הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · בית שמש · בעלי מוניות בבית שמש שימו לב!!!!!
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/7/2008 23:59 לינק ישיר 
בעלי מוניות בבית שמש שימו לב!!!!!



נדמה לי שלאחר כזה פסק דין לא יהיה ניתן להמשיך בהסדר הזה של כמה עולה מחיר נסיעה בלי להפעיל מונה




1

 

   

בתי המשפט

תחת000110/08

בית משפט לתעבורה ירושלים

 

01/07/2008

תאריך:

כב' השופט אברהם טננבוים

בפני:

 

 

 

<> <> <>

 

מדינת ישראל ע"י יחידת התביעות של משרד התחבורה

בעניין:

המאשימה

ניר אבירם

ע"י ב"כ עו"ד

 

 

 נ  ג  ד

 

 

1 . מוניות קניון מעלה אדומים בע"מ

2 . יחזקאל ישראל

 

הנאשם

 

בעצמו

 

 

גזר דין

 

השאלה בקליפת האגוז – האם ניתן להחליט על "מחיר אחיד"?

 

1.         מנהג ישנו במקומותינו (במיוחד בישובים קטנים) על פיו קובעת תחנת מוניות מיוזמתה 'מחיר אחיד' לכל נסיעה בתוך הישוב, וזאת ללא הפעלת מונה.  האם ניתן לעשות זאת?  המקרה שלפנינו ידגים.  תחנות במעלה אדומים ביקשו סכום של 13 ₪ לכל נסיעה בתוך מעלה אדומים מבלי קשר לאורכה וללא הפעלת מונה.

 

2.         והתשובה לא ולא משום שהדבר נוגד את הדין וההיגיון.  אולם, יכולה תחנה להחליט על מחיר מקסימלי אותו תגבה.  דהיינו, יכולה התחנה להכריז כי תפעיל את המונה בכל נסיעה אך תפסיק אותו לאחר שיגיע לכ – 13 ₪, או כי תינתן הנחה עד לסכום זה,  וזאת יכולה היא לעשות והדבר חוקי.

 

והכל כפי שיוסבר ויפורט.

 

העובדות והכרעת הדין

 

3.         מוניות קניון מעלה אדומים בע"מ (להלן: "הנאשמת 1" או "החברה"), הינה חברה רשומה בישראל בבעלותו הפרטית והנהלתו של מר יחזקאל ישראל (להלן: "הנאשם 2" או "יחזקאל").  מלבד היותו הבעלים והמנהל של החברה, הרי מר יחזקאל החזיק בתקופה הרלוונטית מס' מוניות בחזקתו כולל במונית מ.ר 56-773-25 (להלן: "המונית"), בעלת רישיון הסעה להפעלתה שמספרו 20339.

 

4.         מר יחזקאל הואשם כי בתאריך 27/4/06, בשעה 11:08 או בסמוך לכך, הסיע במונית, באזור מעלה אדומים את מר שרון חסיד, פקח סמוי של משרד התחבורה (להלן: "הפקח") במונית שבבעלותו וגבה ממנו בעבור הנסיעה סך של 13 ₪ ללא הפעלת מונה.

 

5.         העבירה המיוחסת לנאשם היא של אי הפעלת מונה, עבירה לפי סעיף 4 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעה באוטובוסים ובמוניות) תשל"ד-1974 (להלן: "צו הפיקוח"), בזיקה לתקנה 510(א) לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 (להלן: "התקנות"). וכן עבירה לפי סעיף 39ב לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, תשי"ח-1957 (להלן: "חוק הפיקוח").

 

6.         בלשון פשוטה הואשם מר יחזקאל בעבירות על פי שני סעיפים.  ראשית הואשם בתור נהג המונית שהסיע נוסע ולא הפעיל מונה, משום שהמדינה טענה שהוא היה הנהג בפועל.  שנית הואשם כמנהל התחנה בכך שהתיר ועודד לנהגים לנסוע ללא הפעלת מונה.

 

7.         מר יחזקאל הכחיש את שני הסעיפים.  הוא טען כי לא הוא נהג את המונית אלא אחר.  בנוסף טען, כי כמנהל התחנה אין לו אחריות על הנהגים והוא מורה להם להפעיל מונה בכל נסיעה.  והיה אם אלו אינם מפעילים מונה, הרי נעשה הדבר בלא אישורו ובלא ידיעתו וכמובן בניגוד לדעתו.

 

8.         בהכרעת הדין נדחו שתי טענותיו.  ראשית נקבע כי הוא הוא היה הנהג ולא אחר.  ובכל מקרה אחראי הוא כמחזיק המונית משום שלא הוכיח כי אחר נהג.  שנית נקבע כי החברה לא רק שעודדה את הנהגים לקחת מחיר קבוע ללא הפעלת מונה, אלא אף פרסמה זאת ברבים.  אשר על כן נותר לנו לדון כעת בגזר הדין. 

 

9.         לצורך כך,  נדון ראשית בפרקטיקה שנהגה ואולי נוהגת במקומות אחרים, באי האפשרות לקבלה, וממילא נגיע לעונש ההולם.

 

מדיניות התחנה ויתרונותיה

 

10.        למען הסדר הטוב נבהיר את המצב החוקי. כאשר נוסע עולה למונית על בעל המונית להפעיל מונה. פעולת המונה מתבצעת בהתאמה לקבוע בתקנות. ולפיכך פעולה זו מחוייבת ע"פ דין וחריגה ממנה אסורה בהחלט.   הכלל הוא שתמיד יש להפעיל מונה בנסיעה עירונית, נקודה (בנסיעות בינעירוניות יש לפעמים לוחות מחירים שנקבעו על ידי משרד התחבורה).

 

11.        בעיית 'המחיר האחיד' ואי הפעלת מונה בשירותי הסעה במוניות מתמקדת באזורי אכלוס קטנים ועם זאת ניתן לראותה לעיתים גם באזורים גדולים.  קרי, בנסיעות בתוך האיזור ולפעמים נסיעות ספציפיות בקווים מוגדרים,  מבקשים הנהגים "מחיר אחיד".  קרי, הנוסע ישלם סכום אחד ומוגדר בין אם נסע מרחק גדול יותר או קטן יותר מהמרחק שבו היה מחוייב בדיוק ב'מחיר האחיד'.  בעלי המוניות טוענים כי המטרה היא לעזור לנוסע ולא להקשות עליו.  אשר על כן מבקשים הם מחיר אחיד.  יתר על כן, בדרך כלל מחיר אחיד זה אף מפורסם וידוע מראש לציבור המשתמשים בשירותי ההסעה במוניות.

 

12.        היתרונות במחיר אחיד במקום הפעלת מונה ברורים הם.  גביית מחירים קבועים יוצרת וודאות אצל קהל הנוסעים ונעדרת חשש לרמאויות. יתרה מזאת, לטענת הנהגים, מחיר קבוע זה הוא לרוב נמוך יותר ממה שהיה משלם הנוסע אלמלא ההסדר הנ"ל.  במקרה שלפנינו משלם הנוסע 13 ₪ ולטענת הנהגים, מחיר זה נמוך כמעט תמיד ממה שהיה משלם עם היה המונה מופעל.

 

אי אפשרות לקבל התנהגות לא חוקית זו

 

13.        אולם אין אפשרות לקבל טענות אלו.  לא בכדי קבע מחוקק המשנה הוראה בדבר חובת הפעלת מונה ומספר סיבות לכך.  ראשית,לא ייתכן כי נהגי מוניות ו\או תחנות מוניות יקבעו על דעת עצמם מחירי נסיעות ללא כל בקרה, שהרי זו תפקידו של המחוקק.

 

14.        שנית, בהפעלת המונה מובטח לנוסע כי לא ייגבו ממנו מחיר נסיעה הגבוה מהקבוע בתקנות. בכך המונה משמש כמעיין מפקח למניעת גביית מחירים מופקעים.  נכון הוא שבמקרים רבים מרוויח הנוסע אם 'המחיר האחיד' נמוך מהמחיר שהיה מראה המונה.  אך יש גם מקרים הפוכים והנוסע לא יכול לבקר זאת.

 

15.        שלישית, המונה משמש גם  כמכשיר המבקר על פעולת ההסעה במונית. כך למשל במידה ונוסע יהיה מעוניין לתבוע נהג מונית בגין גביית מחיר מופקע, לא יוכל לעשות זאת ללא המונה.

 

16.      לעניינינו יפים דברי כב' השופט חשין בפרשת שהרבני (ע"פ 2454/01 עזרא שהרבני נ' משרד התחבורה פ"ד נו(3), 175):



"..אמת נכון הדבר: קביעתם של מחירי נסיעה במונית בידי הרשויות - כך על דרך של הפעלת מונה וכך באישור מחירון שאישר המפקח על התעבורה - נועדה, בראש ובראשונה, למניעתה של הפקעת מחירים. בה-בעת, הרקה מכלי אל-כלי....

 

יתר-על-כן: כי נכיר בהסכמים "פרטיים" שרשות הציבור לא ראתה, לא בחנה וממילא לא אישרה, דומה כי בעצם הכרה זו עלולים אנו להביא לקריסת ההסדר כולו. אם אין די בכך, עלולים אנו לשקוע בסבך של הצורך להוכיח בכל מקרה ומקרה אם המונה לא הופעל "על פי דרישת הנוסע"; אם המחיר היה או שלא היה מופקע בנסיבות העניין על-אף היעדר אמצעי הבקרה של המונה; ואחריתם של דברים - שמא נאמר: ראשיתם של דברים - בוקה ומבוקה ומבולקה..."

 

17.        לבסוף, צריך גם לזכור את שאלת המיסוי.  אם המחיר קבוע, ישנו חשש ברור כי נהגי מוניות לא ינפיקו קבלה/חשבונית על הנסיעה.  הדיווח של הרשויות יהיה בעייתי והדברים ברורים.  אכן, מטרת המונה הראשית איננה למנוע מנהג לא אמין להתחמק מתשלום מיסים.  אך בית המשפט יושב בתוך עמו ואין להתעלם מכך.

 

18.        מעבר לכל אלו, הרי אפילו אם המדיניות החוקית הקיימת אינה מניחה את הדעת ואיננה מושלמת, הרי בית המשפט איננו יכול ורשאי לשנותה וחייב הוא לפעול בהתאם אליה.  בעניין זה מקובלים עלי דברי כב' השופט זמיר בבג"צ ברוך אברהם נ' מ"י (בג"ץ 1505 ,1101/96 - ברוך אברהם נ' מדינת ישראל ו-5 אח' .תק-על 97(2), 880):

 

"...בית המשפט אינו מוסמך לבחור בין ההסדרים האפשריים לבעיות התחבורה הציבורית את ההסדר הראוי בין ההסדרים החוקיים. אף אין לבית המשפט מומחיות, נסיון ומנגנון הנדרשים כדי לקבוע מהו ההסדר הראוי , ולאחר מכן לאכוף את ביצועו ולפקח על קיומו לאורך זמן. זהו, על פי הדין , התפקיד של משרד התחבורה. אך הוא, לפי תפקידו וכפי יכולתו, צריך לאזן כראוי בין האינטרסים השונים, ולבחור בפתרון היעיל והצודק ביותר, שייקח בחשבון, בראש ובראשונה, את האינטרס הציבורי בתחבורה תקינה, יעילה וזולה, אך ייתן משקל, במידה הראויה, גם לאינטרסים של הגורמים המעורבים בעניין , לרבות בעלי המוניות. ואם האינטרס הציבורי מחייב הסדר שיפגע בבעלי המוניות, עדיין צריך משרד התחבורה לשקול מהו ההסדר שישרת כראוי את האינטרס הציבורי ועם זאת לא יפגע בגורמים אחרים, לרבות בעלי המוניות, מעבר למידה הנדרשת."

 

 


פתרון אפשרי – הפסקת המונה כשהגיע למחיר המוסכם, או מתן הנחה במונה

 

19.        החוק בעניין מאוד פשוט וברור והדרישה חד משמעית- יש להפעיל מונה בכל נסיעה. עם זאת, ניתן לחשוב על פתרונות שגם יהלמו את הדרישות החוקיות וגם ישרתו את קהל הנוסעים.  אפשר לתת מעין 'מחיר אחיד' לנוסעים בלי לפגוע בדרישת החוק.

 

20.        הפתרון הפשוט הוא כי בעל מונית יפעיל את המונה בתחילת הנסיעה ויפסיק אותו כאשר מגיע הוא ל 'מחיר האחיד'.  אם לא הגיע מחיר הנסיעה למחיר האחיד, ישלם הנוסע את המחיר הנמוך יותר.  אם הגיע המחיר למחיר האחיד, יפסיק הנהג את המונה והנוסע ישלם את המחיר האחיד. 

 

21.        בנוסף נציין כי קיימת במונה אפשרות לנהג לתת הנחה לנוסע.  קרי, למרות שמחיר המונה מראה על סכום גבוה יותר, יכול הנהג לתת ההנחה לנוסע.  נראה כי לא כל הנהגים והנוסעים מודעים לכך, אך אפשרות כזו קיימת.

 

22.        קרי, יכולים הנהגים ובעלי התחנות לקבוע מחיר 'מעין אחיד' כהטבה לנוסעים והרעיון לעיתים גם מבורך.  אך מחיר זה יכול להיות רק 'מחיר הגג' ולהינתן תוך כדי הפעלת המונה.  ולא כפי שהוא נעשה כעת.

 

מהו העונש ההולם במקרה של הפרת החוק?

 

23.        העונש ההולם בנסיבות מסוג אלו הינו עונש של קנס כספי.  המקובל במקרים רגילים של אי הפעלת מונה הוא בין 5,000 ל – 6,000 ₪.  אולם במקרה שלפנינו אין להסתפק בכך.  זאת משום שמדובר במדיניות שנקטה בה נאשמת 1 (החברה) בעידודו של מר יחזקאל.

 

24.        אכן, נאשם 2 (מר יחזקאל) טען לפני כי נתן הוראה לכל הנהגים בחברתו להפעיל מונה בכל נסיעה. אך הראיות דוחות את טענתו.  אי אפשר שלא לשים לב כי גביית סכום קבוע (בסך 13 ₪) בנסיעות במעלה אדומים היא בבחינת מדיניות קבועה באזור בכלל ואצל הנאשמת 1 בפרט. לעניין זה קיבלתי עדותו של מר יעקב מרדכי, ע"ת מס' 1 שהעיד בפני כי "..כל נסיעה היה מקובל שבתוך מעלה אדומים יש מחיר אחיד" (עמ' 5 לפרוטוקול שורה 3).

 

25.        כמו כן, לא התרשמתי שכמנהל תחנה עשה נאשם 2 די כדי למנוע את הפרקטיקה הנוהגת בתחנתו. לא רק זו אלא שהנאשם אף פרסם בעיתון התחייבות למחיר מסוים שייגבה מנוסעים עבור נסיעות שייעשו באזור מעלה אדומים. לראיה ניתן להתרשם  מהודעת נאשם 2 מול חוקר משרד התחבורה (סומן ת/4) "..ערכתי פרסום בעיתון מקומי ובו רשמתי שמחיר הנסיעה בהתחלה היה 10 ₪ במשך 5 שנים לפני כן היה גם 9 ₪ בזמן שהייתה תחרות בין התחנה השנייה לביני ויותר מאוחר כלומר לאחרונה... עלה ל-13 ₪ מנקודה לכל נקודה במעלה אדומים...אף על פי כן שבעיתון כתוב את המחיר של 13 ₪... לא נכתב שלא להפעיל מונה או לא נכתב בעיתון מחיר ללא הפעלת מונה..."(עמ' 3 להודעת הנאשם 2 שורות 22-30). עדותו זו של נאשם 2 אף מתיישבת עם עדותו של ע"ת מס' 1.

 

26.        כפי שהובהר לעיל, ישנם פתרונות חוקיים על פיהם יכלו הנאשמים לפעול. כבעלים של תחנת מוניות, על נאשם 2 האחריות להשליט מדיניות בחברתו אשר תהיה הולמת וחופפת ההוראות הקבועות בתקנות.    מי שלא עשה כן, אין לו להלין אלא על עצמו.

 

27.        אשר על כן אין מנוס מהטלת קנסות ריאליים.  זאת על מנת להבטיח כי מקרים כגון אלו לא יחזרו על עצמם.

 

סוף דבר

 

28.        עולה מהתיאור שלעיל כי הפעלת המונה והנחות במחירי נסיעה יכולים להתקיים יחדיו. על כן אין יכולים בעלי המוניות להלין על המצב החוקי, אם סרבו לפעול בהתאם לתקנות ועשו דין לעצמם. ההסדר שבחר מחוקק המשנה פשוט למדי ובחובו עומדים אינטרסים הבאים להגן על הצרכן וטוב שכך.

 

29.        המדיניות הראויה, של בתי המשפט ומוסדות האכיפה, צריכה להיות בכיוון של מיגור את התופעה של נהגי מוניות וחברות מוניות שלא מפעילים מונה. במציאות נכון לעכשיו, הסדרים עצמיים כמו אלה ייפגעו בתחרות ההוגנת בין חברות המוניות, בנוסעים ובציבור כולו ומן הראוי לשים קץ לתופעה.  במיוחד יש להרתיע את התחנות ובעליהם המטילים אשמות על הנהגים כשברור לכולם שאין זה המצב.

 

 

30.        לסיכומו של דבר, נוכח כל האמור למעלה החלטתי לגזור על הנאשמים כדלהלן:

 

א. קנס בסך 10,000 ₪ על נאשמת 1 שישולם בחמישה תשלומים החל מיום 2.9.2008.  במידה ותשלום אחד לא ישולם במועדו, תעמוד כל היתרה לפירעון מיידי.

 

ב. קנס בסך 4,000 ₪ או ארבעה חודשי מאסר תמורתו על נאשם מס' 2 שישולם עד לתאריך  15.10.2008.

 

ג. בנוסף, נאשם מס' 2 יחתום תוך 60 יום מהיום על התחייבות בסך 20,000₪ שלא יעבור את העבירה בה הורשע במשך שלוש שנים מהיום. לא יחתום ייאסר לשלושים יום.

 

זכות ערעור לבית-המשפט המחוזי תוך 45 יום מיום קבלת גזר הדין.  במידה ויוגש ערעור, מעכב ביצוע עד להחלטה בערעור.

 

המזכירות תשלח העתק הכרעת הדין לצדדים.

 

ניתן בלשכתי בהעדר הצדדים  היום יום שלישי 01 יולי 2008.

 

         אברהם נ. טננבוים

שופט תעבורה

 

 

 http://info1.court.gov.il/Prod03/ManamHTML5.nsf/D672BF2680E973EA4225747900563603/$FILE/E3AC05FF9558BFC942257479002B1F47.html?OpenElement




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2008 05:29 לינק ישיר 

תשאל את נהגי המוניות בעיר, הם ישמחו להפעיל מונה. ברוב הפעמים הנוסע ישלם יותר. מניסיון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2008 10:39 לינק ישיר 

זה לא קשור, אם הם לא יפעילו מונה הם יקבלו קנס. לכאור' נגמר ההסדר הזה סופית ומעתה כל נהג יהיה חייב להפעיל מונה. זה באמת חבל משום שזה דווקא היה לטובת האנשים כאן בבית שמש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2008 20:19 לינק ישיר 

בסעיף 22 השופט מציע הצעה שראוי שתיושם בבית שמש
והיא שהתחנה תקבע מחיר גג וכאשר נוסע יעלה למונית הנהג יהיה חייב להפעיל מונה עד אשר יגיע למחיר הגג ושם יפסיק ז"א שבבית שמש לדוגמא נשלם ברמהמקסימום 13 ש"ח (ותסלחו אם אני טועה אני לא נוסע הרבה במוניות)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בית שמש > בעלי מוניות בבית שמש שימו לב!!!!!
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר