י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מתקפה "חסרת תקדים"

מנדלבליט התראיין | נתניהו: "תפירת תיקים"

נתניהו משגר חץ נוסף לעברו של היועמ"ש ותוקף בחריפות בעקבות ראיון שהעניק ל'ערוץ 12', כולל הדלפת ציטוטים שאמר "מנדלבליט למקורביו" בעניין תיקי נתניהו: "התיקים האלה חשובים לי" | ראה"מ על הראיון: "חסרת תקדים בתולדות המשפט הישראלי ומעלה סימני שאלה קשים"

מנדלבליט התראיין | נתניהו: "תפירת תיקים"
מנדלבליט/נתניהו צילום: יונתן זינדל/נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

לראשונה: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מספק הצצה לחקירות ראש הממשלה שלב אחרי שלב עם תאריכים מדויקים ותמלילים מתוך הדיונים בתיקי ראש הממשלה, באמצעות דברים שמסרו כביכול לכתבת 'ערוץ 12' דנה וייס, מקורביו של מנדלבליט, כאשר בסוף הכתבה ששודרה אמש, מדבר גם היועמ"ש בעצמו.

הכתבת זוכה לראיון עם היועץ המשפטי לממשלה וגם הצצה שטרם נראתה כדוגמתה לתהליכים שהובילו את תיקי נתניהו מאז 2016 ועד היום בצורה מפורטת שטרם הוצגה בתקשורת אי פעם. 

האם מדובר במעשה תקין בתקופה כזו של בחירות, האם זה מחזק ומעמיק את גירסת נתניהו שהמשחק מכור מראש, תוהים רבים.

כך למשל מצוטט בראשית הכתבה היועמ"ש מנדלבליט אומר למקורביו: "התיקים האלה חשובים לי. הם חשובים למערכת והם חשובים למדינת ישראל. אין כאן יועץ או פרקליט מדינה, כולנו יחד נפעל עד שנגיע להחלטה. עליכם אני נסמך, עליכם אני סומך. כל חיי המקצועיים הובילו אותי לרגע הזה, וכל הקריירה המקצועית שלי תימדד על פי ההחלטה הזאת".

במהלך הכתבה מצוטט מנדלבליט מתהדר באוזני מקורביו בתרגיל שעשה לנתניהו בראשית 2017 עם התפנית בתיק 2000 העוסק בשיחות שקיים נתניהו עם יריבו המר - מו"ל 'ידיעות אחרונות' נוני מוזס. 

מנדלבליט הורה על שחרורו של מוזס לביתו, כדי שהתיק החדש לא ידלוף באצמעות הארכת מעצרו לעיני המצלמות בבית משפט. או אז תואמו שתי חקירות עם נתניהו באותו שבוע, אחת מהן היתה על תיק 1,000 שעניינה קבלת מתנות יוקרתיות, בהן סיגרים ושמפניות וורודות מאילי ההון ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, אולם בשנייה הוא כבר הופתע כשהחוקרים שלפו לו הקלטה באורך ארבע שעות. בה הוא נשמע בקולו משוחח עם נוני מוזס, בין היתר על אפשרות של צמצום התפוצה של העיתון היריב 'ישראל היום', בתמורה לסיקור אוהד בעיתון 'ידיעות אחרונות' שבבעלותו.

לדברי אותם מקורבים לכתבה ב'ערוץ 12': "נתניהו היה בהלם כששמע אותה. הגרסה שסיפק הקשתה עליו".

עוד מצטטים המקורבים, כשמנדלבליט קיבל לידיו את חומר החשדות נגד נתניהו בתיק 1000, הוא טילפן לפרקליט המדינה שי ניצן ואמר לו: "אין מנוס מחקירה. הוא לא זהיר. ראש ממשלה צריך להיות זהיר יותר. חבל".

מנדלבליט נשמע שוב כביכול אומר למקורביו, כי בפגישות העבודה שלו עם נתניהו הוא חש כי "ברור לי שרה"מ רוצה שאבין שהוא ראש ממשלה מצוין, ושאי אפשר בלעדיו. בעיקר בענייני ביטחון בקבינט. מבחינתי זה שקוף ולא עובד עליי. זה יהיה אסון קולוסאלי אם אתן לזה להשפיע עליי", הוא מבהיר.

לדבריו, "עבדתי שנים עם נתניהו ולא עלו בעיות. לצערי, הגענו לאן שהגענו. אבל בשורה התחתונה התגלה כאן דפוס התנהגות בעייתי של נתניהו, שמתחבר לבעלי הון ובמקום להתרחק מהעניינים שלהם - הוא פועל לקדם אותם".

בתחילת הכתבה ולסיומה נראה מנדלבליט בעצמו משיב לשאלות הכתבת דנה וייס, בכביכול פגישה אקראית בכניסתו לאיזה כנס או משרד כלשהו, אך ברור שמדובר בראיון מתואם.

לכתבת הוא אומר בין הייתר כי "אני באמת מאמין שבמדינה דמוקרטית שלטון החוק הוא אחד לכל אדם - מהאזרח הפשוט ועד לראש הממשלה. כך היה וכך צריך להמשיך להיות. אנחנו נוטים לפספס את טבע האדם. כאשר יועץ משפטי מתמנה לתפקיד, ולא חשוב מי מינה אותו, הוא חדל להיות מחויב למי שמינה אותו, כי הוא יודע שהוא מחויב למקצועיותו שלו בלבד".

על טענת נתניהו כי לא ראוי להודיע על פתיחת שימוע וכוונה להגיש כתב אישום בתקופת בחירות, משיב מנדלבליט: "אני צריך לעשות את העבודה שלי כמה שיותר מהר. כמובן, בלי להתפשר על היסודיות והמקצועיות. אני עושה את העבודה שלי ולא מתייחס לשום דבר אחר".

הוא חזר וחידד בראיון באומרו, "אני מקצוען. אני עובד לפי ראיות וזה הכול. אסור לתת למתקפות להשפיע וזה לא ישפיע. צריך לתת למערכת המקצועית לעשות את העבודה שלה. יש מוסד של היועץ המשפטי לממשלה וזו המשמרת שלנו", עם זאת הוא הבהיר, "לראש הממשלה עומדת לו חזקת החפות, ואם יהיה שימוע, אז בוודאי שצריך לשמוע את זה בלב פתוח ובנפש חפצה. זו האחריות שלי, ואני יודע לשאת באחריות".

הכתבה והראיון מחוללים סערה בשעות האחרונות מאז פורסמו. 

ראש הממשלה כמובן לא נותר אדיש כהרגלו והגיב בדף הפייסבוק שלו בחריפות:

"אפילו כתב ״הארץ״ נאלץ להודות שנערך כאן מסע צייד. מתברר שבמשך שנה המשטרה לא חקרה עבירות, אלא חיפשה עבירות נגדי. קוראים לזה "תפירת תיקים"".

ראש הממשלה הוסיף לתקוף, "תוכנית כזאת שמשודרת ערב החלטה שהיועמ"ש אמור לקבל בענייני, מטרידה עוד יותר מהראיון המביך של אלשיך בתוכנית "עובדה", ערב פרסום המלצות המשטרה".

"הבחירה לשתף פעולה עם תוכנית כזאת, בעיתוי כזה, היא חסרת תקדים בתולדות המשפט הישראלי ומעלה סימני שאלה קשים".

לסיום הבטיח נתניהו, "יש לי דברים חמורים לומר על מה שראינו הערב ואומר אותם כשאחזור מהמסע המדיני לצ׳אד".

נתניהו התכוון בראשית תגובתו לדברים שצייץ הכתב הפוליטי של 'הארץ' חיים לוינסון בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לכתבה: "צופה בכתבה של "מנדלבליט למקורביו" בערוץ 2. התיאור שנמסר שם על תחילת החקירה מאוד מאוד מאוד מאוד מטריד. שנה עבדו עם רכילויות עד שהגיעו להדס קליין שסוף סוף הביאה חומר? לא היה שם שום מידע מבוסס שהגיע שהצדיק את גלגול החקירה?".

אביחי מנדלבליט בנימין נתניהו חקירות נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד