כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
חשיפת 'בחדרי' • מאחורי הקלעים

שלב אחר שלב: כך הושג ההסכם המפתיע בין 'יחד' ל'יהדות התורה'

אמש (רביעי) נפל דבר במערכת הפוליטית החרדית. ההסכם המפתיע שנחתם בין מפלגתו של אלי ישי ל'יהדות התורה' שינה את כללי המשחק. יהדות התורה חולמת על המנדט השמיני ובש"ס מצפים לחזרתם של הספרדים הביתה • 'בחדרי חרדים' חושף את מאחורי הקלעים של המהלך

שלב אחר שלב: כך הושג ההסכם המפתיע בין 'יחד' ל'יהדות התורה'
אלי ישי והרב הלל קרליץ צילום: עזרא טרבלסי

ההסכם המפתיע שנחתם בין 'יהדות התורה' למפלגת 'יחד' טומן בתוכו שבועות מתישים של דיונים וישיבות ארוכים. רגעים היה נדמה שאין התכנות למהלך ואז נכנסת לתמונה דמות שמניעה מחדש את המשא ומתן. 'בחדרי חרדים' מביא שלב אחר שלב איך המיני מפץ שהתרחש.

לפני כחודשיים מצלצל הטלפון של עסקן שזהותו אנונימית לציבור הרחב - אך מוכר היטב במסדרונות האחוריים של הפוליטיקה הליטאית, על הקו היה אברך הידוע כתלמידו של הרב מזוז, שמציג עצמו כמישאל חיימוב. "חייבים לעשות משהו עם 'יחד", הוא אומר.

בקו השני נמצא שמואל הלל קרליץ ששומע על היוזמה להסכם, אך אומר כי הסיכויים לכך אפסיים. "אין תמורה ש'יהדות התורה' תוכל להעניק לאלי ישי", הוא קובע, אלא שהאברך מפתיע כשאומר, "דיברתי עם הרב מזוז, אין לנו שום דרישה לתפקיד, רק לדאוג לציבור בני התורה ולא לאבד קולות, דיברתי עם ראש הישיבה בנידון".

משם החל להתפתח המהלך. לפי מידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', קרליץ, שפעל מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים, במספר יוזמות פיוס - יצא לדרך. תחילה, הוא עולה למעונם של כמה מראשי הישיבות וגדולי התורה בכדי לשמוע את דעתם ובעיקר במטרה לסנן את האינטרסים הפוליטיים בעניין ולעקוף את העסקנים.

הצעד הראשון שנעשה הוא שיחה עם חה"כ משה גפני, שביקש לבדוק היתכנות. תחילה פעל גפני לבדו, הוא ריכז את המהלכים מול בתיהם של גדולי ישראל וקיבל הנחיה להמשיך ולנסות לקדם את המהלך.

על פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' הפגישה הראשונה התרחשה בשעת לילה, כשבוע לאחר השיחה הראשונה, בליל יום רביעי. המיקום: בית כנסת בפתח תקווה. הכל קרה ללא עוזרים או מקרובים. בפגישה השתתפו הרב ציון בוארון, שמואל הלל קרליץ וחתנו של הגר"מ מאזוז, הרב ליאור כהן.

הפגישה הראשונה, קרדיט איתי גדסי קול חי

הפגישה הסתיימה ברוח טובה. גם בפגישה זו מבהירים "התפקיד זה לא העיקר, נדון בזה בסיום". גפני חוזר לגדולי ישראל ולאחר מכן גם לחבריו בסיעה. הוא מעדכן אותם בפרטים והללו קובעים להמשיך להתקדם.

בשלב הבא, חה"כ גפני יוצר קשר ראשוני עם יו"ר 'יהדות התורה', סגן השר יעקב ליצמן, השניים קובעים חד משמעית: חייבים לעדכן את השותף השלישי - השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס, שהדבר ידוע כרגיש מבחינתו.

ליצמן ממשיך ומעדכן גם הוא את חברי סיעתו, סגה"ש פרוש וחה"כ ישראל אייכלר, שגם הם עושים סבב אצל רבותיהם ומערבים את מזכיר 'המועצת' יעקב ולצר שפועל אף הוא מול גדולי ישראל.

בשלב הזה השיחות נתקעות. היו כאלה שחששו מאוד לאבד את שיתוף הפעולה עם יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, שכן הם מאמצים את יריבו הפוליטי אלי ישי ומעניקים לו לגיטימציה מצדה של 'יהדות התורה', בהמשך, מעדכן דרעי את ליצמן וגפני שגם הוא פועל לאחדות ולכן הוא מבקש מהם להניח לנושא.

מי שכן בחרו להמשיך ולקדם את הנושא למרות הסתייגותו של דרעי, הם סגה"ש פרוש וחה"כ אייכלר. כל אחד מסיבותיו הוא. כאשר אייכלר ראה בכך הזדמנות פז לשמר את מקומו בכנסת שעל פי הסקרים נתנדנד  בשל החשש הממשי מהחסידויות שלא מצביעות.

השניים יוצרים קשר עם אלי ישי, נועדים עימו לשיחות ישירות וקשר רציף שנמשך כשלושה שבועות כשחה"כ אייכלר כלל אינו משתף בדבר את יועציו ואנשי לשכתו, הוא מנסח טיוטות לבד, מגיע לפגישות בכוחות עצמו.

בשלב מסוים נכנס קרליץ שוב לתמונה ומבקש לקדם את הנושא שוב, גפני ממהר להיכנס לתמונה שוב, יחד עם חה"כ אורי מקלב. מטעמו של הרב מזוז נשלח חבר מועצת העיר בני ברק ניר אריאל שמתחיל לגבש הסכמים.

ברקע נותר החשש מהמשך שיתוף הפעולה עם אריה דרעי והוא אכן מעודכן בכל הפרטים, מבקש בכל הזדמנות לשמור את האפשרות רק לסוף המערכת והוא מעדכן כי הוא פועל בנושא וכן שהרב בוארון צפוי לפעול בנושא בימים הקרובים.

בשל כך שוב הנושא יורד מסדר היום, הצדדים קובעים כי הם נותנים לש"ס הזדמנות עד ליום ראשון שאחרי פורים (יום ראשון האחרון) אם לא, אנחנו סוגרים על הסכם שיתוף פעולה בין המפלגות.

בינתיים, השיחות נמשכות. פריצת הדרך המשמעותית מתרחשת בפגישה שמתקיימת בבית 'דגל התורה' בערב תענית אסתר, הפגישה אורכת שעות ארוכות ומשתתפים בה מקלב וגפני מצד דגל, ניר אריאל וחתנו של ראש הישיבה, ליאור כהן, מצידה של ישיבת 'כסא רחמים'.

הפגישה בתענית אסתר, איתי גדסי קול חי

בפגישה זו למעשה, לפי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים' ונחשף כאן לראשונה, מתגבש ההסכם הראשוני לקראת הסיכום הסופי, כאשר השניים מסכמים כי ביום ראשון שלאחר חג הפורים, ישבו שוב בכדי לסגור את ההסכם באופן רשמי ולהסיר את המועמדות לכנסת ה-21 של מפגלת 'יחד'.

ביום ראשון יוצרים קשר אנשי 'כסא רחמים' כדי לתאם מועד לחתימה, אלא שחברי הכנסת וראשי הסיעה האשכנזית קיבלו 'רגלים קרות', והם התחמקו מסגירת סופית של ההסכם. הסיבה מאחורי הקלעים הייתה, שיחת עדכון עם יו"ר ש"ס דרעי או מי מאנשיו שעדכנו "אנחנו לקראת חתימה גם כן, הרב בוארון יגיע בימים הקרובים לביתו של ראש הישיבה הגר"מ מזוז כדי לסיים את הנושא".

ב'יהדות התורה' החליטו להמתין, אלא שביום שלישי האחרון הגיעו אנשי הרב מזוז לקרליץ, בידיהם טיוטות הסכמים עם שתי מפלגות אחרות שרוצות את תמיכת אנשי הגר"מ מזוז, בהם: 'כולנו' ו'הליכוד' ובפיהם דרישה מאנשי 'יהדות התורה', קבלו החלטה או שנחתום עם האחרות.

 כינוס 'המועצת'

ב'יהדות התורה' מחליטים בשלב זה ללכת על הסכם בכל הכוח, מזכירי 'המועצות' משיגים את הסכמת גדולי ישראל וחברי 'המועצת החסידית'. ביום רביעי ההחלטה יוצאת אל הדרך וכל השאר היסטוריה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד