י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
גנץ בראיון אחרי ההפסד

"כל הניסיונות להשפיל אותי - לא צלחו"

יו"ר 'כחול לבן' עדיין לא לגמרי מבין שהפסיד את הבחירות, הוא רואה בכך שהביא הישג של 35 מנדטים ישר כשנכנס לפוליטיקה כיתרון על בנימין נתניהו שהביא מספר דומה רק אחרי 25 שנים עם זאת הוא בטוח: "יום אחד אהיה ראש ממשלה" • ומה הוא חושב על פגישת לפיד ליברמן

"כל הניסיונות להשפיל אותי - לא צלחו"
בני גנץ ביום הבחירות צילום: פלאש 90

חמישה ימים לאחר היוודע תוצאות הבחירות, יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ העניק ראיון ראשון לתכנית 'עובדה' בהגשת אילנה דיין ב'ערוץ 12'.

תחילה שאלה המראיינת, במבט לאחו, האם היית עושה משהו אחרת? "זו שאלה מצוינת שהיא קצת מוקדמת" השיב גנץ והסביר, "בסוף צריך קצת פרספקטיבה בכל זאת. אני מסתכל על השאלות הגדולות והן לדעתי בסדר גמור בעצם העובדה להיכנס, לחבור לבוגי, לחבור עם יאיר, להקים את כחול לבן. אלה השאלות היותר כבדות ומשמעותיות של האירוע הזה. אני בטוח שגם עשינו לא מעט טעויות בדרך שהן טיפה יותר קטנות. ראיון כזה, ראיון אחר. ביושר, גם בליל הבחירות עצמו, אני חושב שהייתי מוריד שני טאקטים בתחושת הניצחון".

מכאן עברה אילנה דיין לשאלה, של מי היה הרעיון לתת לך לעלות ולנאום בליל הבחירות כשעל פי מדגם אחד אתה מוביל ועל פי אחר לא, וגם שבכולם, לא היה לך סיכוי להרכיב ממשלה.

גנץ: "בואי נראה את גודל ההישג שלנו. זה באמת חסר תקדים, לא עליי להעיד על כך אבל 35 מנדטים בתקופה מסוימת זה באמת חסר תקדים. הסקרים שלנו וגם המדגמים שלכם, אמרו את מה שהם אמרו. רצינו לשדר גם תודעת ניצחון וגם להגיד תודה לפעילים שלנו. אני באתי בשתים עשרה בלילה, הרי גם לא קפצתי בעשר ודקה. עיתונאים שחיכו לי מחוץ לבית הסתפקו ב'ערב טוב'. זה לא היה ממש פזיז אבל בהסתכלות לאחור וביושר, היה עדיף להוריד שני טאקטים".

עוד שאלה דיין, האם יש משהו שהיית רוצה ללמוד מבנימין נתניהו, אחרי קמפיין כזה? "כן ולא, זאת אומרת, נתניהו עם ניסיון פוליטי רב שנים. לי אין 23 שבועות ולו יש 25 שנים. הוא יודע לנהל קמפיינים בצורה טובה, את זה הייתי שמח ללמוד ממנו. לרדת למקומות שהוא איפשר לרדת אליהם, בשום פנים ואופן לא. נתניהו, בעניין הזה, חרג. כראש ממשלה הוא לא יכול לעבוד בשיטה: 'קודם כל ננצח ואחר כך נראה בקרת נזקים', יש לו אחריות למדינה. הוא עשה עוד קצת כדי לשסות אותה, חבל מאוד שהוא עשה את זה", ביקר גנץ.

באשר לטעויות שאולי עשה במהלך הקמפיין והיה מעוניין למחוק, אמר יו"ר 'כחול לבן', "אני חושב שבנאום השני יכולתי לתת לו קצת יותר קרדיט מוצדק על שירותו הצבאי. אני לא לוקח את הדברים שלי חזרה, אבל בכל זאת אני חושב שהחמצתי שם את המילה או הפסקה הראויה שהוא קיבל ממני בכל אחד מהנאומים שלי. תמיד כיבדתי את נתניהו, תמיד דיברתי עם שלום, לא ויתרתי לא על זה ולא על זה בשני הנאומים, ועל חוק, ועל ממשל תקין וכולי. אני חושב ששם יכולתי לעשות טיפה יותר וכאמור, בליל הבחירות עצמו".

בהמשך נשאל גנץ, האם הוא מכיר בכך שהעם אמר את דברו, למרות כתב החשדות, למרות פרשת הצוללות, עדיין אנחנו שסמוכים על האיש הזה ולא על בני גנץ? על כך השיב המרואיין: "העם בחר ב-35 או 36 מנדטים של בנימין נתניהו, ואנחנו במידה כזו או אחרת בתוך שיוויון, הגוש אומר את אשר הוא אומר ונראה לאיפה הדברים ילכו".

לדבריו, "מה שברור לי יותר מכל דבר אחר זה שהעם אמר משהו אחר. העם הגדיל את הגוש שלנו קצת, הקטין את הגוש שלו, ובעיקר התייצב מאחורי משהו שהוא מזהה כאלטרנטיבה שלטונית, כתקווה, כמשהו שיכול להכניס שיח חדש, תוכן חדש, כיוון חדש בחברה הישראלית".

גנץ המשיך והבהיר, "זה השבוע הראשון בעשר השנים הקרובות. 520 שבועות לפניי, אני משרת את מדינת ישראל, את החברה בישראל ואת עם ישראל, לאן שזה לא ייקח אותי. אני של עם ישראל. למה להקדים ולדבר עם הבחירות הבאות? אני כאן בשביל העם, בשביל החברה בישראל. אמרתי שזאת ההחלטה שלי, זה מה שאני הולך לעשות, את כל כולי אני אתן לסיפור הזה. כל הניסיונות להעיף אותי לכיוון אחר, למרוח אותי, להשפיל אותי, להנמיך אותי - זה לא צלח".

יו"ר מפלגת 'כחול לבן' סירב להתחייב מפורשות כי לא ייכנס לממשלה בראשות נתניהו והשיב לאילנה דיין, "חכי להרכבת הממשלה וניקח את זה משם. בואי נחכה שתורכב הממשלה ונדבר פעם נוספת עוד פעם. כמו שאני תופס את המציאות, נתניהו הולך להקים קואליציה שתעסוק במבצור משפטי שלו ובסופו של דבר, תתרחק מהחוק והדמוקרטיה בישראל. תפקידנו, כך אנחנו מזהים אותו, הוא להעצים את החוק והדמוקרטיה בישראל לטובת כל אזרחיה, ולכן ישיבה עם נתניהו אינה על הפרק".

באשר לדיווחים לפיהם לפיד נפגש עם ליברמן בניסיון להקים ממשלה ללא החרדים הגיב גנץ; "אני יושב ראש כחול לבן והישיבה עם נתניהו, נוכח הדברים שאמרתי, אינה על הפרק".

גנץ סיפר על התהליכים שהפתיעו אותו מאז כניסתו לפוליטיקה, "לאורך כל הדרך כל פעם קופץ שקר אחר, עיוות אחר, סילוף אחר, הכל בשמו של שלטון. הדבר השני שהפתיע אותי לטובה, אחד זה האימפקט של ההישג, הוא גבוה ממה שחשבתי לאורך הדרך. מהרגע הראשון זה פשוט הדהים אותי, כמה אנשים כמהים למשהו אחר. עשיתי נאום אחד והסקרים קפצו, החבירות, כל הדברים האלה מעין מעליות באמת מטורפות", סיפר הרמטכ"ל לשעבר והוסיף, "והכי יפה? להסתובב בארץ ולפגוש את האנשים, אלה שאוהבים אותך, שזה קל, וגם אלה שפחות אוהבים אותך אבל עדיין באים, בדרך כלל בכבוד ובהערכה. כמו שאמרתי גם בנאום, בין שאתה בממשלה ובין שלא, אני הולך לשרת את כל החברה בישראל, אלה שהצביעו לי ואלה שלא. אני חושב שכשיעשו למישהו עוול והוא מצביע ליכוד, חובתי כראש האופוזיציה או בכל תפקיד שאני לא אהיה בו, לעמוד לטובתו בכל דרך".

למרות שהשיג אותו מנין מנדטים כמו 'הליכוד' ובכל זאת אין לו כל סיכוי להרכיב ממשלה, גנץ עדיין מאמין וקובע כי "יום אחד בטח שאני אהיה ראש ממשלה".

לא מעט פרשנים בערוצים ובעיתונים, לא נותנים סיכוי רב להמשכה של 'כחול לבן' להתקיים במתכונתה הנוכחית ומעריכים כי תתפרק בתוך הקדנציה הנוכחית. על כך משיב גנץ, "כחול לבן כבר מתארגנת על עצמה, היא ממשיכה. תני לנו את הקרדיט, שהיינו באמת בימי טירוף, יצאנו לדרך תוך כדי תנועה. עכשיו אנחנו נסדר את השורות, נקיים את הסדנאות שלנו, נמשיך קדימה. יש לנו בדיוק את אותו סדר יום".

גנץ המשיך והזים את הפרשנויות הללו, "מה שלא אמרו, קרה בינתיים הפוך. הדבר היחידי שלא הצלחתי זה להרכיב ממשלה. מאוד קרוב לשם, ולא נזלזל בסיפור. מי הביא 35 מנדטים? נתניהו אחרי כל שנותיו הביא 36 מנדטים כשהוא שוחט את המחנה שלו מבחינה פוליטית. ואני מגיע, הצנוע, מבחוץ, לא מבין בפוליטיקה, מצליח לחבר אנשים, לייצר לעצמי את הקואליציה, לדבר אל הרחוב. תוך כדי, זורקים בך את מה שזורקים בך, יורדים למקומות הכי בלתי אפשריים שיש, ובכל זאת אתה קם בבוקר עם 35 מנדטים. לא מציע לזלזל בסיפור הזה".

עם זאת הוא אמר לסיום, "שום דבר לא מונח בכיס שלי, יש לפניי עבודה קשה מאוד ואני מעדיף לא להסתכל מה יהיה בעוד 4 שנים. אני רוצה לייצב את המערכת, לבוא לשרת את החברה הישראלית. על זה הם נתנו בי את האמון, על החוק, על הדמוקרטיה, על האחדות, על הממלכתיות, על זה שאפשר אחרת. אני הבטחתי שאני אעשה אחרת, עשיתי אחרת ואני אעשה אחרת גם בתקופה שנראית לעין", כך גנץ לאחר ההפסד.

בני גנץ מפלגת כחול לבן אילנה דיין עובדה בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד