בית פורומים ספרים וסופרים

יעקב דה האן - קדוש או תמהוני?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-26/3/2010 12:35 לינק ישיר 
יעקב דה האן - קדוש או תמהוני?

מתוך הירחון 'אור חדש', חודש ניסן, הוצ' אור האורות:  

"כל העדה כולם קדושים"

אמנם, כתבה אחרת הגדישה את הסאה בצורה מחפירה, ועל כך לא נוכל שלא להגיב. באופן אחר, יכולה לשמש כתבה זו כבנין-אב ומדגם מייצג לתופעת שכתוב ההיסטוריה והטיוח ולמגמתיות הזולה הרווחת בקרב אותם ה"היסטוריונים".

בעיתון 'משפחה' מס' 948, ג' ניסן תש"ע, הופיעה כתבה מאת "א. נתנאל" על פרשיה היסטורית כאובה. מדובר במותו של אדם תימהוני בשם יעקב ישראל דה-האן, אשר נהרג לפני 86 שנה, ככל הנראה בידי אנשי 'ההגנה'.

כאן שוב מופיעה לנגד עינינו תופעת הצנזורה במלבושיה ומחלצותיה המפוארים: הפיכת אדם טמא ושנאוי ל"קדוש", העלמת דעת גדולי ישראל ודמגוגיה זולה בסגנון היסטורי. והכל, כמובן, בשם ה'חרדיות'.

טרם ניגש לברר את תוכן הדברים, נציין כמה מהתארים שמזכה בהם בעלת הכתבה, את מושא כתבתה – יעקב דה-האן:

"קדוש", "רבי", "הרב", "יהודי חרדי".

ומהם דעותיו של אותו דה-האן? מסופר לנו בקצרה בשתי מילים: "התנגד לציונות". כנראה שזה כבר מעניק לו אישור כניסה ל"עולם התורה'".

ומה מסופר לנו בכתבה?

שיעקב דה-האן התמים, נהרג בלכתו לתומו ברחוב, לאחר שיצא מתפילת ערבית.

הקורא הפשוט שאינו מכיר מקרוב את פרטי הפרשה, וסומך על אמינות העיתון, מקבל את הרושם כאילו מדובר ברצח אכזרי כלפי יהודי קדוש וטהור, שביקש לעבוד את ה' בשקט ובשלווה, ולפתע באו אכזרים וקיפדו את פתיל חייו.

מוזר מאד הוא שהרקע לסיפור אינו מוזכר כמעט, וגם המעט שנכתב –  מטושטש ביותר. אין פלא בדבר, שהרי לפי דעת הכותבת: "היסטוריה היא דבר רציני מכדי שיניחו אותו להיסטוריונים" (ציטוט מתוך הכתבה). אכן, משפט נאה לכתבה המתעלמת מכל החומר ההיסטורי הקשור לפרשה.

בדברים שלהלן לא ניכנס לויכוחים הפרטניים שדשו בהם כבר רבים בנוגע למקרה המוות של דה-האן, מבצעיו וסיבותיהם. זו אינה הנקודה החשובה בהקשר זה. החשוב הוא לברר את יחסם של גדולי ישראל לאיש זה, ולהציג את הפרטים ההיסטוריים לגביו כפי שהם וללא השמטות וצנזורים.

 

מי באמת היה דה-האן?

בגוף הכתבה מופיעים בקיצור קורות חייו של דה-האן, אשר שימש כאחד ממנהיגי 'העדה החרדית', ומדמויות ההוד שבראשה. כמובן, מושמטים מתוכם מספר פרטים מביכים, אשר ניתן למוצאם כתובים שחור על גבי לבן בכל אנציקלופדיה שהיא. לולא היו משכתבי ההיסטוריה מאלצים אותנו להזכירם, היינו מוותרים על כך, אך יש גבול לתעלולי הלבלרים, ולנו אין רשות לשתוק למול זיוף חמור כל כך.

"וחוב קדוש מוטל על כל מי שיראת ה' נוגעת ללבבו, לגלות קלונו למען הרים מכשול מדרך עם ה' ילדי צאן קדשים והמון הפשוטים שדעתם קלה, כי היכי דלא לגררו אבתריה, ולא יתגאלו בספרי המינות ולא ישתו מהמים המאררים בשירי תועבותיו" [מדברי הגאון ר' משה פריצקר, המובאים להלן].

והנה הפרטים שהושמטו בכתבה:

א. דה-האן היה נשוי לנוצרייה (גם בעת שהיה ממנהיגי הקנאים).

ב. הוא סבל ממחלות נפשיות נוראיות.

ג. הוא היה שטוף בעבודה זרה ובכפירה.

ד. הוא כתב כמה ספרי שירים, מלאים בזימה ועבודה זרה.

את הספרים הללו הקדיש דה-האן לידידיו ד"ר וולך והרב זוננפלד. כאשר פורסמו השירים ברבים, נבהלו אנשי 'אגודת ישראל', ונאלצו לפרסם את הסתייגותם מהם. מלבד אחד מראשי 'אגודת ישראל' שהעיז ללמד סנגוריה על שירי התועבה אלו. וכלפי וידויו של י' רוזנהיים - מנהיג 'אגודת ישראל' שהביע צער על השירים, יצא הוא ואמר ש"עוד ימים יבואו והחברה "אגודת ישראל" תקים מאתה איש אשר רוח בו להורות לעם את טיבם ויופיים של השירים האלה".

 

קדוש או מבזה ת"ח ורודף העם?

ובכן, יעקב דה-האן היה חבר באותה קבוצת מתפרעים, המכונים 'קנאים', אשר אמללה את חיי רבני ירושלים, ובראשם מרן הראי"ה קוק. במשך שנים ארוכות בצעו הקנאים פגיעות נוראיות ברבני ירושלים, ממש בלי רחמים. פגיעות אלו הקימו כנגדם מחאות חריפות ביותר, עד אשר הקנאים הוחרמו ונודו מתוך הציבור, כולל מוסדותיהם ועיתונם 'קול ישראל'. חלק מאותה כנופיה לא הסתפק בביזוי הרבנים ובהפצת קלונם באמצעות שקרים משונים, אלא שלח את ידו גם ברדיפת האומה הישראלית בדרכים שונות ומשונות, למול מחאת הישוב היהודי בארץ על כל פלגיו, ונגד דעת גדולי ישראל בארץ. 

פעילותו של דה-האן בתוך אותה כנופיה כתובה כולה בעיתוני התקופה. הוא גם זכה להיכתב בפרוטוקולים של המשטרה ובתי הסוהר, כשותף לקנאים שנאסרו בעוון פגיעתם במרן הראי"ה ורבני ירושלים, וכן בתביעה ממונית שהגיש בבית המשפט כנגד מרן הראי"ה... והדברים נגישים לכל המתעניין בהם.

 

"השבועון לבית היהודי"?!

הספרים עליהם התבססה הכתבה (ואף מוזכרים בה בפירוש) נכתבו ע"י גורמים קיצוניים-קנאיים, השייכים (לפחות בחלקם) לחוגי נטורי קרתא. מלבד שאלת מהימנותם, יש לזכור כי רוח הציבור החרדי כיום רחוקה מאוד מהשקפותיהם. חבל שעיתון מכובד כמו 'משפחה', המדמה לייצג את הצבור החרדי הכללי (כפי הרמוז בשמו: "השבועון לבית היהודי"), הדרדר לדעות קיצוניות שכאלו.

ונדון כאן בכמה ציטוטים מתוך הכתבה:

"הציונים השתיתו את כל הקיום שלהם כאן על אלימות בצורה הכי קיצונית שלה, אפס סובלנות, אפס הידברות, שלושה כדורי אקדח בראש לאדם שבעצם הקדים את זמנו", מספר בדרמטיות מר יהודה משי-זהב לעורכת הכתבה.

מר משי-זהב הנכבד, הרשה לנו להטיל ספק קל בקביעתך: האמנם כל הקיום של הציונים היה בנוי על אלימות בצורה הכי קיצונית?! האם לא הגזמת?!

"לא רק על דה-האן איימו, אלא גם על הרב זוננפלד עצמו – מוסיף משי-זהב פרטים על אותה תקופה". אכן פרטים מעניינים, אך לאן נעלמו פרטי הפגיעות הממשיות (לא רק "איומים") מצד קבוצת הקנאים במרן הראי"ה, אשר לקבוצה זו השתייך גם דה-האן בעצמו? זריקות אבנים, דחיפות מהגג, 'משחק הפורים' של פרוש וחבריו, ועוד. את הדברים האיומים הללו מנסה משי-זהב להשכיח. כנראה שהם אינם נחשבים בעיני הכותבת "פרטים מאותה תקופה".

לאחר מכן מובא צילום מעיתונות התקופה, ובו מדווח על הרצח. משום מה הצילום הוא מתוך עתון שיצא בחו"ל. להיכן נעלמו עיתוני הארץ? כיצד הם ראו את הדברים? מה חשבו תושבי הארץ על אישיותו המסוכנת של דה האן?

"אנחנו נמצאים בשיא השפל של המפעל הציוני", מודיע משי-זהב בידענות. "בקיץ האחרון מתו בחודש אחד 22 אנשים באמצעות רציחות אכזריות". ואנו שואלים, עד מתי יבלבלו אנשי נטורי קרתא בין אנשים רשעים לבין ציונים?! מה הקשר בין המפעל הציוני לבין אנשי פשע?! ליהודה משי-זהב פתרונים.

 

עד מתי אתם פוסחים?

כפי שכבר כתבנו, תמיהתנו על העיתון 'משפחה' גדולה במיוחד, משום שהוא מתיימר לייצג את הקהל החרדי המתון והחושב. שהנה, בתוך אותו גיליון עצמו, מופיעה כתבה מרכזית על מי שישב על כסאו של מרן הרב קוק - "מרן הגאון רבי צבי פסח פראנק זצ"ל, רבה של ירושלים ועמוד ההוראה בדורו"!

אין לנו הסבר אחר להפכפכנות זאת מלבד צביעות: מצד אחד מעניקים כבוד לרבני ירושלים, ומצד שני מגדלים את ערכם של מבזיהם ופוגעיהם!

כמובן, זהו לא דבר חדש בעיתון 'משפחה', וגם לא 'חידוש' שלהם. לא נדיר למצוא בעיתונות החרדית כתבה אחת הכוללת גם את "מרן הגרצ"פ פראנק רבה של ירושלים", וגם את עמיתו "מרן הגרי"ח זוננפלד מרא דארעא דישראל"... מעניין לחשוב כיצד היו מגיבים הרב פראנק ושאר רבני ירושלים ביחס לפרסום כתבה מכבדת-מכוערת על אותו האיש המתועב יעקב דה-האן.

גדולי ישראל הביעו בגלוי את דעתם הנחרצת נגד אותו האיש דה-האן. הם חזרו והתריעו, במאמרים ובמכתבים, נגד אותם קנאים שהתהדרו בשמו. כדוגמא לכך, נביא להלן מכתב נדיר שפרסם אחד מגאוני ירושלים, אשר השתייך בעברו ל'אגודת ישראל': הגאון ר' משה פריצקר זצ"ל, 'הרב מברדיטשוב'.

חשוב לציין, כי מכתב זה שיקף את דעתם של כל רבני ירושלים בנוגע לאותו אדם. 

  

 

 




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/3/2010 12:37 לינק ישיר 
מכתב גלוי לגדולי ישראל - מאת ר' משה פריצקר, מתוך הירחון הנ"ל

זה זמן אשר זכיתי להסתופף בצל ארץ חמדתנו ולקבוע דירתי בעיר קדשנו ותפארתנו ירושלים קרתא דדהבא ת"ו. ומה מאוד שמחתי בראותי כי עיר האלוקים בקדושתה עומדת: עיר מליאה חכמים וסופרים, רבתי בדעה, רבתי בחכמה, רבתי ביראה, רבתי בחסידות. ורק דא עקא, כי במקום גילה שם רעדה אחזתני למראה הקטגוריא שבין תלמידי חכמים ההולכת וגדולה במחנה, וידי הצעירים והנרגנים במעל הזה, אשר לא פחדו ולא רחו לשנן כחרב לשונם, להתגולל במילי דכדיבי על חכמי אה"ק ותופסי התורה, לירות במו אופל לישרי לב, לבזותם בכל לשון של בזיון, מפיהם ומפי כתבם. ולמען תפוס את בית ישראל בלבבם סובבים בכחש לומר כי באמונה הם עושים, וכונתם גם רצויה לחזק היהדות, וגדולה עברה לשמה, וכי הוא דבר שהותר מכללו גם להוציא שם רע על גדולי ישראל (וכנזכר ב'קול יעקב' גליון ל"ט, במה שהכה על קדקדם הגאון ר' ישראל זאב מינצברג הי"ו). וכן מתירים לעצמם לשלוח חיצים למרחוק, לפרסם דברי בוז וקלון נגד ת"ח בדברים אשר לא כדת, להפיצם בישראל ע"י עיתונים שנוח להם שלא נבראו משנבראו. ואני בבואי הנה ממדינת פולין, מקום מרכזה של אגודת ישראל בחו"ל, קנא קינאתי לכבוד עיר קודשנו, ודברתי עם אחדים מהם בתוכחת מגולה מאהבה מסותרת, באומרי להם מה ראיתם על ככה ומה הגיע אליכם, לעשות זר מעשיכם למרות רצון גאוני וצדיקי המדינה ונגד מטרת האגודה אשר על ארץ יסדה להרים כבוד תורתנו וארצנו הקדושה.

ואף הם השיבו בדחיה וכחומר חותם התהפכו בתשובותיהם פעם כה ופעם כה, ובכן הסכמתי לקיים מ"ש חז"ל: "כשם שמצוה לומר דבר הנשמע וכו'", ואמרתי סוף כל סוף תתגלה האמת. ואל ת"ח המוכים בשבט פיהם אמרתי טוב לכם להיות מן הנעלבים ואינם עולבים וצדיקים תחילתם יסורים וסופם שלוה, ובמשך הזמן בטח יסכרו פיהם של בעלי המחלוקת ובוזי התורה, והתבערה תשקע במקומה.

אפס כסבור הייתי לישב בשלוה, וקפץ עלינו רוגזו של אותו האיש ד"ר די האן, אשר לקחו להם דבר הריגתו לקו, באמרם כי זה היה רצח מדיני. ומיום ליום מרבים לספר ולכתוב אודותיו, ותבקע הארץ לקולם בעתונם ובכתבם מכזבים שונים, ובוש לא יבושו לטהר את השרץ ולהרימו על נס, והם כים נגרס, לא ינוחו ולא ישקוטו לראות את הגולה לפניהם כמדורת אש ח"ו. וכאשר עינינו הרואות כי גם אחד מגדולי האגודה הוא הרב הגאון רי"ל צירלסון מקישינוב הי"ו האי מאן דשפיר שומעניה מאז ועד היום, גם הוא בתומו נלכד במצודתם, בהספד שערך עליו (כפי שנתפרסם ב"קול ישראל") בהחליטו שנהרג ע"י אחד מאחינו (הפוך ממה שנודע אח"כ בעתונים) ובהשוותו אותו לקדושים אשר בארץ ובתארים רבים אשר לא פללתי מאז ומעולם. אז אמרתי לא עת לחשות, עת להשמיע קולי ברבים, ולמחות את אבן הטועים ומטעים בגודל השקרנות של צעירים מחרחרים. ואשר גם אחרי שנתפשטו ספריו המתועבים על פני ארץ וחוצות. וחוב קדוש מוטל על כל מי שיראת ה' נוגעת ללבבו, לגלות קלונו למען הרים מכשול מדרך עם ה' ילדי צאן קדשים והמון הפשוטים שדעתם קלה, כי היכי דלא לגררו אבתריה, ולא יתגאלו בספרי המינות ולא ישתו מהמים המאררים בשירי תועבותיו. והנה לדאבון לבבנו נהפוך הוא, כי גם היום בוש לא יבושו לכנותו בשם "קדוש" "מורם מעם" ודכוותיה, ולהציג בשער עתונם קטע אחד משיריו. וכאשר יבואו ויטפחו על פניהם לאמר: ראו מה עשיתם ואת מי גידלתם? אף הם יצטדקו ויאמרו כי "כל זה כתב בתור משורר שאין לו קשר נפשי לזה, ומה בכך?" אוי לדור שכך עלתה בימיו, שימצאו אנשים הדוגלים בשם "יהדות חרדית", ומרהיבים בנפשם לומר כזאת לעיני השמש באין מכלים ולהעלות הדברים האלה גם בעתון הנושא עליו שם האגודה. ולא די להם במעשיהם הקודמים בהכריחם את היתומים ללכת בראש הלוויתו ולצעוק: "אוי, כי נפלה עטרת ראשנו!" אלא, כי עוד יוסיפו סרה לשנות באיוולתם לחזור ולחזור ולהדפיס, הלא למשמע אוזן דאבה נפשנו!

והנה בדברי בזה עם מיודעי ומכירי מאנשי "אגודת ישראל" ובהוכיחי אותם למה יעצרו במילים וכף ישימו למו פיהם ולמה לא ימחו על כבוד שמים נגד הפצת דברים כאלה בעתון האגודה? ותהי תשובתם כי גם הם מצטערים על זה וכבר מחו נגד זה בכל לשון של מחאה, ושומע אין להם, והדבר תלוי אך בראשי האגודה שבגולה, הם אך הם היכולת בידם לעצור בעד הרעה.

ובכן אמרתי זאת חובתי ואעשה. כשופר ארים קולי ואציגה בשער בת רבים מחאתי זו, מנהמת לבי אשאג לרועי ישראל, גדולי האגודה: אייכם?! אייכם גאוני וצדיקי פולין וליטא? מאז ועד היום הנכם עומדים כחומה בצורה להגן על היהדות לבתי תת לרוחות רעות לפרוע בה פרעות, ודבריכם בקול חוצב להבות אש להרחיק את התשב"ר מספרות מרה ועתונות זרה לרוח היהדות והמסורה, ועתה כולכם תחרישון. עד מתי תשימו יד לפה? עד מתי תעמדו מרחוק בענינים כאלה העומדים ברומו של עולם? למי מקדושים נפנה? לפני מי נשפוך מר שיחנו אם לא לפני עיני העדה ומגיני חינוך ילדי ישראל הסוככים בכנפיהם על כל קדשי ישראל? האם אין זאת חובתכם לגעור בנזיפה באלה האומרים להכות על דברים רעים כאלה ולהצדיק את כותבם שכתב מה שכתב אך בתור "משורר"? האם אין זאת חובתכם להקהות את שיניהם בזה ולהסיר את המכשלה הזאת מקרב עם קדוש?

רועי ישראל האזינו! הטו אוזניכם לאמרי פי, קבלו האמת ממי שאמרו, ואשרי הדור שהגדולים נשמעים לקטנים, כי לא מליבי דברתי כי אם בשם רבבות אלפי שלומי אמוני ישראל, אשר מכאב ליבם ומשבר רוח יילילו על הפרצות האלו. הראו נא אפוא עוז התלהבותכם לכל קודשינו וביחוד לעניני החינוך שהוא העמוד התווך שכל היהדות נשענת עליו. התעוררו נא בקנאתכם לתורה וישראל. אל תחרישו, כי אם החרש תחרישו לעת הזאת מי יודע אם לא תספה המספחת ח"ו, הצילו נא בעוד מועד וכרוזא קרו בחיל, וכפו כאגמון ראשי הכותבים הללו לבער עת כתבי און אלה שהם אבות נזיקין לקודשי ישראל, הן ותולדותיהן כיוצא בהם. סורו טמא יקראו למו. תזרם ורוח תשאם. כמו כן יתפרסם ביחוד בעתוני האגודה כי כל השבחים שנאמרו ונשנו בהם עליו ע"י איזה יחידים, על דעת עצמם עשו מחסרון ידיעת מעשיו של אותו האיש, וכהיום שכבר נתפרסם בשמו ובמעשיו ובמקומו, גם המה נחמו על דבריהם ומכריזים בשערי עתונם כי דברים שאמרו ושכתבו טעות היו בידם, ושבו ורפא להם.

וכמו כן יקראו לתקן את עוותתם בבזיון ת"ח (שהיה עד כה באופן מבהיל) בחרטה על העבר וקבלה להבא ובבקשת סליחה ומחילה כמשפט כתוב הדר בתוה"ק ומהיום והלאה יתנו כבוד לתורה ולומדיה, ואת יראי ד' יכבדו. והרבנים הגאונים והצדיקים ילבשו אף הם מדת ת"ח, המרבים שלום בעולם ויענו ויאמרו סלחנו, ובכן צדיקים יראו וישמחו וישרים יעלוזו בירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו כמאמרם ז"ל, ונתברך כולנו בשנה טובה ומבורכת, כנפש הבאעה"ח למען כבוד תורתנו ואה"ק ת"ו.

משה פריצקר, רב ודומ"ץ מברדיטשוב. 

 

 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/3/2010 12:53 לינק ישיר 

http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?topic_id=2759301&whichpage=3#R_5



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/3/2010 14:43 לינק ישיר 

כבר הכותרת מטעה: קדוש או תמהוני? כביכול אם היה דה האן תמהוני משהו, זה סותר את העובדה שמת מות קדושים. (וכמובן שאף אחד לא כינה אותו קדוש על שם הנהגות פרישות..).

המציאות היא שהוא נרצח משום שיזם יזמת שלום בשיתוף פעולה עם הישוב הישן, וזה סיכן את מעמד הציונות כקובעת. זה אכן רצח מדיני, ורצח הוא רצח גם אם האדם היה הומוסקסואל ולא בדיוק חרדי. הוא התלהב מהדרך החרדים אע"פ שעדיין לא הספיק לגמרי לעבור אליה בעצמו.. עובדה היא שהגרי"ח כיבד אותו וסמך עליו כשליח. (ויש השוקלים תמיכה ברשע כפגיעה בצדיק..)

גם אם פגע ברב קוק, זה לא גוזר את דינו לרצח. על חוגי הקנאים שפגעו ברב קוק נמנו הרבה אנשים שנחשבו לתלמידי חכמים. סיפר לי עד ראיה, שנכח בשיעורו של הרב קוק בבית כנסת בירושלים, כשלפתע התפרץ למקום ר' חיים נאה בצעקות 'אפיקורס צא'.

מובן שהביקורת על 'משפחה' במקומה, שאין להציג אדם ככליל תפארת בזמן שהיו ממנו הסתייגויות. אבל ברור שהעובדה המרכזית היא הרצח המדיני הרשמי הראשון של הציונות בארץ (היו הרבה רציחות לא רשמיות קודם לכן).

 




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/3/2010 15:47 לינק ישיר 


הגרא"ח נאה היה "קנאי"?  (אולי בגלל זה בחוגי הדת"ל נוהגים כהחזו"א...?)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/3/2010 15:32 לינק ישיר 

http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?topic_id=1656945&forum_id=771 http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/082/890.html הקנאים של היום לא כמו של פעם



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/3/2010 18:26 לינק ישיר 

בוא נאמר לצורך הענין  שכל מה שכתוב כאן אמת ויציב והכותב לא מסלף בכלל
אז זה מתיר רציחה?
מישהו התיר להרוג את משה אריה פרידמאן רח"ל?
יתכן שהדלי"ם שכתבו את המאמר הנ"ל מתירים את דמם של החרדים?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/7/2011 19:07 לינק ישיר 

חחח בויקיפדיה כתבו עליו דברים נוראים... שקשה להעלותם על הכתב



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/7/2011 22:37 לינק ישיר 

'תמהוני' זה הביטוי החדש לעובר באופן תמידי על איסור משכב זכור?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/7/2011 22:58 לינק ישיר 

אופן תמידי? לבטח כוונתך קודם ששב בתשובה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/7/2011 23:16 לינק ישיר 

ואמאי

דה האן זמם לבטל את הצהרת בלפור ולמוטט את הציונות כולה - ואז עדיין היינו אנו ובנינו ובני בנינו חיים בעוני בפולין ורוסיה ומחכים לפוגרום הבא. היום חרדים נורמלים וקנאים כאחד מגנים את השטריימלים שמתחבקים עם אחמדינג'אד, אבל כזה בדיוק היה דה האן, שהלך לכרות ברית עם הערבים נגד בוני הארץ. שם רשעים ירקב.



ישבב

המשכב זכור לא היה (רק) לפני שחזר בתשובה. הוא המשיך לחיות חיים כפולים לאחר עלייתו ארצה וכתב שירה הומו-אירוטית על הנערים הערבים שהיו שותפיו למיטה. כל הדברים האלה היו מפורסמים ומתועדים ברשות הרבים עוד באותם ימים. הגינויים החרדים ההיסטרים של מי שמעז להזכיר את העובדות הפשוטות והברורות הם לצערי דרך אופיינית למגזר הזה להתמודד עם מבוכות היסטוריות (למשל, רבנים והשואה, או התרת דמם של החסידים)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/7/2011 23:27 לינק ישיר 

מקסוול, מתוך תחילת דבריך למדתי על סופו, שנכתבו בנימה של רוגז, ואבקש שתבסס את דבריך על המשך פעליו אחרי שחזר בתשובה, שלא יהא כהשמצה בעלמא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2011 00:35 לינק ישיר 

אתה צריך רק לנקוף אצבע ותמצא שפע מידע על פועלו לאחר שעלה לארץ, באיזו שפה שתרצה. למה לי לתת לך שורה של לינקים? תחפש בגוגל בעברית ובאנגלית.


לגבי נימה של רוגז: עיוות היסטורי הוא דבר שמעביר אותי על דעתי, כי תמיד - תמיד! - המניע הוא הרצון לחיות חיים של שקר. אין לי שום בעיה להתמודד עם פרשות מביכות בהיסטוריה של הציונות או היהדות או כיו"ב, למרות שאלה מרכיבים מרכזיים בזהות שלי. זו הגישה הרווחת בכל חברה מודרנית, ואין סיבה שלא נראה התמודדות רצינית עם ההיסטוריה גם בקרב החרדים במקום להעלים פרשיות מביכות תחת זעקות והשמצות נגד מי שמציין עובדה פשוטה.

דה האן היה הומו עם משיכה לנערים צעירים (מדי) והשאיר אחריו תיעוד בכתב יד קדשו. זו עובדה היסטורית. אני לא מבין למה עניין זה דווקא אמור לזעזע את המנטליות החרדית. אז היה חרדי הומו לפני 80 שנה, אפשר להתנחם בעובדה שלא היו חרדים הומואים מאז. היה מוצדק (אולי) לרצוח אותו בגלל הקשר שקשר עם הערבים, ואז הציונים טיפה פחות רשעים ממה שחשבת. נו, בגלל דבר כזה תתמוטט ההשקופה? מה הקטע?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2011 01:40 לינק ישיר 

בעניין זה הזדעזעתי לקרוא שמה שתפס את דה אן אצל הרב זוננפלד היו "עיניו הכחולות".





אמנם, דבר זה נכתב אצל השקרן הידוע גרליץ, כך שיש לקוות שגם דבר זה הוא המציא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > יעקב דה האן - קדוש או תמהוני?
מנהל לחץ כאן לשחרור האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר