י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ארבעה אדמו"רים

צוואת הרבי נחשפת: גבאים מלבים מחלוקת

הרבי מזוטשקא זצ"ל שהלך לעולמו אמש, הניח צוואה שהותירה את החסידים פעורי פה • הפלא הגדול: בני המשפחה קיימו את בקשתו בטרם נחשפו לצוואתו • ארבעת בניו יכהנו על כס האדמו"רות, מרכז החסידות יישאר בבני-ברק • 'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את צוואת האדמו"ר

צוואת הרבי נחשפת: גבאים מלבים מחלוקת
הרבי מזוטשקא זצ"ל עם בניו ממשיכי דרכו צילום: שוקי לרר

הצוואה של האדמו"ר מזוטשקא זצ"ל שנפטר במוצאי שבת נחשפה לבני המשפחה רק שעה לאחר פטירתו, ובני הבית שלא ידעו מקיומה משום שהיא הופקדה בידי אחד החסידים, הופתעו לגלות את תוכנה כשפתח אותה אמש, רק לאחר הסתלקותו. 

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי היא נכתבה בדיוק שש שנים לפני פטירתו בכ"ח שבט תשע"ג. בצוואה שתוכנה הגיעה לידי 'בחדרי חרדים', ממנה הרבי את ארבעת בניו לכהן באדמו"רות. 

הצוואה, בליווי תצלומים, מתפרסמת כעת לראשונה באתר 'בחדרי חרדים':

בתחילת הצוואה, כותב הרבי כי גם אביו הרבי זצ"ל לא השאיר צוואה, אך למען השלום הוא בא בכתובים בדעה צלולה, למען יהיה תועלת לכולנו. 

הרבי מפרט כי כתיבת הצוואה היא עבור השלום והאחווה שישרור בין האחים, "בכל מקום יש גבאים ומשמשים וחסידים קנאים שמלבים אש המחלוקת בין איש לאחיו, מסיבות שונות, ובונים א"ע על שמו של השני. וכאשר ראיתי בכמה חצרות של חסידים איך האחד נעשה לרבי והשני נהיה מושפל ונבזה בגלל שאינו נכנע כראוי לאחיו, ולא קיבל ע"ע מרות ממנו, חשבתי כי אפשר היה עליי לצוות לבניי היקרים שאני סוגר כל הריבסטווע וכל אחד ישב בביתו כמנהג בעלי בתים חשובים ויחיו ביניהם בשלום ובאחווה". 

"לכן באתי בזה בבקשה ואזהרה לבניי היקרים לא לשמוע ליועצים לרעה, ולמפריעים באחווה והשלום. וח"ו שיפגעו בא' מבני או ביוצא חלציי. וכפי מנהג אבותינו לבית נדבורנא שכל הבנים יכהנו באדמו"רות גם כאן רצוני שכל הבנים יכהנו באדמו"רות".

בנוסף, מבקש הרבי המנוח ומרמז שמרכז החסידות יישאר בעיר בני ברק: "כאשר יבוא בניי האחים לבית המדרש בבני ברק יש לכבדם עם כסא מכובד וסנטדר וכשמכבדים אותם מכבדים אותי".   

האדמו"ר זצ"ל, מצווה שבנו הגדול, רבי אשר ישעיה רוזנבוים, ימלא את מקומו בבית המדרש בבני ברק. הבן רבי גדליה משה יפתח בית מדרש במקום לפי רצונו. הבן רבי שלמה ימלא את המקום בירושלים, והבן רבי מרדכי ימלא את מקומו במונסי שבארצות הברית. 

הרבי מבקש בצוואה, שאם לא יהיה מקום ליד האוהל של אבותיו אדמו"רי בית נדבורנה בהר הזיתים, אזי ירכשו עבורו חלקה בסמוך לציון הרבי ר' שלמה מפרמישלאן זצ"ל, אחיו של רבי מאיר מפרמישלאן זצ"ל, שנפטר לפני 150 שנה, או שיקברוהו בבית החיים בעיר מגוריו - בני ברק. 

הדבר היה לפלא: ביום שישי, בשעה שמצבו של הרבי הדרדר, רכשו בני המשפחה חלקה, בדיוק ליד קברו של רבי שלמה מפרמישלאן זצ"ל, זאת מבלי שראו את הצוואה, ובכך קיימו את רצונו.  

בנוסף, ביקש הרבי בצוואתו, שלא ימתינו לאף אחד בהלוויה ואף לא יאמרו שבחים, אלא רק דברי התעוררות. בהתאם לבקשתו, כל בניו וחתניו נשאו דברי התעוררות בלבד. 

כמו כן, הרבי ביקש שידליקו נרות, ילמדו משניות, יטבלו ויאמרו "לעילוי נשמת רבי נתן דוד בן רבי יצחק אייזיק" והנולד מאישה חנה. הרבי הוסיף, "אפשר גם להמשיך גם אחרי השנה וזה יהיה טוב בעבורי ובעבורם". 

החסידים מספרים, כי בשבת האחרונה, כשמצבו הבריאותי היה קשה מאוד והתפללו ליד מיטתו תפילת מוסף הרבי ישן, אך כשהגיעו למילים "כתר יתנו לך" בקדושה, הרבי פתח את עיניו ומלמל את המילים. 

חסידות זוטשקא צוואה ממשיכים אחדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד