בית פורומים ספרים וסופרים

שו"ת בני בנים, ד"ח

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-13/2/2008 08:18 לינק ישיר 
שו"ת בני בנים, ד"ח

מאד נהנתי משו"ת "בני בנים" להרי"ה הנקין נכדו של הר"א הנקין (שהיה מגדולי פוסקי אמריקה). אינני יודע לאיזה חוג משתייך הרב הנ"ל (וגם לא חשוב לי במיוחד), מה שמעניין שהוא גרף הסכמות מכל גווני הקשת מהגר"מ פיינשטין - הגרע"י - ועד- לר' מנשה הקטן. וטוב שעשה שכן בספרו זה הוא דן בפתיחות בשאלות אקטואליות ופוסק ללא מורא וללא התחשבות בקנאים שיחרימוהו. (למעשה אין לו כ"כ מה לחשוש מפני שאותם קנאים עפ"י רוב לא פותחים ספרי שו"ת).
אם הציבור הישיבתי היה מקבל את פסקיו מן הסתם שהיה משנה גם את המצב הדמוגרפי, וזה אפי' לא פסק ממנו אלא מסבו המפורסם, אלא שדבריו כנראה אינם מפורסמים, מלפני שנים כבר שמעתי שהר"א הנקין היה אומר "שאשה זה לא מכונת שיכפול". ואחר שבא הספר לידי ראיתי שאמת כך דעתו. וכותב שאפשר לעשות אמצעי מניעה (כמובן בדרך המותרת עפ"י ההלכה), עד ארבע וחמש שנים אפי' למי שלא קיים פו"ר. ולדעתו זה לא טבעי ולא ברי ללדת בום בום.

יותר מענין שם הוא פסק, בענין גמילת בחור מהוצ' שז"ל כפייתית, שקיבל הדרכה מפסיכלוג, שיעשה כן בכפייה פעמים רבות ביום עד שיהיה לו לזרה ויגמל. המעניין בדבר שאע"פ שברור לי שהיו פוסקים גדולים שכבר ישבו על מדוכה זו או אחרת, כנראה לא מצאו לנכון להדפיסם. והוא בגויים לא יתחשב. (מעניין שבספרי התשובות מן שנים קדמוניות מצוא תמצא סיפורי אלף לילה ולילה, מבן קטן שבא על אמו בשו"ת הערוך לנר, סיפורי מקובלים שרימו נשים, היה אחד שהתחזה לאליהו הנביא, והיו גם שדים, ולאו דוקא בתחום הניאוף בכל התחומים כנראה שהחיים היו יותר צבעונים, העולם לא השתנה, מה שנשתנה זה הצנזורה).

ועוד תשובות רבות ומענינות. גם מרבה להביא מפסקי סבו שהיה פוסק מקורי, הלכה למעשה.

גם בחלק המאמרים שם ימצא הקורא, מאמרים מענינים במיוחד. דברים מקורים. וגם שם נהנתי שהוא מתייחס לנושאים שכל האחרים דוחקים. למשל דברי הגמ' כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, ואפי' מי שלא קרא את האברבנל על זה, מתקומם מי משקר כאן הגמ' או התורה. אבל שתיקה רועמת. כאילו שמרוויחים משהוא משתיקה זו, וכמובן שהחטא היה כחוט השערה, והקב"ה מדקדק וכו'.
אבל כאן הוא לפחות מתיחס לשאלה. אם תירוצו מתקבל זה עוד ענין, בקצרה הוא רוצה לומר שהובא חטא זה בכתובים לא בשביל להשמיץ את דוד, אלא ללמד את המלכים שהיו בזמנים ההם שעליהם להיזהר, משא"כ בדורותינו שאין זה נוגע, ע"כ רצו לטשטש זאת.
(כשלעצמי תמיד הבנתי זאת בבחינת "דבר זה אסור לאומרו בפני ע"ה", יש אנשים שלא יכולים להבין שדוד המלך היה אדם גדול וצדיק ועניו בעל יסורים ובעל חסד בגופו וכו', ואם כל זה חטא, לדוגמה אם יספרו סיפור על איזה מרן, הרי זה לא מתקבל על הדעת, אבל האמת שכל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו).

בכל מקרה ספר מאלף.

אקוה שלא קיימתי בזאת, מברך רעהו בקול גדול קללה תחשב לו.




תוקן על ידי הרשבא ב- 13/02/2008 8:20:23




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 08:32 לינק ישיר 

שכחתי לציין את החשוב מכל, בכלל לא עושה רושם של פוסק קל דעת, אדרבה נשמע כפוסק אחראי מאד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 08:38 לינק ישיר 

קצת ממה שאני יודע (ונא לבדוק אותי)
הרב הנקין היה רב של בית שאן וכיום גר בקרית משה בירושלים.
כמדומני שאשתו מלמדת בנשמת.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2008 09:31 לינק ישיר 

הרשבא,
התירוץ שכל הגדול מחבירו וכו' כן מתקבל על דעתך?
האם היית מאמין לסיפור כזה על גדולי דורנו? (אני בכוונה לא נוקב בשמות, שכל אחד יחשוב על מי שלדעתו הוא מגדולי הדור האמיתיים)
עובדת היותו בעל חסד ובעל יסורים וכו' היא סנגוריה קלושה ביותר על מעשה חמור כ"כ של גלוי עריות ושפיכות דמים.
בעל כרחך, או שאתה מקבל את תירוצי הגמ', או שאתה מחיליט שדוד המלך היה...
מה שאתה עושה זו פסיחה על שני הסעיפים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 10:16 לינק ישיר 

 הרשב"א
שאלת הקטן שבא על אמו הוא בחו"י ולא בבנין ציון (שם רק הסיפור השני).

בר נגר
עי' בספר חסידים קעד שאף הוא לא קיבל תירוצי הגמרא לגבי דוד המלך. (ואולי תלמיד טועה כתב דברים אלה..)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 10:51 לינק ישיר 

לגבי עצת הפסיכולוג, בתור פסיכולוג זה מובן. אבל בתור רב פוסק, זה נשמע חידוש גדול מאד. לעבור הרבה עבירות בכדי להיגמל מעבירות עתידיות ? ומלבד, הרי עבירה גוררת עבירה.
אתה בטוח שהוא פוסק כך הלכה למעשה ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2008 13:14 לינק ישיר 

מזה זמן רב שמעתי את שמעו של שו"ת יקר זה, וטרם בא לידי. ישנו סרוק בפידיאף באיזה חור? אני רואה שב"אוצרות התורה" יש את זה, וכן באוצר הספרים של בית מאיר. בחברון, בית מתתיהו, קול תורה ועוד ישיבות - אין.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 13:47 לינק ישיר 

שו"ר שבאוצר ההלכה והמנהג יש חלק אחד (הרביעי?) מתוך השו"ת. להלן עוד פנינה שצדה את עיני:


קבלתי בתודה העתק ההערות בעברית לקונטרס בלועזית "עוז והדר לבושה" ממחבר שו"ת מחזה אליהו
שליט"א לפני כעשר שנים כתבתי לו בענין אחד ונדפס בשו"ת בני בנים חלק ב סימן י"ט אך לא קבלתי
תשובה וכעבור כמה שנים פגשתיו כשבקרתי בקהילתו ועיין בבני בנים חלק א סימן ל"ט שכתבתי לרב אחר
משם שגם כן חיבר קונטרס בלשון האנגלית וסמך על מקצת גדולים לאסור על כל העולם וכמו בהערות
הנוכחיות באות א שהעתיק קול קורא שיצא בארץ ישראל שיש בו צרוף הלכות ברורות עם ענינים שאינם
בשלחן ערוך כמו חיוב גרביים ואיסור שסע בחצאית ארוכה והוא עצמו כתב באות י"א שגרביים הן מהרגשת
הצניעות של נשים ומשתנה ממקום למקום ואין מורים מתוך קול קורא כי אחד מחבר את הנוסח ומחתים
אחרים ורוב החותמים סומכים על החותמים הראשונים בלי להתעמק בפרטים ואי אפשר לעמוד על מקור
הדברים וסמכותם ותשובה מנומקת אחת שווה כרוזים הרבה אפילו כשחתמו גדולים על הכרוז עצמו וכל שכן
כאן שרק היה למראה עיניהם






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 14:31 לינק ישיר 

בנושאי צניעות הכל מתקבל כי זה למיגדר מילתא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2008 19:08 לינק ישיר 

מתפעל
לפלא לי עליך, הרי בכוונה נזהרתי מלכתוב מה פסק, רק כתבתי שיש שם פסק בענין זה.
ובאמת פסק מה שפסק להלכה ולא למעשה, רק אם יסכים עמו רב גדול ומסומך בהוראה, שזה מורה שמבין את חומר העניין ואינו ממהר להחליט מנפשיה.

צלצח
כמובן שאתה צודק, אבל אחדש לך דבר, עי' בספר "משנת חכמים" לר' משה חאגיז, (המניח), סיפור מפולפל על מקובל שהסתובב בעיירות וצד נשים, והוא המני"ח הוא היכרו מירושלים וידע שהבור ריק, עי"ש. וע"ע בשו"ת "שתי הלחם" להנ"ל סימ' ל"א תשובה על אחד שגזל אשה ואח"כ עשה תשובה. ושם תשובות מהיעב"ץ מבעל "שבות יעקב" ועוד.

בר נגר
כל הגדול מחבירו מתקבל אצלי מאד, ולא הופתע אפי' אם אשמע על "מרן" שהוא 'שלום על ישראל'. וכבר היו דברים מעולם. וזה כהבנה המקובלת במושג כל הגדול מחבירו שהכוונה שהוא יותר צדיק מחבירו.

אמנם ההסבר הפשוט בכל הגדול מחבירו, שהכח והשלטון משחיתים את האדם, וככל שיש יותר כח ושלטון בידו כן יהיה יותר מושחת.
ודבר ידוע הוא בכל העולם, ויש על כך פתגמים בשבעים לשון. וזהו העיקרון של "כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו"
ומה אעשה למשגיחים שהבינו את המאמר הזה בצורה שונה מהפשט.
ועד שלא יגיע האדם למעמד זה שהכח והשלטון בידו, לא יבין איך יצרו גדול.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2008 20:13 לינק ישיר 

ספרי הסבא ר' אליהו הנקין לב איברא, חידושי איברא ועוד (יש סט של ב"ח ספרי הגרי"א הנקין) כמו כן ספרים מעוד מעניינים ובלתי מצויים. היה להרב הנקין משנה סדורה בכל שטחי החיים בהלכה ובהשקפה, שבא לידי ביטוי בספריו (דעתו על מעמד המדינה, דרך הלימוד לישיבות, נישואים אזרחיים, הנהגת הקהילות וכו' וכו') וחבל על שזכרו כמעט אבד מבין תופשי התורה בימינו.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2008 22:50 לינק ישיר 

1. הרי ערך קצר בוויקיפדיה האנגלית על הרב יהודה הנקין:
http://en.wikipedia.org/wiki/Yehuda_Henkin

2. שימו לב לקיצור הראשון מבין השלושה שבוויקיפדיה: קובץ PDF של תקציר פסקי שו"ת בני בנים חלקים א'-ג', שנכתב על ידי המחבר עצמו.
http://mail-jewish.org/Piskei%20Bnei%20Banim.pdf

3. רשב"א, כתבת: "הוא פסק, בענין גמילת בחור מהוצ' שז"ל כפייתית, שקיבל הדרכה מפסיכלוג, שיעשה כן בכפייה פעמים רבות ביום עד שיהיה לו לזרה ויגמל". המשפטע הזה מטעה, ועלולים להבין ממנו שמה שכתבת כעצת הפסיכולוג הוא מה שפסק הרב הנקין. אם אין זכרוני מטעני פסיקתו שונה מעט מעצת הפסיכולוג (מה שמיישב שאלת מתפעל).

4. אני מנוע מלהביע עיקרי רשמי ודעתי באשכול זה עקב אי אובייקטיביות מספקת; מכל מקום, שוחרי זכרו הברוך של הגרי"א הענקין, ישמחו מאד עם הופעת כרך 'ישורון' הקרוב. (אמנם האשכול הוא על הנכד, ובהגיע השעה יהיה אפשר לפתוח אשכול נפרד על הסבא). כמו"כ אציין, לגבי אבד זכרו וכו', שהכולל הגדול באלעד - כולל מדרש אליהו - נקרא על שמו.

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/2/2008 11:48 לינק ישיר 

תכלת_דומה כתב:
1. כמו"כ אציין, לגבי אבד זכרו וכו', שהכולל הגדול באלעד - כולל מדרש אליהו - נקרא על שמו.

_________________



כמדומני שהכולל החליף את שמו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/2/2008 12:37 לינק ישיר 

ראיתי שני קובצים של אותו כולל בשם מדרש אליהו לשמו ולזכרו. כמדו' שהאחרון מהשנה האחרונה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/2/2008 21:46 לינק ישיר 

[לומדמכלאדם : הייתי שם לאחרונה לפני כחודשיים והכל היה כרגיל. אמנם בינתיים היו שערוריות-זוטא עם הרב פכטר (שאינן עניין לפורומנו המכובד אלא ל'בחדרי'), אך לא ידוע לי שחלו שינויים רציניים; כל עוד מימון הכולל מגיע מאותו מקור, השם כמובן לא יתחלף].

אוהב_ספר: אכן, אם כי האחרון יצא בסוף השנה האחרונה (ובסוף השנה הנוכחית למיטב ידיעתי אמור לצאת כרך שלישי, וכך הלאה). והיות שעניינו של פורומנו בספרים, ארחיב מעט את הדיבור על שני כרכים אלה, לבל יימלטו מן הביקורת הראויה כלפיהם.
בכרך הראשון נדפס מאמר גדול לתולדותיו של הגרי"א הענקין. נניח לרגע לכך  שהמאמר מלא וגדוש בשיבושים, שגיאות ופיקציות היסטוריות, ונפנה את הקוראים לעובדה שהמאמר - האנונימי - פשוט הועתק והודבק בשלמותו מן האתר www.tora.co.il. עורכי הספר, כנראה, מניחים שקוראיהם אינם גולשים באינטרנט...
בכרך השני נדפסו ששה עשר מאמרי השקפה שפרסם הגרי"א הענקין "בשנות השואה", ולמעשה בשנים תרצ"ו-תש"ה. כאן נעשתה עבודה רצינית יותר, והמאמרים מוערים במקצת, עם מראי מקומות וכו', כה לחי. אלא מאי? עורכי המדור מספרים בהקדמה על המאמצים שהשקיעו בחיפוש המאמרים בכל מיני קבצים נידחים (לאו דווקא, למען האמת: הפרדס, תלפיות, המסילה, היהודי) - ונשמט לחלוטין מידיעתם ששלושה עשר מתוך ששה עשר המאמרים כבר נאספו ונדפסו בכרך השני של "כתבי הגרי"א הענקין"!... כמדומה שהעורכים כלל לא טרחו להשיג את כִּתבֵי הנ"ל ולבדוק את תוכנו, וכך בפתח כל מאמר הם מפנים למקורו בכתב העת, והקורא כלל אינו יודע שהדברים כבר נדפסו שנית בספר.



אולם, כאמור, כלום לא מוקדש שרשור זה לשו"ת בני בנים?
הרשב"א, מהו שציינת שהספר גרף הסכמות "מכל גווני הקשת", ובשני הצדדים הצבת את הרב פיינשטיין והרב מנשה קליין? וכי אלה שני צדדי קשת ההסכמות דהנ"ל?...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/2/2008 00:09 לינק ישיר 

תכלת, מי הגיד לך שהכותב באינטרנט אינו אותו כותב בספר הזכרון? ושמא טבח ומכר מדיליה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > שו"ת בני בנים, ד"ח
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.