בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים ·

ר' משה קוניץ. תמים או רפורמי

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-16/1/2009 06:45 לינק ישיר 
ר' משה קוניץ. תמים או רפורמי

ר' משה קוניץ [תקל"ד-תקצ"ז] אב"ד אופן שבהונגריה. מוכר כיום בעיקר מחמת שתים מפעולותיו. הסכמתו לספר נוגה הצדק של אחד מראשוני הרפורמים בהונגריה אליעזר ליברמן. וספרו בן יוחאי שחלקו הגדול [מענות ומטפחות] מוקדש ליישב את קושיות היעב"ץ על קדמות הזהר
כיום מוקבל להתייחס עליו כעל רב רפורמי במידה זו או אחרת.עד כדי שהרב יעקב הלל מפליג בהסברים מדוע רב כזה יירצה ליישב את דברי הזהר. ואף יש תערומת על כך שבמשניות המצויות הכניסו מאמר לתולדות רבי יהודה הנשיא בשם "בית רבי" שהוא מאמר ראשון מספרו "מעשה חכמים" 
 ה"ה י.י כהן בספרו יהדות הונגריה מתאר את ר' משה [עמ' 238-9] כרב שרכש לעצמו גם ידיעות חיצוניות ושבין מוכתביו הרבים בספר השו"ת שלו "המצרף" נמנים משכיליים רדיקליים מובהקים [לצד ת"ח מובהקים כרבי נתן אדלר. רבי דוד דויטש ואחרים]
מאידך מצאתי שיש שניסו ללמד עליו זכות שלא נטה כלל לרפורמה וודאי לא בצורתה הליברמנית. אלא שתמימותו הכשילתו.

ראשית מתוך הספר החתם סופר ותלמידיו לר' שמעון ווינגרטן [עמ'' 19]

גם מאיר הרשקוביץ במאמרו "הציצו ולא נפגעו" [הדרום ח-ט עמ' 158] מסנגר עליו בסגנון זה


התבטאות נוספת שלו שניתן לפרשה בשתי הפנים הללו היא מש"כ  בספרו המצרף שלדעתו רבו רבי משה מינץ יכול לבטל גזירת הקדמונים שלא לאכול קיטניות בפסח דמי אמר לנו שאינו גדול כמותם. [הספר אינו תח"י ונסמכתי על דברי ה"ה כהן בספרו הנ"ל עמ' 10]

והנה אף שאין זה מגוף הענין כעת. אציין רק שכנגד הביטול הרב בו נתקבל ספרו בן יוחאי בקרב בני אשכנז. הרי שהעיר כאן אחד בעבר ללשונות מופלגים שעיטרהו החכמים לבית פלאג'י.
והערה נוספת. אחד מספריו הוא פי' על ספר בחינות עולם לברדשי. בשם "העוין". יש למישהו רעיון איך הגיע לשם מזעזע כזה?





תוקן על ידי אלייעזר ב- 16/01/2009 7:09:41




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/1/2009 10:26 לינק ישיר 

שמא מלשון עיון?
[הספר נמצא בספריית חב"ד, ויש לקוות שנראה אורו בהיברו בוקס בקרוב]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/1/2009 15:13 לינק ישיר 

אלייעזר
 הרבה רבנים בדורות עברו לא ידעו את חומר הנזק של המהפכות והתנועות להן הסכימו או לחילופין " סבלו " עיין למשל רוב רבני הסטאטוס קוו שמהם גדולי הדור ממש,
הנצי"ב עם הציונות (רוב רבני ליטא שצהבו פניהם למזרחי) ועוד ועוד 
יותר מכך רוב "המזיקים"  לא היו כ"כ גרועים בזמן בו פעלו - וע"פ רוב לקח הרבה זמן עד שהתגלה "אופיה" האמיתי  של המהפכה שיתכן שמחולל המהפכה בכלל לא התכוון לתוצאה הסופית (חוץ משבתי צבי שגילה קלונו עוד בחייו)
ולצערי גם ההיפך, הרבה מהפכות ומחלוקות לש"ש שנראה על פניו כתיקון הדת, ברבות השנים נתגלה נזקם ואין איש שם על לב לקום לבטלם   
   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/1/2009 19:36 לינק ישיר 

עיין כאן http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1998205&forum_id=1364



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/1/2009 13:00 לינק ישיר 

מרחביה תודה אך איך ניתן לאיית עוין כעיון [נראה שסברתך זו הטעתה את הרש"ש בהגהותיו (סוטה כב ב לתוס' ד"ה פרוש) שהזכיר את החכם בספר העיון. וכוונתו לספרו זה. וכפי שהעיר ר' רפאל קצלנבוגן במאמרו אודות הרש"ש שנדפס בסו"ס מקורי הרמב"ם לרש"ש י-ם תשי"ז]

רזוס. דבריך נכונים לכשעצמם וזוקקים דיון ארוך אלא שהם נוגעים בכאלו שהסכימו במידה זו או אחרת עם טענות הרפורמה שנילוותה להשכלה.
אני מסתפק האם הרב קוניץ נשוא האשכול נכלל בכלל אלו או שאפילו מידה זו לא היתה בו והסכמתו לליברמאן נובעת מתמימות בעלמא שהצטרפה אולי להערכה כללית לחכמות חיצוניות.

[כיון שאיני חושד שכלבאשבוע הגיב בלי לקרוא את דברי וכיון שנתקלתי בכמה פעמים שמקורות שהפנתי עליהם בדברי נכפלו ע"י אחרים ללא צורך. נראה שיש צורך להדגיש כי דרכי וכן דרכם של רבים וטובים אחרים, החפצים לשמור על נקיות לשון בני אדם מזרות סימני שפת המחשב. להסוות קישורים <לינקים> ע"י כתב המסומן (אוטמטית) בקו תחתון. בדרך המפורטת היטב בדברי במקו"א]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/1/2009 13:37 לינק ישיר 

[מסתבר שהמקור ל'עוין', בשמואל א יח ט, אף הוא מלשון עיון והבטה, ראה במצודות שם.
אגב, חיפוש המילה העוין בפהשו"ת מעלה כי בעל שו"מ השתמש בה כמה פעמים תמורת המילה 'העיון'. כמובן ששם טרחו להגיה ולתקן אולם לאור הספר שלפנינו יל"ע, שמא מדובר בשיבוש רבני שהיה מקובל בעבר?!]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/1/2009 19:14 לינק ישיר 

ע' בספר של יי גרינוולד על חכמי הונגריה (מקורות לתולדות ישראל או משהו כזה)- ספרו בר יוחאי נמצא hebrewbooks.org - והשם מפטפט שכינה אותו בעל שו"מ (ביד שאול- הגהותיו ליו"ד) נאות לו



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/1/2009 02:57 לינק ישיר 

תודה על ההפניה. אכן רי"י גרינוולד בספרו מקורות לקורות ישראל עמ' 25 מקונן על ההתעלמות מדמותו של רמ"ק ועל העמדתו בשווה עם תומכי הרפורמה.
ואגב גם הוא מכנה את ספרו של רמ"ק "העיון" ובאמת אף אחרי מראי המקומות שהביא מרחביה לא מצאתי דבר ברור שעיון שאינו לרעה יכונה עוין וצ"ע



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/6/2010 00:15 לינק ישיר 

האם זה נכון שהסטייפלר המליץ לא להדפיס את "בית רבי" במהדורות המשניות ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/6/2010 01:19 לינק ישיר 

לאחרונה ראיתי כי הגאון ר' צבי הירש חיות ז"ל בספריו מזכיר את הספר 'בן יוחאי' כמה וכמה פעמים, וקוראו "רמ"ק". (שמא יענוני: ערביך ערבא צריך).
גם יחסם של חכמי הספרדים ע"ה המאוחרים אליו היה נעלה ומוקיר מאד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > ר' משה קוניץ. תמים או רפורמי
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר