בית פורומים הריון ולידה יעוץ ותמיכה

ברית מילה - פסיקה חדשנית של הרמב"ם במורה נבוכים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-15/8/2016 12:23 לינק ישיר 
ברית מילה - פסיקה חדשנית של הרמב"ם במורה נבוכים



האם הרמב"ם התנגד לברית מילה?


ממשה עד משה לא קם כמשה, בין שני הענקים הללו מחבר קו נוסף - ידוע שמשה רבנו התנגד לברית המילה, אך האם הרמב"ם השאיר לנו רמזים שגם הוא כמשה רבנו מתנגד לברית המילה?


בהקדמה ל"מורה הנבוכים" משביע הרמב"ם את הקורא שהצליח לגעת בידע הגואל, שיימנע מלחלוק את הסודות עם אנשים אחרים. שלא יגלה אותם. שבועתו של הרמב"ם הופרה בכל דור ודור... המובא להלן הוא ככל הנראה אחד מסודות אלו.

נבחן לעומק את הטקסט במורה נבוכים, הלכות מילה, פרק מט, תרגום הרב קאפח:

"ומעשה זה לא יעשהו האדם בעצמו או בבנו אלא מתוך דעה ברורה, כי אין זו שריטה בשוק או כויה בזרוע, אלא דבר שהיה קשה מאוד מאוד."


מהי דעה ברורה?

נחזור לשפת המקור של החיבור, ערבית, והמילה שם היא  אעתקאד, הרב קאפח פירש במספר מקומות בהם היה שימוש במילה זו ושם דגש על כך שפירוש המילה הוא דעה ולא כמו בתרגומים אחרים שפירשו כ- "אמונה אמיתית" . הפירוש המלא של קאפח ממקום אחר במורה נבוכים - פרק נ, הערת שוליים 1:
(ובנוסף: פרק נא, ופרק כג במורה נבוכים ראה הערות שוליים):

 

"אעתקאד" - כאן מגדיר רבנו מושג זה היטב, ובהחלט אין לתרגמו "אמונה", כי אמונה היא השקפה התפושה בידי האדם במסורת וללא ידיעה יסודית, ולפיכך תרגמתי בכל מקום "דעה". ויפה תרגם ר' יהודה אבן תיבון שם ספרו של רס"ג "אעתקאדאת" דעות, אם כי בתוך הספר הסתבך ללא סדר. כי "דעה" היא השקפה שאדם מגיע אליה מתוך חקירה יסודית ותוך בדיקה מקיפה של ההקדמות אשר הובילו אליה, ואף תוך בדיקת המתקפות הצפויות נגדה, כדי לדעת אם היא עשויה להחזיק מעמד נגדן. ובדומה להגדרתו זו של רבנו הגדיר רס"ג בהקדמת ספרו "האמונות והדעות" פ"ד, ראה שם מהדורתי עמ' יא.

http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/a13-2.htm#3  - ראה הערת שוליים



מכאן שאם אדם חוקר חקירה יסודית ומגיע למסקנה מתוך דעה אמיתית שהברית מביאה לנזק, הרי שהרמבם מורה לו לא לעשות את הברית לא לעצמו וכמובן לא לבנו.


חיזוק נוסף לטענה חדשנית זו ניתן למצוא בפרק מ"ח במורה נבוכים, שם הוא נותן טעמי בריאות והגיינה למצוות שונות שבתורה למעט - מצוות ברית המילה. הרמב"ם נמנע מהצדקתה בנימוקי בריאות - ובכך נותן לנו רמז נוסף לכוונתו האמיתית.


מדוע פסיקה זו של הרמבם לא פורסמה מעולם?
לכאורה, הרמבם כתב בפירוש - "לא ימול אדם את בנו… אלא מתוך דעה ברורה", והרב קאפח מסביר היטב מה פירוש "דעה ברורה", מדוע אם כן אין הדבר פורסם ברבים עד כה?

ובכן העניין ככל הנראה אבד בתרגום של "מורה נבוכים", שכאמור נכתב בערבית. התרגום הנפוץ ביותר למורה נבוכים הוא תרגומו של שוורץ שמתרגם את "דעה ברורה" כ-"אמונה אמיתית", וכמובן שיש הבדל גדול בין חקירה ודעה לאמונה.

לאחר שקוראים בעיון את ההסבר המעמיק של הרב קאפח לתרגום המילה "אעתקאד", ניתן להבין כיצד הלכה לאיבוד המשמעות האמיתית של כוונת הרמב"ם בתקופה האחרונה.
החיבור המלא - האם הרמבם התנגד לברית המילה?




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > רפואה ובריאות > הריון ולידה יעוץ ותמיכה > ברית מילה - פסיקה חדשנית של הרמב"ם במורה נבוכים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר