י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מורשת מרן ב'עיר היהלומים'

אנטוורפן היהודית לבשה חג: הראשון לציון במסע חיזוק

לבקשת ראשי הקהילות היהודית ובראשם קהילת חב"ד שארגנו את המסע, ערך הראש"ל הגר"י יוסף לראשונה מסע חיזוק באנטוורפן בהשתתפות אלפים: "כל יהודי חייב ללמוד הלכה". הראש"ל פנה לראשי הפרלמנט הבלגי לפעול להסדרת השחיטה היהודית ולמיגור האנטישמיות

אנטוורפן היהודית לבשה חג: הראשון לציון במסע חיזוק
הראש"ל הגר"י יוסף בביקור חיזוק בבלגיה צילום: באדיבות המצלם

אנטוורפן היהודית לבשה חג: תחת אבטחה כבדה קיבלו אלפי יהודי אנטוורפן בהתרגשות רבה את פני הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף ופמלייתו שהגיע השבוע למסע חיזוק ראשון לבקשת הקהילות היהודיות בבלגיה. הרב מסר שיעורים מרכזיים בהלכה ושיחות חיזוק והתעוררות בעשרות ישיבות, בתי כנסת ומוסדות חינוך וקיבל לעצה וברכה את רבני וראשי הקהילות ומנהיגי המדינה. משטרת אנטוורפן הצמידה לראש"ל עשרות שוטרים, רכבים ואופנועי משטרה שיאבטחו את הביקור מרגע הנחיתה ועד סיום הביקור.

במשאותיו פנה הראש"ל לבני הקהילות לחזק את לימוד התורה בכל מצב עם דגש על לימוד הלכה למעשה: "כל יהודי חייב ללמוד הלכה בכל יום, בכל מצב, בין אם הוא אברך השוקד על עיון התורה ובין אם הוא 'בעל בית' העמל לפרנסתו". הראש"ל ריגש את מאות האברכים בכולל ויז'ניץ כשסיפר על השבת האחרונה בחיי אביו מרן הראש"ל הגר"ע יוסף זצוק"ל כאשר הוא לומד בהתמדה עד שעות הלילה הקטנות תוך שהוא נאנח מכאבים.

חלק מהביקור הוקדש לנושאים ציבוריים העומדים על הפרק ביהדות בלגיה. במשך שעה ארוכה שטחו ראשי הקהילה היהודית את האתגרים הציבוריים עמם הם מתמודדים כדוגמת השחיטה היהודית שנאסרה לפני תקופה קצרה והאנטישמיות הגוברת. לאכסניית הראש"ל הגיעו בזה אחר זה מושל מחוז אנטוורפן פלנדריה בארט דה ובר הנחשב לאיש החזק ביותר בפרלמנט הבלגי, חבר הפרלמנט הבלגי לודו ואן קמפנוט, שגרירת ישראל בבלגיה סימונה פרנקל והמתמודדים היהודים לפרלמנט בבחירות שייערכו בעוד ימים אחדים.

הראש"ל אמר למושל ומשלחת המנהיגים כי "מי שהעלה את אנטוורפן התורנית על המפה הוא הרב הראשי הבלתי נשכח הגאון רבי חיים קרייזוירט זצ"ל, שאומנם התגורר כאן אבל יצא שמו כאחד הגדולים כגאון מופלא בכל העולם. האווירה ברחובות אנטוורפן", הוסיף הרב, "מזכירה את האווירה בירושלים עיר הקודש". הראש"ל ביקש להודות למושל על הביטחון שחשים יהודי אנטוורפן: "דע לך שמנהיגי אירופה מביטים כולם 'מה יגידו בבלגיה' וההתנהגות שלכם משפיעה על כל המדינות". למרבה ההפתעה, דווקא המושל היה זה שסיפר כי לאחרונה האווירה האנטישמית גוברת בעקבות ארגוני הימין הקיצוני. המושל סיפר כי הוא אישית סובל מאירועים אנטישמיים בגלל תמיכתו הבלתי נחרצת בקהילה היהודית.

בהמשך הפגישה, שעוררה עניין רב בבלגיה כולה, ביקש הרב מהמושל לדאוג להסדרת השחיטה היהודית כבימים ימימה. "בניגוד לשחיטה המוסלמית הבלתי מוסדרת", אמר הרב, "השחיטה היהודית מקפידה על סדר, ניקיון וכמובן צער בעלי חיים". המושל השיב כי הוא מודע לבעיה וממתין להחלטת בית המשפט האירופי שתתקבל רק בעוד 12 חודש, אך "הבעיה הזו הפתיעה אותנו מאוחר מדי לאחר שהתקבלה ההכרעה בפרלמנט. לפחות למדנו מכך לקח – להיות עם יד על הדופק ולטפל בבעיות מבעוד מועד".

בסיום הביקור הזמין הרב את המושל וכן את מלך בלגיה לביקור בירושלים ובירך אותו ואת יתר חברי הפרלמנט שנכחו בחדר, שיראו הצלחה בבחירות הקרובות.

לעמוד על המשמר

בשיעור מרכזי שמסר בפני רבני ודייני אנטוורפן, ובו השתתפו גם אורחים נכבדים מהארץ – הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון, הגאון רבי אשר וייס והגאון רבי דוד לאו, בנושא החמור של גיורי קטינים, הראש"ל דיבור בחריפות נגד רבנים המקלים בנושאי ההלכה החמורים וביקש מהרבנים לעמוד על המשמר בלא לפחד מכאלה שאין רוח חכמים נוחה עמהם. "הסכמתי להיפגש אם אחד מרבני צהר - אחר כך התחרטתי. אותו רב ביקש ממני 'שהרבנות הראשית תתחיל להקל בגיור, כי יש היום 80 אלף ילדים, בנים ובנות שנולדו לאמא גויה, שצריך לגייר אותם. האמא גויה והאבא שומר שבת? קודם כל איך הוא (האבא) יכול להיות דתי אם הוא חי עם גויה? נניח שהוא חזר בתשובה, הולך לבית כנסת - מי ישמור על בישולי גויים? מי יבשל בבית? הילד הקטן הזה יאכל בישולי גויים?".

"אותו 'רב' אמר לי: אבא שלך מרן זצ''ל - כמה היה לו כוח דהיתרא. אמרתי לו 'אתה תלמד אותי מה זה כוח דהיתרא? כוח דהיתרא זה לפי הפוסקים שלנו. אם זה לא לפי ההלכה צריך לעמוד בפרץ. "הוא דיבר בצורה חצופה ושלחתי אותו. אחר כך שלח אלי חבר כנסת ללחוץ שאתחיל להכיר בגיור של קטינים. ברוך השם, עמדנו בפרץ בפני כל הלחצים הללו".

הראש"ל גם פנה בפגישותיו עם רבני העיר, זקן רבני אירופה הגרד"מ ליברמן והגר"א שיף, להמשיך לעמוד על המשמר בכל עוז.

בשיעור שמסר בבית הכנסת של קהילת יהודי גרוזיה, שאל אחד המשתתפים את הראש"ל האם לברך עליו 'שחלק מחכמתו ליראיו'. הראש"ל בענוותנותו פסק לו לא לברך.

בבית המדרש הגדול של חסידות בעלזא באנטוורפן, קיבלו את הראש"ל רבני החסידות, ראשי הישיבה והרב שבתי סלבטיצקי השליח הראשי של  חב"ד בבלגיה והתלמידים בשירת 'אשורר שירה לכבוד התורה'. הראש"ל סיפר בעדות אישית את דבר הקשר שלא היה ידוע עד עתה בין אביו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לבין יבלחט"א האדמו"ר מבעלזא.

הגר"י יוסף סיפר על לימוד קבלה ותורת הנסתר המשותף של אביו מרן זצ"ל עם הרבי, כששניהם למדו יחד מפי זקן המקובלים הגה"צ רבי מרדכי שרעבי זצ"ל, ראש ישיבת המקובלים נהר השלום. בנוסף, חשף הגר"י, כי בסוף השיעור היה לוקח נהגו של הרבי מבעלזא את מרן זצ"ל.

בקהילות היהודיות באנטוורפן ובראשם קהילת חב"ד שארגנו את הביקור הודו לראש"ל על מסע החיזוק ואמרו כי אין ספק שמסע החיזוק יותיר את רישומו עוד זמן רב על תושבי העיר – מזקני העיר ועד ילדי תשב"ר הצעירים.

בקהילה המקומית ציינו בסיפוק את המנהיגות המופלאה של השליח הראשי של חב״ד הרב שבתאי סלבטיצקי שיזם וארגן את המסע לפרטי פרטים.

 

 

 

הראשון לציון הרב יצחק יוסף מסע חיזוק אנטוורפן בלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד