י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
כבר לא מסתובבים רעבים

די ללעוג לאשכנזים בפסח - יש לנו הכל

אם בשנים עברו האשכנזים סבלו מהבדיחות שנזרקו לעברם לפני ובימי הפסח, הרי שבשנים האחרונות נוספו עשרות מוצרים כשרים לפסח בכשרויות מהדורות, גם לאלה שמחמירים לא לאכול קטניות ולא שרויה 

די ללעוג לאשכנזים בפסח - יש לנו הכל
סופרמרקט. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

נוהגים מדי שנה ללעוג ולרחם על האשכנזים, כשמסננים לעברם בבוז; "אתם מסתובבים רעבים כל החג, חיים מביצים ותפוחי אדמה", אך זהו שכבר לא. בחמשת השנים האחרונות חל שינוי משמעותי .

מי שייכנס בימים אלה אל המרכולים השונים ייתקל בעשרות מוצרים כשרים לפסח בכשרויות מהדורות, גם לאלה שאינם נוהגים לאכול קטניות.

מעוגיות בשלל טעמים, מקוקוס ועד קפה, שקדים ובראוניס, חטיפים שונים ואפילו דגני בוקר שאינם ממין דגן. ללא חשש שרויה למחמירים.

עם זאת, ישנם משפחות רבות אשר מחזיקות במסורת אבותיהם ואינן זזות ממנה. הם אוכלים ושותים רק מה שנהגו אבותיהם וסבותיהם מדורי דורות ולא יכניסו שום מוצר חדש כשר לפסח לביתם, גם הכשרות שלו תהיה המהודרת ביותר וגם אם נודע שגם גדול הדור מבחינתם, נוהג לאכול אותו.

ושמעתי בשם גאב"ד חוג חתם סופר, הגה"צ רבי יצחק שלמה אונגר זצ"ל, שאמר פעם בדרשת שבת הגדול; בכל הקורבנות שאנו אומרים מדי בוקר כתוב לשון חיובי, כך למשל "הבכור נאכל לכהנים והמעשר כל אדם" ואלו בהגיע התנא לקרבן פסח הוא כותב בלשון שלילי; הפסח אינו נאכל אלא בלילה, ואינו נאכל אלא עד חצותל, ואינו נאכל אלא למנוייו, ואינו נאכל אלא צלי. ואמר הגרי"ש אונגר, זה בא לרמז שבפסח צריך להשתדל כמה שפחות לאכול, כשהוא מתכוון לריבוי המוצרים הכשרים לפסח כבר בתקופתו, שלא לצרוך אותם גם אם הם מוכתרים בהכשרים מהודרים ומוסמכים שכן מסורת אבותינו בידינו והיא חשובה יותר וראוי להחמיר בה בפרט בחג הפסח.

בתוך כך, אזכיר את המנהגים הידועים בחצרות שונות, כדוגמת בית ויז'ניץ שאינם אוכלים דגים משום סוג שהוא בחג הפסח, ובבעלזא נוהגים שלא לאכול גזר. מנהגים נוספים, לקלף כל פרי וירק גם כאלה שנוהגים לאכלם במשך השנה עם הקליפה, כגון עגבנייה.

כך גם כן יש הנוהגים שלא להשתמש בשום בפסח, והיו שהליצו על כך והביאו ראיה מפורשת מההגדה שיש לאכול שום בפסח "מצה על שום מה...".

ישנם גם מחמירים בצורה מוגזמת, שאם נפל חלילה בפסח מזלג או כפית על ריצפת הבית, גם אם היא תהיה עשויה זהב וכסף יחדיו, היא תיזרק לאלתר לפח.

אשכנזים פסח ללא שרויה ללא קטניות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד