בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים ·

עין יצחק - כללי הש"ס והפוסקים להר"י יוסף

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-8/7/2009 18:22 לינק ישיר 
עין יצחק - כללי הש"ס והפוסקים להר"י יוסף

נתקלתי אתמול בספר חדש, "עין יצחק - כללי הש"ס והפוסקים", להרב יצחק יוסף. אביו, הר"ע יוסף, כותב בהסכמתו שיש לסמוך על הספר הלכה למעשה.
הספר מהווה, כמובן, אוצר בלום של כללי פסיקה (הלכה כנגד מנהג, כוחם של פוסקים מסוימים יותר מאחרים, כללי השו"ע וכו' כו') מלוקטים מכל מרחבי ספרות ההלכה, בהיקף חסרתקדים, כיאה למחבר ולאביו.
אבל מה שלי הפריע הוא כללי התלמוד והראשונים. בכללי התלמוד - מילא שחלק מכללי התלמוד של המחבר חסרי כל חוש ביקורתי ואינם מודעים כלל, ואפילו לא מציינים, לספרות מחקר, אפילו כזו "כשרה" (לבד המהר"צ חיות, שאת דבריו הוא דוחה כדעת יחיד). זה הרי חיבור הלכתי הבנוי על פי מה שאמרו הפוסקים.
אך בכללי הראשונים - מעבר לכללים המקובלים בחלקם בעולם ההלכה למרות שהם תמוהים מצד הסברה והביבליוגרפיה (הידוע שבהם לספור גם את דעת הראב"ד כמסכים עם הרמב"ם במקום שלא חולק עליו), הרי שיש שם דברים מחודשים ותמוהים ממש:

 - המרדכי הוא זקנו של הראבי"ה, ע"פ דיוק בב"י יו"ד ריש סימן צ"ה.
 - בעל העיטור, הר"י, ר"י הלבן וריב"א הם אותו אדם.
 - ספר התניא חובר על ידי ר' יחיאל בן הרא"ש.

אולי את מקורו של הכלל האחרון אפשר להבין (שהרי השערה זו הועלתה על ידי כמה אחרונים) אך השניים הראשונים נראים לי חסרי שחר לחלוטין.

כבר נמצא מי שהתייחס לדברים משונים אלו?





דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/7/2009 18:41 לינק ישיר 

אין שום טעם בכל הכללים הללו. בסופו של דבר, הסברא מכריעה.
על כל כלל - יש כלל נגדו. על כל חוק הלכתי - ישנו סייג והערה.
מרוב עצים ( כללים) לא רואים את היער ( את הדרך ) וכולם בטלים ומבוטלים.

העיקר הוא הסברא וכל הכללים לא נועדו אלא לעשות "סדר" בראש, אך אין להם שום תוקף כשהסברא מוכחת אחרת.

מיותר לחלוטין כל העסק הזה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/7/2009 20:12 לינק ישיר 

אין מענייני לפתוח בויכוח בנושא פסיקה על פי כללים.
למרות שחיבתי היא לפסיקה האשכנזית בסגנונו של ערוך השולחן, המחויבת לסברא ולא לשמות הפוסקים ולכללים, הרי שאין להכחיש שלכללים כן ישנה משמעות בעיני חלק גדול מהפוסקים, ולא תמיד רק הסברה היא זו שמכריעה - כך הם רואים את המצב, גם אם זה לא מוצא חן בעיני.
לכן, על עצם איסוף כללים לפוסקים לא הייתה תלונתי.

תמיהתי הייתה על המופרכות העצמית של חלק מהכללים האלו, שהם מופרכים לא ככללי הוראה אלא כקביעות היסטוריות-ביבליוגרפיות פשוטות.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/7/2009 22:30 לינק ישיר 


המרדכי היה תלמיד מהרם רוטנבורג שהיה תלמיד ר"י או"ז שהיה תלמיד הראבי"ה

כוונת לשון הב"י יו"ד שם "וכן נראה מדברי ראבי"ה וזקנו שכתב המרדכי" פשוטה, שהמרדכי כתב את דעת הראבי"ה וזקנו.

[הספר עין יצחק לא היה לפני]



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/7/2009 22:51 לינק ישיר 

ועד בכלל,
ברור לי שהמרדכי לא היה זקנו של הראבי"ה.
ברור לי גם שהב"י לא התכון לזה, וכוונתו כפי שאתה אומר (אם כי, בסוף אותו קטע, כאשר הוא מסכם את השיטות, יתכן יותר להבין את מקום הטעות שהמרדכי הוא זקנו של הראבי"ה). ובכל מקרה במרדכי שלפנינו בגירסה מעט שונה.

מה שאני תוהה, הוא כיצד ת"ח גדול טועה בדבר שפשוט לכל מי שפתח אי פעם מרדכי ליותר מחמש דקות?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/7/2009 23:47 לינק ישיר 



הרי המרדכי מביא את ראבי"ה מאות פעמים...  מה יש לדיק "ומה פלפולים.. בלבולים..". כלשון מרן שליט"א.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/7/2009 01:14 לינק ישיר 

רזייא,
זו בדיוק השאלה. כיצד טעה בנו של מרן שליט"א בדבר פשוט זה בשל דיוק מוזר בב"י?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/7/2009 16:18 לינק ישיר 

ניתן להעיר ולהשיג כדרכה של תורה, ללא התקפות והשתלחות חסרת רסן כלפי תלמיד חכם בנו של תלמיד חכם, שאין ערוך להרבצת תורתו בכל רחבי העולם כולו.
בבקשה לציין מקור בספר עין יצחק מחמת שהוא עב כרס וקצת קשה למצוא משפט קטן בתוך ג' כרכים לעת עתה שיצאו לאור.

אם המעיר יכתוב את מקורו נשתדל לבדוק זאת עם המחבר שליט"א.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2009 21:30 לינק ישיר 

יש מקור?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2009 21:36 לינק ישיר 

בעז"ה אציין כאן למקום המדוייק בימים הקרובים, כאשר תהיה לי עוד פעם גישה לספר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/7/2009 14:57 לינק ישיר 

לעומת המתדיינים הראשונים שהתלבטו בכרונלוגיה של המרדכי והראבי"ה. לדעתי החידוש שבהכנסת ר"י ר"י הלבן ור"י בעל העיטור לדמות אחת, גדול ממנו עשרת מונים.
לא נותר אלא הצטרף לבקשת ציון המקור. [אגב. מה הכוונה ספר חדש? למיטב ידיעתי יש ג"כ שהאחרון העוסק בכללי השו"ע זכה משום מה לתפוצה מרובה. האם יצא כרך נוסף?]

כדי שאהיה נאה מקיים אציין לשתי חסרונות מעין אלו שמצאתי בכרך ג'.
בהקדמה עמוד ה' מכליל המחבר בין ספרי רבותינו שבאו להשיג על דברי קודמיהם. את הספר מצפה יקותיאל של שאול ברלין...
בפרק ראשון עמוד כה מביא המחבר סיפור ואצטטו בלשונו.
"פעם אחת השאגת אריה פסק איזה פסק ושוב מצא שבאר היטב לא כתב כן. והיה לו צער גדול מזה. ואמרו לו הרי רבינו גדול מהבאר היטב. והשיב אבל הוא מכמה דורות קודם שאז היה העולם זך ונקי."
נדלג על השגיאה ההיסטורית כאילו השג"א כמה דורות מאוחר לבאר היטב [היו כידוע כמה מחברי באר היטב. כולם בני דורו של השג"א]
אבל הלא כלל גדול הוא בפולקלור שאף שאינו בר סמכא על הפרטים ניתן ללמוד ממנו על התופעה [אם האגדה מספרת שפלוני נהרג כדי לא לגנוב ניתן להניח שאכן התפרסם כאדם ישר] ואילו השאגת אריה הוא אחד מן הבודדים שהתפרסמו דווקא בכך שאינם נושאים פנים לאיש. ואכן בחיבוריו הוא מבטל דברי חכמים קדומים ללא היסוס.
 
[הזכירו את הדיון על כוחם של כללי הפסק. הדבר נידון כאן אחת ושתיים]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/7/2009 15:34 לינק ישיר 



יישר כח לאליעזר, שבחכמתו הופך אשכול לא רלונטי למלא תוכן. 

הסיפור על השאגת אריה ונקמת ספר הלבוש, כמדומני מקורו ב'שרי המאה'.
יש מקור  נוסף?  



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/7/2009 16:52 לינק ישיר 

[הערה לרזיא. כבודו של אלייעזר במקומו מונח, אך מדוע דוקא עם הערותיו האשכול נהפך לרלוונטי?]

בכל הדיון כאן קשה לדעת, באם ההערות הנכונות והרלוונטיות על טעיות הן משהו מהותי, אלא שכל ספר ענק עם הרבה בקיאות, לא ימלט שיפלו בו כמה טעיות.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/7/2009 17:55 לינק ישיר 


[אתנחתא, אינו 'בדוקא' ואין לדייק כלום, לא מכלל הן לאו, ולא מכלל לאו הן].

טעויות הבנה או ידע בססי הם דבר בלתי נסבל, מי ביקש ממישהו לחבר ספר ענק כל שנה ולהפיל בו את טעויותיו? יחבר נא ספר ענק כל שנתיים ויבדוק יותר את הדברים. איני מדבר ספיציפית, כי איני מכיר כו"כ ספריו. אבל אינו חד בדרא בזה. אם אנשים כמו הבית יוסף חופץ חיים חברו ספריהם בעשרות שנים,  גם למחברי זמנינו מותר לחבר בשתיים. (זה הכלל הראשון שהיה צריך לכותב בספרי הכללים).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/7/2009 18:25 לינק ישיר 

 [יישר כח לאתנחתא, שבחכמתו הופך אשכול לא רלונטי למלא תוכן].

צדקו דברי רזייא, ובפרט לאור דברי הרמב"ם באיגרת תימן שהיה ראוי לחזור אלף פעמים לפני שיכתבו לרבים.
אך כאן בהוצאת הספר היה עיקרון פולמוסי וכנראה לא סבל דיחוי.
עם זאת יש לציין כי הרב רי"ח סופר בספרו מנוחת שלום מצא טעויות לא פחותות גם אצל רבנים גאונים ידענים [לדוג' בעל זכר יהוסף] אלא שי"ל דעידן אוצה"ח וכו' שאני. 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/7/2009 19:59 לינק ישיר 



נכון, שאין מצוה להוציא ספר כל שנה, אך גם בעידן שלנו כל אדם יכול לטעות גם בעידן אוצר החכמה, ומוזר לתבוע שלימות לא אנושית. עדיין יש לברר אם מדובר בעשרות טעיות בלבד (בספר של שלשה כרכים), או הספר כולו רצוף טעיות  על כל צעד ושעל, על מנת לדון נגד ספר באורח ביקורתי (ואכן רק כשניכר שהמחבר אין לו הבנה בתחום, הביקורת צודקת (כנלענ"ד)). סך הכל יש לכתוב כאן את הטעיות על מנת שיתקנו אותן במהדורה הבאה.

לגבי ת"ח שכותבים ספרים בכל שנה. יש ויש, היו ת"ח שכמעט כל שנה כתבו ספר גדול, כמו הגאון ר' שלמה קלוגר למשל, כנראה גם החיד"א. איני משווה חלילה - אך יש בעלי כשרונות בעלי סופר מהיר, ויש כאלו שכל דבר מבררים בי"ג נפה וגם הם לא נמלטים מטעיות כידוע.

אולי יש לפתוח אשכול על תיקוני טעות לספרים (הרבה יש באמתחתי על טעיות גדולות, אך אין ברצוני ללהפוך טעות אחת לביקרות כללית) שאפשר להעיר על ספרים שיש בהם טעות על מנת לתקן.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > עין יצחק - כללי הש"ס והפוסקים להר"י יוסף
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 7 8 9 לדף הבא סך הכל 9 דפים.