בית פורומים עצור כאן חושבים

ר' אהרן מבעלז והשפעת השואה עליו

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-15/4/2007 01:46 לינק ישיר 

כרגיל אתה הופך את היוצרות..
בניגוד להבנתך שבכוונת המאמר לעמוד על הסתירות וחוסר העקביות.. כותב אריה טריקובסקי בפתח המאמר שמטרתו היא להשתדל להוכיח בדברים המבוססים בין היתר גם על ר' חיים סולוביצ'יק, כי האיגרת הזאת אינה חורגת מיתר תשובותיו ההלכתיות של הרמב"ם הן בנאמנותה לדרכי החשיבה של ההלכה והן בהשתלבותה עם פסיקתו ופירושיו בכתביו ההלכתיים האחרים...

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2007 04:31 לינק ישיר 

ההתמודדות היהודית בשואה"

http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=470017

_________________

עולם הפוך אני רואה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2007 12:03 לינק ישיר 

ריב.
קוראים את כל המאמר ולא רק את הפתיח. וכבר עמדו גדולים ממני על כך כי יש הבדל גדול בין ראשו של הרמב"ם לבין ידו. כלומא הרמב"ם הפילךוסוף וההוגה דעות, לא תמיד עולה עם הרמב"ם של הידהחזקה.
ולגופו של האשכול, ראי אין לי שום דבר נגד הרבי מבעלז, אני גם לא דן אותו מבחינה חלכתית. יש לי ציפיות ממנהיג, אבל כאמור הציפיות הן שלי בלבד.
ממנהיג אני מצפה להתנהגויות אחרות, ולפי עניות דעתי כך גם ההלכה דורשת.
 לספר לך על הרבי רבי אהרון מבעלז- כשסיפרו לו כי בנו בכורו משה נשרף בבית הכנסת יחד עם ספרי התורה אמר: זכיתי שחלק ממני יוקרב על גבי המזבח.  אדם האומר אמירה כזו, הוא אדם גדול, ומאנשים גדולים מצפים להתנהג כגדולים,
אבל כאמור זה רק אני , ואם את חושבת  ואחרים שאני טועה, אז בעיינכם אני טועה. בעיני לא



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/4/2007 00:53 לינק ישיר 

 

צרפרף,

אני לא מגיע מהעולם החסידי, ולכן אני אולי טועה, אבל הרושם שלי ממה שאני שומע זה שישנן דמויות לא פחות משמעותיות מהרבי הקודם מבעלז בעיני החסידים בדורות האחרונים: הבית ישראל מגור, הרבי מחב"ד ובהקשר של השואה הרבי הקודם מצאנז-קלוייזנבורג.

האמנם הרושם שלי נכון?

האם לגבי הדמויות הללו יש יותר קונסנזוס שמדובר באנשי מעלה?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/4/2007 13:12 לינק ישיר 

ממללא

כל שלושת הדמויות לא מגיעים לעוצמת הזיכרון ההיסטורי החרדי על קדושתו היוצאת דופן של ר' אהרן.

אפשר למדוד את זה גם בסטטיסטיקה של מבקרים בציונו ביארצייט. בכא' אב, היארצייט של ר' אהרן, הר המנוחות מלא עד אפס מקום כל אותו יום ולילה.
כמדומני שאם אכן נלך על הקריטריון של מבקרים ביארצייט אנו יכולים לקבוע די בוודאות כי ציונו של ר' אהרן הוא אחד מן הקברים הפופולריים ביותר בישראל, וכנראה שהקבר האשכנזי הפופולרי ביותר מבין האישים שנפטרו לאחר השואה.

 כמעט כל אחד שגדל בבית חסידי יעיד  (מציץ?) כי הזיכרון ההיסטורי בכל מה שקשור לקדושתו הגדולה של ר' אהרן עולה על כל מנהיג חסידי אחר.

אם נזכור כי שלושת הדמויות האחרות היו גם תלמידי חכמים וגם מנהיגים דגולים הרי החידה באשר לר' אהרן מתעצמת. ככלות כל המופתים, בתכל'ס אין לנו שום מורשת חסידית ייחודית או עוצמת מנהיגות מצד ר' אהרן.

אותי כל העסק די מרתק, סבא שלי, שהיה משב"ק של ר' אהרן ולכן קרא לי על שמו, כתב ספר זכרונות על ר' אהרן וחוץ מ'אותות ומפתים ברחוב אחד העם' אין שם כלום. (דווקא אידך גיסא אהב את הספר כנראה מצא שם קצת תשמ"ד).
ולכן אחזור על זעקתי: אידך גיסא ואסכולת תשמ"ד אייכם?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/4/2007 02:27 לינק ישיר 

קשה שלא להיענות לקריאתו של גברא רבא, וק"ו אם הוא קרוי ע"ש גברא רבא, וק"ו אם הוא מייסד אסכולה וירטואלית. ואמנם הגבתי, אבל אחר כך התחרטתי ומחקתי. הטעם העיקרי: אינני רוצה לפגוע בקהל הגדול של מעריציו, הרואים אותו כ"קודש הקודשים" וכו' וכו'. אני, על כל פנים, אינני בקהל הגדול הזה (ויש לי הרבה מה להוסיף).

ואולם, דבר אחד אני חייב לומר: בין שלל הבעיות שאני מוצא בדמותו, אני חושב שפרשת בריחתו בשואה איננה כתם, והגיע הזמן לשים קץ לתעמולה המכוערת שבנו ממנה. אין כאן המקום להאריך, אבל הרבי מבעלז עשה מה שכל אדם אחראי היה עושה במקומו. בחסידות הרבי נושא על כתפיו את כל המשכת השושלת, שהיא המשכת הדרך החסידית, ובוודאי שהצלתו קודמת לשל כל אדם אחר. לחסיד הממוצע חשוב יותר שהרבי יהיה בחוף מבטחים מאשר שהרבי יההי עמו בסכנה, ובכגון זה "הכל לפי המצטער". כל הקשקושים על רועה הנוטש את צאנו וכו' - אין להם שחר.

יתר על כן, כפי שהראתה אסתר פרבשטיין, בתקופה שבה שהה הבעלזער רב בבודפשט עדיין לא פלשו הגרמנים להונגריה, ופלישה כזו הייתה לגמרי בלתי-צפויה; מצב היהודים נראה אכן מבטיח. הבעלזער עצמו ברח לא מפני סכנת הכיבוש הגרמני, אלא מפני החשש שיוסגר - סכנה שלא ריחפה על שאר בני המקום. ההאשמות נגדו הם חלק מהתעמולה הציונית האנטי-חרדית שהחלה עוד בעצם ימי המלחמה. (ודרך אגב, הגיע השעה שידונו קצת גם בבריחת המנהיגים החילוניים).

אשר לשאלה אם חל בו שינוי לאחר השואה, התשובה היא שהוא אכן התמתן בהשקפותיו הפוליטיות. כל התיאורים שקראתי לעיל על התנהגויות שיש בהם כביכול סימן לפקפוקים באמונה - נראים לי בלתי-אמינים. הנהגות מוזרות או אמרות מוזרות יש לייחס לאישיותו, ולא לספקות אמונה. הוא ממש לא היה הטיפוס של המאמין המתחבט והמתייסר. לא הוא.

כנלענ"ד.



תוקן על ידי אידך_גיסא ב- 17/04/2007 2:34:11




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/4/2007 02:51 לינק ישיר 

איד"ג

הספקתי לקרוא לפני שמחקת , מילה בסלע! אבל לא התקדמנו בפתרון החידה (פסיכוזת המונים?).

ממללא

אני רוצה להוסיף לדברי צרפרף , שההערצה לדמותו של הרב מבעלז ניכרת גם אצל הקנאים שמרשים לעצמם לזלזל בכל מי שלא הלך בתלם אתם ושלמעט כמה יוצאים מן הכלל אינם מכירים בכלל בגדולים שהורו להצביע בבחירות , הרי כשזה מגיע לר' אהרן מבלז זה כאילו מסתתמים טענותיהם. מתייחסים לזה כסוד פלאי, כגזירה משמים שלא ניתן להבינה . אולי באופן חלקי ההסבר לכך הוא שלפני השואה בלז היתה מעוז האולטרה שמרנות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/4/2007 06:16 לינק ישיר 

אידך גיסא
מה עוללת?!

אומנם לא קראתי את דבריך הנמחקים, אך הבט נא אל צהלות מייציץ דוברם של אסכולת אא"ס: אם מייסד אסכולת תשמ"ד מודה שלפעמים מה שנראה כניוון, מדבר כניוון, הוא אכן ניוון ולא איזה תיאולוגיה שלא מדעת והתמודדות נועזת, בדרכם של אדמונד ברק ואלכסיס דה-טוקוויל, עם התרבות הליברלית - אנה אנו באים?! 

אך אל ייאוש, מייציץ שוכח לעיתים שהחיים לא נגמרים עם אסכולת אא"ס ואסכולת תשמ"ד. קיימת גם 'אסכולת בראון'. ואם מייסד האסכולה הצליח למצוא, במאמרו המונומנטלי על הרב שך זצ"ל, את אדמונד ברק בתוך אוסף הפשקווילים 'מכתבים ומאמרים' ואת ניטשה ופרויד אצל המשוגענערס מנובהרדוק, כי אז הדרך לא כל כך רחוקה למצוא בר' אהרן איזו רציונליות אחרת בנוסח פוקו אדער ווייס איך וואס אנדערע קרענק.

השמועות אומרות שמייסד האסכולה קיבל זה עתה סוף כל סוף תקן בהר הצופים מה שכמובן אומר שהוא עכשיו חופשי מפחדם של... ועתה נזכה לראות בהפצת מעיינותיו חוצה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/4/2007 12:27 לינק ישיר 

ממללא ואמשלום,
בפועל כללים כאלה הם רק בעלי ערך הצהרתי כיוון שבכל סיטואציה מעשית יש למישהו סיכוי רב יותר להינצל מלמישהו אחר, ועל כן הטיפול בו יקדם. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/4/2007 12:34 לינק ישיר 

ציטוט מחזון איש אמונה וביטחון פרק א'.

אות י':
אם כי כל בני אדם בסוג אחד ובמין אחד, בכל זאת לא ימצאו שני אנשים בשויון מוחלט, וכל איש הוא יחידי בין האישים, אין כשרון שכלו דומה לחברו, ותולדה מחויבת מזה שיש לפעמים יתרון איש על משנהו בערכים מופרזים, עד שנדמה שאין שניהם אחד בסוג ובמין.

אות י"ד:
ואמנם אף בלי כל סיבה מעשית יש סיבות צפונות בכחות הנפש להפק חן ואהבה לרעהו שהוצג לפניו בפעם ראשונה, אשר לא הכירו מעולם, ומנקודת אהבה זו הולכת האהבה וגדלה ומתוספת, וכמו כן יש כחות בנפש להפק שנאת מרורות לרעהו בלי כל סיבה מוקדמת, [הערת ווטו: ר"ל סיבה גלויה] רק בגלל שלא מצא חן בעיניו, והשנאה הולכת ומתפתחת ביניהם, וביחוד הדבר רגיל באלה שכשרון שכלם חזק ומדותיהם ערות וחדות.

עכ"ל.

ברור שישנן סיבות ליתרון איש על משנהו ולנשיאת חן או אנטי-חן איש בעיני רעהו, אלא שסיבות אלה צפונות עדיין מניתוח הגדרתי כמו "טעם וריח" ולכן הן מסתכמות בנשיאת חן [מלשון מציאת חנייה בעיני הזולת עי' מילון] או הפכה אינטואיטיבי. מסתוריות זו מסייעת להאליל את הנאהב ולהמאיס את השנוא באופן מוגזם ומסוכן [ניטשיאני].

החזו"א ציין ש"הדבר רגיל באלה שכשרון שכלם חזק ומדותיהם ערות וחדות". נראה שבכך כלול מה שקרוי רומנטיות בלע"ז. אך יש לציין שמה שנושא חן או אנטי-חן עד כדי התלהבות מאד תלוי בהשקפות כל אחד ואחד ובדעותיו הקדומות בין על האדם המסוים ובין על מה שהוא מייצג וגם המוסכמים על הכלל כ"כריזמטיים" לא מגיעים לרמה של התלהבות ללא הנטייה האישית. כך שאין דרך שהעצני יוכל לשכנע על ה"משהו" הזה שהוא חושב שזיהה אצל האדמור מבעלז ללא שימציא לנו את הסיבה הצפונה בדיוק כמו שלהבדיל לא יוכלו לעשות כן מעריצי כל "כוכב/ת" שהו/יא. [וכבר דנו לרוב על מהותן של אינטואיציות בלתי מנותחות להיות בלתי ניתנות לשכנוע תקשורתי אמין.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/4/2007 16:40 לינק ישיר 

שלום.

שנרב
הבאתי דוגמא מכמה דמויות, שנראה לי שמה שאמרתי עליהם יכול להסביר כמה דברים.
הבאתי גם כמה דוגמאות מנושאים אחרים, ויכול להיות שהם לא היו כ"כ טובות ואם אמצא טובות מהם אביא. 
אזכיר שני מקורות. 
אומר דוד המלך בתהילים 'תחת אהבתי ישטנוני ואני תפילה'. מה זה ואני תפילה ? והסבירו המפרשים אני איש תפילה. ונסביר לשיטתנו שאני עצמי  הוא התפילה, אני הוא השבח וההודיה להשי"ת. כל חיי הם  תפילה אחת ארוכה.
כמו כן, ישנה המשנה הידועה בפרקי אבות 'שלושה כתרים הם: כתר תורה, כתר כהונה וכתר מלכות, וכתר שם טוב עולה על גביהן'. והסבירו בחסידות שהכוונה בכתר שם טוב היא מי אתה, מה שמך. זה אינו כתר  שהוא חיצוני ונרכש  ככתר רגיל. זה כתר ששייך למהות, לשמו של אדם. וזה הסבר טוב לדעתי גם בפשט משנה.(והמפרשים לא פירשו כך ויש שפירשו להיפך)  

לי באופן אישי הדברים מתקבלים על הלב והאמת שגם נראים די פשוטים, אבל אין לי כרגע איך להסביר לך את זה יותר טוב.   

ריב
אני מסכים עם דבריך אבל לא על זה דיברתי. אני מניח שאתה מדבר על משמעות מודעת, ואצלי זה לא משנה. פלוני משמעותי בגלל מי שהוא וזה לא משנה בכלל אם האנשים מודעים להשפעתו עליהם. ואגב, יש לך ספק שישו ומוחמד היו אנשים גדולים?

בעל
גם וגם. מה זה איש קדוש בעצם, הרי רק ה' אלוקים הוא קדוש. רק הוא מובדל במהות. ועם זאת, באופן פראדוקסלי, אנחנו מדברים על התפשטות הקדושה בתוך העולם. וצ"ל כי רק הדבק באותה קדושה אלוקית מקבל את דרגת הקדושה ככל שהוא דבק יותר.ויש דרכים שונות לזה. יש מצוות, יש תורה שמקרבות את האדם לאלוקים ויש אדם שנולד קרוב ודבק. מרמת הקדושה שאליה הגיע אדם שעמל כל ימיו, הוא מתחיל. כשיעמול גם הוא, הוא יעלה מעלה מעלה, אבל בכל מקרה הוא מתחיל מרמה גבוהה. זה כמו קדושת ישראל או קדושת הכוהנים. יש אנשים שנולדים על ראש ההר. למה זה מפריע למישהו?  

זילבר
אם מרגע שהוא נהיה תלמיד חכם אז הוא מקבל משמעות נוספת, יותר מזו הנרכשת על ידי הישגיו ומעשיו, אז נראה לי שאתה מסכים איתי. לא כך?

ווטו 
לא זהיתי דבר אצל ר' אהרן מבעלז ולא דיברתי עליו באופן ספציפי. ניסיתי להעלות נקודה כללית שיכולה אולי גם להסביר דברים מסוימים. אני באופן אישי מאמין במלך העדר גם בלי זה, וכמאמר הכתוב 'ידע שור קונהו'. 
ולגבי ה'משהו'. נכון, אין דרך להעביר את זה במילים, אבל אדם צריך ללמוד לחוש בדברים שמילים קטנות מכדי להסביר.יכול אדם לשבת שנים ולהתעסק במושכלות ובחכמה, אבל הוא לעולם לא יידע להקשיב לדברים שליבא לפומא לא גליא, או אפילו ליבא לליבא לא גליא. 
  
                                                                                                                                        



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/4/2007 23:58 לינק ישיר 

ירוחם
בוא נסכם.
ההסבר שאני מציע דורש את שבחו של ר' יהושע ישירות מהביטוי 'אשרי יולדתו', במשמעות של אשרי לידתו. אמנם, זוהי נקודת החולשה שלי ברמה המילולית, אבל אני מרוויח שנמנה פה שבחו של ר' יהושע באופן ישיר, וכשאר השבחים המנויים במשנה. חוץ מזה אני מבין את המשנה מתוך העולם שלה בלי להזדקק למקורות חיצוניים.
אתה לעומת זאת מבין 'אשרי יולדתו' בפשיטות (וזה יתרונך). שבחו של ר' יהושע הוא נגררת של שבחה של אמו בין אם תזדקק לירושלמי (וזה חסרון לדעתי), ובין אם תאמר ששבח האם הוא גם שבח הבן. (דבר תמוה, למרות שההוכחה מיעקב ויוסף יפה) 
יש מפרשים שפרשו כמוני ויש כמוך.
מ"מ, וודאי שכל הנ"ל חזי לאיצטרופי להסברים ולראיות שהבאתי מקודם. מה עוד, שברור שההסבר שלי הרבה יותר מגניב.
עוד שתי נקודות.
א. על מרע"ה הכתוב מעיד בלידתו 'ותרא אותו כי טוב' וכפרוש הגמ' במס' סוטה שנמלא הבית אורה או שנולד מהול וכו'. וא"כ נראה שדווקא כן הייתה לו ההכנה המזגית המדוברת לעיל.
ב. לא הבנתי איך הצלחת לקשר את הווארט של ר' מאיר מפרמישלן לענייננו.       
 
ווטו
לקח לי זמן להבין שהתייחסת ל'ידע שור קונהו' ברצינות. זה היה בבדיחותא, בציניות.
לגוף העניין, אחזור ואומר מה שכבר אמרתי, שהגדלת שעליה אני מדבר אינה תלויה בדבר חוץ מעצם חייה של הדמות, וממילא הגדלות גם לא תלויה ביחס כזה או אחר של החברה אליה. 
מה שכן, יכול להיות שישנו אדם שיראה לך שאין בו כלום מלבד היותו מלך העדר, בה בשעה שאישיותו היא כ"כ כבירה, עד שהיא לא מתלבשת בכלל בכלי המדידה שאתה מכיר. וכדי כן להכיר בגדולתו, צריך אולי לפתח איזה הגיון שמעי שרגיש לקולות יותר דקים.    

 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/4/2007 20:36 לינק ישיר 

[ירוחם,

זה לא הווארט של רבי מאיר, אלא של אלישע בן אבויה (ירושלמי חגיגה פ"ב ה"א) בשם ר"ע. באותה סוגיה הווארט הזה זוכה לביקורת גדולה, שכן הוא מניח סוג של דטרמיניזם, אשר מוכח שם כמגוחך בשל היותו עניין של פרשנות גרידא...]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/4/2007 21:04 לינק ישיר 

אםשלום
רבי אלישע בן אבויה אמר את זה לרבי מאיר משמו של ר"ע, וכך כתבתי.
ל המשך דבריך, כרגיל אני לא מסכים. ולא ראיתי בירושלמי, התיחסות של גיחוך לפרשנות הלגיטימית לפסוק.

העצני
וכך גם רבי יהושוע.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-30/4/2007 21:10 לינק ישיר 

[ירוחם,

זכותך.
כיוון שאין לי כוח לכתוב שוב את הניתוח שלי לסיפור בירושלמי שם, אתה מוזמן לקרוא מעט ממנו כאן.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ר' אהרן מבעלז והשפעת השואה עליו
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.