י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הדיון יתקיים מחר

חקירת ליצמן: היועץ הבכיר שוהה במעצר בית

סגן השר ליצמן ייחקר שוב השבוע בלהב 433 בחשד שאיים על עובדים במשרד הבריאות | היועץ הבכיר בלשכת סגן השר במעצר בית | מחר ייערך דיון נוסף בעניינה של מלכה לייפר

חקירת ליצמן: היועץ הבכיר שוהה במעצר בית
משרדי להב 433 צילום: פלאש 90

סגן השר ליצמן ייחקר שוב השבוע בלהב 433 בחשד שאיים על עובדים במשרד הבריאות כי אם לא יסייעו למניעת הסגרתה של מלכה לייפר שהואשמה במעשים חמורים בתלמידותיה - ידאג לבלום את קידומם במערכת. מי שעוד נחקרו בפרשה, הם חיים יוסטמן, המשמש יועץ בכיר בלשכת סגן השר וכן המזכירה האישית במשרד. בתום חקירתם שוחררו בתנאים מגבילים הכוללים הרחקה מהמשרד למשך 5 ימים ומעצר בית ליועץ הבכיר - עד מחר.

עו"ד עפר ברטל ממשרד ברטל כהן מסר ל'בחדרי חרדים' בשמו של חיים יוסטמן, כי הוא כופר בחשדות נגדו.

לדברי עורך דינו, "מר יוסטמן מופקד על תלונות ופניות הציבור והוא מקבל עשרות אלפי פניות בשנה. את כולן הוא מנסה לנתב לגורם המקצועי המתאים שיכול לסייע לפונה. לעיתים הוא גם משוחח עם הגורם המקצועי המתאים ומשיב לפונה. הוא קיבל פנייה מהציבור בנושא הנחקר והפנה אף אותה לטיפול הגורמים המקצועיים".

מחר (שני), ללא כל קשר לחקירת ליצמן, ייערך דיון נוסף בעניינה של מלכה לייפר בשעה 11:30 בפני בפני השופטת חנה לומפ בבית משפט המחוזי בירושלים, בעניין מעצרה, במקביל להמשך הליך ההסגרה לאוסטרליה.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נחקר ביום חמישי האחרון במשרדי להב 433 בלוד, בפני חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, בחשד כי בחשד כי פנה לפסיכיאטר המחוזי ד"ר יעקב צ'רנס ולמי ששימש אז ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר גדי לובין - בעניינה של מלכה לייפר. על פי הדיווח של חיים ריבלין בערוץ 12, הרב גרוסמן מסר עדות פתוחה בעניין.

"לא הופעל עליי לחץ מצידו של ליצמן או אנשיו לשנות את חוות הדעת שכתבתי", אמר ד"ר גדי לובין בשיחה ל'ידיעות אחרונות', אך סירב להסביר מדוע חוות הדעת שכתב ב-2016 על כך שלייפר כשירה לעמוד לדין - שונתה והתהפכה כעבור שנתיים. גם מקורביו של ד"ר צ'רנס, הפסיכיאטר הראשי של מחוז ירושלים, טוענים שהוא לא התבקש לשנות את חוות הדעת שלו.

בסוף השבוע דווח בערוצים 12 ו-13 כי החוקרים חושדים שליצמן איים על אנשי משרדו כי אם לא יכתבו את חוות הדעת המבוקשת - ימצאו את עצמם מחוץ למשרד הבריאות ולשירות בריאות הנפש. על פי הדיווח של דורון הרמן, אחת הראיות המרכזיות בתיק היא ציטוט של מקורב של ליצמן, שאמר לאחד העובדים במשרד הבריאות: "תראה מה קרה לד', זה יקרה גם לך אם לא תפעל לפי הוראת הרב".

בהמשך דיווח רועי ינובסקי ב'כאן 11' כי ליצמן יזם פגישה עם הפסיכיאטר ד"ר יעקב צ'רנס המשמש כעד מפתח במשפטה של לייפר במטרה להשפיע עליו, ונגד אותו פסיכיאטר הוגשה תלונה לוועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית - בטענה שהוא מעכב את חתימתו על חוות הדעת שגורסת שלייפר כשירה לעמוד לדין ללא צורך.

ממקורבי ליצמן מסרו ל'בחדרי חרדים', כי בניגוד לפרסומים השונים, בסביבת סגן השר בטוחים שאין שחר להדלפות ולהכפשות עליו. לדבריהם, "ליצמן הקפיד שלא התערב בעמדת גורמי המקצוע והורה להם לפעול אך ורק לפי החוק. הפסיכיאטרים הבכירים אף אמרו זאת בשמם ובאופן רשמי היום בעיתון ידיעות, שלא הופעל עליהם כל לחץ מצד ליצמן".

במאי 2013 גם נחקר ליצמן בחשד שהורה לגורמי רפואה לפעול בניגוד לעמדתם כביכול, ולדברי מקורביו בתוך זמן קצר הבינו רשויות החוק שלא נפל כל פגם במעשיו והתיק נסגר. "יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת לשמירת החוק, והדבר יוכח במהרה".

דסי ארליך, אחת המתלוננות נגד לייפר, מסרה ל'בחדרי חרדים' לאחר חקירת ליצמן, כי ההמתנה ארוכת השנים לעשיית צדק הייתה קשה וכואבת מאד. "עם זאת חיכינו בסבלנות מתוך הבנה כי ההליך הפלילי לוקח זמן. לצערנו הגילוי כי ההמתנה נגרמה לכאורה בשל שחיתות ברמות הגבוהות ביותר גורם לנו לתחושה קשה מאד". עוד הוסיפה "אנו מקוות שהגילוי יהיה צעד משמעותי ולמרות כל ניסיונות הסיכול - ההחלטה על ההסגרה תתקבל בקרוב".

רקע

הפרשה בה חשוד ליצמן כי איים על אנשי המקצוע במשרדו שיפעלו למנוע את הסגרתה לאוסטרליה, החלה במרץ 2008. מלכה לייפר, נחשדה כי פגעה בשלוש מתלמידותיה הקטינות וביצעה בהן עבירות חמורות בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן. עם היוודע המעשים, ו-24 שעות לאחר שנערך לה שימוע לפני פיטורין, היא נמלטה עם בני משפחתה לישראל והשתקעה בעמנואל.

החקירה באוסטרליה נמשכה, והצטברו נגדה ראיות לצורך העמדתה לדין. בשנת 2012 הרשויות באוסטרליה פנו לישראל עם בקשה להסגיר אותה. שנתיים לאחר מכן היא נעצרה. לייפר שכרה את שירותיו של עו"ד יהודה פריד ועו"ד עדי ניב, שהביאו בסופו של דבר ביוני 2016 לכך שהשופט נעתר לבקשתם והסכים כי יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה, בנימוק שהיא אינה כשירה לעמוד לדין - וזאת על פי חוות דעת פסיכיאטרית.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות פניה של האינטרפול, במהלך שנת 2017 הצטברו אינדיקציות כי מלכה לייפר מעמידה פנים שהיא סובלת ממחלת נפש על מנת להתחמק מהליך ההסגרה. היחידה המרכזית במחוז ש"י פתחה בחקירה וזו נעצרה בחודש שבט תשע"ח - 3 וחצי שנים אחרי שנמלטה לישראל. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה טענה כי יש בידיה ראיות לכך שלייפר התחזתה כחולת נפש במטרה להתחמק מהליך ההסגרה, ולייפר נעצרה שוב.

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים רם וינוגרד, החליט לשחררה ממעצר בניגוד לבקשת הפרקליטות, וזאת כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', תחת השגחתו הרוחנית של הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק. הפרקליטות הגישה ערר לבית המשפט העליון, שם נקבע כי לייפר היא מתחזה, והודגש שמדובר באישה שהפרה באופן שיטתי את האמון שניתן בה, ולכן אין מנוס ממעצרה. מאז, המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה חידשה את הליך ההסגרה לאוסטרליה.

בחודש מרץ 2018 קיבל השופט ג'ורג' קרא מבית המשפט העליון את הערר שהגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, והורה על מעצרה של מלכה לייפר עד למתן החלטה בעתירה להסגרתה לאוסטרליה. ההחלטה התקבלה לאור החשש הממשי להימלטות מאימת הדין והפרת האמון החוזרת ונשנית בעבר על ידי לייפר. "דומה כי היא שחקה עד דק את האמון שניתן בה וניצלה אותו לשם הימלטות מהדין" כתב שופט העליון והוסיף כי "ניתן לומר כי אי שפיותה שימשה לה "עיר מקלט" מאימת הדין". מאז, היא נמצאת בתנאי מעצר מלאים.

הסגרה לאוסטרליה מלכה לייפר יעקב ליצמן מעשים חמורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד