הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · בחדרי חרדים · כמה זמן נוהגים לחכות לאחר גבינה צהובה לב
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/12/2005 22:01 לינק ישיר 
כמה זמן נוהגים לחכות לאחר גבינה צהובה לב

אני לא מחכה בין אכילת גבינה צהובה לבשר יותר מכל מאכל חלב אחר, אבל רציתי לברר מי הם הפוסקים שסוברים שצריך לחכות יותר מכל מאכל חלב אחר ומי הם הסוברים שצריך לחכות 6 שעות או שעה
תודה רבה.



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/12/2005 22:05 לינק ישיר 

אני חושבת שהמדובר בגבינות "אמיתיות" שלהן מחכים 6 שעות לפני אכילת בשר ולא הגבינה צהובה שלנו דוגמת "ירושלים" "עמק" וכד' שהם לא נבדלים ממוצרי חלב אחרים.

תוקן על ידי - חותדעת - 29/12/2005 22:47:09



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/12/2005 22:11 לינק ישיר 

גבינה מיושנת (שיושב חודשים עד שנים לפני שמגיע למדף, מצהיב מרוב שהוא עתיק, ומקבל טעם)- צריך להמתין לאחר אכילה.

אכן טוב אמר/ה חותדעת, הגבינות שלנו לא ישבו שניה, זה מוצר חלב רגיל. ההבדל בינו לגבינה לבנה הוא המרקם, חומרי הטעם וחומרי הצביעה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/12/2005 22:20 לינק ישיר 

נכון שזו הסברה של אותם פוסקים שמתירים אבל אני שמעתי ממו"ץ אחד של העדה שהוא שאל את "ר' יעקב בלוי" והוא אמר לחכות 6 שעות לאחר גבינה צהובה לכן הייתי רוצה לדעת מי הם שמתירים האם ידוע למישהוא מה הגר"ש זלמן אויירבך פסק?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/12/2005 22:37 לינק ישיר 

גבינות תנובה ירושלים תלוי במחלוקת הפוסקים הנז"ל.
לעומת זה הגבינה הצהובה של חברת מאמעס וכדו' נעשים בניו זילנד עם יישון של מספר חודשים לכן ברור שצריך לחכות 6 שעות.

הגר"י בלוי שהוא הרב הפוסק בוועד הכשרות של הבד"צ העדה החרדית פוסק להחמיר לכתחילה בכל סוגי הגבינות הצהובות להמתין שש שעות עד לאכילת בשר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/12/2005 23:18 לינק ישיר 

בעזהי"ת


המהדרין נוהגין לאכול שלש כפות סודה קאוסטית לאחר הגבינה הצהובה, ואז כבר אין צורך לחכות לכלום.


תוקן על ידי - 000_אלישיר - 29/12/2005 23:40:50



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/12/2005 10:16 לינק ישיר 

סודה קאוסטית = רעל!

אלישיר, קצת זהירות. חיי אדם אינם ענין לצחוק בשום מצב.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/12/2005 11:02 לינק ישיר 

האים יש מקור (באינטרנט) או אם ניתן בבקשה לסרוק פסק של מישהו שסבור שיש להמתין 6 שעות לגבינה צהובה מזוייפת (תנובה וכדו'), אודה לכם מאוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/12/2005 11:21 לינק ישיר 

בארה"ב נוהגים לחכות שעה על כל חודש שהגבינה התיישנה. אינני יודעת מה המקור לכך וגם אינני יודעת איך יודעים בת כמה הגבינה, אבל זה מה ששמעתי בהיותי שם.
נא התייחסותכם!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/1/2006 02:33 לינק ישיר 

בהולנד אחרי בשר מחכים שעה ואחרי גבינות קשות מאד יתכן ומחכים 6 שעות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/1/2006 07:31 לינק ישיר 

יוכי
שמעתי על שעה על כל שנה.
וזה מדובר בגבינות ממש חריפות כמו קצ'קאוואל טורקי או צפתית מלוחה מיושנת.
על "עמק" "כפיר" וכאלה..דיו ברחיצת הפה. (שמעתי גם חצי שעה).



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/1/2006 09:53 לינק ישיר 

הרב אבינר

שאילת שלמה

הלכה / כשרות

בשר אחרי גבינה

האם מותר לאכול בשר מיד אחרי גבינה, או שיש לחכות כמו באכילת גבינה אחרי בשר?


1. בגמרא (חולין קה א) מפורש שאין צורך לחכות בין אכילת בשר לגבינה. כידוע ההמתנה בין אכילת בשר לגבינה, היא גזרת חכמים, ובטעמה יש שתי שיטות אצל רבותינו הראשונים.
יש אומרים מפני שבשר מוציא שומן שנדבק בפה, ומאריך טעמו. ויש אומרים מפני שהבשר נתפש בין השיניים. שני טעמים אלה אינם שייכים לגבינה.
לכן אין חובה להמתין באכילת בשר אחרי גבינה.

2. יש ראשונים הפוסקים שאפשר לאכול בשר מיד אחרי גבינה, אבל יש הסוברים שצריך קינוח והדחה, זאת אומרת לרחוץ ידיים ולנקות את הפה, דבר שנעשה על-ידי לעיסת מאכל כמו פירות, שמנקה את הפה, והלכה כדעה שנייה זו. (אמנם מי ששתה חלב שהוא נוזלי, די לו בהדחת הפה בלבד ואינו צריך "מאכל ביניים").

3. כל זה מעיקר הדין. אבל הרמ"א (שו"ע יו"ד סי' פט סע' ג) הביא שיש מחמירים שלא לאכול בשר אחר גבינה. והמהר"ם מרוטנבורג כתב (שו"ת מהר"ם מרוטנברג ד, סי' תרטו), שבצעירותו היה לועג על הנוהגים להחמיר, כי הדבר נראה ככפירה לעשות בניגוד לדברי התלמוד המפורשים. אלא שפעם אירעה לו תקלה שמצא גבינה בין שיניו, אז גזר על עצמו להחמיר, ואין זה כחולק על התלמוד, שהרי מצאנו בגמרא עצמה, מעשה בחכם אחד שהיה מחמיר על עצמו לחכות עשרים וארבע שעות בין בשר לחלב (חולין קה א).

4. וכן משמע מספר הזוהר (משפטים קכה א) שיש לחכות גם אחרי גבינה. אבל יש שפירשו את הזוהר בצורה אחרת, כך שאין הוכחה לדבר. ומלבד זאת ידוע, שאם הזוהר חולק על התלמוד, הלכה כתלמוד, ובו מפורש שאין חובה לחכות בין אכילת גבינה לבשר.

5. ויש פוסקים שכתבו שחומרה זאת לא נאמרה בכל גבינה, אלא רק בגבינה קשה ישנה, שעמדה לכל הפחות שישה חודשים, והיא מושכת טעם כמו בשר.

6. יוצא מכל זה, שמן הדין אין חובה להמתין.
יש שנהגו להחמיר וממתינים שעה אחת, ויש הממתינים שש שעות וכל אחד יעשה כמנהגו. ומי שאין לו מנהג ידוע, רשאי שלא להמתין כלל. ומי שנהג להחמיר, כי חשב שזהו הדין, רשאי לבטל את מנהגו, אבל מי שידע שמן הדין מותר, ובכל זאת קיבל על עצמו להחמיר, ועכשיו הוא רוצה לבטל את מנהגו, צריך התרת נדרים.

7. חולה, אפילו חולה קצת, וכן יולדת תוך שלושים יום, ילדים קטנים מתחת לגיל בר מצווה, מעוברת שיש לה צער, ומינקת הסובלת מחוסר חלב, אינם צריכים להחמיר כלל.

8. יתרה מזאת, כל הנ"ל שאכלו בשר, די להם בשעה אחת של המתנה כדי לאכול חלבי, אם יש צורך בכך, וקל וחומר בנדוננו.

9. על-פי כל הנ"ל מסיק הגר"ע יוסף:
א. מעיקר הדין מותר לאכול בשר מיד אחר גבינה.
ב. רק יש לרחוץ ידיו, להדיח פיו במשקה, ולנקותו על-ידי אכילת פת וכד'.
ג. יש נוהגים להחמיר להמתין שעה או יותר.
ד. מי שהחמיר כי חשב בטעות שכך חייב מן הדין, רשאי לבטל מנהגו.
ה. מי שידע שמן הדין מותר, רק קיבל על עצמו להחמיר, ורוצה לבטל מנהגו, צריך התרת נדרים.
ו. חולה קצת, יולדת בתוך שלושים, מעוברת שיש לה צער, ומיניקה הסובלת מחוסר חלב וכן ילדים מתחת לגיל בר מצווה, אין להם להחמיר כלל.
ז. כל אלה מותרים בשעת הצורך לאכול חלבי אחרי בשר אם עברה שעה (שו"ת יחוה דעת ג, סי' נח).
10. מנהג פשוט אצל כל האשכנזים להמתין אחר אכילת גבינה. ואחרי שנדפסו דברים אלה של הראשל"צ בפעם הראשונה (חוברת אור תורה מנחם אב תשל"ג) תמה עליו הג"ר חנוך זונדל גרוסברג (שם חשוון תשל"ה), והעלה שזהו מנהג האשכנזים בכל מקום להחמיר אחרי גבינה כדברי הרמ"א (שו"ע יו"ד סי' פט סע' א), ומנהג זה הוזכר אצל כל האחרונים: חכמת אדם (חכמת אדם כלל מ סע' יג), קיצור שו"ע (סי' מו סע' יא), משנה ברורה (סי' תצד ס"ק טז. שעה"צ שם ס"ק טו). וסיים: "סוף דבר מנהגנו להחמיר, ואין לשנות".

11. וגם כל החולים הנ"ל, וכל הילדים צריכים להחמיר על כך, אלא אם כן יש צורך גדול.

12. אמנם יש מקום לדון מה הגדר של גבינה קשה. האם למשל, גבינה צהובה פרוסה שמוכרים בתנובה בשקיות דינה כגבינה קשה? ושאלתי את הגרא"ד אוירבך דטבריה, והשיב לי: "בעניין גבינה הכל תלוי במידת הקושי, וכל שהוא קשה ממש, נוהגים להחמיר".
ברם מצאנו בזה כמה דעות בפוסקים. יש אומרים שזו גבינה שעברו עליה שישה חודשים (ש"ך, ט"ז יו"ד סי' פט ס"ק טו), שאז היא נחשבת כקשה, ונתפסת בשיניו כמו בשר, שזו סיבת ההמתנה לשיטת הרמב"ם (פר"ח). ויש אומרים שאם עברו שישה חודשים אינה אסורה, רק אם הועמדה בקיבת בהמה, או שמתולעת (ט"ז, בה"ט שם). ויש אומרים שלאו דווקא מתולעת או הועמדה בקיבה, אלא כל שהיא קשה (פמ"ג שם). ויש אוסרים במתולעת אף בחדשה, והועמדה בקיבה רק אם היא ישנה. אבל הועמדה וחדשה אין להחמיר (דרכ"ת שם ס"ק לד בשם ח"ס), ויש אוסרים בקשה אף אם היא חדשה (שפתי דעת שם).

13. לכן הרוצה להקל בגבינות הצהובות הרגילות של תנובה, רשאי. ויש בזה ספק ספק ספיקא דרבנן. ספק אם יש להמתין בין בשר לחלב כשיטת הרי"ף, או שאפשר לאכול מיד עם סילוק סעודה, כשיטת התוס'. ספק אם יש להמתין אחרי גבינה כשיטת הרמ"א, או שאפשר להקל כשיטת השו"ע. ספק אם הגבינה הזאת היא בגדר גבינה קשה או לא. וידוע שהמתנה בין בשר לחלב היא מדרבנן. לכן המקל יש לו על מה לסמוך, והמחמיר תבוא עליו ברכה.

סיכום:
אשכנזים צריכים להמתין אחרי גבינה כדי לאכול בשר. בגבינות צהובות רגילות, כמו צהובה קשה, המקל יש לו על מה לסמוך, ובגבינה רכה כגון גבינה משולשת, וקל וחומר קוטג', בוודאי מותר להקל.

http://www.havabooks.co.il/Shut/ShutInside.asp?Qid=481




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/1/2006 10:26 לינק ישיר 


טוב שיש חלבן בפורום !

אני לא מתיימר לפסוק בעניני החלבן.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/1/2006 11:24 לינק ישיר 

אכילת בשר לאחר אכילת גבינה קשה

בסוף הלכות פסח מביא הרמ"א (או"ח סוף סימן תצד) את המנהג לאכול בשבועות חלב בנוסף לבשר. הרמ"א מסביר שטעם המנהג הוא כדי לחייב להביא לשולחן שני לחמים נפרדים, שהרי אין להשתמש בלחם הנאכל עם מאכלי חלב לאכילה עם בשר, והדבר מהווה זכר לשתי הלחם אותם היו מקריבים בחג השבועות. מכאן נתפשט המנהג לפתוח עם מאכלי חלב ולהמשיך לאחר מכן עם בשר. מנהג זה של פתיחה בחלב והמשך הארוחה בבשר מביא לשאלות הנוגעות להלכות הפרדה בין חלב ובשר, וה"משנה ברורה" (שם ס"ק טז) מעיר שאין צורך להפסיק בברכת המזון בין מאכלי החלב לבשר, אלא צריך רק לפרוס מפה אחרת ולשטוף את ידיו ופיו היטב, וכמובן להשתמש בכלים אחרים, אע"פ שהחלב והבשר נאכלים למעשה בסעודה אחת.
ה"משנה ברורה" מוסיף שהדברים אמורים רק אם איננו אוכל גבינה קשה, כיוון שאם אוכל גבינה קשה הוא חייב להפסיק בברכת המזון ולהמתין שש שעות (שער הציון שם ע"פ דברי הרמ"א ביו"ד פט, שטוב להחמיר ולהמתין בין גבינה קשה לבשר כפי שממתינים בין בשר לחלב. וראה גם ביביע אומר ח"ו יו"ד סימן ז ובאג"מ יו"ד ח"ו סימן כו שאין זו אלא חומרא ולא חובה מעיקר הדין, וע"ע במהרש"ל המובא בש"ך יו"ד פט ס"ק יז, שקרא תיגר על המחמירים בכך ולדעתו יש בכך משום מינות).
גם בחכמת אדם נזכרת המתנת שש שעות בין גבינה קשה לבשר, אך מפוסקים אחרים משמע שבהמתנת שעה אחת סגי (ש"ך וערוה"ש שם).
בהבנת המושג גבינה קשה נאמרו מספר דעות: גבינה בת ששה חודשים (ש"ך), גבינה מתולעת שטעמה נמשך זמן רב בפה (ט"ז. יש גבינות בהן מתפתחות תולעים המותרות והמיועדות למאכל - ראה רמ"א יו"ד ס"ס פד ובש"ך שם). החכמת אדם פוסק שיש להחמיר בשניהם.
זמן הבשלתן של רוב הגבינות הקשות הישראליות נמשך חודש חודשיים, אך יש מספר גבינות בהן זמן ההבשלה מגיע לשלושה או ארבעה חודשים, ויש גם גבינות מועטות בהן זמן ההבשלה נמשך חצי שנה, שנה ואף יותר.
גבינות מתולעות לא מיוצרות בארץ, אך יש גבינות מיוחדות שבהן מפתחים טעמים פיקנטיים והן בעלות ארומה וטעם חריף הנמשך זמן רב בפה (הכוונה כמובן, לגבינות בהן הטעם החזק אינו נובע מתבלינים או תוספים אחרים שהוספו לגבינה).
יש לציין שכיום המדד להגדרת גבינה קשה מתחשב באחוז החומר היבש שבגבינה, דהיינו, אחוז המרכיבים התזונתיים של החלב – חלבון, שומן, לקטוז ומינרלים, המרוכזים בגבינה לעומת אחוז מי החלב שנשאר בגבינה וכן ביחסים שבין מרכיבי החומר היבש. המעניין הוא, שככל שמעלים את אחוז החומר היבש שבגבינה היא יכולה לשהות זמן רב יותר מבלי להתקלקל. עובדה זו רומזת אולי לאפשרות, שגם הקריטריון ההלכתי של שישה חודשים הינו למעשה קריטריון הבוחן האם הגבינה אמנם יבשה וקשה, דהיינו, שיש בה אחוז חומר יבש גבוה. עובדה מעניינת נוספת היא, שככל שהגבינות הקשות והיבשות מתיישנות הן הולכות ומשתבחות וטעמן נהיה חזק וחריף יותר. לעומת זאת, גבינות בהן אחוז החומר היבש הינו נמוך אינן יכולות להגיע לשישה חודשים מבלי שיתקלקלו ואיכותן תפגע, וגם הטעמים המתפתחים בהן הינם פחות חריפים.
מכיוון שזמן הבשלתן של הגבינות הצהובות הרגילות המהוות כ80%- מתצרוכת הגבינות הצהובות - ירושלים, טירן, עמק, אחוזה, גוש חלב, וכו' - הינו בין חודש לחודשיים, נראה שהן אינן נחשבות לגבינות קשות, הן בהתאם לקריטריונים המופיעים באחרונים, והן בהתאם לקריטריונים המקובלים כיום. ואף שיש גבינות שחיי המדף שלהן ארוכים וייתכן והן יגיעו בעת אכילתן לשישה חודשים, ספק אם הן ייחשבו לגבינות קשות, מכיוון שתהליך ההבשלה בעת היותן בקרור הינו איטי וחלקי בלבד, וספק אם זמן זה נחשב לחשבון שישה חודשים.
כאן המקום לציין, שתהליכי הייצור המודרניים אינם מזרזים את תהליך הבשלת הגבינות, שהינו תהליך טבעי של תסיסה ופרוק שרשרות חלבון - תהליך הדורש את הזמן שלו כפי שגם ייצור יין כיום דורש זמן, ולמרות אמצעי הייצור המודרניים אינו דומה חדש לישן.
אך ראה בשו"ת "שבט הלוי" לגר"ש ווזנר שליט"א ח"ה יו"ד סימן לה שמביא שמצא באחרונים שנוטים להחמיר בגבינה קשה אפילו שהבשלתה נמשכה פחות משישה חודשים, וראה גם את דברי הגרי"ש אלישיב המובאים בחוברת זו שאף הוא מחמיר בכך.
בכל אופן יש גבינות שלגביהן לכ"ע יש להתייחס כאל גבינות קשות, וגבינות מיוחדות כאלו מצויות גם בתנובה (אם כי בינתיים רובן אינן נמצאות במגוון הגבינות הכשרות למהדרין). הכוונה למשל, לגבינת פרמזן שהינה גבינה בעלת אחוז חומר יבש גבוה מאד, ושזמן הבשלתה נמשך שנה ויותר, וטעמה המיוחד מתחזק והולך ככל שהגבינה תתישן יותר. כמוה גם גבינות צאן הנקראות קצ'קבל, שאף היא גבינה שזמן הבשלתה נמשך כחצי שנה.
בנוסף לגבינות אלו יש כמה גבינות שזמן הבשלתן קצר אך הן בעלות ארומה וטעם פיקנטי חריף הנמשך בפה זמן רב, וייתכן וגם בגבינות אלו יש מקום להחמיר ולראותן כגבינות קשות, למרות זמן הבשלה קצר יחסית. גם גבינות אלו אינן נמצאות כיום עדיין במיגוון גבינות המהדרין. אלא שגבינות אלו אינן גבינות מתולעות עליהן מדברים האחרונים, אלא רק גבינות בעלות טעם חזק הנשאר בפה זמן ממושך, והן גם אינן שוהות שישה חודשים, ולכן ייתכן והכל יודו שלגביהן די להמתין שעה אחת בינן לבין אכילת בשר, במיוחד, אם רוצה לאכול אחריהן עוף.

(http://www.kashrut-tnuva.co.il/docs/kasha.doc)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/1/2006 12:14 לינק ישיר 

יוכסנטע
בארה"ב, אכלתי גבינה שהתיישנה כמה שנים, האם עלי להמתין כמה ימים עד שאוכל לאכול בשר (שעה לחודש אמרת, לא?).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/1/2006 12:18 לינק ישיר 

תענה לו כבר, לב



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > כמה זמן נוהגים לחכות לאחר גבינה צהובה לב
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר