בית פורומים עצור כאן חושבים

מתי החל הרב שך במאבק בחב"ד ומדוע

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-13/7/2004 14:54 לינק ישיר 
מתי החל הרב שך במאבק בחב"ד ומדוע

תהיתי מתי בדיוק התחיל הרב שך להצהיר בפומבי ובמלוא החריפות על התנגדותו לחב"ד, האם כבר התחיל בכך הסטייפלער, ומה היו נימוקיו. בכרכים הראשונים של "מכתבים ומאמרים" לא מצאתי את שלל המאמרים על "כת הידוע", הנמצאים בכרכים מאוחרים יותר.



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2004 18:40 לינק ישיר 

עיין בספה"ק 'הרב שך שהמפתח בידו' מאת משה הורוביץ.
שם כל הפרשה באר היטב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 19:17 לינק ישיר 

ראשית הסכסוך מתחילה לאחר מלה"ע השנייה, שעה שר' אהרן קוטלר ואדמו"ר הריי"צ, שני אודים מוצלים, לא הצליחו להתאפק והחליטו כי אם כבר מקימים את היהדות מחדש על אדמת העולם החדש - אז שיהיה עם געשמאק של יהדות חיה, לרבות מלחמות היהודים. העילה הייתה משיחיותו של הריי"צ. הרב שך אכן לא נכנס למאבק הפעיל אלא לאחר שנעשה 'גדול הדור', בשנות השבעים. הוא לא נרגע ממנו מעולם, אבל הוא הפסיק הפסקה טקטית ארוכת-טווח כאשר ראה את הנזק שנגרם מחידוש המאבק בין חסידים ומתנגדים. איחוד המפלגות החרדיות לרשימה אחת (תשנ"ב), עליית הפנ"מ לכס אדמו"רות גור (תשנ"ב) ופטירת הלובביצ'ר (בערך באותו הזמן, כמדומני תשנ"ג) עשו רושם של התחלת רגיעה ופיוס בין חסידים לליטאים, והרב שך התרסן כדי לא לקלקל את ההרמוניה השברירית.

אידך גיסא



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2004 19:18 לינק ישיר 

ישנו סיפור רווח בקרב התלמידים,ואיני יודע מקורו.

בשעה ששכב הרב מבריסק על ערש דווי,פנה אל הרב שך ואמר לו: "אני הוצאתי את ה"מזרחי" מחוץ לתחום,אתה תטפל בחב"ד."(תורף העניין לא הלשון).

ככל הנראה ניצי המתח בין שתי אסכולות אלו החלו עוד מחו"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 19:28 לינק ישיר 

אידך גיסא:

משמע מדבריך, שריב הליטאים עם חב"ד הוא סתם עוד איזה פוליטיק. ולא כן הוא, בחב"ד נמצאים חסרונות קשים ביותר, שא"א להתעלם מהם.
אסדרם אחת לאחת:
א. משיחיות.
ב. פולחן האישיות.
ג. שיטתם בקבלה, בענין הצמצום, ובפרט בענין גדלות של הרבי (קשור גם לב'), וכדברי הרמ"ש, שחידשם הוא עצמו, שהרבי הוא עצם ומהות כפי שנתלבש בגוף גשמי. והר' פבזנר למרות נסיונותיו לא הצליח ליישבם.
ד. שיטתם להוציא בחוריהם לרחוב בכדי לקרב אחרים שגרם לאיבוד כוחותיהם הטובים ביותר.
ה. שיטתם לגבי פרטים מסויימים בהלכה.
ועוד ועוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 19:42 לינק ישיר 

ב] נתון לדיון
ד] גם כן


וכי מי לא סובל מפולחן אישיות כל שהוא , מי שלא סוגד למישהו אחר אז הוא סוגד לעצמו !
הבחורים יוצאים לרחובות ? רוב הבחורים הלטאים מישיבות שאני הכרתי הרחוב היה ביתם השני די לדמגוגיה הזולה הזאת



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 20:02 לינק ישיר 

קשה להאמין שהעובדה שהחב"דניקים נמנעים מלישון בסוכה היא זו שכל כך הרגיזה את הליטאים.
גם מצעדי ל"ג בעומר עם "קוסם" ואפילו מלכות היופי שהתקבלו בידי הרבי לא נראים לי כקש ששבר את גב הגמל. אומנם ביתד תמיד ציינו את ההתרחשויות האלו בעמודי האמצע של מוסף שבת.

בשנות השבעים המשיחיות בחב"ד הייתה הרבה יותר מרוסנת. נראה לי, אם כי איני בקיא, שהיא הייתה בלחישה יותר מאשר בקול רם. היה די בזה כדי להעיר את הרב שך מרבצו ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2004 20:14 לינק ישיר 

ארבעשתיםשש:

לא קיים משפט בעולם שאי אפשר ללעוג עליו. פולחן האישיות בחב"ד עוברת כל גבול הגיוני. אי אפשר להשוות את זה לאדם שמעריץ את עצמו או מישהו אחר.

בקשר לרחוב, חב"ד שולחת במודע את הבחורים שלהם לרחוב, עם הבטחה מהרבי שזה לא יזיק. ולא כן, הוא כן מזיק, ועוד איך! הבחורים הליטאים שיוצאים לרחוב לעומת זאת, יודעים שזה נוגד דעת ראשי הישיבה, כך שיש מספיק בחורים ששולטים בעצמם ואינם יוצאים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 20:29 לינק ישיר 

נושא זה מורכב משאלת העיתוי,והמניע.ומהתוכן של ההתנגדות.
ברור שהתנגדות שרשית היתה קיימת אצל רמ"ש כליטאי,
הפרטים והתוכן נודעו לו בתקופה מאוחרת יותר,לדוגמא על אי קיום מצות שינה בסוכה נודע לו ימים מספר לפני ההופעה בבניני האומה(יסוד דגל) שבה השתמש בטיעון הזה נגדם.
המניע היה בעיקרו פוליטי ולא מכוון דוקא לחב"ד, אלא לקבוצות באגודה.

ארבע
על ההערצה אחד הדברים הגדולים אצל הרב שך ,שבשעה שחש שאינו יכול יותר להנהיג, פרש. וכל ההערצה (המעשית) אליו פגה. השווה לחב"ד, ההבדל ברור.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 20:33 לינק ישיר 

מוקדש לchoutneg

(אתה מנסה את מה שלא כ"כ הצלחת באשכול ההוא?
http://hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=989743
)
מַרְאוֹת נְגָעִים / י"ל גורדון לקוח מפרוייקט בן-יהודה

כל הנגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו

(נגעים פ"ב מ"ב)



„יָבֹא כָּל-בָּשָׂר כֹּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ,

יָבֹא לִמְאוֹר פָּנַי יוֹרֶה לִי צֶדֶק,

אִם יֵשׁ מוּם בּוֹ, אִם יֵשׁ מָשְׁחַת וָפֶרֶץ,

אָז אֶתְקֹן הַמְּעֻוָּת וַאֲחַזֵּק בֶּדֶק'' –

כֹּה פָּקַד הָאֵל עַל כָּל יַלְדֵי חֹמֶר,

וַיַּסֵּב אֶל הַקֹּף פָּנָיו וַיֹּאמֶר:

„דַּבֵּר אַתָּה רִאשׁוֹנָה וּבְטוּב דָּעַת,

הֵן בַּהֲמוֹת שָׂדַי פֹּה נוֹעֲדוּ כֻּלָּהַם,

עָרְכֵם לִקְרָאתְךָ וּבְחָן-נָא הַפָּעַם

אִם יֵשׁ חֶסְרוֹן בָּךְ, אִם תִּמְצָא מִגְרָעַת''

בִּי חֶסְרוֹן? – עָנָה – בַּמָּה? וּמַדּוּעַ?

הֲנֹפֵל אֲנִי מִשְּׁאָר בַּעֲלֵי-חַיִּים?

וּכְמוֹהֶם אִם אֵין לִי אַרְבַּע רַגְלַיִם?

תָּמִים אָנִי, אַךְ אָחִי הַדֹּב שָׂרוּעַ

קָלוּט גַּם חָרוּם עָשָׂהוּ יוֹצְרֵהוּ

וַיִּבֶז צַלְמוֹ וַיַּשְׁחֵת תָּאֳרֵהוּ. –

לִדְבָרָיו אֵלֶּה הַדֹּב שָׁם הִגִּיעַ

וּבְלִי הִתְלוֹנֵן וּבְחֶלְקוֹ שָׂמֵחַ

נָשָׂא פָּנָיו מִמּוּם, נַפְשׁוֹ שִׁבֵּחַ;

אוּלָם אַחֲרֵי הַשֶּׁנְהָב רֹאשׁ הֵנִיעַ:

„אַפּוֹ כַּמִּגְדָּל, לֹא הָדָר לֹא תֹּאַר,

וּזְנָבוֹ מַה-קָּצַר, הוֹד חַיְתוֹ יָעַר,

וּכְגַב חֹמֶר גַּבּוֹ, מֵעָיו כָּעֶשֶׁת;

נִבְזֶה הוּא מִכָּל הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת!''

אַחֲרֵי הַדֹּב הִקְרִיב הַשֶּׁנְהָב לָגֶשֶׁת;

אָמְנָם גַּם הוּא עַל רֹעַ

תָּאֳרוֹ לֹא נָשָׂא נֹהַּ,

כִּי אִם הִתְאוֹנֵן כִּי לֹא יוּכַל יָגִיחַ

עֵת יִרְעַב אֶל פִּיהוּ נָחָשׁ בָּרִחַ

כִּי גָדוֹל לִמְאֹד עָשָׂהוּ אֱלוֹהַּ.

הַגְּמָלִים גַּם הֵמָּה חָמָס קָרָאוּ

עַל הָעָשׁ כִּי קָט הוּא נַפְשָׁם לַשְׂבִּיַע.

כָּכָה אִישׁ אִישׁ פִּיהוּ הִלְּלָהוּ

וַיְכַחֵשׁ מוּמָיו כִּי עָצְמוּ כִּי רָבוּ

וּקְלוֹן אָחִיו נֶגֶד הַשֶּׁמֶשׁ הוֹקִיעַ.



גַּם בְּנֵי הָאָדָם כֵּן לִשְׁפּוֹט יֶאֱהָבוּ,

כִּי כֵן בַּבֶּטֶן עֹשֵׂנוּ עָשָׂנוּ:

לִרְאוֹת מוּמֵינוּ עֲטַלֵּפִים אָנוּ

וּלְמוּמֵי רֵעֵינוּ עֵין נֶשֶׁר לָנוּ.



תוקן על ידי - אבולעפיא - 13/07/2004 20:36:32



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 20:44 לינק ישיר 

שוטינג,

אתה שותה בצמא את הליטאיות היתידית.

אם איני טועה היציאה הראשונה של הר"ש היתה בתש"ל בערך (בגלל שטחים? איני זוכר כעת בדיוק. אברר). ר"ש ודעמי' לא ידעו על משיחיות, טרם יצאו בחורי חבדיים לרחובות (משום מה אני מכיר אותו מספר בחורים ליטאים או מחסידי סאטמאר,מבתים הכי טובים מקולקלים כמו בחב"ד למרות, או בגלל, שלומדים בכולל) שמאד מפריע את שוטינג שליט"א. (ואכן על צמצום הוא בוודאי כבר ידע, כי זה כבר מבואר בכתבי בעל התניא), וכן שינה בסוכה ודברים אחרים (שאם תגרד בכל חסידות וכת ליטאית תמצא כהנה וכהנה. ואם נצטרך אדון בכך.

אך אשאל:

מה רצה מר' חיים גריינמאן?

מה רצה מר' מיכל פיינשטיין?

מה רצה מבית בריסק?

מה רצה מכל אחרים שירד לחייהם כפי ראות עיניו?

האם גם להם היתה איזו שיטה מסויימת בצמצום?

האם להם הי' פולחן אישיות?

האם בחוריהם יצאו לרחובות?

האם גם אצלם היתה משיחיות?

האם גם הם ישנים חוץ לסוכה?

התשובה ידועה - כולם הפריעו לשלטונו הבלעדי. והוא מינה עצמו לפטרון כלל ישראל וכפה שלטונו על הכל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 20:49 לינק ישיר 

ארבעים ושש,

גם לו יהיה כדבריך בעניין פולחן האישיות (ויעויין בתגובת קוטונג), הרי שעניין העצמות והמהות הוא כן ייחודי ובעייתי.

אני חושב שיש גורמים נוספים, גם אם לא מוצהרים, להתנגדות הרב שך לחב"ד:

א. החיבוק שהעניקה ליהודים חילוניים ואף לגויים (מלכות של חסד, ישיבות ללימוד שבע מצוות בני נח).

ב. האידאולוגיה הלכאורה ימנית-לאומית (אם כי כמובן שהיא נובעת מערכים אחרים שאינם ערכי הימין הלאומי).

לגבי גדוילים ליטאיים אחרים -

אישית נתקלתי בניסיון לצייר את ההתנגדות לחב"ד ככלל-ליטאית, ומאידך לתאר אותה כייחודית לרב שך או למצער לליטאיות הבני ברקית. אני מניח שיש פנים לכאן ולכאן.

כך, ידוע שהרב סרנא תקף את רעו הרב זוין בעניין חב"ד עת הרב זוין ביקר אותו והוא על מיטת חוליו (תוך שימוש בביטויים קשים ביותר).

מאידך, על אחרים מספרים שהתבטאו בזכות חב"ד ואף הרבי האחרון. למשל, הר"נ פרצוביץ ר"י מיר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2004 21:16 לינק ישיר 

אני לא מבין ממללא למה פנית אלי אני הרי 'רכלן' , לא ?

ולענינך הרב שך עצמו לא העריץ את עמיתו המוזכר לעיל ?
הרב שך ז"ל לדעתי היום הוא לא מהמנהיגים שהעם כפשוטו מעריץ , לדעתי , ואני באתי במגע עם הרבה אברכים ליטאים , גם אותם שוונצים לטאים [ והם רבים רבים ] שמעריצים את הרב ז"ל זה מתוך אמונה עייורת לא מתוך הכרות

שוב בכל הנוגע לעמך ישראל הוא נכשל חוץ מאצל אבישי בן חיים לרבים הוא אפילו לא נושא מחקר , הוא בכלל לא מעניין .

הרב שך השניא את עצמו על העם בכלל ועל חב"ד בפרט גם אם הוא 'ניבא' את משיחיותה של חב"ד ואת תוצאות ה'הרות אסון'
זה לא אומר כלום גם אני ניבאתי את זה.

גם במשפחתו שלו הוא כישלון הוא לא הצליח בחינוך בנו .


קדימה מיימוני תמחוק



תוקן על ידי - ארבעשתיםשש - 13/07/2004 21:38:23



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 21:46 לינק ישיר 

פולחן האישיות הוא שהפריע לב שך?? לו??

זה מזכיר לי את הבדיחה ש"רצה" בבני ברק באותם הימים:

הרב שך והלובביצ'ר נפגשים.
שואל הלובביצ'ר: למה אתה שונא אותי כ"כ?
משיב הרב שך: כי אתה אומר שאתה המשיח.
ומה בכך? - משיב הלובביצ'ר - הרי אני באמת המשיח!
מי אמר לך את זה? - הקשה הראש ישיבה.
הרבש"ע בכבודו ובעצמו - תירץ הרבי.
אני?? - נזדעק הרב שך - מ-ע-ו-ל-ם לא אמרתי לך דבר כזה!!




אידך גיסא



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/7/2004 21:47 לינק ישיר 

"החיבוק שהעניקה ליהודים חילוניים ואף לגויים (מלכות של חסד, ישיבות ללימוד שבע מצוות בני נח)".

מעבר למלל, אולי תסביר איזה חיבוק למלכות של חסד וישיבות לגויים הכתוב מדבר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/7/2004 21:54 לינק ישיר 

מסתברא

אין פעילות להפצת ז' מצוות בני נח בחב"ד?

אולי זה לא בא מהמימסד החב"די .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מתי החל הרב שך במאבק בחב"ד ומדוע
מנהל לחץ כאן לשחרור האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 9 10 11 לדף הבא סך הכל 11 דפים.