הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · עצור כאן חושבים · גילוח שער ראש האישה
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-2/10/2003 01:31 לינק ישיר 
גילוח שער ראש האישה

בחסידויות הונגריות נוהגים כידוע לגלח את שיער ראש האישה אחרי חתונה, והולכים בכך בעקבות הזוהר ותקנת החת"ס. דבר זה נראה לי חורג מהגישה ההלכתית הרגילה, שמצפה שהאישה תתנאה לפני בעלה, ואני מניח שיש בו גם הלם פסיכולוגי לאישה עצמה, אם כי בכך איני בקיא.

האם גם לפני החתם סופר נהגו לקיים את דברי הזוהר (אולי בחוגי המקובלים, בצפת למשל ?)
ומה ראה החתם סופר לתקן כך. כיצד לא התפשט הדבר בקרב עדות אחרות, והאם הציבור שאוחז במנהג התגלחת רואה בכך חומרה או עיקר הלכה.
(לגבי השאלה האחרונה, אני זוכר שבסוף כרך ט' או י' של אוצר הפוסקים הרב וועלץ מבלפסט דן בכך, אבל הספר אינו תחת ידי)



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/4/2012 20:36 לינק ישיר 

רש"י דברים פרק כב

(ה) לא יהיה כלי גבר על אשה - שתהא דומה לאיש כדי שתלך בין האנשים, שאין זו אלא לשם ניאוף:
ולא ילבש גבר שמלת אשה - לילך ולישב בין הנשים. דבר אחר שלא ישיר שער הערוה ושער של בית השחי:
כי תועבת - לא אסרה תורה אלא לבוש המביא לידי תועבה:

זה  האיסור -ואידך..




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/4/2012 01:28 לינק ישיר 

מה עם ההלכה שאסור לאישה להתגלח משום  " לא תלבש אשה שמלת גבר "


אני מניח שיש גם לזה תירוץ עסיסי אבל בכל אופן כיצד זה מתיישב עם הצד ההלכתי ,

ייתכן והאיסור הוא רק כשהשער מגולה , אבל בכל אופן לאלה החוששים לחציצה הלכה זו תמוהה לכאורה שהרי

היה צריך לפרט בהלכה תנאי זה שבשעה שהשער מגולה יש לחשוש 

עוד מישהו חושב כך ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/5/2011 00:03 לינק ישיר 

קהלת שלום לך שוב !!!

אני מבין בדבריך שלך לא ממש מפריע נושא גילוח שער האישה , כמו כן אתה לא מתבסס בעקשנות על מקור כלשהו 

או הלכה מסוימת , כל שאתה מתבסס עליו זה מנהג קדוש שכך נהגו אבותינו הצדיקים , ולא לא ממש אכפת לקיים את זה , ובכך לקיים את דבריהם

אז בא ננסה להבין מה מציק לי ולאותם אנשים שכן מפריע להם נושא גילוח שער האישה : 

כאמור בדבריך לא הבאת משהו מחייב למנהג זה או גזירה שנבעה מגדר הלכתי ,

לדעתי ומה שכואב לי זה : שבשביל לקיים מנהג קשה ואפילו מעט אכזרי וטראומתי צריך הלכה מוגדרת לפחות 

או משהו עם הגיון , 

יותר מכך יכול להיות שבזמנם זה לא היה דבר כ''כ נורא לגזור דבר כזה (אולי התחשבות במודה אפילו ) ולכן בצירוף טעם הצניעות , דבר זה יכול לקבל פשט ,

אני שמעתי ממשהו ת''ח שהסביר שבזמנם היה קשה לבלניות במקווה לבדוק את השער (אתה יכול לתאר לעצמך את אותה בלנית מנסה לבדוק קשרים וחציצה עם עששית חצי כבויה בתוך מערה מבחילה וחשוכה ) זה נותן טעם לדבריהם ,

אבל כיום שדבר זה הוא נוגד לחלוטין את חוקי האנושיות , (אפילו אם חינכו את הבנות ושטפו את מוחם ש"זה לא נורא " אחרים גם הגדילו להבטיח לאותם נשים בנים צדיקים נוווווווווווווווווווו למה שלא יסכימו בדורינו שמאמינים לכל סגולה קרוצה )

ברור שצריך טעם והסבר הגיוני לדבר ,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/5/2011 14:21 לינק ישיר 

1. זוה"ק פרשת נשא. שיער ראש האשה.

2. לא אמרתי שאין דברים כאלו. אמרתי, ואני עדיין סבור כך שהם יוצאים מן הכלל שאינם מלמדים על הכלל.

אנילאמכאן. אני אינני ת"ח. אבל החת"ס שדן על כך בספרו ודאי הכיר את אותו שו"ע, וכן כל גדולי ישראל במשך מאות שנים בהם נהגו כך הרבה מאוד מנשות ישראל. אני סומך עליהם שהם ידעו את ההלכה, וידעו גם איך להסביר מנהג צניעות זה בהתאם להלכה.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-16/5/2011 16:42 לינק ישיר 

מיסטר קהלת !!!

1. הפעם הצלחתי להבין לאן אתה חודר , ומה כוונתך אם תוכל רק לפרט מה מקור הזוהר ציטוט , והאם הוא התכוון בחריפות דבריו רק לגילוי שער הראש או כל שערות הגוף כפי שכתב כאן מישהו ?

2. מניין לך לחרוץ את גורלם של עשרות משפחות ואת מצבם הפנים משפחתיות ? אני אישית מכיר סכסוך משפחתי וקרע עמוק במשפחה מכובדת ואפילו מעט פתוחה . כן . כן . אה ואני לא משתייך לתולדות אהרן ,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/5/2011 14:50 לינק ישיר 


מה לעשות, כמה שאתה בטוח, וזה היה נהוג וכו' בשו"ע כתוב שיש בזה "לא ילבש".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/5/2011 14:43 לינק ישיר 

שוב לא הבנתם אותי. כנראה אני חלש בהסברה.

1. החת"ס לא אומר ח"ו ששערות הם חציצה, אין חולק על כך וזו הלכה ברורה ופסוקה ששערות אינם חציצה במקוה. חד וחלק. החת"ס דן, לאור המנהג (המקובל לפי פשטות דבריו בזמנו) שנשים מגלחות שערן מיד לאחר החתונה. מדוע השערות המחוברות, שעומדות להיגזז למחרת, אינם חציצה לגבי המקוה של ערב החתונה, שהרי כל העומד להיגזז כגזוז דמי, ולכן הם חציצה, מדין עומד להיגזז ולא מעצם קיומן. מסקנתו, אם תרצו לדעת, היא, שהשערות אינם חציצה גם לגבי המקוה של ערב החתונה, שכן גוזזים את השערות רק לאחר הביאה, ומשכן, מדובר במחוסר מעשה ולכן לפני הביאה הם עדיין אינם בגדר עומדות להיגזז. ומי שרוצה להרחיב יעיי"ש.

2. מסיפורו של המשכיל יחזקאל קוטיק, לא רציתי להביא ראיה לשום דבר, אלא לכך שהוא כמשיח לפי תומו מדבר על עניין גילוח שיער של אשה נשואה למחרת החתונה, בצורה פשוטה וגם לא עושה מכך עניין, כדבר המקובל שבשגרה בעיירות רייסין בהם הוא התגורר. בניגוד למה שכתבו פה שזה מנהג הונגרי.

3. אני לא התייחסתי למקור העניין, שכן איני תלמיד לכם ואיני יודע את המקור ההלכתי לעניין. אבל אני בטוח שמנהג שנהגו בו ישראל במשך הרבה מאוד דורות בתפוצה נרחבת, יש לו מקור וביסוס הלכתי. ואני לשם שינוי, איני חושב שמקור המנהג הוא בדבריו החריפים של הזוה"ק על עניין גילוי השיער בבית. צריך לחפש את המקור. כנראה שזו חומרא בהליכות צניעות שהתפשטה בקרב נשות ישראל באירופה לפני כמה מאות שנים, ולכן גם אלמנות וגרושות וזקנות נהגו כן.

4. וזאת שוב אחזור ואומר. רוב הסיפורים על עניין הגילוח והמאבקים הפנים-משפחתיים על כך, הם אגדה יפה שגם מסעירה את מי שאינו בעניין. רוב הנשים עושות זאת בשמחה ומרצונן החופשי. זה לא שהן לא מרגישות כי מדובר בקרבן. בהחלט מדובר בקרבן. קרבו כבד, אלא שהן מקריבות זאת בשמחה, כפי שכל יהודי ויהודיה המקפידים על קלה כבחמורה מקריבים קרבנות שונים לכבוד השי"ת. בדרך כלל אין מדובר בכפיה או באונס של המעשה. ואלו הנשים שבוחרות לא לגלח נוהגות כן בלי פוצה פה ומצפצף. (למעט בחצרות תולדות אהרן ששם אכן אין דרך אחרת)

לסיום, הרה"ק רבי יהושע מבעלזא זיע"א, אמר לנכדתו ערב נישואיה. כי בזמן הזה, שאין לנו בית מקדש וכהן מקריב. אשה המגלחת ראשה לכבוד השי"ת ורצון יראיו, היא היא בבחינת כהן המקריב קרבן תמים לה'.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-15/5/2011 20:46 לינק ישיר 

מסיפור משכילי אחד הבאת ראיה ? שזו היתה היסטוריה רווחת בכל החוגים . ישנם הרבה אגדות מרושעות בכתביהם . עוד מאה שנה ינסה מאן דהו להביא ראיה להנהגות אישות בקרב הציבור הליטאי [וגם על הציבור החסידי ] מכל מיני סרטונים שהוציאו נשים שחזרו בשאלה שהיום עדיין יש שיכחישו אותן אבל בעתיד לא בטוח שיהין מאן דהו לטעון אלו היו הנהגות גור בלבד [שגם עליהם איני יודע מה שמועה ומה הנהגה אמיתית] . ולגופו של מנהג כחובה הנהיגו החת״ס ייתכן מאד שהוא לא המציא את הרעיון אבל כמנהג מחייב הזכויות שמורות לו.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/5/2011 00:48 לינק ישיר 

קהלת שלום רב לך !!!

א.התחלת כ''כ יפה להסביר עד כמה שכולם טועים וכאחד שבדק את הנושא : יש לך מקורות מוסמכים לכך ,
מה הקשר לרומן הילדותי שסיפרת בהמשך ? כלומר זאת הסיבה לכך ?אולי ?

ב. אני כן בא מקהילה שמגלחים את השערות ,ומוכרח לומר לך שאצלינו זה כאחד מ3 העבירות , אולי לך יותר הצליח שאמך וחמותך לא מגלחות כך שאתה ספיציפית "מסודר " ואשתך בחרה בזה מטעמי נוחות, לי אין זכות בחירה בעניין , סוג של אונס הייתי אומר (אגב גם אם זה נוח לאשה , יש לה זכות לבחור ,היא לא כבשה)

ג. הבאת את הצד "ההלכתי " בדבר החציצה , אך משנשאלת ע''י מקס לא ענית לו דבר , אם בדקת את הנושא 

באמת הרי שפספסת את המקור שהוא בזוהר בכלל , זה הרבה יותר מפחיד , אם אתה בקטע של הפחדות כמובן



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/5/2011 11:37 לינק ישיר 

קהלת כתב:
אז אני חי בתוך זה ואני אומר לך שאתה מבלבל ביצים.
  

ואני חיי בתוך זה ואל תשקר, ממתי שמענו שאישה אחרי שאין לה מחזור (בגיל 50 בערך) כבר לא מגלחת את השערות ??? האם הסבתות לא מגלחות ??? האם אישה בהיריון לא מגלחת ??  גרושה או אלמנה לא מגלחות ??
מאיפה הבאת את היציאה הזאת "חציצה" ????

אגב: אפי' סיפור המשכיל שצטטת לעיל תוכיח שאין המנהג בגלל חציצה, הרי בשביל מה לגלח בת שלא הולכת למקווה כלל ??

תוקן על ידי maxmen ב- 13/05/2011 12:31:01





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/5/2011 11:29 לינק ישיר 

אז אני חי בתוך זה ואני אומר לך שאתה מבלבל ביצים.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-13/5/2011 11:13 לינק ישיר 

 
קשקושי שכל ותו לא,

בכל משפחה מכל קהילה זה יותר גרוע מכל עבירה שהיא, מוכנים להרוס משפחות בשביל זה להחרים נשים במשפחה, אחים ואחיות בשר מבשרם,
אני יכול לספר כאן אלפי סיפורים אבל משום חילול השם אני אוותר על כך,

דבריך כאילו מדובר רק בתולדות אהרן ?! היא שקר !

על פי התורה אין לך ניבול יותר גדול מזה, (ראה גמ' נזיר (נדמה לי) שבעל יכול להפר נדר כזה כי זה ניבול)
זה אחד מהדברים שגרמו לההשכלה להצליח להשמיד את רוב האומה בזמן ההשכלה,


אגב: חציצה היא גם שקר ועםארצות גמורה, אין למנהג הזה שום קשר לחציצה,


תוקן על ידי maxmen ב- 13/05/2011 11:16:02





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/5/2011 10:15 לינק ישיר 

כל כך הרבה אנשים חכמים מפגינים כל כך הרבה בורות. מתייחסים בכובד ראש ובאריכות לנושא שהם אינם קרובים אליו, לא מכירים מקרוב את הנפשות הפועלות, ומעלים השערות והנחות מופרכות.

אז בואו ונתחיל מהעובדות.

מנהג גילוח הראש לנשים נשואות בישראל, החל לפני הרבה מאוד שנים. ומקורו, כמה מפתיע, דוקא בקהילות אשכנז, יתכן שאפילו בתקופת הראשונים. המנהג אינו קשור להונגרים ולא למנהגי החתם סופר. יתכן שזו הסטיגמא שדוקא בו היום, היות ורוב הקהילות המקפידות על גילוח ראש לנשים הן מיוצאי הונגריה ורומניה.

הקישור לחתם סופר, מקורו בתשובה שכותב בספרו שו"ת חתם סופר, בה הוא דן אודות המנהג (המקובל, כלשונו) של נשים לגלח ראשן מיד לאחר החתונה, ועל כן הוא דן אם אין בשערות אלו דין חציצה לגבי המקוה של לפני החתונה, מאחר והשיער עומד להיגזז, וכל העומד להיגזז כגזוז דמי, וכו', וכאן לא המקום לדיון הלכתי זה.

לדוגמא, שאין מדובר במנהג הונגרי, אלא במנהג ישראל נפוץ. הנה לכם ציטוט מתוך זכרונותיו של יחזקא קוטיק, שהיה משכיל שהתגורר בערבות ליטא ובלארוס, והוא מתאר את הווי נישואי הצעירים בעיירה היהודית:

"בת אחת חיתן אהרן-לייזר בימי ה"בהלה". לפתע פתאום התפשטה שמועה אודות צו[1] חדש, שעל פיו אסור יהיה לילדים ולילדות להינשא לפני הגיעם לגיל עשרים. והצו הזה, אשר יצא בשנת תקצ"ב, 1842,[2] גרם בכל רחבי ליטא וּווֹלין ל"בהלה" המפורסמת. כל מי שהיו לו בת או בן בגיל שמונה חיתן אותם, וכדי שהמשטרה לא תדע על כך, ערכו את החתונות בחשאי, בהיחבא, ללא שום גינוני טקס.

המחותנים התכנסו והביאו את הילד והילדה לבית אחד מהם, העמידו חופה בחדר בנוכחות מניין יהודים, ולסיום שתו קצת יי"ש, קינחו בפרוסה של עוגת לעקעך - וזהו זה. לאחר מכן לקח עמו האב את הילד, קנה לו טלית, וכבר למחרת בבוקר התפלל הילד עטוף בטלית אך בלי תפילין.[3] גם אבי הכלה לקח את ה"אישונת" עמו, גילח את שערותיה וחבש לראשה שביס עם סרט.[4] ה"אישונת" וה"אישון" כלל לא ידעו כי הם מעתה זוג נשוי.

לעתים קרובות נהגו המחותנים להפגיש את הילדים - כלומר את ה"בעל" ואת ה"אישה" - כדי שיכירו טוב יותר זה את זה. בני הזוג שיחקו והשתובבו, כמובן, כדרכם של ילדים. אותם בני זוג, שהיו שכנים קודם לכן, המשיכו אפוא לשחק יחדיו, כמימים ימימה.

מפעם לפעם, תוך כדי מריבה, תלש ה"אישון" את השביס ואת הסרט מראשה של ה"אישונת", לעג לה על ראשה המגולח וצעק שיש לה שחין. הילדה שבה בוכייה לביתה, שם חבשו לה את הסרט ואת השביס מחדש, הסבירו לה כי אסור ללכת בגילוי ראש והתרו בה, כי אם שוב תבוא הביתה גלויית ראש היא תקבל מלקות. כשמלאו לבני הזוג שתים-עשרה שנה, גילו להם כי הם בעל ואישה ואיחלו להם כי מזרעם יתברך דור ישרים. האישה למדה עתה את כל דיני הנשים, הושיבו את שניהם ב"ייחוד",[5] והורו להם את כל מה שמשתמע מכך.

כעת נשוב לדורנו אנו. ומאחר ואני מניח שרוב המגיבים כאן או כולם אינם חיים בחברה בה נשותיהם מגלחות את ראשן, ארשה לעצמי לומר שבעניין זה דעתי חשובה משלכם.

האגדה לפיה מכריחים נשים לגלח את ראשן, נעוצה בכמה קהילות קיצוניות כגון תולדות אהרן ודומיהם. ברוב הקהילות החסידיות בהן נשים מקפידות לגלח את שיער ראשן, כגון: ויז'ניץ, סאטמר, צאנז, בעלזא, וכיו"ב. באם תחליט האשה שלא לגלח, אף אחד לא יאמר להן מילה, וישנן כאלו שאינן מגלחות. המדהים בכל העניין הוא, שהרצון לגלח בא ברוב המקרים דוקא מצד האשה, והרבה פעמים הדבר למורת רוחו של הבעל, שמעדיף את אשתו בשיער שופע ומגרה. יש נשים שמגלחות במשך תקופה וחוזרות לגדל, יש שאינן מגלחות ואח"כ בוחרות להתחיל לגלח. ושוב, למעט בקהילות תולדות אהרן ודומיהן. התופעה הרחבה באמת של גילוח שיער ראש הנשים החסידיות, היא הרבה פחות מרתקת ו'אנסית' מהצורה שבה היא מוצגת או נדמית לעיני הצופה מן הצד.

תתפלאו מאוד, אבל נשים רבות אפילו אוהבות את הסטייל הזה, ואשתי למשל, טוענת שזה הרבה יותר נח לה. ולמרות שאימי אינה מגלחת וגם אימה לא, היא בחרה שכן לגלח, מרצונה החופשי לגמרי, כך גם עשו שלושת אחיותיה שנישאו אחריה. הן טוענות שהפיאה עומדת יותר נח, שהראש פחות מזיע, וכו' וכיו"ב.

מסקנתי. מדובר במוסכמה חברתית, שיסודותיה בדורות עברו, ובחשש הלכתי של חציצה. וזכות מי שחי בחברה כזו להחליט על מוסכמותיו, שווה לזכות גברברי תל-אביב לדרוש (לא פיזית כמובן, אלא חברתית) מנשות עירם להסתובב על החוף בביקיני כדי לגרות את חושם, שזה גם סוג של מוסכמה חברתית, שלא בטוח שכל אשה לו היתה מנותקת מסביבתה היתה בוחרת לעשות.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-8/4/2011 17:45 לינק ישיר 

הערליכער כתב:
  נכון! כעת כבר צריך את כל החומות האלה שבונים היום שלא יתערבו ביהודים בעלי השקפות שונות...

_________________

אני חושב שהדרך ארוכה מאד מלגלח שער ראש אישה שזה לא נורמה חברתית ולא אנושי .ועד להתערב בחיי אחינו "התועים"


אין חדש תחת השמש





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/4/2011 17:03 לינק ישיר 

אנילאמכאן כתב:
"בעל בעמיו" יש לך מקור לזה? זו תשובה לא אופיינית ומנוגדת לדרכו של הגרש"ז אוירבך. כשפסק הלכה, לא עניין אותו סיפורי סבתא (תרתי משמע) .


הסיפור ידוע רק ענה לתמים, שהתווכח איתו וצטט לו וכדומה,

מוכר העניין שמתווכחים בהיגיון ומקורו ועניינו של ההלכה, ופתאום בא מישהו אם ציטט של ראשון וכו'
אז מה תענה לו שהראשון טעה או מה ??



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > גילוח שער ראש האישה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.