י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הייחוס והסבתא עם ה'טיכל'

גאנץ נגד גנץ: "מתביישים. ראש הכופרים"

בשיחה מויליאמסבורג שבברוקלין, מבקשת משפחת גאנץ הסאטמרית לאחל כישלון לבן משפחתם המתמודד על ראשות הממשלה: "הרי את גזירת הגיוס הוא מילא לא יבטל" • על השושלת המפוארת, הסבתא עם ה'טיכל' והשמועה שעוברת במשפחה: בני מניח תפילין • ומה הם מאחלים? "שיהיה א גרויסע חניוק"

גאנץ נגד גנץ: "מתביישים. ראש הכופרים"
איש נטורי קרתא/בני גנץ צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

מביתו בויליאמסבורג שבברוקלין, הרב הלל דוב גאנץ עוקב אחרי החדשות מישראל ומתמלא בושה. מבחינתו, האפשרות שבן משפחתו, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, יהפוך ל'ראש הציונים' היא לא פחות מהטלת קלון על המשפחה המורחבת, ששורשיה מגיעים עד לגדולי יהדות הונגריה בדורות עברו.

לא רבים יודעים, אבל משפחת גנץ המורחבת פזורה ברחבי העולם היהודי, בעיקר בריכוזים החסידיים בארה"ב. רובם נמנים על הקהילות האנטי-ציוניות של חסידות סאטמר, ההיפך הגמור מהענף הישראלי "הסורר" של המשפחה, שהכה שורשים במדינה, ושיוצא חלציה עשוי להפוך לראש המדינה אליה הם מתנגדים בחריפות.

בשיחה עם 'קו עיתונות', מתאר בן דודו הרחוק של בני גנץ את הענף המשפחתי. סב סבם – שלו ושל בני גנץ – היה הגאון רבי הלל פולק זצ"ל, מגדולי תלמידי ה'חתם סופר', רב קהילות טרנסילבניה, ומחבר ספרים בכל מקצועות התורה. לפני מספר שנים, הקימה המשפחה את מכון 'קודש הילולים' המוציא לאור את כתביו.

"הסבתא של בני הייתה הולכת עם 'טיכל' (מטפחת לכיסוי ראש. י. פ.), אמא שלה, הסבתא רבא, הייתה אשת היישוב הישן בירושלים, היא הייתה הולכת להתפלל במניין 3 תפילות ביום, אתה יודע מאיזה משפחה הוא מגיע?", אומר הרב גאנץ באידיש עסיסית.

יצא לכם להכיר את בני גנץ, נפגשתם?

"המשפחה המורחבת מכירה אותו, תמיד שמענו על 'פרשת גדולתו', אנחנו עוקבים אחריו עוד מהימים שהוא היה בצבא של הציונים, אבל אנחנו מתביישים בו ומתנערים ממנו. הוא רק עושה בושות למשפחה".

ובכל זאת, הוא משפחה שלכם...

"מה יש לנו ממנו? רק בושות הוא עושה לנו, כל השושלת שלנו יראים ושלמים ורק הם, נעבעך, נפלו מהדרך. כשהייתי צעיר התנחמנו בזה שלפי השמועות במשפחה, בני מניח תפילין כל יום. אני לא יודע אם זה נכון ואם הוא ממשיך עם זה".

אתם מודעים לזה שהוא עשוי להיות ראש ממשלה?

"שמענו על זה ואנחנו מקווים שהוא לא יצליח, מה יצא לנו מזה שהוא יהיה ראש הכופרים? הרי את 'גזירת הגיוס' הוא מילא לא יוריד".

לאורך כל השיחה, הרב גאנץ מרבה להתנצל על בן משפחתו ולהסביר ש"בימים ההם", כמעט לא היה בית ש"זה לא קרה לו" ושלא הייתה משפחה שלא היה בה ילד שפרש משמירת תורה ומצוות. לדבריו, הוריו של בני הם הענף המשפחתי היחיד שאינם חרדיים.

הוא עצמו נמנה על חסידי האדמו"ר רבי זלמן לייב מסאטמר, החסידות הדומיננטית ביותר בחוגי הקנאים, הלוחמים בכל עוז ב'שלטון הכופרים' הציוני. בני משפחתו, הקרובים והרחוקים, משתייכים לחסידות סאטמר ולקהילות יוצאי הונגריה אחרות, חלקם הגדול מתגורר במונסי, מונרו וויליאמסבורג. למשפחה יש גם ענפים בישראל.

ולסיום, בכל זאת, מה תרצה לאחל לבני גנץ?

"הכרת את ר' דוד לייב שוורץ? (גבאי צדקה מיתולוגי, חסיד ויז'ניץ, י. פ.), אז אני אשתמש בברכה שלו: ה' יעזור שבני יחזור בתשובה ושיהיה 'א גרויסע חניוק'".

(פורסם בעיתון השבועי של 'קו עיתונות דתית')

בני גנץ נטורי קרתא סאטמר בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד