בית פורומים עצור כאן חושבים

הרב שמואל אבידור הכהן - 'קדושיתער רב'

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-4/8/2005 10:15 לינק ישיר 
הרב שמואל אבידור הכהן - 'קדושיתער רב'

לא הכרתי את האיש -שהשיב את נשמתו לפני מעט יותר משלושים יום- ישירות. אני מתיחס למה שקראתי עליו. מהקריאה נוצרה אצלי דמות ייחולית ובהחלט שלו זכינו, הייתי מציע אותו, לפחות, כאחד המועמדים לרבנות קדושית.

קראתי כתבה ב"בשבע" ואביא ציטוטים ממנה לאחר הקדמה קצרה. כן אביא ציטוטים אחדים מתוך אתר "הצופה" למרות שזמינים הם ברשת,
http://www.hazofe.co.il/web/katava6.asp?Modul=24&id=34823&Word=&gilayon=2430&mador=

כדי להבליטם מתוך בליעתם בכתבה הארוכה שם.


הרב אבידור לעומת האורתודוכסיה הרווחת

נכתבה לאחרונה הערה מחכימה בפורום על כך שרבני האורתודוכסיה שהתעמקו בתורה דאגו מימים ימימה אך ורק שלא תהיינה סתירות פנימיות במסורת התורה. יכלו לשאול למה היום אתה הולך על יד ימין ואתמול על יד שמאל, אבל לשאול למה אינך הולך על הרגליים, אסור אם זה לא מעוגן במסורת.

הרבנים המודרניים יותר החלו להיות מציאותיים יותר, אבל הם נתקעו בבעיה מול אחיזתם במסורת. לרוב הם מצאו להם שיטות יחיד לתמוך בהקלות שלהם. גם זה ללא עקביות כי עשו להם רב אך לפי הקולא הנדרשת ורב שהקל בנושא אחד החמיר בנושא אחר. פעמים רבות בלית ברירה, שימש הרב "פרעגנישט" [אל תשאל] כרבם. [רק הקונסרבטיביים ניסו לקחת לעצמם סמכות מקבילה לתלמוד, אבל גם זה בצורה מוגבלת ביותר.]

ניתן לומר שהחזו"א הוא שפתח בקרב החרדים, תהליך של התחשבות במציאות בדרך לימודו. הוא דאג להתאים את המסורת לשכל האנושי. הוא עשה זאת בספר החידושים, אבל באגרותיו העוסקות בהנהגה מעשית לכלל הציבור, הוא נשאר אותו קנאי שמרן בלתי מתפשר. ישנם [איד"ג?] המסבירים את הדבר בכך שהיה אוטודידקטי בחינוכו הלימודי אבל בחינוכו המעשי היה לו את בית אביו. לא משנה אם הוא היה מודע להתפתחות שפיתח, אבל למעשה לא יכל לטשטש בלימודו את ההיגיון כפי שעשו זאת האחרים לפניו ולאחריו ועדיין עושים.

ר"ג ז"ל הגיע מבית פתוח אבל כנראה שמצא רצינות אצל החזו"א ולכן בהיותו רציני עד להפליא, אימץ אותה. בדרך הלימוד פיתח הלאה וביתר שאת את ההתחשבות בשכל עד שהגיע לידי ויכוח עם החזו"א בטענה שעלינו לנקוט גם כטעויות חז"ל ולא שלא יכלו לטעות. מעשית לא התבטאה פתיחותו בשינויי הלכה [מלבד אולי במקרים מעטים ולא בולטים]. היא כן התבטאה כנראה בסובלנותו כלפי בני אדם ערכיים גם אם אינם יהודים/חרדים וכו' כל שלא חשש שיש להם כוונה לסלף.

לעומתם, הרב הכהן גדל עם איזון בין כבוד למסורת וכבוד להשכל. כנראה שאיזון זה הוא שיצר את האדם המיוחד במינו הלזה. הוא יכל בו בזמן ללכת בדרך המסירות של העבר ולשלב בה את הפתיחות של ההוה [גם אם לא ביטא את השקפתו הפנימית בהתפלספות עצכחית].

ומכאן לציטוטים נבחרים מהכתבות.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 10:17 לינק ישיר 

"ניהל בית כנסת ללא מחיצה בין גברים לנשים - מה שלא הפריע לו לגעור במשוחחים בעת התפילה... אמר שאם הברירה היא שאנשים לא יבואו לבית הכנסת או שיבואו ולא יישבו עם מחיצה, הוא מוכן לשלם את המחיר בעולם הבא על קירוב אנשים ליהדות"
[הערת ווטו: העירוני שבבית הכנסת שלו לא היה למעשה צורך במחיצה מפני שעזרת הנשים נמצאת במרפסת מוגבהת ולכן, ברשות אחרת, דבר שהסכימו עליו פוסקי הלכה מובהקים שיצא להם לבקר במקום.]

"גם לבנות שהגיעו לגיל מצווה היה מקום לקרוא כמה פסוקים, אך הן לא עלו לתורה"

"לרב הכהן לא הפריעה הביקורת שהוטחה בו מכל עבר [על שידור שיעור טלויזיוני בשבת], והוא עמד בתוקף על כך שעל התמונות המשודרות לא תופיע הכתובית 'צולם ביום חול'"

"לא עניין אותו מה יאמרו האנשים סביבו. מה שנראה בהתחלה כהליכה שיטתית נגד כל מה שמקובל התגלה בהמשך כנאמנות לאמת פנימית, אמת שלא תמיד עלתה בקנה אחד עם המקובל בציבור הדתי, ואולי גם לא עם ההלכה. 'אני אוהב שמים, לא ירא שמים', נהג לומר"
[הערת ווטו: דהיינו ההכרה כי יראת שמים הינה ענף המשמר את אהבת שמים ולא פחד ממפלצת הנובע מאהבה עצמית]

"הרומן הארוך שניהל עם מחנה השמאל הישראלי בשל אהבת השלום שהייתה טבועה בו, נפסק לאחר הסכמי אוסלו." [מהצופה]

"לא חשש מהבעת דעותיו גם כאשר אלו לא היו מקובלות על חבריו מן המגזר החילוני.... הוא לא הרגיש צורך להתנצל על ששינה את דעתו... שינה כיוון עד כמעט לבלי הכר..."

"במשך כל שנותיו, לא עזב הכהן את היישוב הישן. הוא אמנם חלק על דרכה של העדה החרדית עד כדי מגורים בקיבוץ לא דתי, אבל תמיד היה מעורה בנעשה בשכונות הישנות של ירושלים... עד השנים האחרונות ממש הגיעו אליו עסקני 'העדה החרדית' לבקש עזרה בעניינים שונים"

"בגיל 29 הוציא לאור את הביוגרפיה המפורסמת על הרב קוק: 'האיש נגד הזרם'.
'הוא ראה ברב קוק מודל לחיקוי... אין ספק שמסע המושבות של הרב קוק והרצון שלו לקרב את החילונים השפיעו מאד על דרכו האישית'"

"הידע הרב שאצר בראשו הרב הכהן, האידיאולוגיה שיש לצאת אל החילונים וללמדם תורה 'בגובה העיניים' משום שהיא שייכת גם להם... הפכו אותו למרצה מבוקש ללימודי היהדות... כשהוא ישב ולמד עם החילונים, זה היה מבחינתו כמו לשבת וללמוד עם כל אדם אחר. לא היו אצלו הגדרות, גם לא כשהדברים נגעו לאדם חשוב או לילד קטן. זה היה מדהים לראות איך הוא התנהג בכבוד וברצינות גם לילדים קטנים"

"כשהיה נפגש עם גדולי האדמו"רים, שוחח עמם ביידיש עסיסית כאילו היו חבריו הקרובים. כך עשה, והפעם בעברית צברית, כאשר פגש בנער צעיר המהלך עם אופניו, מכנסיו הקצרות והעגיל באוזנו, בשבילי הקיבוץ." [מהצופה]

"היתה עליו הרבה ביקורת, בעיקר מצד אנשים שלא מוכנים להתרגל לכך שלא כולם נכנסים למשבצות ולהגדרות. הוא, בכל אופן כיבד גם את אלה שביקרו אותו"

"זכרונו, בור סוד שאינו מאבד טיפה היה. כל תולדותיהם של אנשי הגולה, כמו שבילי יוחסיהן המפותלים של בני ירושלים נהירים היו לו ככף ידו; שושלות צדיקים, מעשי חסידים, אוצרות תורה וחוכמה. גם בשנת הגבורות לחייו, למוד ייסורי גוף וחיבוטי נפש, לא יבש המעיין." [מהצופה]

"בשבעה נכנס הרב ד"ר אלפסי וצעק: 'יחיד בדורו! הפסדנו כאן אדם יחיד בדורו מבחינת ההבנה, הבקיאות והזיכרון העצום"
[הערת ווטו: לאור כל הנאמר יש להוסיף גם יחיד בדורו מבחינת המסירות היהודית לאמת היהדות.]

"... השיב את נשמתו, נשמת כהן ששפתיו שמרו דעת, לבוראה. רבים ביקשו תורה מפיהו, בשלום ובמישור הלך. ורבים השיב מעוון. זה דודי וזה רעי." [מהצופה]

תוקן על ידי - ווטו1 - 04/08/2005 10:53:10



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 10:58 לינק ישיר 


http://www.makorrishon.net/article.php?id=4138

"הוא היה חבר של שולמית אלוני ודוד של אמונה אלון; רב אורתודוכסי בוהמיין שגר בקיבוץ חילוני, תקף את הממסד הדתי וגם את הסכם אוסלו. אבל יותר מכל היה הרב שמואל הכהן אבידור אינדיבידואליסט. שייך ולא שייך לכל מסגרת של יהודים".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 11:16 לינק ישיר 

http://www.a7.org/news.php?id=116843

"לאלו הדוגלים באידואולוגיה נטו אין משבר והחיים זורמים במסלולם. השבר הוא בנקודת המפגש בין התבנית התרבותית והתכנים האידואולוגים שנוצקו בתבניתה של הראשונה." - רב_סיינפלד
http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/topic.asp?topic_id=1499783



בברכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 17:04 לינק ישיר 

מצורף קובץ

תמונה.








----------------------------------------------------



תוקן על ידי - אוסו_בוקו - 04/08/2005 17:03:44



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 20:22 לינק ישיר 

ווטו באשכול הפרידה לרג"נ -

מה שנאמר בשבעה הוא שאמר לפני כחודשיים: "בבלפוריה [המושב ממנו בא שהיו בו גם או בעיקר חילונים] יש ודאי בני עולם הבא, כאן [בב"ב] בבית קברות אני לא בטוח, אבל מאידך הם שמרו תורה ומצוות..."

http://hydepark.hevre.co.il/hydepark/topicarc.asp?whichpage=11&topic_id=968205

בברכה.

תוקן על ידי - לינקזעצער - 04/08/2005 21:19:44



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 23:11 לינק ישיר 

חן חן. למי שזקוק לרב ,מורה דרך, ברור שעדיף כזה המבין ומתחשב, ככל שניתן ,בשילוב רמה מסויימת של שמרנות.
אך למה בכלל שיחפוץ אדם משכיל ותאב דעת ברב? איך שאני מבין את מבנה קדושית, כפי שמשתקף באשכולות הפורום, הרי יתגוררו בה אנשים שסמכות מטרידה אותם, אנשים שיכולים לנהל את חייהם ללא מישהו שיפסוק להם. או מכיון שהם יודעים לפסוק לעצמם או בגלל שלא מענין אותם "פסק" אלא דרך חיים של תהיה ותעיה.
וכמובן, שקדושית כסמל ,שהרי שוה קדושית לכל אוטופיה המתנפצת למאמיניה בפנים.

אין בדברי חלילה זלזול ברב אבידור. ההפך, הוא אולי יותר מכל אדם אחר שילב חוכמת חיים ודתיות אשר יכלה להוות גשר בין הקבוצות השונות. וכשאני אומר גשר איני מתכוון לגשר המוזכר לעיתים בפי החרדים. שכוונתם היא פשוטה קירוב יהודים שנשבו בחילוניות והפיכתם לחרדים. אלא גשר שבו אנשים נפגשים באמצע ומפרים זה את זה.

בכל אופן אם יש הצעות מענינות לרכישת דירות בקדושית ,(והתחייבות שהממשלה לא תפנה אותם בבא היום כשהחרדים ישלטו כאן)אני מעונין להשקיע...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/8/2005 23:23 לינק ישיר 

נאךאמלנישט

ע"ע

VITRUAL PROPERTY

INTELLECTUAL PROPERTY

תוקן על ידי - בדק_הבית - 04/08/2005 23:25:32



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/8/2005 23:30 לינק ישיר 

"Show me the money"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 00:13 לינק ישיר 

נאך, לא הבנת. בקדושית יכתירו תמיד רבנים שנפטרו כבר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 00:18 לינק ישיר 

לא הבנתי. בקדושית יהיו חב"ד או ברסלב?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 00:36 לינק ישיר 



נאך,

בקדושית יהיו כולם רבנים (חיים) חברים, ויקיימו רק "..קנה לך חבר"...כך יכתירו תמיד לרבנים את אלה שנפטרו כבר




תוקן על ידי - riv - 05/08/2005 0:40:58



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 00:37 לינק ישיר 

נאך, מה אתה משוה? שם (אני מדבר על החלק הנמוך בשתי החסידויות) מתייעצים עם דפדוף אגרות קודש ו/או עם קברים, אבל כאן ישאבו מרוח האיש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 00:46 לינק ישיר 

כן, זה יהיה קשה להניח פתקאות בין דפי הפורום כדי לקבל תשובה מרבני עצכ"ח...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 00:57 לינק ישיר 

אוקובוסו

תמונה יפה הבאת. מענין שלמרות הפתיחות שלו הוא נשאר עם מראה כה מסורתי - זקן ארוך ומצחיה של חסידי רוסיה!!!!!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2005 01:07 לינק ישיר 


מי זה עם הזקן הארוך והמצחיה של חסידי רוסיה ?...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הרב שמואל אבידור הכהן - 'קדושיתער רב'
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.