close
 
הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
 
25.10.2014
מייל האדום
לייבלה
יעקב רבלין - דין וחשבון
אבי בלום - בית ספר לפוליטיקה
חדשות היום
תמונת היום
עוד בעוד באתר
לכל הכותרות
הכי נקראים הכי מדוברים

הגר"ח נגד פיאות מאחורי האוזן: "מתביישים?"

אל הגר"ח קנייבסקי עלו לבקר בני משפחה חרדית ממונסי • הגר"ח שם לב שבני המשפחה מניחים את פיאותיהם מאחורי אוזניהם ותמה: "אתם מתביישים בפיאות שלכם?"

1  | 
  שתף  
הגר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: עוזי ברק

הוראה מפתיעה נשמעה השבוע בביתו של הגר"ח קנייבסקי.

אחד מראשי כולל בעיר מונסי, ביקר אצל הגר"ח יחד עם ילדיו ובני משפחתו.

הגר"ח הבחין כי פאותיהם של הילדים מוסתרות מאחורי אוזניהם, כמנהגם של רבים מבני הישיבות.

הגר"ח פנה אליהם ושאל בתמהון: "אתם מתביישים בפאות שלכם?"

האב נחלץ לעזרת בניו והתנצל בפני הגר"ח - באומרו: "סבי נהג ללכת כך, אני נוהג כן וגם בני ממשיכים בדרכי זו".

התשובה לא סיפקה את הגר"ח והוא סנט בראש הכולל: "ואם הסבא נהג שלא כהוגן, האם זה אומר שגם הנכדים צריכים ללכת בעקבותיו?"

יש לציין, כי בספרו 'אורחות יושר', מזכיר הגר"ח את אביו הסטייפלער זצ"ל שדרש מצאצאיו ותלמידיו שיבליטו את פאותיהם ולא יסתירום מאחורי האוזניים.

אנו מזמינים אתכם לקחת חלק בדיווח החדשותי.
הייתם עדים לאירוע? שמעתם סיפור שעשוי לעניין? צילמתם תמונות מיוחדות?
שילחו אלינו את הסקופ שלכם לכתובת info@bhol.co.il
 
1  |  שתף שלח הדפס
תגובות
זה פסק הלכה או כדאי כך ללכת (ל”ת)
הנושרת מפתוחי חותם תל אביב  21:21 29/01/2013
1
 
כאן ובזה ניכרת ההבדל בין מרן האמיתי הגר"ח שליט"א לבין שאר ...... וד"ל. (ל”ת)
 22:49 29/01/2013
2
 
הדברים לא פשוטים, אני מכיר גדול שמחנך דוקא להניח את הפאות על האוזניים, ודאי לא משום בושה (ל”ת)
יהודי 23:23 29/01/2013
3
 
     אל תהיה נבל ברשות התורה. פיאות מאחורי האוזנים, בלורית, ונגיעה בזקן הם איסורים חמורים ביותר. רק רפורמים אומרים שאין בעיה (ל”ת)
 09:00 30/01/2013
 
     רפורמים וליטאים כמובן (ל”ת)
ז 14:51 31/01/2013
 
בין הגויים מותר להכניס את הציציות.ק"ו במנהג.לאמאמין שיכך התבטא הגאון הגדול הגרח'ק שליט'א (ל”ת)
א. יצחק 00:29 30/01/2013
4
 
     אצלינו צריך לחתוך את הציציות של חוטי התכלת וחוטי הלבן בגדילים עם אלומת אור של קרן לייזר 
פעיה"ק ירושלם תובב"א: 08:02 30/01/2013

כמו שמשה רבינו חתך את הרצועות עור לצורך הכנת תפילין עם השמיר-בכדי לא לעבור על האיסור החמור מדאורייתא:"לא תניף ברזל"[פר' יתרו] כמתפרש במשנה במסכת בבא קמא פרק ראשון,משנה א'. שאז הגויים לא מחזיקים את האדם היהודי כאדם בחזקת "אפיקורס" שמניח תפילין ולובש ציצית שהוכנו על ידי אנשים שעוברים על האיסור החמור של "לא תניף ברזל" כמו בתקופת בית המקדש השני ובזמנם של בעלי התוספות בניגוד לדעתם של הגאונים בארץ ישראל.שאז אם חותכים את הציציות עם קרן לייזר כמו רבני אירופה האשכנזים כמוהמהר"ל מפראג והרב העלאר לוי זצוק"ל שקבור בקראקוב שבפולין, אז מותר ללכת עם הציציות בחוץ-אפילו במקומות שיש גויים:

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
מאז שראיתי זאת באורחות יושר 
יונגרמן 00:39 30/01/2013

גם אני החילותי לנהוג כן.
המנהג מאחורי האוזן לא תפס בכל ליטא, אלא רק במקומות שהיו שם אנטישמים או משכילים.
גם יודעי קורות העתים מעידים שרוב בני ליטא היו הולכים בפאות לפנים, ואפילו מסולסלות כמנהג החסידים (התמונות גם מעידות כך, הנצי"ב; הבית הלוי ורבי חיים; המשך חכמה; רבי יצחק אלחנן; רבי שמעון; רבי ברוך בער; רבי אלחנן; החפץ חיים; רבי בעריש מייזליש ורבי אלי חיים מייזל מפולין; האלטער מסלבודקא; רבי משה מרדכי; רבי אהרן כהן; רבי אליה לופיאן; רבי איסר זלמן; רבי זלמן סורוצקין; רבי שלמה זלמן; רבי זלמן רוטברג; רבי מרדכי שולמן; רבי דוד פוברסקי; רבי מיכל יהודה; הרב אלישיב)

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
5
 
     בבריסק הולכים עם הפאות בחוץ,אבל ליטאים ????????? 
שפירא 09:49 30/01/2013

ובכלל כמה אחוז מבחורי הישיבות הליטאיות הולכים בכלל עם פאות??

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
     כל הראיות שלך הם לא מוכיחים כלום 
חסיד שפוי 12:38 30/01/2013

קודם כל, הסטייפלער אמר את זה לצאצאיו ולא אמר שכל העולם אמורים לעשות כן. שנית, הסטייפלער אמר את זה לגבי אלו שגרו בארץ בין יהודים, וזה בכלל לא אומר שהוא היה אומר שזה הגון גם באמריקה בין הגוים. ובנוגע לכל הגדולים שהזכרת, אכן אתה צודק שכולם הלכו עם פיאות מגולות, אבל הם היו גדולי הדור שישבו בד' אמות של הלכה ולא עבדו והסתובבו בין הגוים. ועוד, להבדיל אלף הבדלות, גם כומרי הגוים לובשים מלבושים שונים, וממילא זה לא נראה להם שונה אם רואים רב גדול שנראה כך. אבל תראה לי רב או ראש ישיבה חשוב בארה"ב ליטאי שהלך או הולך עם פיאות מגולות. היחידים שהולכים עם פיאות מגולות בארה"ב הם החסידים, שבעיקר עובדים רק בשכונות החרדיות, או עושים עבודת הפרך זולה כמו לסחוב עגלות במנהטן, או שיש להם חנות עם מחירים טובים, שלא איכפת לאף קונה איך הוא נראה אם הוא מוכר מוצרים טובים במחירים נוחים. אבל לא חייבים למסור נפש בעד מנהג ולגרום צחוק ושנאה בין הגוים. אתה יכול ללמוד באוניברסיטה גבוהה בנו-יארק עם כובע וחליפה וזקן מלא ולא יגידו לך דבר, אבל אם תלך עם פיאות מקדימה, כולם ישאלו אותך מה זה? ומה אני אסביר להם? מעיל ארוך, זקן מלא, בגדים שחורים -- הכל אני יכול להסביר גם לגוי כופר, אבל מה אני אסביר לו על הצורך ללכת עם פיאות מגולות? וכבודו הגדול של מרן הגר"ח במקומו מונח, אבל אפילו אם הוא אמר את הדברים האלה כמו שמצטטים אותו, לענ"ד זה לא פגיעה בכבודו לומר שהוא לא יודע כל כך את המציאות בארצות הגוים, ואם הראה"כ היה מסביר לו את המצב גם הוא היה מסכים.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
פיאות! 
משה 07:22 30/01/2013

נייע מייסעס באבע מייסעס! מה אם "אל תטוש" ומנהג אבותינו!!!!!!!!!!!!!!!! מנהגי חו"ל מנהגי המקום?! גם בחו"ל יש גדיילים ורעבנים.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
6
 
סיפור ישן. "התבטאות נדירה"? 
יודע דבר 08:17 30/01/2013

ר' חיים מדבר על זה שנים!

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
7
 
יש כאלה עם פאות והם שייכים למסיון כמו אמנון יצחק. (ל”ת)
שייך מואיזו 08:49 30/01/2013
8
 
פשוט לא יאומן שהבני תויירה עוברים על כ"כ הרבה איסורים, השחתת זקן, בלורית, ופיאות מאחורי האוזניים, ועד מעיזים לקרוא לעצמן בני תויירה וחרדים. עיין  (ל”ת)
 08:58 30/01/2013
9
 
     צבוע,אינטרנט לשכמותך הוא אבי אבות הטומאה! (ל”ת)
טול קורה 18:33 30/01/2013
 
     ומה איתך גם אינטרנט וגם הנגע השני? (ל”ת)
 14:53 31/01/2013
 
ואני הייתי בכנס של ארגון "ערכים". כל המרצים היו חרדים אך לרובם לא היו פאות כלל 
ראובן מ. 09:03 30/01/2013

וגם בערוץ ההידברות מעט מאוד בעלי פאות.

דווקא לאחרונה רואה הרבה סרוגים עם פאות ארוכות.

אז מה , הם חוטאים ?

חוצמזה אהבתי את הביטוי "ואם הסבא נהג שלא כהוגן, האם זה אומר שגם הנכדים צריכים ללכת בעקבותיו?" נושא חשוב מאוד ואקטואלי.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
10
 
זה לא קשור להלכה אלא למנהגי המקום. 
מיכאל 09:24 30/01/2013

ורב שליט"א ידוע בשיטטו בספרו אורחות יושר. אבל צריך לדעת שחוץ ממנהג זה היו עוד הרבה מנהגים אחרים גם בליטא גם בכל מקום אחר.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
11
 
ועכשיו צריך לשאול את רבי חיים מה צריך ךהיות אורך הפאות 
רוזן 09:52 30/01/2013

אני שומע לא פעם אברכים וליטאים בני תורה לועגים לפאות שהולכים בגור,(כאלה פאות גדולים מי צריך את זה)
מי מתנדב לשאול?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
12
 
רוב חכמי הספרדים לא גידלו פאות 
דוד 10:00 30/01/2013

נכון שיש מעט שגידלו פאות... אבל המנהג אצל ה"רוב" שלא הניחו פאות כלל.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
13
 
     הטעם אצל הספרדים טמון בקבלה (בדיוק כמו בהכנסת הציציות). 
י. 19:17 30/01/2013

בכל אופן מדובר במנהג, וינהג כל איש עפ"י רבותיו.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
כנראה שאינו יודע שעל פי קבלה, אין מקום לפיאות במקום שצומח הזקן. (ל”ת)
אלכס 12:07 30/01/2013
14
 
פיאות זה רק מנהג, לא הלכה 
שוש 13:29 30/01/2013

ההלכה אוסרת רק לגלח את מקום הפיאות, אין צורך לגדלן.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
15
 
מה החידוש? רבי נחמן כבר הזהיר על כך. 
ה.ה.ע. 13:49 30/01/2013

גם הבן איש חי כותב כך ועוד רבים.
ויש ראשי כוללים שלא מתירים לבעל פאות להתקבל לכולל ודורשים להוריד אותם. לאן הגענו? השם ירחם. ואילו לנשים שלהם מותר...

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
16
 
שישאל את האדמור מסלונים 
 15:16 30/01/2013

למה הוא הולך כך. גם הנתיבות שלום היה הולך כך. האם ר' חיים מעיז לחלוק עליהם?

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
17
 
אם תתן הסבר לר' חיים הוא ישנה דעתו (ל”ת)
חברונר 16:57 30/01/2013
18
 
פאותיו של רבו של הסטייפלר הגר"א יפהן היו מאחרוי אזניו 
נוברדוקר 17:43 30/01/2013

כך שאיני מאמין לסיפור והוא בטח מצוץ מהאצבע מאיזה קנאי טיפש

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
19
 
פאות זה הידור מצוווה 
ידידיה 19:04 31/01/2013


ולכן רוב הפוסקים המליצו על פאה דוקא:

א. מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):

"אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".

וכתב עוד שם, "ומצוה רבה לפרסם ההיתר כדי למשוך נשי הדור החדש המגלות ראשן לגמרי שיבואו ללבוש פאה נכרית בהיתר. לא כן כאשר שומעים דעת האוסרים, אזי לדידהו שאין עולה על דעתם ללבוש מטפחת אומרות כיון שכן הוא שהאיסור שוה, טוב להישאר חפשי בשיער גלוי לגמרי. לא כן בשמעם מדת ההיתר, אזי יבואו לבחור בטוב ולמאוס ברע".

ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".

ב. הגאון רבי בנימין זילבר זצ"ל, חבר מועצת גדולי התורה, בשו"ת "אז נדברו" (חלק י"ב סי' מ"א):

"גם האיסור דפריעת ראש באשה אינו מוכרח שזה רק בגלל צניעות, אלא ככל התורה שיש עוד טעמים שנעלמו מאיתנו, והראיה שהרי לפי הזוהר אסור גם בחדרי חדרים, ומשמע אפי' אין שם שום איש היא מוזהרת שלא יצאו השערות מחוץ להכיסוי. וזה לשון הזוהר פרשת נשא [מתורגם], "אמר ר' יהודה, שיער הראש של האשה שמתגלה, גורם לאחר להתגלות ולפגום אותה, בשל כך צריכה האשה שאפילו קורות ביתה לא יראו שערה אחת מראשה, כל שכן בחוץ". וכו'. ולזה ברור הוא שהשערות של הפאה לא הוי כשערות הטבעיים שלה, ויש לזה מעלה שאפשר לקיים בקל דברי הזוהר "דאפילו וכו' שערה אחת מראשה".

ג. הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, בשו"ת דת והלכה (סי' א'):

"הנה לפני כמה חדשים [נכתב בשנת תש"ל] פורסם מהגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א (מחבר ספר יביע אומר) בקונטרס מיוחד ובעיתונים וכן בספרו, שפאה נכרית אסור מדינא, וכמעט כל בית ישראל עוברים ח"ו באיסור, ועיתונים שמפרסמים על זה מודעות מכשילין את הרבים. ובמח"כ מטיל בכך מום בקדשים על רובא דרובא של בית ישראל... אם אין בדבריו אלא חומרא תבוא עליו הברכה, אבל בעוונותינו הרבים אלו הצעירות שמסירות הפאה נכרית לובשות מטפחת שאינה מכסה כל שערות הראש ממש, והבאנו שבזה האיסור לכ"ע חמור טפי אלף פעמים מאיסור פאה נכרית, וכן בלאו הכי לרוב הפוסקים שצריך מטפחת דוקא, כוונתם שצריך שני כיסויים מטפחת עם רדיד, שלא יתראה כלל משערות ראשן וכמבואר ברמב"ם ושו"ע, וזהו המנהג העתיק גם אצל הספרדים, וא"כ מצינו שבמטפחת לבד אין כאן תיקון רק פירצה ח"ו, והעיקר ביארנו שאין לחלק בענין זה בין אשכנזים לספרדים, שכולן נהגו פעם בלי פאה נכרית... ועל כן המחמיר יחמיר לעצמו אבל לא יקרא תגר על כל בית ישראל, ובפרט שחומרא בזה עלולה נמי לפעמים להביא ח"ו הרבה קלקולים, עד שמגיעים לאיסור תורה ממש, שהמחמיר צריך להיזהר ביותר לכסות כל השערות ממש במטפחת, שבלאו הכי יצא שכרו בהפסדו".

ד. הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ שליט"א, ראש ישיבת פוניבז', במכתב שהובא בקובץ בית הלל י"ט:

"בס"ד, י"ז סיון תשס"ד. למעלת כבוד הרב... על דבר אשר כמה שאלו בזה שחתמתי על כרוז שמשתמע ממנו קריאה להרחקת חבישת פאה נכרית, אפרש דעתי בענין.

הנה דבר פשוט שלא היתה כוונתי לחוות דעתי בעצם היתרון של הפאה הנכרית, אשר נידון זה כבר עלה על שולחן מלכים גדולי הדורות הקדמונים זי"ע, ומגדולי הדורות ז"ל היו שהנהיגו כן בביתם ונהרא נהרא ופשטיה, ובהרהור אחר פסקם יש בה פרצה.

ובאמת דכיסוי הראש ע"י פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שע"י כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב, וכל מטרת החתימה היתה לבקשת קבוצה לחזק המנהגים שהנהיגו ע"פ אמותיהם והחיזוק היה בתרתי, האחד שלא יראו עצמן כיוצאים מן הכלל, ועוד והוא העיקר, שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים.

אב

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
20
 
עוד בכותרות