י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ראיון > 90 יום לבחירות

מקלב ל'בחדרי': לא מבין למה אנחנו מקבלים רק 7 מנדטים • צפו

כמו כל הח"כים שהחליטו להישאר בזירה ולהילחם על מקומם בכנסת הבאה, גם חבר הכנסת הנמרץ אורי מקלב מתכונן לד' בניסן כשעדיין לא ברור באופן סופי היכן ימוקם ברשימה | ברקע השיחות על אודות 'מפץ חרדי' אפשרי של איחוד הרשימות שוחחנו איתו על הכל • צפו בראיון המיוחד

מקלב ל'בחדרי': לא מבין למה אנחנו מקבלים רק 7 מנדטים • צפו
ח"כ אורי מקלב צילום: דוד כהן, פלאש 90

90 יום לבחירות, בעוד ברקע נשמעים דיווחים על אחדות חרדית היסטורית מתגבשת, חבר הכנסת אורי מקלב מ'דגל התורה' מעניק ראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', בו הוא מתייחס לנושאים הרבים שעומדים על סדר היום, החל מהבחירות המוניציפליות שחלפו, על הבחירות לכנסת שבעיצומן, על האיחודים והפיצולים, על גנץ ועל לפיד, וגם תוהה: אני לא מבין כיצד הכוח החרדי לא עולה.

היות וזה היה הכי טרי בזמן הראיון, ביקשנו ממקלב את התייחסותו קודם כל לתוצאה בטלזסטון עם ניצחונו של יצחק רביץ.

"זה לא ניצחון חמוץ, אני חושב שלא שמעו משהו אחר מאיתנו", מבהיר מקלב, "קודם כל, דגל התורה העמידה את הרב יצחק רביץ כמועמד לראשות העיר וזה היה בהסכמה של המפלגה ושל הרבנים שקיבל את ברכתם של גדולי ישראל, אני חושב שטלזסטון לא שונה ממקום אחר בציבור, גם שהיא מייצגת את בני התורה שבוחרת את מה שגדולי ישראל הורו".

הראיון המלא

"היה ניסיון להגיע להבנות אבל לצערנו נאלצנו ללכת לבחירות. אבל בגלל תושבי טלזסטון היה לנו צפי מוגבל, היא עיר אוטוגנית ולא הומוגנית, יש שם ציבור רב גוונים, אף אחד לא משייך את זה ואומר שטלזסטון היא כולה חרדית לגמרי, יש שם ציבור מגוון והעובדה שבבחירות הקרובות מפלגה שהייתה אופוזיציה שלא קיבלה את ברכתם של גדולי ישראל בלשון המעטה, קיבלה 3 מנדטים כמעט 4".

עוד אומר מקלב ל'בחדרי חרדים' על טלזסטון כי, "וודאי לא ברקע שהיה עכשיו, היה כאן רקע רגשי, היה גם חלק יצרי, אבל אני לא חושש שהציות לגדולי ישראל נפגע, הצפי לא היה יותר מ-60 אחוז והגענו לצפי הזה ואנחנו יודעים למה שהלכנו, הציות לגדולי ישראל שהפתיע רבים היה דווקא המערכת המוניציפלית".

"לא מבין למה אנחנו מדשדשים"

ולנושא הבחירות הכניסות; מקלב מעלה תהיה בפני 'בחדרי חרדים' על כך שהכוח החרדי לא גדל עם השנים ונותר במקומו, "עוד לא מצאתי תשובה למה אנחנו מדשדשים על שבעה מנדטים, אני מחפש ולא מצאתי תשובה. פעם שעברה הגענו לפחות (6 מנדטים). הפעם הצפי הוא לקבל וודאי שבעה מנדטים, חייבים להגיע לפי מספר הקולות במוניציפלי, הנתונים שיש לנו צריך להגיע להרבה יותר, כולם אומרים שהציבור החרדי גדל ועוד מעט נהיה פה הרוב, איפה זה מתבטא אצל מספר חברי הכנסת? אנחנו נמצאים כאן במספרים, אנחנו בסך הכל 10 אחוז בכנסת יחד עם ש"ס, אבל במציאות אנחנו יותר באוכלוסיה".

ריצה נפרדת מ'אגודת ישראל'

כאן הגענו לשאלת השאלות, מדוע 'דגל התורה' לא רצה לבד, אם היא יכולה לעבור את אחוז החסימה ולהביא 5 מנדטים, הרי הכוח החרדי יגדל?

"השיקולים הם לשני הצדדים, אני לא מתכחש לכך שאם כל אחד היה יכול להביא את המספר של לעבור את אחוז החסימה, זה היה טוב, כי היינו מגדילים את הכוח החרדי. אבל מכיוון שהדברים האלה בנויים על גבול אחוז החסימה אפילו שזה יותר, בכל מערכת בחירות יש תופעות ושתי המפלגות צריכות להגיע לאותו מספר, לא רק מפלגה אחת".

לדברי מקלב, "יש לנו אחריות, כפי שאנחנו גם מאוד רוצים שלש"ס יהיה מספר רב של מנדטים ובסופו של דבר ככל שמספר חברי הכנסת החרדים יותר גדול אז כך גם ההשפעה יש לזה חשיבות גדולה, בסוף אנחנו מדברים על למעלה מ90% מהנושאים שאין לנו חילוקי דעות איתם".

מקלב הוסיף עוד, "אחדות זה גם מסר שמביא קולות אבל ידענו שלפעמים נפגעים בגלל אחדות כי עצם החיכוך כל אחד מביא את המקסימום שלו ומתאמץ יותר, לצערנו ואני לא אומר את זה בגאווה: שיש אחדות לא יוצאים להצביע, זה דבר שיש לו השלכות רחבות ולא צריך להרחיב באחריות ואין לי הסבר על הציבור החסידי למה הוא לא יוצא להצביע".

המפץ החרדי - כן או לא

"זה לא היה בתיאום איתנו אבל זה בסדר גמור, זה לגיטימי, זה טוב, יש טוענים שזה יכול להביא הרבה (קולות) ויש כאלה שאומרים שלא. עצם הרצון שיש היתכנות, שהרחוב רואה ואומר שאנחנו לא יושבים יחד ולא פועלים יחד ויש בעיה בין חסידים לליטאים ובין אשכנזים לספרדים וזה באמת לא ככה ועצם המסר שהולכים כולם יחד, זה יכול להביא סחף".

לדבריו, "אם היה לנו אפשרות ללכת באחדות אבל להתמודד בנפרד היינו עושים את זה בכנסת, אבל לצערי ירושלים הוכיחה אחרת. אנחנו מוכנים ללכת באחדות ולהפסיד קצת, אבל אסור להפסיד הרבה, אין שום סיבה להתאחד רק שיש מחלוקת או לחדש מסרים, אבל בסופו של דבר יש לנו עבודה ביום יום ויש לנו ארבע שנים של פעילות רבה, שההשפעה שלך היא גדולה ואף אחד לא יודע איך תראה המפה הפוליטית ביום שאחרי הבחירות".

מקלב משוחח על סיכויי המפץ לצאת את הפועל ואומר; "אני לא רואה בניסיונות כ'ברכה לבטלה', ההפך אני רואה את הניסיון כברכה חיובית שגם המסר שיש ניסיון וגם שיש היתכנות וגם אם יחליטו בסוף שלא, אני לא חושב שתהיה התנגדות של הצדדים, אלא זה יהיה שיבינו שהולכים להפסד מהכוח החרדי, יכול להיות שיש קהלים מסיעת ש"ס שאנחנו מצפים ומייחלים שיביאו את מה שהם יודעים להביא והם לא יבואו במפלגה חרדית מאוחדת".

חוקי הדת שעומדים על הפרק

ח"כ מקלב מתייחס בראיון לשיח האנטי חרדי המגיע מסיעות 'יש עתיד' ו'ישראל ביתנו': "אנחנו יודעים את הבעיות, הן מורכבות מאוד, הן לא רק הכרזות, עכשיו לצורך בחירות ולצרכים אלקטורליים, אנחנו יודעים שהמסרים האלה הם עמדות שהם עומדים אליהם שלא מגשימות את עצמם. שאי אפשר להביא הישגם בכלכלה ובביטחוני, אז מביאים את הדברים שזה תמיד עובד טוב: נגד הציבור החרדי".

"הם מתחרים ביניהם מי יביא את המספרים ואנחנו מכירים את פתיחת הקמפיין של יאיר לפיד, שמתוך כל הדברים שהוא מדבר על כפייה דתית ועל חוק הגיוס ועל השבת וזה במקום לדבר על מה שחשוב לציבור שלו. במקום לדבר על הכלכלה הוא מתחמק מזה, איפה הוא מדבר על הניסיון שלו להיות שר החוץ? עם הידע שלו?".

"הסכנה היא יותר גדולה מפעם לפעם", מבהיר הח"כ הדגלאי, "יש לנו את אותו ציבור של 15 20 מנדטים ונסחפים אחרי מפלגות טרנד וכל מיני הופעות בתקשורת, אנשים יודעים באיזה בעיות הם נמצאים אילו אתגרים שיש וכל שם שעולה מקבל 15 מנדטים".

על בני גנץ

אנחנו לא יודעים נסתרות, מפלגתו של גנץ היא מפלגה נסתרת, גנץ לא נקרא אדם שנשא את הדגל האנטי דתי, וגם שפגשנו אותו במשרד הביטחון וידועים איך הוא התחייב לנושאים חרדים בצבא אבל זה תלוי גם מה השותפים, אני רואה אותו פחות מסוכן ממפלגה ההסתה של האנטי יש עתיד

חוק הגיוס:

אני מקווה שאנחנו נעביר אותו, מתפלל ומבקש את ברכתם של גדולי ישראל ואת עזרת הציבור, את הדבר הכי טוב שנראה שיקרא זה חוק יסוד ערך לימוד תורה. זאת המטרה, חשבנו שנהיה אחרי החוק הזה בקדנציה הזו, זה יכול רק להשביח ולתת כיסוי הכי טוב לחוק הגיוס. תמיד נשמח שיהיה יותר טוב. היה לנו חשש אבל ברוך השם גם בזה הצלחנו", מסכם מקלב.

אורי מקלב בחירות 2019 ראיון מיוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד