י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
טענות קשות

השופט נגד המשטרה: "זה מחדל. פישלתם"

במהלך דיון שנערך בבית משפט השלום בראשל"צ, בעניינו של גל הירש, מתח השופט ביקורת נוקבת על המשטרה והטיח בהם: "איפה הייתם חודשים? מה עשיתם? פישלתם"

השופט נגד המשטרה: "זה מחדל. פישלתם"
משפט צילום: unsplash

בדיון שנערך היום בבית משפט השלום בראשון לציון, השופט העביר ביקורת נוקבת על המשטרה ורשות המסים, שביקשו להאריך בחצי שנה את הצו שמחזיק מסמכים וחומרי מחשב השייכים לגל הירש, שנמצאים בידי היחידה החוקרת מזה כשלוש וחצי שנים.

מי שהגישה את הבקשה מטעם המשטרה, הייתה ראש המפלג ביאח"ה (היחידה הארצית לחקירות הונאה) שחוקר את הפרשה, סנ"צ לילית ניצן טייבר. לדבריה "אין מחלוקת שאנו מגישים את הבקשה באיחור, בלשון המעטה".

סנ"צ טייבר התייחסה לטענות שהעלו עו"ד גיורא אדרת ועו"ד טל שפירא, המייצגים את גל הירש, שמתכוון להתמודד לכנסת בבחירות הקרובות, שטענו כי הבקשה הוגשה מאוחר מידי ולכן היא צריכה להידחות. "מדובר בתקלה שהיא בכל מקרה בתום לב. אנחנו לחלוטין לא מקלים ראש בתקלות מסוג זה אבל אנו פועלים לתקן" ניסתה נצ"מ טייבר להסביר. "רוב רובם של התפוסים הם מסמכים, מכיוון שהיתה חקירה משותפת יחד עם רשות המיסים הם נתפסו על ידי שתי הרשויות באופן מדורג על ידי מספר רשויות. לא היתה תזכורת מתאימה לגבי ההגשה, זה הולך לפי תזכורות רישומיות, אנו פועלים על הרבה תיקים, בפרשה הזו יש מאות מוצגים. המוצגים הנדונים פה הם לא היחידים".

לשאלת השופט גיא אבנון, השיבה נצ"מ טייבר "אין לנו הסבר ממשי מדוע התרחשה התקלה בגינה לא ביקשנו להאריך את תקופת החזקת התפוסים מעבר לצווי התפיסה הראשונים, מעבר לעובדה שלא היה מעקב סדור אחר הרישומים". היא הוסיפה כי "חלק של המסמכים שאנו מבקשים להמשיך ולתפוס, אותו חלק נדרש לחקירה, חיוני לחקירה, חיוני להכרעה של הפרקליטות, וככל שיוגש כתב אישום חלק מהמסמכים שנתפסו ככל הנראה יהוו ראיות".

השופט גיא אבנון, העביר ביקורת נוקבת על המשטרה ואמר "בקשה הוגשה באיחור ניכר, זה מחדל שלכם. המונח 'תקלה טכנית' לא ברור. לתקלות יש תוצאות, למה שאאשר לכם את זה?". על פי הדיווח של רועי ינובסקי מ'כאן 11', אבנון המשיך ואמר "איפה הייתם חודשים? מה עשיתם? פישלתם".

סנ"צ טייבר אמרה "אנחנו מסכימים להחזיר את כל מסמכי המקור שהגיעו לידי מר הירש לרו"ח ארליך לידי מר הירש, ואנו נשמור אצלנו העתקים של מסמכי המקור. לא נדרוש ממר הירש לחתום על ויתור על כלל הראיה הטובה ביותר. שאר המסמכים אצל שני רואי החשבון הם ניירות עבודה, ולכן למר הירש אין זכויות בהם".

לדבריה, החקירה נגד גל הירש "נפתחה רק לאחר שהוא הסיר את המועמדות שלו להיות מפכ"ל, רק לאחר שניתנה הנחייה מפרקליט המדינה בתיאום היועץ המשפטי לממשלה". בתגובה, אמר עו"ד שפירא "גל הירש מעולם לא הסיר את מועמדותו. מועמדותו של גל הירש הוסרה בגלל הבדיקה שלימים הפכה לחקירה פלילית". הוא הוסיף עוד ואמר "יש לי רק כבוד להגיד ליחידה הזאת ולמפלג, הכל עובד כמו שעון. אבל בתיק הזה, קורים לנו ניסים ונפלאות, ואני חושב שהגיע הזמן לבדוק מה קורה בתיק הזה. אין לי טענה רוחבית".

"את האמירות שהחקירה נמצאת בסיומה, אנו שומעים כבר למעלה משנה" אמר פרקליטו של הירש, עו"ד שפירא. "אין לנו התנגדות שיפרסמו את שמו, שהציבור יתרשם איזה עד מדינה יש בתיק הזה. גל הירש הוא לא איש עסקים שתכלית חיו לעשות לביתו. מדובר באדם שפניו כלפי חיים ציבוריים. לא מדובר בסוד פנימי. אנחנו לאורך כל החקירה הזאת פנינו אני חושב לפחות 10 פעמים לכל גורם אפשרי, ליועמ"ש, לפרקליט המדינה, ליחידה החוקרת, בבקשות לסיים את החקירה, להיפגש, לאפשר לגל להתקדם, הוצאו לו תפקידים ציבוריים כל אותם שלוש שנים שהוא נאלץ לדחות אותם".

השופט אבנון אמר למשטרה "אין לי מנדט לקבוע שיש לסיים את החקירה. אני כן יכול לקבוע שההתנהלות לא מאפשרת החזקת מסמך אחד. אולי אני אקבע את זה". הצדדים יצאו להפסקה והגיעו להסכמה כי יוחזרו החומרים שנתפסו הקשורים לגל הירש באופן בלעדי, לאחר העתקתם. בנוסף, יוחזרו שלושה מחשבים לאחר העתקתם.

בתום הדיון, גל הירש פנה לכלי התקשורת ואמר "לי אין אמירה נגד משטרת ישראל. אני מאוד מעריך את משטרת ישראל, הייתי אמור להיות מפקדה. יש לי אמירה קשה על שימוש לא מבוקר בכוח על-ידי רשויות האכיפה. עליי אתם שומעים. תחשבו מה עובר על האדם ברחוב עליו אתם לא שומעים - תחשבו על זה". הירש הוסיף "אני נגד השימוש המפורז בכוח המשטרה, ואני בעד ריסון הכוח, וזה עניין מהותי בדמוקרטיה. וזו סוגיה שחייבת להיפטר, זה לא דבר סביר להחזיק אדם 3.5 שנים עם עינוי דין בלתי סביר ובלתי הגיוני לאורך זמן".

משטרה בית המשפט גל הירש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד