close
הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
 
לרשימת המאורסים המלאה >>
יעקב רבלין - דין וחשבון
אבי בלום - בית ספר לפוליטיקה
לכל המבזקים
חדשות אחרונות חדשות אחרונות

רוב בחורי הישיבות לא בנויים ללמוד כל היום

בטור חריף במיוחד מותח הרב מענדל ראטה ביקורת על מבנה החינוך הנהוג כיום בישיבות, ומשוכנע: "רובם של בחורי הישיבות חייב להתעסק בדברים נוספים מעבר ללימוד הגמרא" • הבלוג של המשפיע נוגע בסוגיה הכאובה

45
הדפס

מנסה לעכל את מה שעבר עלינו באומן. לא מצליח בינתיים. עוד לא ירד לי האור הזה. האמת שכרגע אני עדיין בכלל באומן. איכשהו הספקתי לפספס את הטיסה של מוצאי שבת. או איך אמר לי היום אחד פה באומן: "רבינו הזמין אותך לשבוע שלם, יש לו עניין איתך". יש מצב. מה שבטוח זה שאם השם השאיר אותי פה בינתיים, יש לכך סיבה. אני מנסה לשחזר לי בראש מה שהיה פה בימים האחרונים. רק לחשוב מה שהיה לי עם עצמי. התחיל עם הקומזיץ של ארגון 'נעשה ונשמע', שזה היה מיד בהגעתי מקייב לאומן, ככה, כאילו ירדתי מהעננים ישר אל הקומזיץ. למחרת המעמד הענק של 'זכור ברית'. ערב חג, 'התיקון הכללי העולמי' בחצות היום, ואחרי זה, אני כבר לא רוצה לדבר. הייתי גבוה כל החג. לא הייתי גבוה בגלל שעשיתי עליית נשמה לפני כל תפילה, פשוט לקחתי לפני כל תפילה שלוק אחד של וודקה מעורב בקולה. גם לפני כל סעודה. או אולי בכלל כל שעתיים וחצי. לך תזכור.

אם רק הייתי זוכר כמה אנשים שזכיתי לחבק. כשאני באור, אני נותן חיבוקים. אפילו נשיקות. לא כולם מסתכלים על זה באהבה גדולה, אבל זה מה שאני עושה. או איך אומר רבי נחמן: "זה מעשה שלו, וזה מעשה שלי". זו הדרך שלי לבטא אהבה לאדם. ובינינו, כל אדם רוצה חיבוק, וגם נשיקה. רק שהרבה מאיתנו חסומים לזה. אתם יודעים כמה אמרו לי על כך, שבחיים לא קיבלו את זה מאבא שלהם... אני עכשיו נזכר באיזה בחור מתוק שאמר לי את זה אחרי התפילה הראשונה של ראש השנה. אולי רק בשבילו היה שווה שאגיע לאומן, כי החיוך הגדול שלו היה כל כך עמוק, וזה נגע לי עמוק בפנים. אולי חבל שאינני יכול כל השנה לקחת שלוקים כאלו של וודקה. הייתי צריך כל יום להיות ככה. אבל בלי זה אני עדיין חסום קצת. או איך אמר לי פעם בחור חרדלני״ק, כשביקרתי באיזו ישיבה שלהם לשבת, ולא הייתי משוחרר מספיק לכל החיבוקים שם: "רבי מענדל'ע, אתה חייב להיפתח לעניין של ׳חיבוקים בקדושה׳." איך אהבתי את המשפט הזה. אולי, אולי עם הזמן.

את הסעודות גמרתי בכל לילה קרוב לשבע בבוקר, כי ביקרתי בכמה תחנות. וכל פעם שלוק חדש. ועוד חיבוק, ועוד שיר, ועוד רגע יפה. בסוף זה היה קצת על חשבון התפילה. אבל מי יודע מה יותר חשוב. כלומר, לא בדיוק הספקתי את כל הפיוטים. אבל אם להיות כנה, אני אף פעם לא באמת אומר את הכל, לא באמת יכול. היום אם אני ממלמל את הכל, לא בטוח שאני נשאר שפוי בסוף התפילה. לא יכול. משתדלים להגיד את ההתחלה הסוף והאמצע. מישהו אמר לי ביום טוב שזה הורס אותו, כל התפילה הארוכה. אמרתי לו: "בוא תקשיב. תדמיין שאני הופך לאדמו״ר, לאלף חסידים, ואני מתחיל לפני התקיעות מחרוזת שירים. מתחיל עם ניגון ברדיטשוב, וממשיך, למשל, עם ׳לבקש רחמים׳. עוד 150 שנה, כשהחסידות כבר תתפלג לששה פלגים, הם יריבו ביניהם אם המנהג היה לשיר את 'לבקש רחמים' שיר שני או שלישי.

אז מה אני רוצה להגיד. פעם, לא היה כמעט דבר כזה, להלחין שיר. המשוררים והאמנים בעלי הרוח היו מבטאים את המיית נפשם ב׳פיוטים׳. כל מי שהייתה לו רוח ונפש אמנית גדולה, נתן את ידו בפיוטים. אני מאמין שחלקם או רובם היו בעלי נשמה ממש גדולה עם מדרגות של רוח הקודש, אבל גם אם פיוט נתחבר בהשראה של קדושה וברוח הקודש, זה לא אומר שאני חייב לשיר אותו. זה לא יתכן. אני יודע שיהיו שיכעסו על דיבור כזה, אבל הוספת מלל מרובה מדי, זה לפעמים מרחיק מהשם יתברך. כמובן שאין לנו כוח לשנות חס ושלום ממנהגי ישראל, ואין כוונתי חלילה לבטל אפילו מנהג אמירת פיוט אחד, אבל כשאדם רואה שמשהו מסוים מרחיק אותו מהתפילה, וזה לא חיוב דאורייתא או דרבנן, הוא צריך לבד לעשות את החשבון. אולי בגלל זה באמת בחסידות גור לא היו אומרים פיוטים, כי החסידים הפולניים היו חריפים וקצרים כאלו, פחות בעניין של להגיד הרבה. מה שרק חשוב זה שנדע שזה מגיע מחסרון של הדור שלנו, שאין לנו את הכוח להגיד כל כך הרבה ולהישאר מחובר. אבל, מצד שני, לדור שלנו יש כל כך הרבה לב, אולי יותר מכמה דורות.

טוב, לא זה באמת הנושא שרציתי לפתוח, אלא בכלל נושא אחר. במוצאי צום גדליה הלכתי לציון להגיד כמה פרקי תהלים. ניגש אלי בחור שמתכתב איתי לפעמים, אומר לי "שלום עליכם", ונכנס לשיחה. הוא בחור מתוק מדבש, למד באיזו ישיבה, הספיק 'לעוף' משם, בגלל שהוא גם אוהב לעבוד, אז היום הוא עובד, אבל געוואלד, הוא רוצה ללמוד לחצי יום, או לפחות רבע יום. הוא רוצה מסגרת נורמלית, והוא לא יודע איפה. הוא שואל אותי אם אני יודע מקום שיכול להתאים לו. בהתחלה הוא התבייש, כי שאלתי אותו באיזו ישיבה הוא לומד, והוא היה צריך לענות לי שהוא עובד, אבל אז אמרתי לו שהוא עושה מה שסבא וסבא רבה שלו עשו, עד לפני תקופת השואה. כלומר, כך זה היה במשך כל הדורות. לא היה דבר כזה שכל בחור חייב ללמוד כל היום עד שיתחתן. עד אולי גיל 14 היו להם מלמדים, אחרי זה הלכו לעבוד, על פי רוב בשביל לעזור למשפחה שלהם להתקיים, ובין מנחה לערבית היו להם שיעורים ועתים קבועים לתורה. כך היה בכל הדורות של הגלות. לא רק בגלות, גם בזמן שבית המקדש היה קיים, וגם אחרי שמשה רבינו נתן את התורה לישראל. רק העילויים הלכו לישיבות ללמוד כל היום. בתקופת משה רבינו זה היה למשל שבט לוי. לפני השואה הלכו העילויים לישיבות וולוז׳ין או לובלין. היו עוד ישיבות, כמובן, אבל מי שרצה - עבד, זה היה הכי לגיטימי ונורמלי, וגם הכרחי.

אני, למשל, נולדתי למשפחה אדמורי״ת, נין לרבי אהרל׳ע ראטה זצוק״ל. אבא שלו היה יהודי הונגרי, ירא שמים ונהנה מיגיע כפיו. אני כמעט בטוח שהוא לא למד בישיבות בהיותו בחור, למרות שהוא היה יהודי צדיק שבכה בכל לילה בתיקון חצות. ואתם יודעים מה אני חושב? היום, מי שנהנה מיגיע כפיו, כבר לא כל כך בוכה בתיקון חצות בלילה. כי הוא כבר גדל בתודעתו כבחור מובטל ואפילו 'שייגעץ', אז הוא ממילא כבר יהודי חלש ואין לו כבר שייכות כל כך כבייכול ליראת שמים ויידישקייט. אני לא מאמין למה שאני אומר עכשיו, אבל אני נזכר שזו היא המציאות המזעזעת. בחור שרוצה היום לעבוד, ולעשות את מה שסבא של סבא שלו עשה, ובחצי מליצה הייתי אומר שהוא רוצה להמשיך את ה׳מסורת׳ של דרך ישראל סבא, הרי הוא הופך ל'שייגעץ', ובגלל דבר אחד: שהוא עושה את מה שהוא צריך לעשות, ואתם יודעים מה? הוא עושה מה שהוא צריך לעשות יותר מהחברים שלו, שיושבים בטלים, מקנאים בחבר הזה שהעז לעשות מה שהם חולמים על כך בלילה, ונשארים לשבת 9 וחצי שעות על ספסל אחד כל יום, בלי לצאת עם דף גמרא שלם בעל פה בחודש שלם. בלי להגזים.

אז אני יודע כבר את התשובה של ראשי הישיבות והמשגיחים. 'תיבת נח'. היום אנחנו בדור אחר. העולם הוא לא אותו עולם. אי אפשר להוציא את הבחור היום אל העולם הגדול. כי אם לעבוד, אז זה אייפון, ומאייפון לפייסבוק, ומפייסבוק למסנג'ר. ולא כל אחד יכול להחזיק שם מעמד. ולכן היום הישיבות הן סוג של 'תיבת נח'. אוקיי. בינינו, יש אמת בתשובה הזו. זה באמת לא העולם התמים של פעם. אז מה הפתרון? לקחת את אותו הבחור, שהיה אמור לעבוד עשר שעות ביום וללמוד שעתיים - דף היומי, חומש, רש״י ועוד משהו על יהדות, ולהכניס אותו בכוח למסגרת של עשר או תשע שעות לימוד? ולא לחצי שנה, אלא לפחות לשש או שבע שנים, עד שייגזר משמים שישלחו לו שידוך? ואז, בגלל שהוא בחור לא ׳עפעס׳, כי הוא לא באמת ישב ולמד כל יום יותר משעה שעתיים, אז הוא בחור סוג שלישי, ואז בכלל מתעכב לו השידוך עד גיל 24, ואז הוא כבר מתפוצץ (עשר שנים הוא התבטל ככה, ודווקא נשאר להיות יהודי, אפילו נשאר שפוי), ואז כבר יוצא לעבוד בקיוסק, ואז כולם מצביעים - "הנה, השייגעץ של השכונה". ויודעי דבר יודעים להוסיף, מתוך מידע - "תמיד היה ׳רקוב׳ בפנים". רקוב. ה' ירחם. ולא רק זה, רחמנא ליצלן הוא נוגע בזקן. שוטים בעולם. חוץ מזה שסבא שלו שחי בהונגריה או ברומניה גם לא גידל זקן כי לא באמת צריך לגדל זקן על פי ההלכה וזה עניין קבלי, והוא גם לא אשם שהוא לא נולד לבית מודרני יותר ששם מלכתחילה גוזרים את הזקן, אבל געוואלד, הסיבה שהוא גזר את הזקן זה בגלל ששמו אותו במילא כסוג שלישי, הציבו אותו בשורה תחתונה, אז למה שיתאים את עצמו למערכת הזאת שכמעט לא סופרת אותו?

אז מה אני אומר? שאם פעם רוב הבחורים לא למדו בישיבות אלא עבדו רוב היום, אזי יוצא שרוב רובם של הבחורים לומדים בכלל במסגרת שלא מתאימה להם, תוך כדי סבל עמוק ומייסר. ואז, או שהם נשארים בפנים ושונאים את דף הגמרא לנצח, או שהם יוצאים אל החוץ ומוחקים אותם מהמפה. מי לוקח על עצמו את שפיכות הדמים הלזו? תשאלו - מה הפתרון? הפתרון הוא שרוב הישיבות צריכות לתת אופציה של לעבוד או ללמוד לימודים נוספים שיעזרו לבחורים להתפרנס בבוא היום. וכי יותר טוב שיתבטלו, וישנאו את הלימוד, את היהדות, את הוריהם ומחנכיהם? אז אני מבין למה לא לימודי ליב״ה, בגלל שמפחדים מהשפעה חילונית ומתכנים שאינם מתאימים, וגם בשביל להשאיר את המושג ״ישיבה״ קדוש ללימודי קודש. אוקיי, אז בשביל כך אנו יכולים וצריכים ליצור בעצמינו סדרי לימוד מתאימים ולעשות מקום נפרד ללימודים אחרים או דברים כאלו. אנחנו מפחדים מהיציאה לרחוב? לחנוק אותם בתוך בניין, נגד הטבע שלהם, לא יכול להיות הפתרון. זה לא יתכן. הפתרון חייב להיות שנארגן להם עבודות מסודרות ומתאימות, במסגרות טובות וכשרות.

ואתם יודעים מה? אולי תחלקו עלי שהרוב הגדול של הבחורים צריכים גם לשלב עבודה או לימודים נוספים. אני כן סבור שזה רוב כי אם תבדקו אחורה בהיסטוריה תראו שתמיד היה כך, ולא נראה שהיום יש לנו מוחות יותר גדולים. אבל גם אם זה רק 50 או 30 אחוז, זה מאוד הרבה. מדובר בנשמות יקרות ומתוקות מדבש, ואנחנו גורמים להם סבל ומרחיקים אותם. לא, ממש לא יעזור שנקים כמה ישיבות לנושרים, כשאנחנו בכלל גורמים להם לנשור. בלי להגזים עכשיו, עשרות אלפי בחורים שיושבים כיום בישיבות, צריכים לצאת לעבוד ולשלב תורה ויגיע כפיים. אין שום סיבה מוצדקת שנרשה להם את זה רק אחרי שיתחתנו, בגיל 20 או 24. אין שום הגיון בכך. הגיע הזמן שנקום ונעשה מעשה.

אולי יעניין אותך גם
פתח את כל התגובות   הוסף תגובה
תגובות    
כדאי מאוד  
אבי טבול 09:42 26/09/2017

כדאי מאוד לשלוח את המאמר לכל ראשי הישיבות בלי יוצא מן הכלל. ולפרסם זאת בכל לוחות המודעות בכדי שכולם ידעו.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
1
 
ראטה  
 09:44 26/09/2017

נראה שהיה שיכור גם כשכתב את הטור הזה.....

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
2
 
אמת ויציב, כל מילה פנינה...... (ל”ת)
גמר חתימה טובה 09:57 26/09/2017
3
 
מתגאה בזה שהיה שיכור כל הראש השנה (ל”ת)
ועוד לקרא לזה אור חחח 10:13 26/09/2017
4
 
עוקב אחריו זמן. האיש הזה עוד יהיה חילוני יום אחד. (ל”ת)
 10:21 26/09/2017
5
 
איך שהמאמרים שלו משעממים ומנותקים מהמציאות (ל”ת)
 10:30 26/09/2017
6
 
מי שמך? חרפה! (ל”ת)
 10:42 26/09/2017
7
 
הרב רוט מדבר מהרהורי לבו, נולד לאדמורות לא ללמוד (ל”ת)
 10:50 26/09/2017
8
 
אשריך ר' מענדל הקדוש והיקר כל מילה בסלע הלוואי ותצליח להכניס את דבריך המתוקים חזק לאנשים שיבינו שאתה צודק וחייבים לעשות שינוי בנושא..כל הכבוד (ל”ת)
פנחס פריד 10:58 26/09/2017
9
 
דבריך הם הרס והשחתה לכל מי שמסוגל להתגבר  
 11:18 26/09/2017

אני מכיר המון שנלחמים ומצליחים הם נלחמים בחוסר הכשרון שלהם או בחוסר היכולת ריכוז שלהם וזה לוקח להם המון כוחות אבל הם עושים את זה ומצליחים בגדול.... למה אתה מייאש אותם.... בגלל אלו שעצלנים מידי כדי להתגבר???? כן כן מהניסיון שלי ויש לי המון ניסיון אין כזה מושג מישהו שהוא לא מסוגל.... יש מישהו שלא רוצה.... ולבוא ולתת לזה לגיטימציה זה בעצם לנקות להם את המצפון.... ולך תדע לכמה ניקית עכשיו את המצפון ובגללך הם לא יתאפסו על עצמם.... השם ישמור....

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
10
 
     על תגובה מספר 10  
 14:47 26/09/2017

חחחח עלק נסיון יש לך .... ..... האם אתה יודע מה הולך באמת בתוככי נפשם של הבחורים ... כן כן על הבחור הזה שאתה אומור שה מסוגל האם יש לך שמץ של מושג מה הולך בתוכו ( בשיא הדוגרי אולי כש יוצא לכמה דקות מההכל הישיבה מה ה עושה .. למה כי סוגרים אותו הכי חזק שיכול ליהות אז בשניה שה יוצא אז ה עושה מה שבעלה .... ))) אל תדבר שטיות שום נסיון ולא בטיח הבחורים שהגיע לזה עשה את זה נטו נטו בשביל אחרים אבל לעצמם בגוף הם הכי גרועים שיכול ליהות בעולם !

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
     לא הבנת את הקונפליקט  
 23:18 26/09/2017

אם ר' מענדל היה כותב על בחורים שנכשלים לא הייתי מגיב ככה.
ה הוא על חלשים..

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
     צודק צודק, הגדרת את תחושתי גם, רבי מטנדי באנו לעולם להילחם  
 16:48 26/09/2017

ברור שקשה אבל נלחמים קמים ונפלים ובורא העולם רואה את הרצון ואת המאמץ, אבל לא להלחם? לא לנסות, הרי שעתיים ביום גם קשה ללמוד, יבוא המענדי של הדור הבא וישאל איך אפשר אחרי עבודה ללמוד שעתיים, אולי רק לשיר קרליבך רבע שעה?.
אותך מזדהה עם חלק מרגשותיך, אבל חולק עליך, אדם לעמל יולד ושבע יפול צדיק וקם, וגם אם לא קם לפחות מנסים שוב ושוב להתקרב לקב"ה ולעשות רצונו בלבב שלם.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
עד מתי תשתכרין?  
א. הרשקוביץ 11:36 26/09/2017

קראת בכלל את ההפטרה של ראש השנה או שלקחת הפסקת וודקה בדיוק אז? תפילה מתוך שכרות זה דבר שאתה אמור להתבייש בו ולא לכתוב את זה במאמרים שאתה מפרסם ועוד תחת הכותרת ההזויה "המשפ לכל היותר אתה משפיע אלכוהוליזם בעם ישראל עם השטויות האלה.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
11
 
אמת  
בס"ד 11:38 26/09/2017

יישר כח זה ברור
ה מה עושים ככל שהעולם הגדול מתפתח מנסים לדחוק
את הבחורים יותר חזק זה לא יעזור פשוט המרד יהיה יותר גדול
ה והשולחן ערוך פסקו שחייב לעבוד זה לא בגלל שאין ברירה זה עבודת ה' האמיתית לראות את השגחת
בכל רבדי החיים אלו חיי אמונה ולא שהבחור יחכה כל חודש לכמה שקלים עלובים מהמלגה עבודת ה' זה להתמודד עם החיים לבד ואז רואים את השגחת ה' בצורה
והחיים נהיים עצומיים ואמוניים זה בעצם תיקון
האדם הראשון ותיקון עולם במלכות שדי

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
12
 
הבלוג על בחורי ישיבה  
משה 11:44 26/09/2017

ניכרים דברי אמת--ואני מניח שבקרוב נשמע קולות שצריך להחרים ולרדוף אותו למרות הייחוס שלו. ולגופו יותר ויותר אנשים מרגישים ש "ההשק בעצם בנויה על בלוף,
מביא ראיה מאבותיו--ל אינו מביא ראיה מכל תפוצות ישראל בימינו? הכל נובע מהעובדה שהציונים מחזיקים את ה"טיי אז למה לא לזרום עם זה? ולהמשיך לבעוט ולנשוך את היד שמספקת את הקמח?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
13
 
וודקה ולחם  
מדונה סלוז'יצין 11:49 26/09/2017

היום וודקה. אתמול סמים. מחר עוד דברים חמודים. מעולה. רק ככה זוכים בדין. לא מי השילוח אלא וודקה במשלוח ישיר לעננים. למה נותנים לו במה. יש הרבה שיכורים בבר עם פרצוף הורס יותר. לחיים.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
14
 
האמת  
 12:36 26/09/2017
15
 
איך כל ראטה נהיה משפיע עם דעות  
אלי כץ 12:52 26/09/2017

הייתי פעם ראשונה באומן כדי לפגוש את האורות של התלמידים שלי בתיכון חרדי
ק המון תובנות חשובות ואחד המשעותי שבאומן כל ראטה כל חוזר בתשובה לשבועיים הוא כבר משפיע ורב קהילה ונותן דעות....

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
16
 
התחברתי לכל מילה בכתבה הזאת. חזק ואמץ (ל”ת)
שרית 13:02 26/09/2017
17
 
צודק לגמרי אבל איך ישלטו הרבנים בציבור?  
 14:11 26/09/2017

הם יודעים שאם ייתנו לגיטימציה לעבוד או ללמוד משהו נוסף, הישיבות יתרוקנו, כי תכלס באמת זה מתאים רק למתי מעט.
ו תקציבים מנלן?
מנלן?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
18
 
רוב הבחורים לא בנוים לשמור ברית/שבת ועוד הרבה מצוות  
קשה  14:36 26/09/2017

אני לא בנוי לצום אז אני פטור מצום יום הכיפורים?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
19
 
     לצום חובה. ללמוד כל היום,לא חובה. ורק בתנאים מסוימים מאד. יכול להיחשב כמעלה.......... (ל”ת)
 22:34 26/09/2017
 
אין חדש תחת השמש  
 14:41 26/09/2017

ראינו את זה אצל קרליבך שביתו מתפללת וחברה בטמפל רפורמי, גם אצל ליפא אנחנו רואים תהליך דומה ונראה שגם אצל המשפיע זה קורה
. שהם כולם רק לשם שמים התכוונו

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
20
 
לכבוד כל התגובות  
 14:50 26/09/2017

מי שהעיז ודיבר נגד המאמר הזה .. ( אפשר לשאול ולהתווכח אבל לא בשיא הזילול שאתם עושים את זה )

כן אתם חכמים ומבינים בזה תחכו ליום הזה שיגיע ה "&quo בום "&quo הגדול והכל יתפוצץ ויראו באמת מה הולך בתוככי הישיבות תחכו תחכו בסבלנות .... חכמים שכמכם

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
21
 
כל מילה בסלע  
עוד בחור ישיבה 14:55 26/09/2017

בתור בחור ישיבה חסידית אני אוחז שכל מילה שאמרת זה אמת לאמיתו ואינשלה שיצא מזה משהו

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
22
 
ראטה  
יהודי 15:20 26/09/2017

איזו בושה, כך להעביר את הימים הקדושים עם נישוקים ושיכרות... ועוד "משפי יענו...

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
23
 
     פשוט תקרא את התגובות. חלק מסכימים אתו וטוענים שזה מנסיון שלהם.  (ל”ת)
קוראת 18:59 26/09/2017
 
דמגוגיה זולה (ל”ת)
 15:45 26/09/2017
24
 
כל מילה =פגז. חבל שאין הרבה כמוך. הייתי מת להכיר אותך (ל”ת)
שימי 15:48 26/09/2017
25
 
צודק במאה אחוז!!! גם בחורים מוכשרים ללימוד, קשה להם להחזיק ראש ולהתרכז יום שלם. צ  
דב בער 17:09 26/09/2017

ובכ"ז את תחילת המאמר צריך לערוך. לא צריך לפרסם את עניין השתייה. זה לא נראה טוב וחבל. כי הנושא העיקרי הוא רציני וחשוב ביותר.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
26
 
תותח על  
יוסי 19:26 26/09/2017

אין עלייך כל מילה בסלע ואין צורך לפרט.תמשיך להציל את בחורי ישראל בדור הזה

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
27
 
איכס!!!! נישוקים בראש שלו!  (ל”ת)
 19:42 26/09/2017
28
 
מה עניין שמיטה להר סיני?  
סטלן בדימוס 20:31 26/09/2017

אם קשה לך לומר את הפיוטים, אל תאמר, אך אתה לא באמת חייב לשכנע אנשים נוספים שלא לומר אותם.
רוצה לשתות שלוקים רבים של וודקה בראש השנה? תהנה, אבל אל תהפוך את זה לנורמה מקובלת.
סבא שלך בוודאי לא העביר את יום הדין מתוך שכרות, וכמו כל הונגרי טוב, הוא ככל הנראה ישב בבית הכנסת מהבוקר עד הערב כדי לומר את כל הפיוטים.
חבל מאד שערבבת נושא חשוב ורציני כמו אופן חינוכם של בני הישיבות בסטלות הפרטיות שלך.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
29
 
בחורים !(תגובה ל26)  
אחד 20:55 26/09/2017

תמיד נמצא מי שקשה לו, בכל כיתת תלמידים/ות יש חלשים שקשה להם, תמיד יהיו את אלו שיש להם הפרעת קשב וכו' וכו' אז מה עושים עם הילדים הצעירים? לא שולחים למוסדות חינוך רגילים? (לא מדברים על בעלי מוגבלויות ממש) , שולחים כי חייבים לקבל השכלה יסודית, ואלוצשמתקש אז ההורים דואגים לתת להם עזרה כלשהי פרטית, או כל עזרה אחרת, אותו דבר עם בחורי הישיבה, מנהלי הידיבות אינם מטומטמים, הם יודעים שלא כל בחור יכול לשקוד שעות, לכן מוצאים עיצה איך לעזור להם, להעסיק אותם במעדי חסד וכו' כל ישיבה דואגת גם לאלה, אבל העיצה להוציאם מ לימוד לעבודה בשנים כל כך קריטיות זה עוול, כי לוקחים מהם את ההזדמנות לקבל יסודות של יהדות ותורה
כך כשהם מתבגרים יותר הם לא חוזרים לזהוכך מפסידים השכלה תורנית ויסודות ביהדות, וזאת הרבנים וראדי הישיבות מבינים טוב יותר ממנדל ראטה וממך כנראה,

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
30
 
הוא צודק כל מילה כולל על הוודקה והפיוטים ותפסיקו להיתמם  (ל”ת)
חיים  22:47 26/09/2017
31
 
לא רוב  
 11:24 27/09/2017

צודק שיש בעיה אבל הטיעון על הרוב לא נכון לכאורה וההוכחה מפעם לא נכונה כי לא למדו מחוסר אמצעים וזה לא מוכיח כלום על היכולת וההתאמה ללמוד

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
32
 
ללכת לעבוג  
אני בעצמי 09:17 28/09/2017

רואים שהוא מדבר מתוך עייפות והמון וודקא
אני מתחיל להבין את המשפט
גבול לטיפשוט&qu

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
33
 
חיים מלאים פירושם = לימוד תורה, עבודה יצרנית, למידה כללית  
לא חרדי 09:15 29/09/2017

מתחבר לגישה שלו. מתוך הערכה ללומדים

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
34
 
ר' מענדל היקר ישר כוח על זה שאתה משמש פה לרבים שחוששים לומר בקול את מה שכולם חושבים בשקט  
איציק 15:34 01/10/2017

ולעצם הענין הציבור החרדי בנוי כולו על יסוד אחד ממסד ציבורי או בגסות יותר ''עדר'' שבו כולם חושבים אותו דבר וכמובן שהישיבות ששם לומדים בגיל שבו מגבשים את הדעות חשוב מאד לממסד החרדי לשמור אותם בקופסא ותחת בקרה
והמטרה של רוב הישיבות היום זה כמו שאמר לי בחור אחד להכניס למקפיא בגיל 14 ולהוצי בגיל 20... ובכלל לא לימוד ובלע''ר הישיבות היום מלאות באין ספור בטלנים...ו שהמטרה של כל ההתבצרות טובה כדי לשמור את הציבור אבל העולם היום מאד פתוח וכל אחד יכול להשאר חרדי רק בחוץ אבל בפנים המצב אכול ורדוד חייבים בשביל שמ שאתה כותב יצליח להעביר שינוי תפיסתי עמוק חבר'ה תתעוררו השיטה פושטת רגל אל תאמרו עזבו מענדל ראטה זה עוד מממורמר אל תקחו את ר' מענדל כיריב אלא כעוד תסמין למצב שנוצר אלא צריך לחבר את העם ליהדות ושלא יעשו מצוות רק בגלל שככה אבא והגננת אמרו לו לעשות או יותר גרוע כל הקהילה שלו עושים כך יש הרבה דרכים להתחבר ולאו דווקא דרך אחת... אבל החשוב מכל זה חיבור אני בעצמי בחור באחת הישיבות הטובות בירושלים וכל מילה שלר' מענדל פנינה

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
35
 
שילוב בחורי ישיבה ועבודה  
 20:36 01/10/2017

אשריו של הרב ראטה שלא חושש מהמלעיגים וכותב את דברו בלא כחל וסרק.
יתן שיכנסו הדברים ויחלחלו לאוזנים הנכונות, ויהיה מי שיזכה לקנות את עולמו בחייו ולהרים את הכפפה האבודה , ולזכות להחיות מתים חיים.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
36
 
אשריך ר מענדל סיפרת את סיפור חיי כל מילה בסלע  (ל”ת)
 20:37 09/10/2017
37
 
ר מענדל אתה צודק מאוד רק חבל שלא באת אלינו באומן היינו מביאים לך משהו קצת יותר טוב מוודקה וקולה (ל”ת)
 20:51 09/10/2017
38
 
כל הכבוד (ל”ת)
 21:20 17/10/2017
39
 
עדיף שתתמקד בתוכן האמיתי של הכתבה (ל”ת)
 21:21 17/10/2017
40