בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים ·

היתר קטניות בפסח - בימי מלחמה ומצוקה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/9/2008 15:55 לינק ישיר 
היתר קטניות בפסח - בימי מלחמה ומצוקה

 

 

לא מכבר דנו כאן, אודות היתר קטניות בימי מלחמה.

 

בזמני הפנוי בדקתי פה ושם, וראיתי כי היו דברים מעולם.

 

 

1. מתוך אתר הספריה הלאומית:

חמץ שאסרה תורה הוא בצק שנילוש במים ותפח מחמשת מיני דגן שהם: חיטה, שעורה, כוסמין, שבולת שועל ושיפון.
מינים אחרים כמו אורז, דוחן ותירס – גם אם יתפחו – אינם מחמיצים, לכן מעיקר הדין מותר לאכול מהם בפסח. אולם בתקופת הראשונים (לפני כשמונה מאות שנה) החלו יהודי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות.

בדרשה לפסח של רבי אלעזר מוורמייזא הוא מספר בקצרה "ומה שאין אוכלין פולין ועדשים, מפני שיש בהן חיטין". חומרה זו נתקבלה בכל קהילות האשכנזים וחלקית בקהילות הספרדים.
במשך הדורות קמו ערעורים על מנהג זה, בעיקר בשנים של מחסור עקב בצורות או מלחמות. בשנת תק"ע (1810) פרסמו רבני ווסטפליה כרוז המתיר קטניות לחיילים יהודיים – כרוז זה עורר סערה ונידון בין רבני התקופה. בתקופת המחסור של מלחמת העולם השנייה ובשנות הצנע שהיו עם קום המדינה שבו רבנים והתירו את השימוש בקטניות בפסח.

הכרוזים:

קאניגרייך וועזטפאלען.
[קסל, 1810]. גרמנית באותיות עבריות, המילים העבריות נדפסו בהבלטה.
[1]
ע', 70 ס"מ.
הכרוז פורסם על ידי הקונסיסטוריום של מדינת ווסטפליה (מדינה שהיתה תחת שלטון פרוסיה, ובשנים 1806-1813 הייתה תחת שלטונו של נפוליאון. השלטונות הצרפתיים הקימו בה את הקונסיסטוריום).

רבני ווסטפליה מספרים על פנייה של חיילים יהודיים המבקשים היתר לאכול קטניות בפסח בגלל מחסור במצות. הרבנים טוענים שאכן הקהילות לא יכולות לספק את כל תצרוכת החיילים, ומסתמכים על דעת רבנו ירוחם שראה באיסור אכילת קטניות מנהג שטות, ועל דעת החכם צבי ובנו רבי יעקב אמדן שנטו להקל באיסור זה. מסקנתם הייתה כי ניתן לאכול קטניות בפסח, אחרי שתבוצע ברירה קפדנית ויוצאו מיני הדגן המעורבים בהם.
רבני הקונסיסטוריום פונים לרבני הקהילות ומזהירים אותם שלא יפגעו באנשים שהתירו לעצמם לאכול קטניות. על הכרוז חתומים בשמות משפחה. ישראל יעקבסון, שמעון קלאקאר, מנחם שטיינהרט ואחרים.

    
 

כרוז רבני פיורדה.
הכרוז המקורי לא הגיע לידינו, העתקו נדפס ב JAHRBUCH DER JUEDISCH-LITERARISCHEN GESELLSCHAFT, 6, FRANKFURT A.M. 1908. ע' 229-230.

הכרוז פותח בהודעתם של הרב אב"ד (הרב משולם זלמן כהן, מחבר שו"ת בגדי כהונה) וחברי בית דינו:
"
על השמועה לא טובה אשר אנשים מעט היושבים כסאות למשפט במדינה אחת עמדו ופרצו גדר הראשונים אשר קיימו וקבלו עליהם רוב הגולה, הכשילו והתירו לאכול אורז ודוחן וכל מיני קטניות ביום טוב של פסח".

רבני פיורדה טוענים שאין האחרונים יכולים לבטל את גזרת הראשונים, ובפרט שכבר פשט האיסור זה ארבע מאות שנה! ומזהירים שלא יעלה על דעת שום אדם ח"ו להקל בדבר הזה לאכול מיני קטניות ודוחן ואורז ומיניהם בפסח:
"
וגם צוקער וציראף (סוכר וסירופ) שהתירו האנשים האלה איזט אויך (גם הם) אסור בעיננו".
(
את הדיון על הסוכר נרחיב בכרוזים אחרים).

מודעה, הרבנות הראשית בחיפה.
חיפה תש"ט (1949).
[1]
ע', 48 ס"מ.

תקופת הצנע. הננו מודיעים בזה שלרגל האמרת המחירים של מצרכי מזון חיוניים, החליטה הרבנות הראשית לארץ ישראל להתיר גם השנה לחג הפסח: אורז, קטניות, אפונה, שעועית ועדשים בלתי טחונים.
עם זאת הציבור מוזהר לברור היטב את הקטניות ולבשלן במים רותחים.

 

2. ויקיפדיה: (אינו מקור מוסמך, אבל כאן יש מראי מקומות. )

אחרונים רבים כתבו להתיר אכילת קטניות בפסח בשעת הדחק ואף מסופר על תקופות רעב שישבו בבית הדין להתיר מיני קטניות שונים כדי שיהיה לאנשים מה לאכול‏‏[(נשמת אדם סימן כ'). אמנם, בעל שו"ת תשובה מאהבה כתב כי אין כח ביד שום בית דין בעולם לבטל האיסור שנתפשט בכל ערי אשכנז, וכי "אף אם יתכנסון בית דין של שמואל הרמתי ואליהו ובית דינו...אין בידם להתיר אורז ומיני קטניות בפסח". גם בעל הצמח צדק, והמאמר מרדכי מחמירים שלא לאכול קטניות אפילו בשעת הדחק (ברור שלא מדובר בשעת חשש לפיקוח נפש, שאז מותר הכל).

בתקופת המצור על ירושלים במלחמת העצמאות, התיר הרב צבי פסח פרנק לאכול אורז וקטניות בפסח, בשל המחסור במזון. בימי מלחמת קרים גויסו חיילים יהודים לצבא הרוסי, והקהילות היהודיות ברוסיה דאגו לספק לאותם חיילים מזון כשר בכל מהלך המלחמה. לפני פסח נשאלו הרבנים האם אפשר להתיר את הקטניות בגלל המצב. הנצי"ב מוולוז'ין, פסק שיש להתיר/להקל בקטניות. ומשנשאל האם ההיתר הוא לחיילים היהודים, ענה: "אנחנו (=הבעלבתי"ם") נאכל קטניות - ואילו את החיילים היהודים נאכיל רק אוכל שאינו מכיל קטניות".

 

3. בימי השואה היו כמה מקרים שהתירו. בספר להיות יהודי בצרפת, מסופר כי בצרפת התירו קטניות בפסח. וכן ד"ר יעקב קלאצקין מביא בספרו 'כתבים' כי אביו הרב אליהו קלאצקין התיר קטניות בימי המלחמה, למורת רוחם של הרבנים הקנאים. וכן באתר 'זכור' מובא עוד מקרה:

הזמן והמקום: שנת תש"ב (1942), הונגריה.

הרקע: בעטייה של המלחמה היה מחסור גדול במזון. הבעיה החמירה בימי חג הפסח, מצות ותפוחי אדמה היו בצמצום וביוקר רב.

שאלה א: האם אפשר להתיר אכילת קטניות בחג הפסח בשנה זו?

תשובה: אין להתיר את השימוש בקטניות ולפרוץ סייג שהציבו ראשונים. קיים חשש שההמון יתיר לעצמו גם חמץ גמור מתוך תחושה, שאם התירו את האיסור הזה אפשר להמשיך ולהתיר.

שאלה ב: בימי הפסח פנו חיילים להתיר להם אכילת קטניות, שאם לא כן, ייאלצו לאכול חמץ גמור.

תשובה: הרב התיר להם לאכול קטניות באין מוצא אחר.

המקור: "חסד יהושע", הרב יהושע גרינוולד זצ"ל, חוסט, סימן יז (טו"ב), עמ' כח.

 




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/9/2008 16:39 לינק ישיר 

אני מזועזע מההיתר הזה, היו לחיילים ארבע ברירות: לאכול קטניות, לאכול חמץ, לאכול טרפות או למות ברעב, ובמה הם בחרו? לעבור על דברי חז"ל וכבר החמירו חכמים בדבריהם יותר משל תורה וכל הפורץ גדר ישכנו נחש. 

תוקן על ידי מלח_הארץ ב- 11/09/2008 16:46:11




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/9/2008 16:43 לינק ישיר 

הרב אליהו קלאצקין הנזכר בהודעתי הקודמת, בספרו דבר הלכה, שהוציא בשנת תרפ"א כאשר היה רב בלובלין, מביא כי התיר קטניות שנה קודם לכן בגלל בצורת. כן מביא דברים להיתר בזמן בצורת או מלחמה, בשם כמה ובהם: ה'שדי חמד' והרב ר' חיים עוזר גרודוז'ינסקי. האחרון התיר יחד עם עוד רבנים, בזמן ששהה בימי מלחמת העולם הראשונה ביקטרינוסלב.

 

בספר אבן יעקב מאת הרב יעקב מעסקין, מביא כי הרב יצחק אלחנן ספקטור, התיר קטניות בימי בצורת.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/9/2008 23:21 לינק ישיר 

לא עלה ע"ד איש להעדיף היתר חמץ או תערובתו מלהתיר קטניות. וק"ו שידחה מפני פיקו"נ.
על מה נחלקו, האם בשעת הדחק לא גזרו כלל על הקטניות, או שהאיסור בעינו עומד אלא שנדחה מפני הדחק.
סיכום יפה צהיר ובהיר על שאלה זו במאמרו של הרב זוין "קטניות בפסח" שנדפס בספרו המועדים בהלכה עמ' רס.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/9/2008 03:13 לינק ישיר 

ע בהקדמה של מהודרה חדשה של אשים ו שיטות שהח"ח התיר קטניות בפסח אבל לא רצה לכתוב תשובה על זה. יש תשובה מעניין בדברי מלכיאל



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/9/2008 09:20 לינק ישיר 

מתחילה תמהתי מה ראו חכמי הפורום לדון באיסור קטניות בימי אלול, עד שנזכרתי שאומר העולם, מפני מה נוהגים הספרדים לומר סליחות בכל חודש אלול, מפני הקטניות שאכלו בפסח. וראוי לדון האם באותה שנה של בצורת נצרכו גם האשכנזים לומר סליחות בכל החודש, או שמא אונס רחמנא פטריה.  והרי זו מחלוקת ראשונים אם קטניות הותרו מפני פיקו"נ או דלמא רק נדחו. אבל במומר האוכל קטניות לתאבון, אמרו חז"ל תשובה ממרקת ויסורים מכפרים.



_________________

אוי לשכן
ואוי לשכנו




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/9/2008 10:53 לינק ישיר 

המראה מקום של אלייעזר - המועדים בהלכה ע' רס - פשוט מצויין. יש בו מאמר קצר אבל מסכם וברור על ההיתר, כאשר עולה ממנו כי בדרך כלל התירו בשעת הדחק, אלא שהיו שהטילו סייגים כמו בישול הקטניות טרם אכילתן.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/4/2009 06:11 לינק ישיר 
[הוקפץ לכבוד הפסח]

ומתוך שהוחזר האשכול לזמנו הראוי לו. הרי קטע שמספר נכדו של הרב זוין על עיסוקו של סבו בהתרת קטניות בשעת הדחק

ומעשה ובאותה שנה רעב גדול שרר במדינה, ורצה סבא בפסח של אותה שנה מפני הרעב להתיר אכילת קטניות. כתב הוא תשובה ארוכה לחפץ חיים זצ"ל על התרת הקטניות, ולא עבר זמן מרובה ובא שליח מהחפץ חיים, ואמר לו שהחפץ חיים מסכים עמו, ובשנה זו יכול להתיר קטניות כפי הנראה בעיניו. לאחר זמן נפגש סבא עם בנו של החפץ חיים, הגאון ר' לייב זצ"ל, ונוצרה ידידות ביניהם, וסיפר לו ר' לייב, שבשעה שבא מכתבו לחפץ חיים, ישב לכתוב לו תשובה כדרכה של תורה. באמצע הפסיק ושלח ע"י שליח להודיע שהוא מסכים להיתר. ואמר החפץ חיים לבני ביתו: רב זה צעיר לימים הוא, אם אכתוב לו תשובה, סביר להניח שברבות הימים הוא יפרסמה. נמצא שהפסק שלי על הקטניות יהיה לדורות וזאת אינני רוצה, לכן העדיף לשלוח שליח. לימים, כשהיה סבא מספר מעשה זה, היה מוסיף, שאין כל ספק בדבר, שאם היתה לו תשובה מהחפץ חיים בודאי שהיה מפרסמה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2009 12:22 לינק ישיר 

ראו בקובץ "בית אהרן וישראל" סד את מאמרו של אברהם אביש שור: "על נוהג קדום מאבות החסידות של אפיית מצות מקמח קטניות".

בסוף חיבורו "מנחת קנאות", (כל כתבי עמוד תתרכז טור ב), מספר המהר"ץ חיות, שהרב אלעזר פלעקלעש, (ראה בספרו "תשובה מאהבה" סימן רנט), שמילא את מקומו של הנודע ביהודה ברבנות העיר פראג, התנגד לביטול גזרת ה"קטניות" ע"י רבה של קאססל ושאר רבני אשכנז, בשנת רעב שהיתה במדינת וועסטפאלען.

החתם סופר כתב בתשובותיו חלק א (או"ח) סימן קכב:

"
אודות קונססטאריע דמדינה וועסטפאלין אשר בקשו נפשם לעקור הלכות קבועות ששנו אבותינו ורבותינו לנהוג איסור במיני קטניות ביו"ט של פסח, והם עמדו על נפשם להתיר לעצמם. והנה הם התירו אולי ידעו מאיזה טעם התירו, וצריכים אנחנו ללמוד זכות כי פן ואולי עיניהם ראו בארצותם הרבה מכשולים ע"י אפיית פת עבה ופת מרובה וא"א לצאת ידי חובת שימור כראוי כל כך, על כן בחרו הרע במיעוטו להתיר לעניי ישראל מינים הללו כדי שימעטו באפיית מצות ויהיו משומרים מכל חמוץ, ונוכל לומר אדעתא דהכי לא החמירו הגאונים הראשונים".

אלא שבהמשך דבריו הוא כותב:

''
אדרבא עלינו להוסיף גדרים וסייגים, ולא אכשר דרא, כי בעו"ה הדור פרוץ במלואו, ויש להוסיף אומץ להחמיר ולא להקל, וכיון שהציבור יכולים לעמוד, ועמדנו בה כמה מאות שנים, מהיכי תיתי להתיר אפילו לא נתפשטה".

בעת כהונתו של הרב קוק כרבה של יפו, הגיע עולה חדש מאירופה ועמו מכונה ליצירת שמן שומשמין. כמובן שהתעוררה שאלת שמן הקטניות, בקונטרס שלו לבד"ץ הירושלמי, מבקר הרב קוק (אורח משפט, סימן קיב), את שיקוליו של החתם סופר:

"
ראוי לי לבאר לפני כבוד תורתם את אשר קצרתי במכתבי הקודם. כי באמת לא עלתה על דעתי שיסתפק אדם בדבר, שמנהג איסור זה של קטניות, אם יש לנו בו איזה פרטים של ספק שנהי' נוטים בו להקל ולא להחמיר ... ובאמת אגיד לכת"ר שמה שהחמיר בעניינים אלה הגאון חתם סופר ז"ל... היה לפי זמנו צורך שעה מפני התפרצות הריפורם, שהיו חפצים תמיד לעשות תיקונים בדת חס ושלום, וכל הוראה שהייתה יוצאת נגד המנהג המפורסם הייתה נותנת יד לפושעים. על כן לא רצה לשנות את המנהג... אבל בימינו אין זאת הפרצה מסוכנת כלל, כי בעוה"ר עכשיו הרוצה לפרוץ גדר אינו מבקש לו שום היתר מרבנים, ועושה כל מה שלבו חפץ בלא שום תיקון בדת ... על כן אין שום חשש להתיר מה שהוא מותר על פי דין תורה, אף על פי שלא היה מקודם מנהג על זה להתיר. וכבר כתבתי למעלת כבוד תורתם שאני יודע ברור תכונת בני דורנו, שדווקא על ידי מה שיראו שכל מה שיש להתיר על פי עומק הדין מתירין אנחנו, ישכילו לדעת שמה שאין אנו מתירין הוא מפני אמיתת דין תורה, וימצאו רבים הדבקים בתורה שישמעו לקול מורים בעזרת ה'. מה שאין כן כשיתגלה הדבר שישנם דברים כאלה, שמצד שורת ההלכה ראויים הם להיתר, ורבנים לא חשו על טרחתם וצערם של ישראל, והניחו את הדברים באיסורם, יוצא מזה חס ושלום חילול השם גדול מאד, עד שמתרבים המתפרצים לומר על כמה גופי תורה שאם הרבנים רוצים היו יכולים להתיר, ועל ידי זה יוצא משפט מעוקל".



תוקן על ידי נישטאיך ב- 06/04/2009 12:40:12




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2009 13:53 לינק ישיר 

מישהו יכול להסביר לי מה הבעיה בבוטנים קלויים, גרעיני חמניות קלויים וכו'
האם קטניות יותר חמורות מחמשת מיני דגן והם הפכו לחפצא של איסור?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/4/2009 14:25 לינק ישיר 

בעל

 הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | : "אצלנו לא אוכלים את זה בפסח" 

 הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | וכמו בכל שנה: מה מוגדר כ"קטניות" ?

תוקן על ידי נישטאיך ב- 06/04/2009 14:26:13




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2009 14:55 לינק ישיר 

נישט
סקירה נאה, אך עדיין לא הבנתי מה הבעיה בקטניות יבשות.
הגע בעצמך, יצאת לטייל בימי החג ומצאת שיבולת חיטה, יש איסור לכסוס את החיטה?



תוקן על ידי בעלבעמיו ב- 06/04/2009 15:02:44




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/4/2009 17:34 לינק ישיר 

כשתבין מהי הבעיה עם קטניות לא מבושלות גם תבין את הבעיה בקטניות יבשות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2009 18:33 לינק ישיר 

בעל, אכן אין שום בעיה עם קטניות יבשות או קלויות (וכך גם שמן העשוי בקטניות שלא באו במגע עם מים), כמו גם עם קטניות בתרמיליהם, קטניות שלא היו בגזירה (למעט תירס, שהוא בעייתי קצת בגלל שהוא מוזכר בפוסקים לאיסור), תערובת קטניות לפני פסח, קטניות שא"א לאוכלם כמו שהן (כמו ליפתית) ועוד כמה פרטים שמשום מה יש הדואגים להשכיח מאיתנו. 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2009 13:46 לינק ישיר 

כיהודה ועוד לקרא ראו את השמיניות שעושה הרב וייס בשו"ת מנחת יצחק ח"ג סימן קל"ח מסעיף ב, במאמציו לאסור שמן כותנה בפסח. 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/4/2009 13:56 לינק ישיר 

בפסח הכל בחזקת איסור עד שיוודע לך היתרו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > היתר קטניות בפסח - בימי מלחמה ומצוקה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.