בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים ·

ביקורת ספרים ושו"ת [הרב זוין]

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-3/6/2008 18:31 לינק ישיר 

ספרן,
אני לא מבין את הרב מישקובסקי, הרי זו בדיוק הגדלות של הרב עמיאל שניסה למצוא את העקרונות מאחורי ים הלמדנות.

לבנוני,
מדוע צאצאיו של הרב זויין אינם מוציאים את הספרים לאור עולם?


כאן ניתן למצוא ביקורות ספרים תורניים באנגלית


תוקן על ידי בעלבעמיו ב- 03/06/2008 18:33:12




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/6/2008 18:49 לינק ישיר 

דוגמא על אחד שידע גם תורת הביקורת שלדעתי אינה רק ביקורת אאל ההערכה עיונית של יצירה כלשהי, שלא ראיתי אצל שום גדול מלבד הרב זוין, היא הגרי"ד סולובייציק על בריסק עצמו ועל ר' חיים העליר ועל עוד הערכות. ואכן אין חולק שכל שאר התענייננותיו לא האפילו על כחו בחידוש ויצירה בצורה יוצאת דופן.

על חידושיו של הרב זוין, נדפס פה ושם חידושי תורה, ואין בהם שום יצירה מקורית, הם דברי תורה שגרתיים ביותר, וזה די ללמד על הכל. אכן בוודאי גאון עצום אך בלי שום יצירתיות כלל ועיקר. אכן אין ספק שעצם יכולת שלו לסדר ולהרצות על ההסיטוריה של ההלכה כפי שבא לידי ביטוי בספריו מהווה בעצמו חידוש ומקוריות, אך בכל זאת אין זו יצירתיות הלכתית. (ולדידי אין זה גורע מגדלותו, וכל אחד גדול בתחומו).

אם להביא דוגמא מעולם הספרות הישראלית, זה שברוך קורצוויל או דוב סדן היו גאונים בביקורת אין זה אומר שיכלו ליצור יצירה כמו עגנון (ובוודאי שלא). (ואין זה רק משל לנידו"ד)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2008 18:58 לינק ישיר 


בע"ב,

בשעה ששמעתי מפיו, גם הגבתי בליבי כדבריך. הרב כשר ב"מפענח צפונות" מראה שגם אצל הרוגאטשובי יש עקרונות על. וכאמור, כך סבר הרב ריינס בספרו שקדם להמידות. כך או כך, השיטה עם גדלותה, מצמצמת.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2008 19:01 לינק ישיר 

ספרן
אני לא בטוח. לפעמים זה צמצום צורך הרחבה ולפעמים זה גם מונע בלבולים וטעויות.





דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/6/2008 19:04 לינק ישיר 


כדבריך, בהקדמת רמח"ל הנפלאה ל"דרך ה'"



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2008 22:17 לינק ישיר 

כמדומני שזה מיניה וביה, מי שיודע להגדיר שיטות "מבחוץ" קשה עליו לחדש מבפנים. והמחדש אינו יכול להגדיר את שיטתו ככך וכך



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/6/2008 23:48 לינק ישיר 

אכן הרב זוין מגדולי דורו היה ולא היה כמעט בית אחד בישראל שלא החזיק אחד מספריו לכל הפחות (לבד מסיפורי חסידים המאוחד מכל סיפורים שהיו עד ימיו).כך ממש נראה מכל הנכתב כאן.
 
איזה הבל תדברון, הוא היה אדם כמעט בלתי מורגש בנוף היהדות התורנית בארץ. לבד מאי אלו רחמים מצד כמה יהודים טובים. וכי מי זה התייחס ברצינות או מתייחס היום (לבד מאותם מלבלרי המקום כאן המקנאים לכל דבר שנראה להם פוגע בחסידות (?) שאליה הם משתייכים שהתחילה כבר בימי הרב זוין להיראות כמו שהיא היתה נראית בסוף ימי הנשיא שלה) לספריו שדנו על אישים ושיטות שהוא מונה ומנתח משל רגליו עמדו על הר סיני ורגליהם עמדו בתחתית ההר. והוא ישפוט תבל בצדק וידין גאונים ות"ח ראשי מתיבתא ומארי שמעתתא ויחליט מי מהם יש בדבריו טעם ומי לא.
ובכלל הטשטוש והבורות שאופפת את כל מי שאין לו מקום מוגדר ביהדות אין היא יכולה להצדיק צורת הסתכלות שכזאת. וגם אינה מצדיקה להיות טורח על כל מי שפותח את ספרים וספרות לראות חב"ד ועוד חב"ד ועוד חב"ד הרי גם תעמולה צריכה להיות נעשית בחכמה שאם לא כן לא רק שתחזור ריקם אלא תביא להפוכי מטרתא ר"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2008 00:20 לינק ישיר 





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2008 00:33 לינק ישיר 

קלויזמן\בין\וכו' - אולי מספיק לדחוף את העניין הזה לכל מקום? עד שהגעת, דומה שהיה כאן דיון ענייני ברב זווין (גם אם לא לפי טעמך ודעתך), ולכשהגעת אתה מתעקש להפוך זאת לשאלה של בעד\נגד חב"ד. מי דיבר על זה בכלל? כלום אינך מרגיש בכך שדווקא אתה המתנהג כלבלר קנאי המתנגד לכל דבר ההפוך מ..., ודווקא אתה הוא זה שדחף לכאן הרגע את 'חב"ד חב"ד ועוד חב"ד'?
ואם ברצונך לבקר באמת את הרב זווין ופועלו התורני\ספרותי, לא אטעה אם אומר שניתן לעשות זאת בצורה מעט פחות גסה. (תרבות דיון, יש שקוראים לזה). וסליחה על הדידקטיות שבדברי - לא יכולתי להחשות.


(לעיתים נדמה בעיני שהתבלבלתי בפורום...)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2008 01:15 לינק ישיר 

הבאמת חסרים מטורפים בפורמים שגם בפורום זה עלינו להתעסק אם טיפוסים פתלוגיים וחולנים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2008 09:04 לינק ישיר 

קלויזמן
למה לא הזכרת גם שהוא היה ציוני?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/6/2008 10:15 לינק ישיר 


הרב זוין אמר על עצמו פעם, שבביקורתו על ספרים של אנשים גדולים ממנו, הרי הוא כאותו ילד שצריכים לשאלו על אות בספר תורה, ורק הילד יכול לפסוק בשאלה זו...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/6/2008 15:19 לינק ישיר 

לבנוני, הגילוי על כתביו של זוין מרתק: על איזה סוג כתבים תורניים מדובר? האם משמע מדבריך שהם אכן מתעתדים להוציא לאור בעתיד הקרוב? מדוע שיעשו זאת אם לא עשו זאת עד עכשיו? האם אתה רומז שהכתבים לא ממש יוסיפו לכבודו?

קלויזמן, ביקורתך מצחיקה, ואינה עומדת כלל במבחן המציאות. אם תיקח את ספריו ומאמריו של זוין כמכלול, הרי לא רק שאין בהם "חב"ד ועוד חב"ד", אלא שנדמה שחלקה של חב"ד קופח במידה מסויימת (ושוב, קשה להמנע מההשוואה לספרים מעין אלו שיצאו ע"י מחברים ליטאיים, שבהם נראה שלא ניתנה תורה ונתחדשה הלכה אלא בשבילם).

מלבד זאת, קשה מאוד להגדיר את הרב זוין כ"חב"דניק" מן השורה עד כדי כך שאנשי חב"ד ייצאו מגדרם להגן עליו ועל כתביו, ועוד לרמז שעושים זאת כחלק הקנאות לעליונות הרבי, שזוין עצמו ניהל עימו ויכוחים נוקבים.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/6/2008 11:14 לינק ישיר 

בקשר ליצירתיותו של הרב זווין, אני חייב לציין את המבואות המופלאים ל"אניציקלופדיה התלמודית". זהו מעשה של יצירה מופלאה, שנרקמה בגאונות, בעדינות בווירטואזיות מדהימה.

כמו כן, בין השיטין של ספריו, שנכתבו בגבולות מסגרת מצומצמות מאוד [מאמרים עיתונאיים], ניבטים חידושים והברקות מדהימות. 

לכן לא הייתי משווה אותו בכלל רק ל"מבקר".

הביקורת שלו עצמה, יחד עם הסיכומים הנהדרים כל כך, זה סוג של יצירה שטרם התנוצצה (ודומני שגם אחריה לא התנוצצה בשנית) בעולם היהדות. טול דוגמא את 'המועדים בהלכה', או 'לאור ההלכה'. עולם אחר יש כאן. הכל פרוס, הכול מובנה. הבניין, השפה, העומק והרוחב - זוהי באמת משמעות התיבה יצרתיות. ועדיין לא נמצא האחד שידמה לו בעניין הזה.

אני מבין מה שכתב הרב אתנתחתא כך, שהוא לא חידש 'שיטה' בלימוד או משהו בסגנון הזה. אבל לטעמי, המנוח יצרתיות וחדשנות לא תמיד נמדדים בכלים של שיטת חדשות, או כיוון חדש באופי הלימוד [אם כי ספריו אכן מעידים על סוג של אופי חדש], וכיו"ב.   

בספרים שלו אנו רואה  לא רק את אומנות הלשון, ולהכניס את אומנות הלשון בצורה כה מיוחדת בסברות הלימוד בהוויות דאביי ורבא - היא מלאכה כבידה המצריכה לאומן גדול שיבצענה!, אלא גם את החידוש שבמלאכת הסידור.

הא כיצד?  יש מחדשים שהם סדרנים [מרובים הם בספרייתנו עד אין קץ]; ויש סדרנים שהם מחדשים. גיבוש הדברים, בתבנית ובצביון חדש לגמרי, מגישים לא רק סיכום וסידור של הדברים, אלא מבט מרענן, שונה, פעמים רבות בעל אור שונה. גם סיכום, אם נכתב על ידי אומן כזווין, מקבל נופח ומימד ואור וגוון, עד שלעיתים נעשה חי הנושא את עצמו.

ולכן לדידי היה הרב זווין חדשן שאין כמותו. 'פנינה' בעולם הספרות התלמודית.

ועוד היבט:
בשעה שספרות תלמודית וההלכותית נעשית מייגעת וטרחנית, הרב זווין העמיד על נכון את הפסוק "תורת ה' משיבת נפש", "פקודי ה' ישירים משמחי לב". אתה קורא, ולבך צוהל, והמוח נסער. זו לפחות ההתרשמו האישית שלי. ואני מחשיב זאת לחדשנות מופלאה, שכמעט לא מצינו דוגמתה.

ואגב, בפתיח לשיעורים לזכר אבא מארי, מצוין שהגרי"ד חפץ 'לחקות' את היצירה המונומטלית של הרב זווין. ולמרות הדבר המיוחד הזה - שיעורים לזכר אבא מארי - עדיין לא הגיעו הדברים כדי כך, כדי מדריגת ספריו של הרב זווין.

ועוד מילה:

הזכירו את ה"לתורה ולמועדים". לא מזמן קניתי לראשונה את הספר, וקראתי את דבריו על ל"ג בעומר. אין לי אלא לומר: מי שאוהב כתיבה איכותית ואומנותית כשל עגנון, וביחד עם זה את מחשבת החסידות החבדי"ת העמוקה - שיעיין שם.





תוקן על ידי יינן ב- 06/06/2008 11:18:14




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/6/2008 14:08 לינק ישיר 

לפנינו כנראה התייחסות למוסד ביקורת הספרים מאת אחד מגדולי הדורות - ר' אליהו גוטמכר מגריידץ.

זה מצאתי רשום בסוף ספרו צפנת פענח על אגדות רבב"ח (יש באוצה"ח):

"גם רואה אני להציע שאם יבא מי להשיג באיזה דבר בחיבור הזה ויתבע בכתבי העת להשיב לו, שחלילה יהיה לי לא לבד שלא להשיב לו, רק גם לא אקרא מה שהעמיד. כי אין זה מדרך הנכון, אין זאת לא מן הארבעים ושמונה מעלות וגם לא מהשבעה דברים שבחכם..."




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > ביקורת ספרים ושו"ת [הרב זוין]
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.