הסתרים יחיאל גלאי עם מכשירי הפלאפון שלו ושל רעייתו שתחי', משם ניהל את משבר הוואטסאפ שנחת עליו בשעת בוקר, ולהלן הסיפור: אפליקציית הוואטסאפ שלו הועברה במלואה למכשיר החכם (והכשר) של רעייתו והוא נותר ללא חמצן לאחר קוד שנשלח בסמס אליו והוקש במכשיר השני. סיפור לא ברור אבל כך יצא.

לייבל'ה ראה את כהן בשעות הבוקר של אותו יום כשהוא נוסע ברחובות העיר בכדי למצוא פתרון למצוקה שנפלה עליו, כאשר בשיאה קיבל הודעה מאפליקציית הווטסאפ ובה נכתב לו שהוא יוכל לשוב אל האפליקציה רק בעוד 12 שעות. כהן טען כי אינו יכול להתנתק מהווטסאפ ל-12 דקות, אז 12 שעות?, לבסוף גלאי פתר את המשבר וכהן ביקש מכל מנהלי הקבוצות שהם יותר מידיו ורגליו של לייבל'ה ורעייתו ביחד - לצרפו שוב. 

לייבל'ה הגיע לסיום של ישיבת 'משיב הרוח', שם נצפו מגידי שיעור הרל"ש של רובינשטיין - גודי סילמן בשיחה עם הרב שייקה קרליץ, שבימים האחרונים הטלפון שלו קרס לאחר שקיבל טלפונים מכל העולם לאור מצבו של הגר"נ קרליץ. ממש חדש ימינו כקדם. מצד שמאל נראה הרב חזקי כהן ממאפיית ויז'ניץ המיתולוגית, שגם משמש כמג"ש בישיבה, יחד עם האיש שמייצג את הציבור העובד בעיריית בני ברק וגם משמש כמג"ש בישיבה הלא הוא עו"ד משה מורגנשטרן.

וקצת חדשות מבורו פארק: הצלם אברומי ברגר נצפה מסיים ששה סדרי משנה במוצאי שבת קודש, ליל הילולת הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, בביהמ"ד המרכזי דחסידי בעלזא ברח' 43 בבורו פארק. 

ואפרופו בעלזא: גדול העסקנים של החסידות בארה"ב, הרה"ח רבי ראובן חיים וינברגר, שקשור בכל נשמתו לארץ הקודש ומקבל את התורה של חנוכה היישר לפקס, נצפה מדליק בבית המדרש את נרות החנוכה, לרגל אירוסי נכדתו בת לבנו דובי וינברגר. 

ובשדרה ה - 13 פגש לייבל'ה את המעמד רובי בנט, מנצל את הקור לקניות. הוא חבש כובע קשמיר מוצלח והוא נלכד בעדשת לייבל'ה. 

ובשדרה ה - 14 ראה לייבל'ה את הראפר החרדי ניסים בלאק, רוכש כובע בסנדרס כובעים, אצל הנגיד נחום סנדרס. הכובע, כך אומרים יודעי דבר, משו משו. 

ומי שהגיע מברוקלין לאומן, היה הנגיד הצעיר ר' אברמי זופניק, ששמו עולה בשמי הנגידים בניו יורק. הוא הגיע לשבת חנוכה לרבי נחמן מברסלב יחד עם החבורה ופגש שם את שועי העולם מישראל, ראש עיריית אלעד פרוש ואיש העסקים הברסלבאי נחמן בנשעיה. 

ובאמצע החורף נצפו הבעלי מנגנים, הבנש"ק מאיר אדלר, שוכי גולדשטיין, איציק פילמר ומקהלת 'נשמה' בחצר הסאנטציע המפוארת "אור אבנר" בז'יטומיר שבאוקראינה הקפואה.

השבוע נערך מסע תפילה מרגש לאבות לילדים חולי סרטן, בקברי צדיקים במז'יבוז וקייב, ביוזמת ארגון 'רחשי לב' ‎בראשות המנכ"ל שימי גשייד, ללייבל'ה הגיע תיעוד של הזמר ארי היל שהצטרף למסע - מנגן בגיטרה ומתבודד מחוץ לציון מייסד החסידות - הבעל שם טוב הקדוש. כך זה נראה בוידאו.

ובמדריד שבספרד, ראה לייבל'ה את העיתונאי והסופר שניאור ובר, שעורך באתר החרדי הגדול בעולם, מדליק שמונה נרות חנוכה לעיני קהל גדול שהתאסף עם דמדומי חמה בהיכל בית חב"ד המקומי ההולך ונבנה. אין ספק שהדלקה זו, כמו גם שאר מעמדי פרסומי ניסא של שלוחי חב"ד הפזורים בכל קצווי תבל, גרמה לקידוש שם שמים גדול. אשרי חלקו. 

למפיק האגדי עויזר דרוק נשבר השבוע המראה ברכב היוקרה, מי שנתרם לעניין הוא מנכ"ל אוטו בני ברק שלמה מרציאנו שהתגייס בטיפול VIP. 

והצלם שלומי כהן, ממשיך במערכת הבחירות לאורך כל הציר והגיע לעשות סטודיו לראש מועצת טלז-סטון יצחק רביץ מועמדם של גדולי הדור. 

לייבל'ה גם ראה השבוע מה זה 'אל על' משני צידי המתרס: העיתונאי שהרים את המשבר יהודה שלזינגר ויועץ התקשורת שנשכר לכבות אותו רונן צור, נצפו השבוע מחויכים בחגיגת שבע ברכות לבנו של היועץ הרפואי ויו"ר למענכם הרב יוסי ערבליך, בהשתתפות חכי״ם, רופאים, אנשי עסקים ועורכי דין. בקיצור: ההון והשלטון הצדיעו כראוי.

ולפינת המזל טובים המורחבת 

יום ראשון בשעות הערב במרכז העיר פ"ת צהלה ושמחה: העסקן האגדי, ששימש עשרות שנים את מרן פוסק הדור בעל שבט הלוי זצ"ל, הלא הוא האיש והאגדה - אברומי לוי, התארס במזל טוב. כמובן שחוץ ממיני המאפה המשובחים, התענגו האורחים מהערינג והמעושנים של מעדני זהבה שהגיס דאג לפנק עד בלי די. בנוסף, מי שהביא לגמר השידוך, היה איש החסד הגדול ר' חונה דייטש.

וביום רביעי בערב, העפיל לייבל'ה צפונה, לאולמי ארנה שבצומת קרית אתא, שם נערכה שמחת נישואי בנו של חבר וותיק, האחד והיחיד ר' אשר קליין מ'המבשר'. לייבל'ה הגיע בקו 970 ושתה עם ר' אשר לעמל לחיים ואיחל את כל הברכות לזוג הנישא. סביב השולחן מצא לייבל'ה את צוות 'המבשר' והנציח את הכותבים ר' יוסף מאיר האס ור' יקותיאל יהודה גנזל, יושבים לשיחה ערה עם המנהל המקצועי ר' אברהם רכטשפר, ועם הרב שייע דייטש, יד ימינו של רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שהגיע במיוחד ממוסקבה לביקור בזק.

בהמשך ראה לייבל'ה את ריקודי הקוזקים של סערט ויז'ניץ, מרקדים לפני הרבי מקרית ויז'ניץ בחיפה ואבי החתן והסבא הגדול - המלחין האגדי ר' חיים בנט. 

ולייבל'ה ראה בהמשך ניחוחות היסטוריה בקרית צאנז בנתניה. אמש לפני 50 שנה, בה' טבת תשכ"ט, נערכה החתונה הראשונה במלון גלי צאנז שבקריה בנתניה. באותו ערב נערכה החתונה הראשונה במלון גלי צאנז המפואר המשופץ. החתונה נערכה לבת הרב בערל שטמר, ממקורבי האדמו"ר מצאנז. לייבל'ה ראה את סגן השר ליצמן בשמחה. 

מזל טוב לרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו, להולדת הנכד, בן לבתו יעל אדלר מלונדון.

ברכת מזל טוב להרה"ח ר' שמואל טייטלבוים משב"ק האדמו"ר מסאטמר, לרגל שמחת נישואי בנו.

ברכת מזל טוב לר' אליעזר יעקב ברגר, מנכ"ל מוסדות קרעטשניף בארה"ק, לרגל נישואי בתו.

ומי שלא מפסיק לחגוג הוא הרה"ח ר' דוד מרגלי, יו"ר הוועד העולמי מאקאווא, שחגג את שמחת הבר מצוה לבנו בויז'ניץ לאחר שחיתן את בנו לפני כשבועיים וחתונה נוספת תתקיים בקרוב.

ברכת מזל טוב לעזרא שור חבר מועצת העיר אשדוד, לרגל שמחת נישואי בנו.

ברכת מזל טוב לאיש החסד שלומי פלס, מעסקני חסידות חב"ד לרגל חתונת בנו.

ברכת מזל טוב לישראל פכטר, מעסקני העיר ביתר ולרעייתו שרה לרגל שמחת נישואי הבת הערב באולמי גן הדסים במודיעין עילית.

מזל טוב ליהודה קורנבליט, מנהל מחלקת חינוך בעיריית ביתר עילית לרגל שמחת הבר מצווה לבנו.

מזל טוב לשעיה גרוס מגדולי בעלי המנגנים שפרש מהתחום, לרגל שמחת הבר מצווה לבנו שנערכת הערב ליל שישי במלון וולדורף אסטוריה.

מזל טוב לאברמי רוט, מבעלי מסעדת 'הדר גאולה', לרגל שמחת אירוסי הבת בשעה טובה.

לייבל'ה רכילות חרדית מענדי גרוזמן טוויטר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד