נשלח ב-23/10/2007 14:23 |
|
| |
ספר הלכות לנשים תימניות
לק"י
לצערנו, לא קיים ספר מנהגים לנשים עפ"י נוסח תימן.
ואביא לך דוגמא, קיים ספר "בת מלך - אוצר הלכות והליכות לבת ישראל" בהוצאת מכון "פעולת צדיק" ברשותו של הרב יצחק רצאבי.
למרות שהרב יצחק רצאבי כותב בהסכמה: "לפי מנהגי אבותינו הקדושים והנאמנים ק"ק התימנים יע"א" (שם), אך הדברים הכתובים בספר רחוקים ממנהגי הנשים בתימן.
די שאצטט את ההלכה הראשונה שם, שכתוב: "בקומה משנתה תאמר: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה, רבה אמונתך" - כדי שאוכיח שספר זה אינו כפי מנהג תימן.
ומאיפה לי לדעת שזה לא מנהג תימן ?
1. כותב הרה"ג עמרם קורח, הרב הראשי האחרון לגולת תימן, בספרו סערת תימן (עמ' קיח): "כל הנשים ואפילו נשי ת"ח, אינן מברכות בהמ"ז [יוצאות ידי חובה מבעליהן] ולא מתפללות, ואינן יודעות מנוסח התפלה ובהמ"ז אפילו תיבה אחת, כי אם בכל בקר כל אחת נותנת שבח לה' ומבקשת רחמים בלשון ערב, על מה שהיא צריכה, כפי צחות לשונה [כפי דין התורה]...".
2. למרות זאת, למה לא להצריך את האישה לומר "מודה אני לפניך..." - הרי זה מנהג יפה. ואענה לך, משתי סיבות:
א. אין לי שום דבר נגד מנהג זה, אך למה זה מוזכר בספר 'בת מלך' כהלכה מחייבת, ולא בלשון רשות או תוספת יפה (וכן אי שום הערה על כך) ?
ב. מעולם הגברים לא אמרו "מודה אני" בבוקר, ובתכאליל הקדומים של יהודי תימן והנוסח הסידור מחורבן בית המקדש - לא הזכירו משפט זה. איני מצפה מהנשים יותר מהגברים...
.
 |
|
|
|
|
נשלח ב-18/11/2007 19:23 |
|
| |
על 2 -א
כדאי ליצור קשר על הרב המחבר ולעדכנו בכללי ניסוח הפסק שלא ישתמע ממנו חובה במה שאינו אלא רשות.
עקרונית, דבריך מקובלים עליי.
|
|
|
נשלח ב-19/11/2007 08:09 |
|
| |
לק"י
יש להעיר לאדם שכתב זאת בשוגג,אך לא לאדם שכתב את דבריו ב"מזיד"ולכתחילה.
לא צריך להתרגש מכל ספר שעל המדף בחנות הספרים...
תוקן על ידי תמיר_רצון ב- 19/11/2007 9:04:08
|
|
|
נשלח ב-19/11/2007 20:01 |
|
| |
לשון רכה תשבר גרם.
אל תמהר לדון לחומרא.
כף זכות להיכן נעלמה ?
דבר איתו דברים של טעם, בנעם מילים,בכבוד והערכה כיאות לכל אדם.
אז תראה נפלאות.
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 08:19 |
|
| |
לק"י
אינני חושב שאני מדבר בלשון תקיפה. בטוח לא כמו הרב משה פינשטיין זצ"ל שהתבטה בלשון תקיפה בדחיית דעה של ראשונים ואחרונים.
והרי לך תשעה מתוך עשרות (אם לא מאות) דוגמאות שפזורות בספריו :
1. "ופלא גדולה על ראיית הב"ח וכו' איך פה קדוש אמר דברי הבל כאלו" (אגרות משה, יו"ד ח"ב סימן לח ד"ה "אבל עיקר", עמ' נב).
2. "וטעם הכ"מ וכו' לא מובן כלל וכו' ולכן צ"ע בטעם הרמב"ם" (שם, חלק קדשים וטהרות סי' א ד"ה "וטעם הראב"ד").
3. "והב"ח פסק כוותיה אף שראייתו אינה כלום מ"מ ראוי להחמיר" (שם, או"ח ח"א סימן קסו ד"ה "היוצא מזה", עמ' רצ).
4. "ואף שהראב"ד שם מביא ברייתא שר' יהושע בן קרחא סובר כהרמב"ם ופסק כמותו וכו' הוא דחוק טובא ולא נכון כלל אלא מוכרחין לומר כתירוץ הכ"מ" (שם, יו"ד ח"א סימן קצא ד"ה "והנה שיטת", עמ' שפו).
5. "אך מש"כ הנודע ביהודה שם וכו' הוא טעות" (שם, אה"ע ח"א סימן לב ד"ה "והנה יש", עמ' עא).
6. "וראיית החתם סופר וכו' אינה כלום" (שם, אה"ע ח"א סימן כו ד"ה "ומש"כ כתר"ה", עמ' סב).
7. "וצ"ע על הש"ך סק"ז שכתב גם על תוס' קידושין שהוא כתוס' יבמות וכו' ואי אפשר לומר כן כלל וכו' ולכן הנכון לעניות דעתי וכו' (שם, יו"ד ח"א סימן סה ד"ה "(וצ"ע על", עמ' קיז).
8. "ועיין במג"א סימן כ"ד סק"ז שתירץ וכו' אבל תמוה מנלן זה דמסברא ודאי אין לומר דבר כזה" (שם, או"ח ח"א סימן נז ד"ה "ועיין במג"א", עמ' קלג).
9. "ומש"כ שם הב"ש וכו' לא נכון כלל וכו' וצע"ג דברי הב"ש (שם, אה"ע ח"א סימן קסח ד"ה "ועיין בב"ש", עמ' שסה).
_________________
 |
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 08:27 |
|
| |
לק"י
כן, גם בספר 'מענה לאיגרות' יש הרבה דוג' חריפות ביותר גם על עוד ראשונים, אבל כמדומה בעיניי שהר' קאפח לא רחוק ממנו, כי הבנתי שגם הוא אומר על כמה ראשונים לא נכון, והוא חולק עליהם וכד'
תוקן על ידי Dor_K_i ב- 20/11/2007 8:30:15
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 09:36 |
|
| |
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 09:56 |
|
| |
לק"י
תמיר בוקר טוב
אולי כדי לבסס את דעתו...
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 10:45 |
|
| |
לק"י
יפה ענית... אך לא מושלם .
אך יש עוד סיבה מהותית...
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 11:34 |
|
| |
לק"י
נראה בעיניי, בגלל שרבינו סבל מדחיית דבריו לאור דברי קודמיו:
"ואני יודע כי מחלת הכל מחלה אחת כללית והיא שכל מי שמצא בדברי בכללים או בפרטים דבר שהוא נגד דברי אחד הגאונים או המפרשים עולה על ליבו שאני טעיתי"
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 12:10 |
|
| |
לק"י
לכבוד דור היקר...
ממי העתקת את הציטוט ?...
.
_________________
|
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 14:11 |
|
| |
לק"י
לתמיר
ציטטתי מהמאמר הנפלא שלך תוספות לס' הולך תמים, רצית שאציין זאת ?, אם כן אז מחילה.
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 14:44 |
|
| |
לק"י
אז מה היא הסיבה המהותית שרבינו משתמש בלשון קשה ?... 
.
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 16:15 |
|
| |
לק"י
אם זה לא הנ"ל איני יודע.
_________________
|
|
|
נשלח ב-20/11/2007 16:50 |
|
| |
לק"י
פעם הבאה, אם אתה מצטט ממה שכתבתי בעבר - תזכיר אותי...
4. "וכבר הושגה להם השקפות בלתי נכונות, אם מחמת טעות חמורה שאירעה להם בזמן עיונם, או מפני שסמכו על מי שכבר טעה, והרי הם לעולם מחמת אותם ההשקפות כל מה שעוברים מוסיפים ריחוק מהמלך, ואלא יותר רעים מן הראשונים בהרבה, ואלא הם אשר גורם ההכרח במקצת הזמנים להריגתם ומחיית עקבות השקפותיהם, כדי שלא יתעו דרכי זולתם" (מו"נ ח"ג פנ"א עמ' תד והער' 16).
5. "כל שלא חס על כבוד קונו, הכוונה בזה מי שלא חס על שכלו, כי השכל כבוד ה'" (פירושו המשנה, חגיגה פ"ב מ"א, עמ' רנא ).
מה אתה אומר על מה שכתבתי לך ?
_________________
|
|
|
נשלח ב-21/11/2007 02:37 |
|
| |
אני מתייחס לתגובתך הראשונה.
ידוע לכל בר בי רב לשונות תקיפים ובוטים במחלוקתם.מה באת לחדש?
השאלה היא מה מטרתך?
לנגח?
תהנה מניגוח.
לתקן דבר טוב?
עשה כעצתי ,נסה ותראה.
|
|
|
|