י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
צפו בוידיאו

ספרי התורה על הרצפה: תשובת שר התורה

האם היו צריכים להרים את ספרי התורה בבית הכנסת שחולל בקריית יובל או להמתין לבואם של המשטרה?• צפו בשאלה ובתשובה במעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי

ספרי התורה על הרצפה: תשובת שר התורה
ספרי תורה נזרקו על הריצפה בקרית יובל צילום: באדיבות המצלם

ספרי התורה בקריית יובל בירושלים שהוטלו בביזיון על הרצפה ונשארו עד להגעת המשטרה על מנת לקחת טביעות אצבע הביאו לשאלה האם מצד הדין היה מותר לעשות כן.

הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג, רבה של שכונת שיכון ה' בבני ברק, נכנס ביום חמישי למעונו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי והציג בפניו את השאלה שפורסמה בעלון "שיעורי ליל שבת" היוצא לאור כמידי שבוע.

הגרמב"ב זילברברג כותב: "שאלתי השבוע את שר התורה, רבינו הגר"ח קניבסקי שליט"א, אודות המקרה הנורא שהיה בבית הכנסת בקרית יובל בירושלים, שנכנסו פורעים לבית הכנסת וערכו בו פוגרום, והשליכו את ספרי התורה בביזיון על הארץ, וכשהגיעו המתפללים לבית הכנסת המתינו ולא הרימו את ספרי התורה עד בואה של המשטרה, כדי לא לפגוע בטביעת האצבע הנחוצה לתפיסת הפורעים". 

"ונשאלה השאלה: האם היה מותר לעשות כן - להשאיר את הספרים בבזיון על הארץ? והשיב הגר"ח דמותר לעשות כן, דזהו צורך ספרי התורה שיתפסו את המחללים אותם, וע"י כך לא יתחללו ספרי התורה וספרים אחרים פעם נוספת.

הגרמ"ב זילברברג הביא לכך את הגמרא במסכת ברכות, שם מבואר וכן נפסק בשו"ע דהמוביל ס"ת ממקום למקום מותר להניחו בשק על החמור ולרכב עליו כדי למנוע את גניבתו.

צפו בוידאו מהשאלה אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי

קריית יובל ספרי תורה ביזיון הרב חיים קנייבסקי הרב מרדכי בונים זילברברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד