ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
סוער בתקשורת

תכנית 16 הצעדים לשינוי מערכת המשפט

מסמך מרחיק לכת: בליכוד ובאיחוד הימין שוקדים בימים אלו על מהפכה בתחום מערכת בתי המשפט • המטרה: להחזיר את יכולת המשילות • כל הפרטים

תכנית 16 הצעדים לשינוי מערכת המשפט
מרים אלסטר, פלאש90

הליכוד ואיחוד הימין מגבשים מסמך מרחיק לכת, שישנה מהיסוד את היחסים בין הרשויות בישראל. המטרה: להחזיר את יכולת המשילות. בג"ץ לא יוכל לפסול חוקים, הממשלה תמנה את השופטים, היועמ"ש לא יוכל לנטרל את השרים - וזו רשימה חלקית. נתניהו טרם אישר את כל הסעיפים. כך חושף הבוקר (ב') לראשונה, הפרשן המדיני של 'ישראל היום'-מתי טוכפלד.

פסקת ההתגברות, חוק החסינות וצמצום זכות העמידה בפני בג"ץ - כל אלה הם רק חלק מהרפורמות מרחיקות הלכת שתבקש הממשלה הבאה לאשר. אולם מתברר שמדובר רק בקצה הקרחון: בימים אלה נידונה בצוותי המו"מ הקואליציוניים הצעה מרחיקת לכת בהרבה, שאם תאושר - תהפוך לחלוטין את הסדר הקיים ותחולל שינוי דרמטי בסוגיה הטעונה.

במסמך - שחובר בידי איחוד מפלגות הימין, ושבימים האחרונים מתקיים דיון על סעיפיו בין נציגיהם לבין צוות המו"מ של הליכוד - מופיעים לא פחות מ־16 סעיפים שיסדירו את הנושא, תחת הכותרת "משילות ומשפט".

על פי הפרסום בישראל היום, ההערכה היא שרוב הסעיפים יאושרו, וייתכן שאף ינוסחו סעיפים נוספים על פי דרישת הליכוד. נציג איחוד מפלגות הימין, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ונציג הליכוד, השר יריב לוין, קיימו כמה פגישות בנושא. בכוונת הליכוד להעביר לחתימה מסמך מפורט, כנספח להסכמים הקואליציוניים עם כל מפלגות הקואליציה, ולחייבן לתמוך בכל המהלכים. המסמך הסופי בשלבי ניסוח, וראש הממשלה בנימין נתניהו טרם אישר את כלל מרכיביו.

ראש לשכת עוה"ד, עו"ד אבי חימי, התייחס לפרסום ואמר כי "התכנית פוגעת בהפרדת הרשויות, שבמהותה שומרת על שלטון החוק והדמוקרטיה. היא גם פוגעת בעצמאות בית המשפט. ללא מערכת משפט עצמאית וחזקה - תיפגע אנושות הדמוקרטיה הישראלית והאיזונים ההכרחיים בין הרשויות בישראל, ואת המחיר נשלם כולנו".

עו"ד איתמר בן גביר בתגובה לגורמים במערכת המשפט שקוראים לסכל את מעשה החקיקה אומר הבוקר "המדובר בהמרדה של ממש, המשימה הראשונה של שר המשפטים והשר לבטחון פנים תהיה להיאבק בתופעה שבה פקידים מבקשים לעקוף את צו הבוחר ולנהל את המדינה, אמירות כגון לא לאפשר לכנסת לחוקק חוקים וקריאה לשופטים להתמרד עלולות להטיל אימה על שר המשפטים הבא שיכנס לתפקידו. אמירות כאלה הן גם מבחינת עבירה על החוק וגם אם מדובר בגורם משפטי עלום שם על המשטרה לחקור ולמצות את הדין כדי ששלטון החוק לא יהפוך לשלטון צחוק. בדמוקרטיה הציבור בוחר ולא הפקידות בוחרת".

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) הגיבה על התכנית ואמרה: "זו לא סתם תכנית לשינוי מערכת המשפט. זו תכנית לחיסול מוחלט של בג"צ, למחיקת שומרי הסף, להתרת כל הרסנים והבלמים ובקיצור- מכת מוות לדמוקרטיה הישראלית. לפני עשר שנים, גם נתניהו לא היה נותן להסכם כזה להתגבש, אבל היום, עם שלושה כתבי חשדות שמרחפים מעל לראשו, הוא לא רק מאפשר לזה לקרות- הוא גם מגיש את העט לחתימה. גם הדמוקרטיה אינה קדושה כשזה מגיע להתחמקות שלו מאימת הדין".

בתוך כך, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיב: "צפינו מראש כי ביבי יעשה כל שביכולתו בכדי לבנות לו קואליציה של מבצר משפטי, אך זילות שכזו בשלטון החוק היא חציית קו אדום שעליה לא נעבור בשתיקה. לא ייתכן שנרקמים דילים שמטרתם פגיעה בשלטון החוק וערעור יסודות הדמוקרטיה עבור ראש ממשלה שתלויים נגדו 3 כתבי אישום. ביבי, אני יודע שציפית שנקבל זאת בכניעה אבל העלמת עין זה הקטע שלך - לא שלנו".

בצלאל סמוטריץ' בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד