בית פורומים אגודה אחת

רבי אברהם אלקנה כהנא שפירא זכרונו לברכה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-5/10/2007 11:15 לינק ישיר 
רבי אברהם אלקנה כהנא שפירא זכרונו לברכה

ביום טוב ראשון של חג הלך לעולמו ראש ישיבת מרכז הרב והרב הראשי לישראל לשעבר. קשה להגזים במשמעות סילוקו בנוגע לציבור הדתי לאומי על גווניו, בהדגשה מיוחדת 'על גווניו'. כנראה ימים עוד יגידו את עומק ההשלכה שתהיה לפטירתו על גיוונה ההולך ומתרבה, הולך ומתרחק של הציונות הדתית.
הרב היה בעצם חוליה מקשרת בין עולם הישיבות האחד -לפני שהפך לשני עולמות חסרי זיקה כמעט, החרדי והציוני- ובין עולם הישיבות הציוני. הוא היה תוצר אוטנטי ירושלמי חברונער, בן חברתם של הרב ולדינברג ז"ל, הרב ז'ולטי ז"ל, הרב גולדשמיט ז"ל ובני גילם.
עמידה בראש ישיבת מרכז הרב לא היתה מופקעת גם עבור חלק מחביריו. הוא היה איכשהו בן משפחתו של הרב צבי יהודה ז"ל ובירושלים של אז תפקיד זה לא היה עבירה גדולה במיוחד עבור חברונער טיפוסי.
בחירתו לרב ראשי היתה פיקוק מחוסר מועמד מוצלח להחליף את הר' גורן שלא יכול היה להתמודד שנית על התפקיד מכוח החוק.
בקיצור, הוא היה יכול באותה מידה לצאת ראש ישיבה ו/או פוסק חרדי, כמה צמתים לא מאוד מרכזיים בחייו קיבעו את דמותו כפי שהיא.
אדם זה היה למנהיגה של הציונות הדתית והוא השפיע עליה כמה השפעות משמעותיות. הוא האט את קצב התרחקותה מעולם הישיבות ההוא, הוא העמיד את התורה לפני הציונות, והוא היה מחויב ומחייב לנורמות הישנות בפסיקת הלכה. הוא גם לחם בצורה פעילה במגמות חדשות בעולם הרבנות הציוני. קיבלו אצלו גיבוי עד ימיו האחרונים, השמרנים שבעולם הרבנות הראשית והציונית.
עם סילוקו נפתחה תקופה חדשה, ואם הגזמתי אזי הואץ התהליך האצה משמעותית מאוד.

מה כל זה אומר לבני הציבור החרדי? מה זה אמור ללמד אותם אם בכלל?

לכאורה, החרדים היו צריכים להעריך את הנהגתו, לפחות בתור בלם, הוא מנע קיטוב עמוק יותר, לפחות ברמה העקרונית הבאה לידי ביטוי באי אלו שיתופי פעולה מאולצים ברמה הציבורית בין שני הקהלים. בפועל כנראה שזה לא ממש קרה.
כנראה שהשאלה היא די טפשית, מי שלא ממש מעניין אותו מה קורה מעבר לגדר, למה שיכבד את מי שממתן שם מגמות?

הבעיה היא שזה לא נראה כך. הלא החרדים נלחמים על גיטי החילונים ועל היתר המכירה בהרצליה פיתוח כגדולי המזרחי של שנות קום המדינה. אז מדוע הם לא שמחים לשתף פעולה עם מי שלפעמים חושב בדומה להם מעבר לחומת צבע הכיפה (של חניכיו)?
ואולי הוא זה שלא רוצה בכך?

  


_________________

 
 
 
-------
מאיר



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/10/2007 14:11 לינק ישיר 


מאיר,
מי שלא מקבל את מרנן ורבנן האמתיים שליט"א הוא לא רלבנטי, ק"ו כשהוא מנסה להציג אלטרנטיבה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/10/2007 16:23 לינק ישיר 

בעל, בלי להתייחס לרב זה או אחר, מהו הקריטריון להכלל במסגרת 'מרנן ורבנן האמיתיים' ואת מי אתה מקטלג כאלטרנטיבי?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/10/2007 19:09 לינק ישיר 

מהו הקריטריון? תשאל את לבלרי יתד.
ר' אברהם היה אלטרנטיבה, שכן הוא הציג למדנות ליטאית מובהקת, אולם הוא לא היה בהסקופע הנכונה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/10/2007 22:56 לינק ישיר 

בעל,
משמע מדבריך שלילה מוחלטת לרבנים שיתד מגדיר כ'מרן' או כ'הגאון הגדול'.
נראה לי שזו הכללה גורפת ולא נכונה. יתד אכן מגמתי, אך לפסול רבנים בעצם בגלל אנשי החצר שסביבם ולבלרי יתד זו הכללה מוגזמת ולא אמיתית.
כמו"כ אני מסכים איתך שפסילת רב בגלל דעות מעט שונות גם היא אינה נכונה.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/10/2007 01:25 לינק ישיר 

הציבור החרדי רוצה לראות רבנים כמו מצגר ברבנות הראשית--רבנים מסדר גודל של
ר' אברום שפירא זצ'ל--מהווים איום קיומי על "התאוריות"החרדיות- ועל המונופול שלהם
-ולכן צריך לעקור אותם מן השורש. זאת הסיבה האמיתית שנלחמו בעבר הרחוק בהרב קוק זצ'ל,
שלכל הדעות עמד בשורה הראשונה של למדנות וצידקות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/10/2007 01:31 לינק ישיר 

מאיר
לא כ"כ הבנתי את שאלתך?
למה החרדים לא שיתפו פעולה עם ר' אברום? למה לא התאבלו עליו?

בא נשאל שאלה הפוכה: למה דלי"ם לא שיתפו פעולה עם הר' שך? או בעיקר למה כלל לא התאבלו עליו?

התשובה היא שהדת הפכה להיות מכשיר פוליטי. מי שאינו במפלגתי - אינו ראוי ליחס אמיתי וכנה. מכל כיוון. ואף ראוי להתעלמות במקרה הטוב ולמלחמה במקרה הגרוע.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/10/2007 10:36 לינק ישיר 

אני הייתי במספיק לוויות של ראשי ישיבה וגדולים חרדיים.
אני לא בטוח שצריך ללכת ללוויה של מי שהשמיץ אותך ונלחם בך בכל העוצמה.
ר' אברהם לא היה כזה.

אותה נוכחות חרדית היתה גם בלוויותיהם של הרב ישראלי והרב זווין זצ"ל.

_________________



תוקן על ידי בעלבעמיו ב- 07/10/2007 10:36:49




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/10/2007 19:57 לינק ישיר 

הבוחן

באיזו פעילות ציבורית ציפית שהדתלי"ם ישתפו פעולה עם הרב שך? במלחמתו נגד ר"ח גריינמן? בהקמת דגל התורה? יתד נאמן?

 
 
 
-------
מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/10/2007 01:44 לינק ישיר 

במאבק לכסף. הוא משותף לכולם.

אך האמת עיקר העניין הוא שלא אכפת היה להם ממנו, וחלקם אפי' לא הכירוהו.
והם לא שונים בזה מכל ציבור אחר וכנ"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/10/2007 01:59 לינק ישיר 

בהלויתו של ר' שלמה זלמן אויערבך אכן כן הופיעו בני הכיפות הסרוגות ואילו אצל הרב שך לא

 והכל במידת כמים פנים אל פנים כן לב האדם

רק רבנים שמציבים חומות  מצליחים בעידן ה"יתד" להיות האטרקטיביים

רבנים שדרכם היא  אהבה וחיבה אינם רלבנטים בממיסד החרדי העכשוי של למד האבה מהי

די אם נזכיר את ר' שלמה זלמן את ר' זלמן נחמיה גולדברג ואת ר' שלמה פישר ועוד שאינם נחשבים כמורי הדרך

איפה הציבור החרדי שאני חלק ממנו ואיפה אהבת ישראל העיקר שנחלל שם שמים ואנשים בהרצליה יחויבו לקנות ירקות במחירים מופקעים שעוברים בהם על איסור סחורה בשביעית אבל לא על היתר מכירה
תוקן על ידי - ymy33655 - 08/10/2007 10:52:38



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > חברה וקהילה > אגודה אחת > רבי אברהם אלקנה כהנא שפירא זכרונו לברכה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר