בית פורומים עצור כאן חושבים

שולחן ערוך לחילוניים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-23/6/2006 09:14 לינק ישיר 
שולחן ערוך לחילוניים


התופעה כנראה פחות רחבה מכפי שהיא מוצגת . יש לדון אם הכרת היהדות עבור המבקשים , צריכה להעשות דרך ההלכה , שמא עולם האגדה וההגות מתאים יותר ? ואולי השילוב בין השתיים ? האם האמירה הרכה כפי שהיא מוצגת בכתיבתו של מיימוני , היא הראויה ? או שמא ההקפדה היתרה על הצד ההלכתי , כפי שמפיצי המעיינות החבדיים נוקטים , זו דרך המלך ?

http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=730582&contrassID=2&subContrassID=1&sbSubContrassID=0



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 10:06 לינק ישיר 

ספרן,

הנידון הוא לא רק האמירה הרכה כאמצעי קירוב המוליך בסופו של דבר לאותו ממסד הלכתי. כי גם אם המקורב לא ישים לב שעבדו עליו הרי ספק אם ישאר שם וגם אם כן האם באמת הטיבו לו. לא רק חב"ד ומיימוני עושים כך אלא גם כל ארגוני המחב"תים. ההבדלים הם רק בקצב וברמת הסובלנות.

הנידון הוא כמשתקף יותר בכתבה לכבד את שכלם של החילונים ולהביא להם אך עקרונות ההלכה ולהשאיר להם מרווח בדרכי היישום ובבחירת ההשתייכות העדתית ואף המגזרית. זה לא אומר שיש להימנע מביקורת כלפי ההיבטים השליליים שבכל מגזר, אלא העיקר הוא לא לדחות את האדם הטוב והישר רק בגלל שאינו בוחר לעצמו להיגדר באותם גדרי טיל או קש שמוגדר בהם המדבר אליו. תוקן על ידי - ווטו1 - 23/06/2006 10:07:47



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 11:14 לינק ישיר 

ווטו ,

"לכבד את שכלם של החילונים ולהביא להם אך עקרונות ההלכה"
 
אם לכבד את שכלם , למה לא דרך עולם ההגות , אליו לא התייחסת?

ואולי גם עקרונות ההלכה עצמה מושתתים עליו , אם כי מקובל להציגו כבנין על מעליה ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 11:27 לינק ישיר 

ספרן, אכן כדבריך התכוונתי; עקרונות ההלכה כתולדות העקרונות הראשיים של ההגות, לכ"א לפי יכלתו ההגותית. ייש"כ על ההדגשה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 12:21 לינק ישיר 

ווטו ,

הבעיה , שאין הכרעה בענייני הגות . ומי אומר שיש לפסוק כהרמב"ם / רשר"ה / הג"ן ואולי דווקא הרמב"ן וחכמי הקבלה הם שצודקים כפי שטען לי [ למרבית הפלא ] מיימוני באחד השיחין ? ואולי יש לומר: טוב שכך , וכל אחד ימצא את מקומו הראוי , ויאמץ לו השקפת עולם כללית-תורנית שהיא מתאימה לפי כוחות נפשו , להעלותו ממצוות אנשים מלומדה [ והאריך בנקודה זו הרב קוק ב"מאמר מיוחד" הנספח לחלקו השניים עשר של "תולדות ישראל" של ר"ז יעבץ ונכלל ב"מאמרי ראי"ה" על חובת ההודייה שלנו להרמב"ם שלא העמיד את האדם במרכז היקום , בניגוד לדעת המקובלים ]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 13:13 לינק ישיר 

ספרן,

אכן אין הכרעה כל שלא עומדים על סיבות הגישות/שיטות השונות ולכן כתבתי: "לכ"א לפי יכלתו ההגותית" ואכן הייתי צריך להוסיף "צרכי נפשו ברגע המסוים". אך כל זמן שאיננו יודעים את הטוב לאדם המסוים הניצב לפנינו יש לנו אך להציע את כל המרכולת ולהעיר רק את הברור לו ולא לנסות להכתיב שום גישה.

מה שהערת "למרבית הפלא" על מש"כ מיימוני ש"אולי דווקא הרמב"ן וחכמי הקבלה הם שצודקים", אין זה פלא כי מיימוני קבע את עצמו כספקן שיאמר גם על האולי הזה שהוא מסופק וגם על זה שהוא ספקן וכבר היה מי שכינה את אלוהיו: "ספקניאל".

תוקן על ידי - ווטו1 - 23/06/2006 13:16:56



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 13:34 לינק ישיר 

ווטו ,

אף בפני כל אחד בעצמו עומדת כל המרכולת , והריהו נע כמטוטלת בין בקשתו את האמת שלו ל"ולא תתורו" מורשת חינוכו . האין לו להקשיב לעצת חכמים "אל תאמין בעצמך ?  [ ויש בכך לימוד זכות על מיימוניינו . שלדעת הח"ח הוא חיוב בת"ח , ואך מידה טובה , בכל אדם ]




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 13:39 לינק ישיר 

ספרן איקון ירוק על השאלה! (למרבה הפלא טענתי שאולי המקובלים צודקים? מדוע לא? כפי שכתבתי פעם ואולי יותר מפעם: נקודת המוצא שלי היא ספקנית, והיתה יכולה להיות אילו אמפירציסטיית אילולא קראתי פעם את קנט...). וטו אני סבור שמוטלת עלינו חובה לקרב ולעזור לאנשים להתקרב לה', מעשה אברהם אבינו. אני איני אוהב, מאד לא אוהב, להגדיר עצמי כמחב"ת. יש בביטוי הזה, לגבי, נותן טעם לפגם עד שהוא מקלקל את העיסה כולה (ביטוי מהגמרא שפירושו מקלקל מאד). על כל פנים, יש באמת סתירה בין שתי השאיפות של כל מקרב/מחב"ת: א. מצד אחד, האדם בעצמו צריך לבחור את דרכו. ב. מצד שני, יש בזה סיכון. מה יהיה אם הוא יבחר מה שבעינינו, או באמת, לא נכון? אז האם לא מוטב לאלץ אותו לבחור בנכון, בין אם על ידי כדורים, מכות, איומים או מתנות? והאם שקרים מותרים למטרה זו? למעשה, זו היתה הדילמה בבריאת העולם. וה' בחר להפקיד את הבחירה בידי האדם. ויתכן שהמסר של סיפור עץ הדעת הוא שהבחירה כואבת ועולה ביוקר. אבל, באיזה אופן פרדוקסלי (וצריך להיזהר מכיוון שבתאי!) ה' היה מרוצה שהאדם בחר בדעת ובבחירה של בוגר וחושב? ואם כן, האם אין אנו צריכים ללכת באותה דרך? אמנם, כאשר יש מי שאין בו דעת, ואי אפשר ליתן בו דעת, אולי באמת צודקים המחב"תים ועדיף את הגישה הפטרנליסטית, כי האח הגדולה עינו פקוחה והוא יודע יותר טוב, - עבור בני אדם כאלו?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 14:07 לינק ישיר 

מיימוני,

הפרטנליזם הוגן כאשר הנך חש בעליל שהנך מצילו כממוות לחיים והנה נקודות לענייננו.

א. הרי אמרו "כשם שמצוה לומר דבר הנשמע, כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע". פירוש "כך" הובא כר"ל שבאמירת הבלתי נשמע פוחתת השמעת הנשמע עד שגם הוא הופך לבלתי נשמע. השאלה מה לעשות במקרה ספק?

[מלבד כאשר יש חובת מחאה גם לבלתי נשמע, בתור גילוי דעת שאיננו סובלניים כלפי הדבר, שזה למנוע חילול השם הנובע מהנראה הסכמה שבשתיקה. כך היה בקליפ של האדמור מחב"ד ז"ל שאמר למתנצר שמקבל את קונטרסו רק כדי למנוע מאחר לקבלו.]

ב. אינני חולק עליך שהדת הקיומית טובה למי שהוא פושע שמקומו בכלא שעדיף [עכ"פ להגנת הסביבה] לכולאו בהפחדות הדת ובשקריה הקדושים. כבר אמרו חכמי עצכח שהדת היא בית סוהר לפושעים ובית ספר לחכמים [כשהכוונה לפושע ולחכם שבכאו"א], אך לאדם שאינו שייך לקטגוריות אלו והוא טוב וישר, איך נדע אם טובה לו הדת?

[ועל הטענה שחובת הדת להוכיח לכל ישראל כבר כתב אזורי בטוטו"ד* שאין חובה כאשר הוא נמצא בחברה אחרת קרי חברה שאינה דתית ו/או יהודית.]

*באשכולך "כפיה מול סובלנות"
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?whichpage=2&topic_id=142544
וראה בהלנקת לינקי שם עמוד ג' בשם ה"פוסקים"




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 14:23 לינק ישיר 

שייך ליצור "שולחן ערוך" עבור כל העולם (מתענין)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=258855

כשם שמצוה לומר, כך מצוה שלא לכתוב... (ווטו1)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=284545

אחוז בזה ובזה - ספקנות, פלורליזם, אחדות (ווטו1)
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=925981

לגבי "בית כלא לפושעים" - סרטון שהביא הבבא_תור באשכול על "ערכים"
בסרטון הבא:
http://news.walla.co.il/?w=/3800/835185

תוקן על ידי לינקזעצער ב- 03/08/2008 7:48:50

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2006 14:30 לינק ישיר 

וטו איקון ירוק ביותר!! הדת היא בית כלא לפושעים ובית ספר לחכמים. אכן, נפלא! צריך לצרף זאת ללכסיקון הפורום. אם כי איני יודע תחת איזה ערך. ואני מוסיף: בית כלא לחלק הפושע שבאדם ובית ספר לחלק החכם שבו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2006 09:22 לינק ישיר 

http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1649561 הלכות מיוחדות למתקרבים לתורה?



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-12/9/2012 13:12 לינק ישיר 

"וטו איקון ירוק ביותר!! הדת היא בית כלא לפושעים ובית ספר לחכמים. אכן, נפלא! צריך לצרף זאת ללכסיקון הפורום. אם כי איני יודע תחת איזה ערך. ואני מוסיף: בית כלא לחלק הפושע שבאדם ובית ספר לחלק החכם שבו."

משפט כזה אימץ מיימוני ללקסיקון הפורום?לא יאמן.
(אם כי יש לציין שהוא לא הבין את ווטו שהתכוון "רק "לחלק הפושע ולחלק החכם שבאדם עצמו.)

מה שבטוח  שעצם אמירת משפט כזה מוכיחה שהדת לא מוסיפה הרבה חכמה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/9/2012 17:55 לינק ישיר 

אפרים
מותר לתווכח ולחלוק, אבל נא לעשות זאת בדרך כבוד. תגובות נוסח הטוקבקיסטים אינו מכבד לא אותך ולא הפורום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/9/2012 18:12 לינק ישיר 

אפריםבן כתב:
"וטו איקון ירוק ביותר!! הדת היא בית כלא לפושעים ובית ספר לחכמים. אכן, נפלא! צריך לצרף זאת ללכסיקון הפורום. אם כי איני יודע תחת איזה ערך. ואני מוסיף: בית כלא לחלק הפושע שבאדם ובית ספר לחלק החכם שבו."

משפט כזה אימץ מיימוני ללקסיקון הפורום?לא יאמן.
(אם כי יש לציין שהוא לא הבין את ווטו שהתכוון "רק "לחלק הפושע ולחלק החכם שבאדם עצמו.)

מה שבטוח  שעצם אמירת משפט כזה מוכיחה שהדת לא מוסיפה הרבה חכמה.




דוקא על החלק שאין עליו עוררין [חכמת היהדות ויהוידה] החלטת לערער ?
לא הייתי עם ערעורים כאלה מנסה להפיץ חכמה,


 


תוקן על ידי ביליצר ב- 12/09/2012 18:43:36




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/9/2012 18:54 לינק ישיר 

תודה למעירים. אכן אני מודה שההכללה היתה מיותרת אבל ההערה שלי על המשפט הספציפי עדיין קיימת ועומדת.

ולגבי חכמת היהדות-על  חכמת היהדות יש הרבה עוררין לדוגמא  קרא את ספרי המשכילים .




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > שולחן ערוך לחילוניים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.