בית פורומים עצור כאן חושבים

רבי מנחם נחום מאיציקאן-שטפנשט

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/3/2005 20:52 לינק ישיר 
רבי מנחם נחום מאיציקאן-שטפנשט

באשכול הבקשות שאלתי אתמול: האם מישהו יודע פרטים על ר' מנחם נחום מאיצקאן, שהיה נכדו של ר' ישראל מרוז'ין, ואחינו של הרבי משטנפנשט, הועד להיות ממשיך דרכו של האחרון אך נפטר לפניו, וחיבר חיבורים מספר ברוח הזמן? מספריו ניכרת שליטה בספרי הפילוסופיה הגויית, העתיקה והחדשה, והתייחסות לסוגיות תורה ומוסר, תורה ומדע, ועוד. אשמח על פרטים מכל סוג שהוא. טידך גיסא השיב: אני יודע, אבל לא הרבה. הוא "אומץ" ע"י דודו, ר' אברהם מתתיהו משפטפנשט, בכוונה שיירש אותו, אך נטרפה השעה והוא נפטר צעיר כשלושה חודשים לפני רא"מ. אני מכיר לא רע את חיבוריו. אוכל להרחיב אם תרצה. יש גלריה די מעניינת של אדמו"רים שהושפעו מההשכלה אבל לא חצו את הקווים, ולהיפך, השתמשו בידיעותיהם להגנה על האורתו' ואפילו על החסידות. הוא אחד מהם. ראה פירוש מ"ן למשנה באבות "עשה לך רב" ובעוד מקומות. לגבי העימות בין תורה ומדע גילה קו חצי-ליבוביצ'יאני. ראה הקדמתו לאחד מספריו (שכחתי איזה). אוכל להרחבי עוד אם תמקד את בקשתך. אידך גיסא


תוקן על ידי מנהלי_משנה ב- 13/09/2009 20:36:53




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/3/2005 21:03 לינק ישיר 

היות ואני רואה שיתכן ונמצא פה דברים מענינים, פתחתי אשכול מיוחד בנושא, על אף ריבוי האשכולות שנפתחו כאן היום. מה קרה?

תחילה, אתייחס לדבריו של אידך. הקו החצי (אם לא יותר) ליבוביצ'י, מופיע בהקדמת פירושו לפרקי אבות. שם הוא מתאר שיח ארוך עם משכיל אחד, ששאל אותו על כל בעיות השעה והתורה. הקו הכללי שם הוא, שאכן אין לראות את התורה כמחוות דעה בעניני מדע, כיון שלא זה היה עיסוקם של חז"ל, אלא בעניני מוסר ותורה בלבד. די לו בכך שאין בעיה מוסרית שחז"ל לא התמודדו עמה, ואינו רואה שום פגם בחוסר ידיעתם במדעים. לצורך הענין, הוא גם מסתייע בדברים שנאמרו על ידי זקנו ברוח דומה. האם לזה כוונתך, אידך? דומני שזהו אחד ה"חטאים" הקלים יותר בשיטתו של ליבוביץ.

השאלות המענינוץ אותי הן:
א. האם לגישה כזו היה מקום גדול יותר בבית רוז'ין?
ב. איך היה היחס של המשפחה הרוזינאית ל"משכיל" שכזה? איך רצו להכתיר אותו כאדמו"ר?
ג. איך היחס אליו כיום, ובבית רוזין?
ד. האם ידועות לך תשובותיו על שאלות מוסר ומדע? (הגישה הליבוביצית, לא כל כך פותרת אותם, ובמידה מסוימת, בראותה בתורה מוסריות גרידא - אף להיפך).

תודה לכולם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/3/2005 00:55 לינק ישיר 

אידך גיסא, אייך?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/3/2005 01:21 לינק ישיר 

אני כאן.
ראשית, יש לתקן את הכותרת: "ר' מנחם נחום מאיציקאן-שטפנשט". רא"מ הוא הדוד שלו, בעל המופת המאוד לא-רציונליסטי.

לשאלותיך (חלקן,לפחות):
דוד אסף טוען שברוז'ין הייתה פתיחות מסויימת למודרנה. אני מציע להרחיב טענה זו לכל החסידויות הותיקות-מלכותיות (שגם היו קשורות זו לזו בקשרי חיתון הדוקים): רוז'ין, טשערנוביל, קארלין.
היה כאן שילוב של שני גורמים:
גורם אחד - האופי ה"מלכותי" היה בעצם חיקוי של מומנטים בבורגנות ובאצולה המזרח-אירופית, וממילא נקלטו גם מומנטים תרבותיים נוספים, במיוחד ברוז'ין. אלו חסידויות שפיתחו קו מתון למודרנה, בהרבה היבטים.
גורם שני - הנאמנות המופלגת ל"גזע הקודש" ולדפוס הורשת האדמו"רות, שהייתה חזקה במיוחד בחסידויות אלה (בשל נסיבות היסטוריות שונות), גרמה לכך שכמעט כל "חטא" שבתוך גזע הקודש נסלח, וכדרכם של חסידים תורץ כ"נסתרות" של צדיקים.

ברור שאלמלא היה צאצא ישיר של הריז'ינער - הוא היה מועף לכל הרוחות. מכיון שהיה אייניקל - נסלח לו הכל. לא ידוע לי על צרימות או הסתייגויות ממנו או מדרכו. מה עוד שגייס את רוחב אופקיו להגנת היהדות והחסידות.

דודו היה חשוך בנים, ולכן רצה "לאמץ" אותו כיורש.

ליבוביץ' אינו רואה את התורה כמוסרית; להיפך, המוסריות היא בעיניו "קטגוריה אתיאיסטית".

שכחתי משהו?

אידך גיסא



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/3/2005 01:28 לינק ישיר 

בנוגע למוסריות (וקיים על כך עכשיו דיון פורה באשכול סמוך),

אם כך, דרכו בזה היא לא ליבוביצ'ית. הוא גורס שגם התורה היא מוסרית, אך מוצא בה הגדרה מענינת למוסריות: מה שטוב לחיים, הוא מוסרי. ומה שמביא למוות, אינו מוסרי. הוא מסתמך "את החיים ואת הטוב, את המוות ואת הרע". והוא מרחיב יפה את הרעיון ומשכלל אותו כמבחן למוסריות. האם יש לו חברים בהגדרת מוסריות התורה בצורה כזו?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/3/2005 16:54 לינק ישיר 

לגבי מוסריות התורה - לא ממש כך, אבל בצורה קרובה לכך טוענים הוגים יהודיים רבים.
ניסוח המתמקד דווקא בתכלית התורה כ"חיים" ובשלילת ה"מוות" מצאתי כמדומני דווקא אצל הגר"א בביאורו למשלי, לא זוכר איפה (ואולי אני מתבלבל).

בפילוסופיה האירופית של המאה ה-19 יש לא מעט כיווני מחשבה כאלה, וסביר להניח שהם השפיעו כאן.

אידך גיסא



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/3/2005 13:47 לינק ישיר 

שלא במתכוין עליתי על האשכול הזה.

ספרו יצא לאור בערך לפני 17 שנה מחדש.

איני זוכר בדיוק, אבל כך בערך לפחות.
עמד מאחורי ההו"ל, כפי שאני זוכר, הרב יצחק חכם ז"ל.

בספרו, כרך מספר חיבורים יחדיו, שההמוביל והעיקרי זה עומר מ"ן [ר"ת של שם המחבר) על מסכת אבות.

יש לי את ספריו המקוריים של האיצקאנער, ואף בחותמתו הוא.
רק אציין שאת הספר המדבר מיופי ומשמעותו, הספר הנקרא בשם 'על היופי', לא דאגו להנציח להזכיר ולהדפיס.

עוד סעיף קטן.
למרות שבבית רוז'ין לא נשמעה חלילה כל הערה כלפי המחבר [ברשותי גם תמונה של המחבר], עכ"ז יודעני שהרב חכם לא הצליח לקבל מכתב הסכמה או ברכה מאחד מחשובי אדמו"רי בית רוז'ין.

האדמו"ר ביקש ללגייס את כל ספרי האיצקאנער המקוריים כדי לעיין בם, אך מכתב לא נתן.

האיצקאנער עצמו ביאר דעתו ופתיחותו הפילוסופית שדיברה לא אל הציבור ממנו הגיע, אלא אל ציבור היעד שלו שזה המתקדמים רודפי ההשכלה.
בספר על היופי הוא כתב הערה בנוגע לזה.

הריני להעתיק דברי האיצקאנער, עוד לפני דפי ההקדמה על ספרו 'על היופי'.
ספר זה לא הודפס מחדש, ואני מעתיקו מהמקורי הנמצא ברשותי כרגע.

דבר אל הקורא

א] סיבת כותבי את הספר בתוכן כזה, הוא משום מעשה שהיה.
התווכחנהו בחבורה על אודות היחס בין האסתתיקה להמוסר.
עמד מר ש. על רגליווקרא אלי בגאון 'כלך מדברותיך !
למקצוע זה אין לחרדים שום שייכות.
האסתתיקה שהיא לכולי עלמא יסוד החיים, תכלית הבחיים, אינה נחשבת אצלכם אפילו כטפל'.


עניתי לו ואמרתי 'טעות היא בידך, אראה לך אי"ה שאין שום סתירה לתורה ביופי והחרידיות. אדרבה, לא רק יופיתנו. אלא אפי' יפיפיתו של יפת תוכל לחיות באהלי שם באחוה וריעות.
ואיך היופי ויר"ש הולכים שלובי זרוע ואין האחד דוחק רגלי חבירו. ועתה מר ש. הרי שלך לפניך'...


את הסעיף השני, סעיף ב] הקצר יותר, לא העתקתי.
בכל אופן תמצית דבריו מופיעים בזה.

ומעט על יחוסו.
רבי מנחם נחום מאיצקאן היה בנו של הרה"ק אברהם יהושע העשיל מאדז'וד שכיהן בגלץ רומניה ושם מנוחתו כבוד.
היה אחד מי"ד ילדי הרה"ק רבי יצחק הרבי הראשון מבוהוש.

ואגב, הרבי מאדז'וד גאלאץ משנסתלק, התישב על כסאו הרבי מואסלוי, אביו של הרבי הנוכחי מואסלוי. וזאת על פי פקודת אחיו של הרבי מאדז'וד גאלאץ, היינו הרבי הראשון מפאשקאן. וכל זאת בהסכמת ובחיי אביו הרבי מוואסלוי שלפניו שכיהן אז בעיר ואסלוי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2005 15:55 לינק ישיר 

אידך,
הניתן לפרט בקצרה מהם הסיבות ההיסטוריות השונות שהביאו את רוז'ין להיצמדות לגזע הקודש?

שר שלום,

א. אם אתה הוגה ויודע את ספרי האיצקאנער, למה אתה צריך להתנצל ולומר שעלית על האשכול שלא במתכוין?

ב. גם אם היעד של הפתיחות היה הציבור שמבחוץ, ברור הדבר שנחוצה פתיחות עצמית רבה בכדי לעסוק (ולדברי אידך, אף להיות מושפע) מדברי הפילוסופים המודרנים.

ג. "למרות שבבית רוז'ין לא נשמעה חלילה כל הערה כלפי המחבר [ברשותי גם תמונה של המחבר]"
מהי הראיה ממה שהתמונה ברשותך? הא, הבנתי. אתה מבית רוזי'ן.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2005 16:04 לינק ישיר 

אפשר להתפוצץ.

לפעמים צץ בעל ניק שאיני מכירו, ורמת התקיפות והתוקפנות שלו ממש מדהימה.

וכך כותב לי בןאישאחד :
א. אם אתה הוגה ויודע את ספרי האיצקאנער, למה אתה צריך להתנצל ולומר שעלית על האשכול שלא במתכוין?



ובכן, אחזור על דבריי.
עליתי על האשכול שלא במתכוין.
לא ידעתי כלל על קיומו של פורום זה. ובאמצעות לינק ממקום מסוים הגעתי לכאן.

אז סליחה.

הגעתי בטעות לשירותים ?!

היה תמרור שהראה ולימד שאם אלך בעקבות אותו חץ / לינק, אגיע למקום שהתעניינתי בו.

ובכן,
כתוצאה וכהבנה ממה שאותו אחד המנסה להיות פרטנר למה שכתבתי, כתב. הרי אין לי ענין כלל לרדת לעומק דבריו כלל.

הוא כתב, ומי שרוצה שיפענח.
זה מה שהוא כתב.
ב. גם אם היעד של הפתיחות היה הציבור שמבחוץ, ברור הדבר שנחוצה פתיחות עצמית רבה בכדי לעסוק (ולדברי אידך, אף להיות מושפע) מדברי הפילוסופים המודרנים.

ג. "למרות שבבית רוז'ין לא נשמעה חלילה כל הערה כלפי המחבר [ברשותי גם תמונה של המחבר]"
מהי הראיה ממה שהתמונה ברשותך? הא, הבנתי. אתה מבית רוזי'ן


ובכל מקרה אני בן לאב הונגרי. ובדמי זורם גם דם טריפולטאי וגם יהודי.

יש לי מומחיות בגניאולוגיה רבנית הכוללת לא רק רקוז'ין וצלח רכב על דבר אמת ובהצלחה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2005 17:40 לינק ישיר 

שר שלום, אני מאוד מאוד מתנצל. לא התכוונתי לתקוף, והשאלות היו מעט ברוח היום.

חשבתי שאתה כותב שהגעת באקראי לפורום, בגלל שאתה מתבייש להופיע בעצכח. וזו היתה שאלתי הראשונה.

מה אם כן כיונת להוכיח במה שהתמונה ברשותך? אולי בטעות סופר, המשפט הזה שלך קפץ למקום בו כתבת שברוזין התייחסו אליו בכבוד. אני חשבתי שהדברים קשורים.

ושוב, אלף התנצלויות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/3/2005 17:56 לינק ישיר 

בן איש אחד.

יורשה לי, שמחתי שהתנצלת. אורח בא, מכבדים אותו מעט כיאה לצאצאי אברהם אבינו.
גם פורים אינו תירוץ מספיק.

הוי,עם השפנים עד מתי תהיו לשפנים?!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/12/2008 03:07 לינק ישיר 


פרופ' דוד אסף כתב עליו פרק מעניין ב'נאחז בסבך'.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/9/2009 18:29 לינק ישיר 

סליחה שאני מקפיץ

היכן אפשר להשיג או לקרוא את ספריו



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/9/2009 20:43 לינק ישיר 

 החלום ופתרונו
 פירוש מן



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/9/2009 00:06 לינק ישיר 

ועוד:
על האדם
על האמת והשקר




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/10/2014 16:01 לינק ישיר 

ר' מנחם נחום השני מאיצ[י]קאן היה ציוני וכיהן כיו"ר "קרן היסוד" ברומניה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > רבי מנחם נחום מאיציקאן-שטפנשט
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר