הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים · זיהוי מקור - העבר אין
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-10/4/2008 12:18 לינק ישיר 
זיהוי מקור - העבר אין

מישהו יודע מה המקור?
"העבר אין, העתיד עדיין, וההווה כהרף אין, דאגה מנין?"

תודות מראש למשיב/ים




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/4/2008 12:25 לינק ישיר 

רמב"ן, מקור מדויק, לא זכור לי כרגע, אחפש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/4/2008 13:17 לינק ישיר 

אני משער שהרמב"ן אינו בעל החרוזים הללו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/4/2008 13:50 לינק ישיר 

איני יודע המקור הראשון. לא נראה לי רמב"ן ומסתבר שגם אינו מתקופתו כלל.

חיפוש בדב"ס העלה:
בדרושי הצל"ח [כגון דרוש א ודרוש ג] מובא כמה פעמים "העבר אין העתיד עדיין" ללא "ההוה כהרף עין". והמשמעות: זה הזמן לחזור בתשובה, [ולא שלילת דאגה].

בליקוטי הלכות [ברסלב] הלכות ברכת הודאה הלכה ו מובא ההמשך "וההוה כהרף עין". והמשמעות: אין כל ערך לעוה"ז [ולא שלילת הדאגה].

את הסיומת "דאגה מנין" לא מצאתי לע"ע בשו"מ.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/4/2008 14:15 לינק ישיר 


חיפוש בפרוייקט השו"ת העלה גם שהחת"ס הזכיר זאת (קובץ תשובות פ"ד).

אבל המעניין יותר שמצאתי הוא בספר העיקרים לר"י אלבו (מאמר שלישי פכ"ז):

"כי כמו שהזמן הוא דבר בלתי נמצא בפעל, כי העבר אינו נמצא והעתיד לא יצא עדיין אל הפעל וההוה אינו אלא העתה הקושר בין העבר והעתיד"

_________________

מ. זוהר




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/4/2008 15:47 לינק ישיר 


למיטב זיכרוני החרוז הוא:

'העבר אין, ההווה עדיין והעתיד מניין'

דומני שזה מיוחס לשמואל הנגיד, או למישהו אחר ממשוררי תור הזהב בספרד



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/4/2008 16:07 לינק ישיר 

אבן עזרא. אינו מונח לפני כרגע. אפשר לחפש בבן יהודה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/4/2008 22:17 לינק ישיר 

בחיפוש בגוגל, מצאתי שני אתרים שאיני זוכר שמם. אחד מצטט זאת בשם אב"ע, ושני בשם פלא יועץ.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2008 01:08 לינק ישיר 


ואני סברתי כי המקור לכך הוא ר' ישראל סלאנטר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/4/2008 06:48 לינק ישיר 

בפלא יועץ מסיים החרוז "הבה נשתה יין" או משהו דומה

בתוכנת אוצר החכמה מובא ברובו בשם הראב"ע



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2008 17:01 לינק ישיר 

עוד לפני העיקרים, כבר כתב הרלב"ג בלשון מעט קרובה יותר: "כי הזמן החולף כבר נעדר והעתיד עדיין לא נכנס במציאות" (פירוש למלכים ב ד טז). 
ועוד קודם הרעיון בכללותו נפוץ מאוד בימי הביניים. במוסרי הפילוסופים ב יא: "תמולך חולף ויומך עתיד ומחרתך סתום", ומקבילות רבות.
בלשון הזה ממש, ככל הנראה הופיע לראשונה כך שמעתי פעם מר"ש אשכנזי. בקונ' לא מוכר בשם מראה מוסר, דפוס ראשון פראג שעד: "העבר אין והעתיד עדיין, דאגה מניין".
בפלא יועץ ערך דאגה הסיום "דאגה מאין, קום שתה יין".
והצמידוהו לאבן עזרא, כמו פתגמים אחרים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/8/2008 16:14 לינק ישיר 

יש שהסיומת היא "וישועת ה' כהרף עין", ועל מקור סיומת זו (ואולי הפתגם כולו) מובא בספר 'איש חסיד היה' שזה באחד מהפיוטים לימים נוראים (המובאים בספר 'מנחת יהודה') והשווה ספורנו בראשית מא ד: "כדרך כל תשועת ה' שנעשית כמו רגע".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:01 לינק ישיר 

"העבר אין והעתיד עדיין וההווה כהרף עין דאגה מנין"
מילים פלא יועץ אות דאגה (ע"פ ספר דרך שיחה ששאל לר' חיים קנייבסקי)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:02 לינק ישיר 

וראה גם בספר יוסף אומץ (מפרנקפורט) שמביא בצורה קצת שונה הנוסח



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:04 לינק ישיר 

כעת מצאתי בעוד ספר שמביא בשם ר' ידעיה הפניני




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/8/2008 17:16 לינק ישיר 

לגבי המאמר בהרבה מהספרים כתוב "אמר החכם" "החכם במשליו" "וכדברי החכם" ועוד.
מיהו החכם בה"א הידיעה האם מישהו ספציפי או משום שלא בטוחים כותבים בסתמיות החכם?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > זיהוי מקור - העבר אין
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.