בית פורומים ספרים וסופרים

פינת הפיקציה:הסבא קדישא,חסידי מונקץ' והצנזור הגדול

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-31/3/2009 21:14 לינק ישיר 

תכלת
במחכ"ת
אין אני חולק על תוכן המכתבים מהרש"א שבהאת לעיל כי אינני בקי בפרטים אבל זה אוכל לומר ללא ספק שאין זה כתב ידו.הרש"א כתב בכתב ספרדי הנקרא "חצי קולמוס" ויש ממנו עשרות מכתבים שיעידו על כך.
התירוץ היחיד שאני יכול לחשוב מדוע הוא כתב את המכתב הנ"ל בכתב רש"י עילג הוא שכיון שהרש"א כתב לאשכנזים שלכאו' לא קוראים כתב חצי קולמוס אז הוא התאמץ לכתוב בכתב יותר אונבירסלי (ואכן יש דוגמאות כאלה בהתכתבות בין רבני אשכנז לרבני ספרד וההיפך)

עכ"פ אין זה כתב ידו הידוע ולכן קצת קשה להביא מזה ראי' 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-31/3/2009 23:19 לינק ישיר 

רזוס, העלית דבר נכון שאני מתקשה בו בערך מאז כתבתי את הדברים המופיעים כאן. באמת איני מכיר את כתב ידו של הרב אלפנדרי, אבל גם כך עלו אצלי ספיקות בנוגע לצילום המכתב שהבאתי - וזאת מפני שיש בידינו גם צילומו של המכתב השני שהזכרתי באשכול זה, בו קיבל בברכה את פני הראי"ה קוק ושאר חברי משלחת הרבנים שביקרה בגליל בחורף תרפ"ד.

והנה, לא רק שכתב היד בשני המכתבים אינו זהה (וכפי שהערת עתה; אצרף להלן את תצלום המכתב השני [=הראשון בזמן], וגם מבלי להיות בקי אשער שלפחות החתימה שעליו, היא אכן מהרב אלפנדרי - ודאי תוכל לאשר זאת - המכתב עצמו אפשר שהוכתב לסופרו וכיו"ב; ומה באשר לחתימות שעל גבי המכתב השני?), אלא גם שהמסמך עליו נכתבו שני המכתבים אינו זהה - למרות שמבדילים ביניהם, לכאורה, פחות מחודשיים!

מדובר בדף המסמכים הרשמי של הרב אלפנדרי, וכפי שניתן לראות מייד (אצרף גם שנית, לשם הנוחות, את תצלום המכתב עליו הערת), שני הדפים דומים במבט ראשון - אך אינם זהים כלל, תופעה שאינה סבירה לאור סמיכות התאריכים. יתר על כן, דף המסמכים עליו נכתב המכתב עליו הערת, נראה כחיקוי גרוע של דף המסמכים המקורי (של המכתב הראשון בזמן) - אבל כאן עלי לסייג ולומר שסרקתי את תמונת המסמך מהדפסה שגודלה פחות מ10 ס"מ, ואולי איבוד הפרטים הכרוך בתדפיס כה קטן הוא מקור [חלק מ]ההבדלים הסגנוניים בין שני דפי המכתבים, וכן לגסות האותיות ועוביין. 
כפי שכתבתי, המכתב שנעשה עתה חשוד נדפס לראשונה ב'יום השישי' בשנת תשנ"ב - ואמנם לא ראיתי את הגליון המקורי של העיתון, אלא מאמר קצר שנכתב על בסיסו, שכלל את התצלום שבעיתון.

וכפי שהדברים נראים עתה לענ"ד, המכתב הנ"ל חשוד בזיוף, ויש לחקור אחר מי שהדפיס אותו ב'יום השישי' כדי לברר את הדבר לאשורו.

____
עם זאת, בשולי העניין, אעיר שמכתבו השני (כלומר הראשון בזמן) של הרב אלפנדרי, שלכאורה אין לפקפק במהימנותו (המקור נמצא בארכיון 'בית הרב' בירושלים), די בו כדי להוכיח שהרב אלפנדרי חלק יחס מכובד כלפי הראי"ה קוק (לכל הפחות משנת תרפ"ד ואילך) גם אם לא שילב כתף לצידו במאבק נגד אי אלה קנאים, כעולה כביכול מהמכתב החשוד בזיוף.




____

המכתב הראשון בזמן:








המכתב החשוד (שנית):

 


_____________


וכן עלי לתקן גם טעות גסה שלצערי נפלה בדברי באחת ההודעות בעמוד הראשון. התייחסת שם לפרשת מעצר ר"מ הלר-סמניצר ור"י הופמן בשל הדפסתם את קונטרס 'קול גדול', ומעורבות הרבנות הראשית בפרשה, והזכרתי את מכתבו בו כתב בין השאר שחזר על כל צדדי הפרשה כדי לבדוק אולי יש להם "איזו זכות תולה - ולא מצאתי" - כשכוונתי במילה "להם" היא לשני מדפיסי הקונטרס. ובכן, ואדגיש את טעותי - האמת היא הפוכה, כוונתו לרבנות הראשית. קראתי את אותו מכתב רק מקופיא, ולכן שגיתי לצערי בהבנת-הנקרא בסיסית, וכך הטעיתי את הקוראים שכאן, ועל כך אני מתנצל עתה.

 



תוקן על ידי תכלת_דומה ב- 31/03/2009 23:34:00




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-31/3/2009 23:51 לינק ישיר 

כעת כשאתה בפוזה של התנצלות
תוכל גם להתנצל אודות ישיבת מרכז הרב
שגולדשטיין לא כתב שום דבר אודותיו בהקטע שהבאת

*

בא נגיד שאין שום זיוף בכל מכתבי אלפנדרי שהבאתי, אז מה, לא יכול לשנות דעתו כשעבר לגור בירושלים???




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 00:39 לינק ישיר 

כבר שלחתי אותך לקרוא שנית את דברי, מתוך תקווה שהפעם תבינם נכונה (או לחילופין, תציין את המקום המדוייק בו כתבתי שגולדשטיין הזכיר את ישיבת מרכז הרב...). כנראה שתקוותי התבדתה, ועל כן אצטרך להסביר זאת בצורה דידקטית:

1. גולדשטיין מספר שהרב אלפנדרי סירב להכניס לביתו את בחורי ישיבת סלבודקה-חברון, בשל הבלורית והגילוח.
2. גולדשטיין מספר שהרב אלפנדרי סירב להכניס לביתו רבנים שנפגשו תחילה עם הראי"ה קוק.
3. גולדשטיין מוסיף ומספר שמה שהרב אלפנדרי לא הרעיש על בחורי ישיבת סלבודקה-חברון, הוא כדי שלא לדוחפם אל כנפיו של הראי"ה קוק.
לאור כל הנ"ל, אם לא עולה בהכרח שהרב אלפנדרי יסרב להכניס לביתו בחורים מישיבת מרכז הרב (שכבר חוסים בכנפיו של הרב קוק!), לא כל שכן כשהם מגולחי זקן ובעלי בלורית (כמו שהיה שבתי דון-יחיא), אינני יודע "עולה בהכרח" מהו.


נ.ב. לגבי חזרה מדעות, זהו דבר אפשרי, אך עליו להיות מוסבר בהיגיון. הרב אלפנדרי מתחילה לא כל כך אהד את הראי"ה קוק - כפי שמוכיחה תשובתו התקיפה המשיגה על 'שבת הארץ', שנכתבה בתר"ע. גם בתחילת שנות התר"פ, אגב הפולמוס שהזכרתי, הוא התבטא בחריפות כלפי הרבנות הראשית. והנה, שנתיים-שלוש מאוחר יותר הוא כבר מברך את הראי"ה קוק וחבריו הרבנים (מהם חברי הרבנות הראשית!) עם הגיעם לביקור בגליל, ולא זו בלבד אלא גם נפגש עמם בהגיעם לצפת. כלומר, הרי לנו שינוי וחזרה בדעות, ומעבר ליחס מכובד למדי כלפי הראי"ה קוק, ובנקל להסביר זאת שבצורה כלשהי הזדמן לו להכיר יותר מקרוב ולעמוד על דמותו, וכדומה, דבר שלא היה לפני כן. עכשיו, רוצה אתה לבוא לטעון שהוא חזר בו מדעתו פעם נוספת, משל היה סחרחרה? לטענה שכזו יש להציג הסבר משכנע - הלא אם הסיבה שהחל לכבד את הראי"ה היא, אולי, שהתוודע יותר מקרוב אליו וממילא הכירו כפי שהוא, ולא על פי שמועות וכתבים כמקדם, מהי עתה הסיבה שלא זו בלבד שיפסיק לכבד אותו, אלא גם יִצא נגדו בחריפות שלא נהג כדוגמתה גם בתחילת שנות התר"פ? ולהזכיר, השנה בה אנו עוסקים, תרפ"ד, היא אחרי כל הפולמוסים סביב 'אורות' וכדומה, כך שקשה להניח שנתברר פתאום איזה משהו חדש שלא היה ידוע קודם.
אך לאמיתו של דבר, בלאו הכי איננו זקוקים לסברות והשערות כדי להטיל ספק בדבריו של גולדשטיין; די בעדותו של הרב אהרן פישר, שהיה המשמש של הרב אלפנדרי בחלק מתקופת ירושלים והיה ה'מתרגם' בינו לבין האדמו"ר ממונקאטש בפגישתם, כדי להשים את דברי גולדשטיין בחשד בִּדָיוֹן. (ראה דבריו בספר 'קרבני לחמי', עמ' ר"ג ועוד).

 



תוקן על ידי תכלת_דומה ב- 01/04/2009 1:11:12




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/4/2009 19:28 לינק ישיר 

תכלת
גם המכתב הראשון בכתב רש"י ולא בכתב ספרדי ואינו כת"י ואינו חתי"ק בכל אופן מסתבר שיצא המכתב בפקודתו
(הרש"א היה חותם אלפנדארי)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/4/2009 20:40 לינק ישיר 

אם זכרוני אינו מטעני, במהדורה השניה של אגרות לראי"ה (תש"ן) הועבר מכתבו של רש"א אלפנדרי למדור האגרות המסופקות שבסוף הספר. כפי הנראה מהטעמים שהועלו כאן. [כך זכור לי מלפני מספר שנים, וסליחה שלא בדקתי. הספר לא בהישג יד קרוב].
לגוף הענין שהעלה תכלת, ויישר כוחו בזה, הדברים רק שבים ומחזקים את הידוע בדבר אמינותם של כתות הקנאים וחבר מרעיהם. כל החבורה שסביב המונקצ'ר מצטיינת ב"סערות" מסוג שכזה.
סוגייה נוספת הכרוכה בדיון הזה היא הוצאת כתביו לאור של הרב אלפנדרי. כידוע היה הרב נסים מבאי ביתו ומקורב אליו, והוא היה באמצע עריכת תשובותיו, לאחר פטירת הרב אלפנדרי. כבר שנתיים לאחר פטירתו, הוציא הרב נסים את שו"ת מהרש"א, והתכוון להמשיך. ב"איזו שהיא צורה" הכתבים נעלמו והגיעו לחבורת הקנאים מבימ"ד של יא"ז מרגליות [שקנאותו העבירה אותו על דעתו לחלוטין] ובשנת תשל"ג הם הוציאו שלושה כרכים בשם שו"ת הסבא קדישא, תוך ציון המשפט, כמובן, "מופיע לראשונה מעצם כתב ידו..".
שוב, הדברים נכתבים מתוך הזכרון, ואני מתנצל על כך, אבל הם נכונים. פשוט אינני מצליח להזכר היכן ראיתי לפני שנים שפרופ' בניהו מעיר על כך בכאב באחת מהערות השולים (כמדומני) שבאחד מספריו או מאמריו. אודה למי שיפנה למקור המדויק.
כך או כך, עיקרם של דברים: אותם טיפוסים ש"מפתחות ניהול העולם" נמסרו בידם, ובשם זה הם עושים ככל העולה על ליבם: מבזים גדולי ישראל, גונבים, משקרים ומזייפים, הרי הם ממילא חשודים על הכל, ויש להתייחס אליהם ולמה שיוצא מתחת ידם בהתאם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/4/2009 14:21 לינק ישיר 
ר' ישכר בעריש זלץ [המדור לחיפוש קרובים]

אני מתנצל שאני מסיט מעט את האשכול אבל במכתב הקרוי כאן "חשוד" מוזכר ר' בעריש זלץ [לו שלח הרצפ"פ מכתב שאלה על השמטת הרמב"ם דין התוקע בלילה].
ר' בעריש זה הוא סבי זקני*  והוא אכן היה מקורב למהרש"א אלפנדרי וכמדומה גם שהיה ספ"ד שלו.
במאמר חיות אש שבסו"ס מסעות ירושלים הנז"ל מסופר [אות מ] מעשה פלאות על ברכת הרב אפלנדרי שבזכותה נפקד בבן. איני יודע אם המעשה כולו נכון אבל וודאי שהיה לו בן יחידי ה"ה סבי זצ"ל.
כתיבה אחת שלו בדבר אם יוצאים י"ח במרור שגדל בעציץ שאינו נקוב, נדפסה בספר הר המור-פסח [בצירוף תצלום כתב ידו].
פניתי בעבר למנהל מכון הרב פראנק, הרב רוזנטל. והשיב לי שלמכון לא ידוע על כתבים נוספים

אבקש אם לאי מי ידועים פרטים נוספים עליו ועל כתביו יודעני נא ושכרו מן השמים.

* אגב. אשתו דבורה ע"ה לבית אונגר היא אחותו של ר' אלטר אונגר שנרצח האב על הבנים בפרעות צפת בשנת תרצ"ו ולא נותרה כי אם בת אחת שחייתה כמה שעות ונפטרה. ונסתפקו גדולי הדור האם אלמנתו חייבת בחליצה או שאותה בת שחייתה כמה שעות פוטרתה [אחיעזר ח"ג לג, ציץ אליעזר ח"א כג-כה, שם ח"י מח, מט. ובקונטרס בנין ירושלים מאת הרב וולנדברג שנדפס בספר הזכרון זכרון שלמה]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/4/2009 23:19 לינק ישיר 

היום היה לנגד עיני למספר רגעים מאמר שכתב הר"י בוקסבוים זצ"ל במוריה שנה כב חוברת א-ב. הוא פירסם שם שתי אגרות מגנזי אביו, ד"ר מרדכי ז"ל, הנוגעות לעזבונו של רש"א אלפנדארי.
האגרת הראשונה היא מכתב שכתב המונקצ'ר לד"ר מרדכי בוקסבוים, ומספר לו על פטירתו של הסב"ק ושנועלים את ביתו ולא נותנים להם להכנס לשם.
המסמך השני, נוגע יותר לענינינו. מדובר בצוואתו של הסב"ק שחתומים עליה החבורה של מרגליות ושות' [אינני זוכר את שמותם, נדמה לי שלושה אנשים], ושהם מקבלים מהסב"ק ייפוי כח להיות האחראים על כתביו וכיו"ב.
משהו בסגנון.
הפרט המעניין, שלכאורה עומד בסתירה גמורה לטענתי דלעיל, הוא שרב נוסף חתם לאחריהם ומאשר את ייפוי כוחם.
והרב הזה הוא הרב יצחק ניסים.
גם הרב ניסים מספר בהקדמתו לשו"ת מהרש"א את מה שקרה: בהתחלה בזזו חלק מהכתבים, ואח"כ נעל היורש, אחיינו של הסב"ק את האוצר, ואח"כ נסע לחו"ל, וכו' [יעויין שם], מה שבקושי איפשר לו לערוך את השו"ת הנוכחי, והוא מקוה שיצא לו לערוך את ההמשך. וההמשך ידוע.
בכל אופן, עדיין לא מצאתי את דברי פרו' בניהו בנושא, ואני זוכר שישנה טרוניה כלפי חבורת מרגליות על מעשיהם, כך שאינני מזדרז להתרגש מהמסמך שפרסמה אותה חבורה, ושהגיע לגנזיו של ד"ר בוקסבוים.
אבל להודיע מצאתי לנכון, ולכשאמצאנו, אמשיך בע"ה.

אלייעזר,

רק בחיפוש קל ומרופרף, מחבר מסעות ירושלים מזכיר בהקדמה למאמר הנ"ל את זקנך "אוצר בלום מראשי וחכמי ישיבת בני יעקב בצפת"ו..".

מחיפוש קל באתר של צפת מצאתי במדור סיפורים על צפת את
"ר' אשר זלץ ז"ל, שעמד צמוד לאחד הקירות נשען בכבדות על מקלו; יהודי יקר, מלא וגדוש תורה, מהגדולים והבכירים מבין ה"מלמדים" בעיר שהקים תלמידים הרבה, נחשב לאחרון הקבליסטים בצפת עיר הקבלה והמיסטיקה. אגדות רבות נרקמו סביב שמו ואפילו יגאל אלון ז"ל נשבה בקסמו ונהג לספר בשבחו ולהזכירו מדי פעם. ר' אשר כבר היה זקן מופלג, ראייתו ושמיעתו פגומות למדי, וקריאתו הפתיעה אותי מאוד".
אם מדובר במישהו שקשור אליך [גם צפת וגם אותו שם משפחה לא שכיח, סביר היה לי שיש קשר], שווה לך לברר סביב הפרטים המובאים בו.
אם אין בכך כלום, צר לי אם תוחלתך נכזבה. אבל אל דאגה. בסוף, בע"ה, תמצא.



תוקן על ידי ציטרון ב- 02/04/2009 23:26:57

 



תוקן על ידי ציטרון ב- 02/04/2009 23:29:09




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/5/2009 10:43 לינק ישיר 

כעת מצאתי התייחסות מעניינת לנידון שכאן, במכתב ששלח הרב ר' יוסף ליב זוסמן לרב משה צבי נריה, בל' שבט תשנ"ה ('מאבני המקום', י"ד, תשס"ב, עמ' 35):

"בענין הגאון מהרש"א [אלפנדרי] זצ"ל, ממרן הרימ"ח זצוק"ל לא שמעתי. גם בבית זבול אומרים שלא יודעים מאומה; אמנם ידידי הר"י פרידמן שיח', העוסק בכתבי מרן זצוק"ל, אמר לי שהוא ראה את המכתב במקורו, שבו הוא דורש בשלום הכהן הגדול מרן הרב זצוק"ל - והמכתב הזה הוא נעלם מבית זבול, לא ידוע על ידי מי, גם העדה החרדית פירסמה הכחשה על קיומו של מכתב זה... וידוע כי הר'... [ריא"ז מרגליות?] שם ידו על ביתו של מהרש"א ז"ל למורת רוחו".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/5/2009 11:05 לינק ישיר 

בקשר לדבריו של פותח האשכול.
אני שמעתי מר' שלמה פישר שליט"א שאביו טען שהרבה מהתיאורים בספר מסעות ירושלים אינם אמינים והוא בעצמו כתב השגות על העותק שהיה ברשותו .
ר' שלמה ספר שאביו היה משב"ק של הס"ק ואמו בישלה את האוכל עבורו.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/5/2009 15:18 לינק ישיר 

בעלבעמיו כתב:
בקשר לדבריו של פותח האשכול.
אני שמעתי מר' שלמה פישר שליט"א שאביו טען שהרבה מהתיאורים בספר מסעות ירושלים אינם אמינים והוא בעצמו כתב השגות על העותק שהיה ברשותו .
ר' שלמה ספר שאביו היה משב"ק של הס"ק ואמו בישלה את האוכל עבורו.



הדברים אמיתיים וכנים. ב"קרבני לחמי" שהוציא הרב אהרן פישר (אביהם של הרבנים הגאונים לבית פישר ) מחידושיו של אביו הגאון ר' שלמה המכונה גם " בן רב אהליאב" (והיה ראוי לפתוח עליו אשכול בפני עצמו מחמת גאונותו היוצאת מגדר הרגיל כאחד הגדולים אשר בארץ) הוא מספר שהיה נוכח בפגישה האמורה והדברים שונים בתכלית ממה שמסופר ע"י חסידי מונקטש. ראה שם בהקדמה ובהערה עמוד ר"ג (הספר אינו תח"י ואני רושם מהזכרון). הרבנים ר' שלמה ואחיו ר' משה (מו"צ ורב שכונת כנסת) טענו פעמים רבות שבעל פה אביהם התבטא בחריפות יתרה כנגד "מסעות ירושלים" ובספר מיתן דבריו.
אגב, המונקאטשער בקש "הוציאו כל איש מעלי", ור' אהרן פישר נשאר ושמש כמתורגמן בין הרבנים. ה"סבא קדישא" התבטא: לית דין בר נש".
שמעתי מהרב משה פישר שבמוצאי שבת ה"סבא קדישא" הגיע במכונית להחזיר בקור לאדמו"ר. האדמו"ר היה בבית הכנסת שבבתי מונקאטש וקראו בתורה למנחה כשגוי מחזיק את הנר ליד הס"ת. הס"ק לא הבין מה קורה וכשהסבירו לועזב את המקום בחרי אף.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/5/2009 15:34 לינק ישיר 

כבר הזכרתי כאן את 'קרבני לחמי'. וכדי שלא אבוא בלא חדש, אציין שבספר החדש שיצא זה עתה על תולדות הגרי"י פישר (אחיו של ר' שלמה), ישנם כמאתיים עמודים על הרב אהרן פישר ואביו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/5/2009 16:08 לינק ישיר 

תכלת_דומה כתב:
כבר הזכרתי כאן את 'קרבני לחמי'. וכדי שלא אבוא בלא חדש, אציין שבספר החדש שיצא זה עתה על תולדות הגרי"י פישר (אחיו של ר' שלמה), ישנם כמאתיים עמודים על הרב אהרן פישר ואביו.


תודה. לא שמת י לב. כדי שלא תהא ביאה ריקנית אציין גם למדור זכרון לזכרו של הגרי"י פישר בישורון יג, שם גם על תולדות המשפחה וגם מאמר הפלא ופלא מכתב ידו של הרב שלמה פישר זצ"ל הרב מקארלסבורג.

אגב, ב"קרבני לחמי" ישנה תמונתו - תופעה לא מצויה אצל האשכנזים. אם מישהו יכול להעלותה לרשת המאמץ שווה .

אגב דאגב, כשרואים את מאמריו של ר' שלמה פישר בספריו וב"תל תלפיות" ואת הערותיו של בנו ר' אהרן, מבינים ומשתכנעים שכשרונות מיוחדים כנראה עוברים בתורשה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/5/2009 15:36 לינק ישיר 

במסעות ירושלים הוזכר דברים מאוד חריפים שאמר המנחת אלעזר  על תושבי תל אביב, אחרי שהודיעוהו שאין מקוה בעיר. 
אבל בספר "מסע ברבי בארץ הקודש" מסופר שבתרפ"ט, שנה לפניכן הריי"ץ בדק את המקוה בעת ביקורו בתל אביב.
מהם פשר הדברים?
עכשיו ארטסקרול משום מה תרגם את הספר לאנגלית. מעניין לדעת באיזה מהדורה שימשו.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/5/2009 16:32 לינק ישיר 

בקונטרסים של הרבי מקלויזנבורג זצ"ל מביא שכשיסדו את תל אביב, כתבו בתקנות העיר שלא יקום בה ביכ"נ.
חוששני שהסיפור על המקוה והסיפור על ביהכ"נ נובעים מאותו מקור.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > פינת הפיקציה:הסבא קדישא,חסידי מונקץ' והצנזור הגדול
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.