בית · פורומים · הרשם · התחברות · כניסה למנהלים
בית · פורומים · בחדרי חרדים ·

כתבה על הרב אמנון יצחק שמתפרסמת מחר ב'מעריב'

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-18/9/2008 16:28 לינק ישיר 
כתבה על הרב אמנון יצחק שמתפרסמת מחר ב'מעריב'










דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 16:31 לינק ישיר 

יצא המרצע מתוך הגלימה.
אם אפילו 10 אחוז נכון, זה צריך להיות הסוף שלו בציבוריות החרדית.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 16:34 לינק ישיר 

http://www.bhol.co.il/news_read.asp?id=6660&cat_id=1
חשיפה: הרב אמנון יצחק נגד 'מעריב'

תוקן על ידי ש_מירוני ב- 18/09/2008 16:33:59




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 16:34 לינק ישיר 

לצערי קטע יחסי עובד מעביד שם מוכר לי כנכון מכלי ראשון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 16:35 לינק ישיר 

נזכיר את הבקשה שלנו: לכתוב ולהגיב בצורה מכובדת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2008 16:42 לינק ישיר 


בהמשך לדברי "בחדריחרדים" רציתי אני הקטןלהוסיף עוד משפט קטן אחד שאומר הרבה:

"אנו לא אנשי מעריב" אנו משתדלים לשמור על לשה"ר ובמיוחד על אדם שיש לו זכויות רבות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2008 16:45 לינק ישיר 

זול_שם כתב:
יצא המרצע מתוך הגלימה.
אם אפילו 10 אחוז נכון, זה צריך להיות הסוף שלו בציבוריות החרדית.


אתה רוצה להגיד שהבנת את האותיות הקטנות במאה אחוז לפני שחרצת דינם של עשרה אחוזים?

_________________

כיבוש זו לא מילה גסה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 17:23 לינק ישיר 

לא קראתי, אבל מה שכתוב בכותרת על יחסי עובד מעביד, נכון מאוד.
עבדתי שם בעבר.
אני זוכר (למרות שעברו שנים) שבשביל להתפלל מנחה, היינו צריכים לבצע "יציאה" במחשב וכשחזרנו, דפקנו כרטיס "כניסה" שוב.
וכדי לא להשמיץ אדם עם כ"כ הרבה זכויות, אומר רק שמי שלא מתאים לו, לא חייב לבוא לעבוד שם.
לי אישית אין שום תלונה עליו. מצידי הוא יכול להמשיך ולגרוף הון, כל עוד הוא לא לוקח את זה ממני.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2008 17:51 לינק ישיר 

אין בכתבה שום בשר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2008 18:14 לינק ישיר 

"אני זוכר (למרות שעברו שנים) שבשביל להתפלל מנחה, היינו צריכים לבצע "יציאה" במחשב וכשחזרנו, דפקנו כרטיס "כניסה" שוב".

כמדומני שכך דינא דשו"ע. מותר כמובן למעביד להתחסד, אבל לא חובה.

נא לחפש חסרון אחר!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2008 18:16 לינק ישיר 

לא צריך לחפש.
הוא מופיע ברור והיה ידוע לכל. כעת מעריב רק מספקים את ההוכחה.
ניסיון הסחיטה משטראוס.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 18:22 לינק ישיר 

כשאתה נלחם בהרבה אנשים.

ומחליט "לחנך" גופי תקשורת אז לפעמים זה חלק מהתוצאה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/9/2008 18:34 לינק ישיר 


לא אתייחס לעצם הכתבה ובוודאי שלא לרב אמנון יצחק, רק אזכיר שעניין המצעד לא נחשף על ידו.

כאן החשיפה הראשונית של הענקת החסות: תועבה למהדרין בחסות שטראוס




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 18:37 לינק ישיר 

יוסי לנדא, יש מי שעשה בשבילך את העבודה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/9/2008 19:33 לינק ישיר 

שקוף שמי שעומד מאחורי הכתבה הזו זה נחשוני,שלאחר סגירת העיתון נשאר ללא עבודה...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/9/2008 08:41 לינק ישיר 

להלן הכתבה במלואה:

תחקיר סופשבוע חרם, ציתותים, דיכוי עובדים. שיטת הרב אמנון יצחק

במשך שנים הוביל הרב אמנון יצחק חרם נגד חברת שטראוס, שנתנה חסות למצעד האהבה. כפי שחושף תמליל שיחה שהגיע לידי "סופשבוע‭,"‬ התנו נציגיו של הרב את הסרת החרם ב''תרומת'' חסות גם להם. בינתיים, מתרגלים עובדי הרב למשטר פחד: הם נאלצו להסכים בכתב שיצותתו לטלפון שלהם, נאסר עליהם לאכול או לצאת לתפילה, מי שמתחכם סופג קנס, ומי שמפוטר לא מקבל פיצויים. שנאמר, בדרכי נועם


אריק וייס


*--*   *--*רחל בולטון היא אחד האנשים המשפיעים בציבור החרדי. בולטון, בעלת משרד הפרסום "בולטון פוטנציאל‭,"‬ היא מסדרון הכניסה למגזר עבור מרבית החברות הגדולות במשק. כידוע, לשוק החרדי ערכים וחוקים משלו, והוא הרבה פחות סלחן לטעויות שבשוק החילוני נראות מינוריות. הצרכנים החרדים נשמעים להוראות הרבנים, וחרם על רשת או עסק יכול לגרום לנזק כלכלי ותדמיתי כבד. כזה היה מצבה של חברת שטראוס בשלוש השנים האחרונות, לאחר שהרב אמנון יצחק, "גדול המחזירים בתשובה‭,"‬ הכריז עליה מלחמה בעקבות חסות שנתנה ל"מצעד האהבה" בתל אביב ב־‭.2005‬
*--*   *--* במשך שנים השקיעה שטראוס מאמצים אדירים בשיפור מעמדה במגזר החרדי, אולם אלו נתקלו בהתנגדות עיקשת מצד הרב וכלי התקשורת שבבעלותו. אלא שלפני חודש חלה פריצת דרך במגעים בין הצדדים. בשיחה עם בולטון, היתה לאחד מנציגיו של אמנון יצחק דרישה פשוטה: באירוע ההמוני הבא של הרב יעלה אחד המנהלים הבכירים של שטראוס על הבמה ויתנצל בפומבי על התמיכה במצעד. בולטון שמעה וביקשה לבדוק את הנושא. לאחר התייעצות החליטו בחברה לבלוע את הצפרדע. הם יעלו להתנצל, הרב יצחק יזכה ברווח תדמיתי על הניצחון, והחרם והכתבות המזיקות יסתיימו.
*--*   *--*בולטון חזרה עם התשובה לנציגי הרב, אלא שאז נוספה לדיון דרישה נוספת: אנשי הרב יצחק, ביקשו, לצד ההתנצלות, ששטראוס תעניק חסות לאירוע שעורך ארגונו של הרב. בולטון המופתעת פנתה שוב לשטראוס, וכשחזרה אל עו"ד חיים כפיר, מי שנחשב ליד ימינו של הרב יצחק, תשובתה היתה חד משמעית: בחברה מסרבים לקנות את הסרת החרם בכסף.
*--*   *--*"אני ניסיתי להזיז את זה ומה שאמרו לי זה שהצעה מהסוג הזה לא תעבור‭,"‬ אמרה בולטון לעו"ד כפיר. "שטראוס היום היא חברה ציבורית שחייבת דוחות לנאמניה או לבעלי המניות, והציעו לי להביא אלטרנטיבה. לחשוב על עוד אופן, עוד אפשרות‭...‬ אני מציעה שאולי נעשה עוד פגישה ונחשוב מה נעשה‭."‬
*--*   *--* עו"ד כפיר לא קיבל את התשובה. "אני לא רואה בעיה‭,"‬ הוא ענה. "עם כל הכבוד, למה שטראוס צריכה מנגנון סודי וחסוי כדי להסביר שהיא עשתה טעות לציבור הנאמנים שלה, לבעלי המניות? עשתה טעות, ועכשיו כדי לתקן את הטעות זה מה שנדרש‭...‬ חברת רמדיה, כשגילו את הטעות אצלה, עשתה את מה שצריך לעשות ובעלי המניות מבינים. מי שנאמן משאיר את המניות שלו ומי שלא קם והולך. זה לא מעשה לא חוקי מה שקורה פה, זה מעשים שקורים‭."‬
*--*   *--* בולטון ניסתה להסביר שהסכומים המדוברים הם בעייתיים. "הסכום הזה הוא גדול בכל שפה, בכל תקשורת‭,"‬ אמרה. "אני בדקתי בזמנו שזה אפשרי שמישהו משטראוס יעלה על הבמה ויציג באירוע של הרב את ההתנצלות שלו ועל זה קיבלתם הסכמה. אבל זה לא היה כרוך בכסף. ובטח לא בכזה כסף‭."...‬
*--*   *--* בחברת שטראוס סירבו לשתף פעולה בהכנת הכתבה הזו, ולא פירטו מה הסכום שנדרשו להוציא. מה שידוע הוא שבשיחה בין בולטון לעו"ד כפיר, אומר האחרון: "לבוא ולתת מיליון וחצי שקל למצעד, למצעד שאני אפילו לא יודע איך להגדיר אותו‭...‬ זה לא עניין אף אחד, אבל עכשיו, כשמנסים לפתור פה את הבעיה‭...‬ אז פתאום השאלה של הכסף זה כן מהותי‭."?‬
*--*   *--* בשטראוס מכחישים כי הסכימו להגיע לאירוע של הרב ולהתנצל בפומבי, אולם מוכנים להודות שהיתה בקשה ל"מתן חסות שיווקית לאירוע‭."‬ אנשי הרב טוענים בתגובה שהפנייה להסרת החרם הגיעה בכלל משטראוס, ושהם בסך הכל ביקשו לאזן בין התרומה למצעד לתרומה לאירוע הלכתי (ר' מסגרת‭.(‬ השאלה המתבקשת היא האם השתמש הרב אמנון יצחק בכוחו על מנת לזכות בהטבה כלכלית משמעותית לארגונו. וכעת, משסירבו בשטראוס להיענות לבקשתו, מה יעלה בגורלו של החרם "ההלכתי‭?"‬

אהבה או גאווה?

בעבר, הרב ואנשיו לא כל כך אהבו את הרעיון של חסות מחברת שטראוס. בשלוש השנים האחרונות לא רק קרא הרב יצחק להחרים את מוצרי החברה, הוא גם נלחם נגד אלו שקיבלו את חסותה. בשנת ‭,2006‬ למשל, עמד להתקיים אירוע חרדי ענק בבנייני האומה בחסות סלקום, בנק הפועלים, אל־על, שטראוס וחברות נוספות. כאשר הרב יצחק שמע על כך, הוא פנה למארגני האירוע בדרישה שיסירו את שמה של שטראוס, ואף הציע לקחת על עצמו את הנזק הכספי שייגרם כתוצאה מביטול החסות.
הדרישה נענתה. חברת שטראוס הושמטה מהפרסומים בעיתונות הקשורים לכנס, ומאחר שהחוברות לקראת האירוע כבר הודפסו, עשרות אברכים ישבו במשרד החברה המארגנת את האירוע, וכיסו במדבקות את שמה של שטראוס.
*--*   *--*פרשת שטראוס והרב אמנון יצחק אינה הפעם הראשונה שבה עולות שמועות שבעקבות חרם חרדי, או אפילו איום בחרם, ישנו גורם בעל אינטרס שעומד לגזור קופון. "אלה שמועות שאף אחד לא הצליח להוכיח עד היום‭,"‬ אומר גורם המעורה היטב בפוליטיקה החרדית. "במאבקים מהסוג הזה, גם כשהם לא כל כך עקרוניים, יש תועלת במאבק עצמו. הציבור החרדי ניזון מהמאבקים האלה. המלחמות נגד החילונים מחזקות אותם כקבוצה. אולי קצת לא נעים להודות בזה, אבל הם פשוט נהנים מהעניין הרב סביב החרם‭."‬
*--*   *--* את המאבק של הרב יצחק בשטראוס תיאר אחד מאנשיו כך: "זו היתה אחלה מלחמה, מאוד מעניינת‭."‬ ובמלחמה כמו במלחמה, הרב לא בחל באמצעים. הוא פרסם בעיתונו מודעות שלעגו לחברה, והתבדח על חשבונה בהרצאות הענק שלו ברחבי הארץ. שטראוס הפכה אצל הרב ל"שטראוס־מאוס‭,"‬ ואנשיו אפילו הוסיפו ללוגו של החברה ציור של עכבר המזכיר מעט את מיקי מאוס, אבל נראה יותר כמו אדולף מאוס, בעיקר הודות לשפמפם חשוד שהתווסף לו מתחת לאף.
*--*   *--*אגב, מהופעותיו של הרב (וגם מתגובתו לכתבה הזאת, המובאת במסגרת) אפשר להתבלבל ולחשוב ששטראוס תמכה במצעד הגאווה ולא ב"מצעד האהבה‭,"‬ מאחר שהרב כינה את שניהם בכינוי "מצעד התועבה‭."‬ ואכן, בכמה עיתונים שהתייחסו לפרשה נכתב בטעות שמדובר בחסות שניתנה למצעד הגאווה.
*--*   *--*אחת ההרצאות של הרב יצחק - שגם הודפסה על דיסק והועמדה למכירה באתר האינטרנט שלו - הוקדשה כולה למלחמה בשטראוס. "החברה הזאת עלית־שטראוס, ממש כמו יוון‭,"‬ הטיף הרב, "היא פוגעת בציפור נפשם של היהודים שומרי המצוות� ...‬ אלף חוגגים, חלקם בעירום וחוסר כל, במימון של מיליון וחצי שקל של מילקי, חוגגים בתל אביב. אין בעיה, מי שרוצה לחגוג שיחגוג, אבל לא על חשבון הציבור הכללי ולא על תועבות - כמו שהיה במצעד שלא נזכיר איזה בירושלים שרצו לעשות אותו עולמי ולהביא את כל הפו־פואים לישראל‭...‬ עשו את המילקי לסמל לתועבה ולנו יש בעיה שהילדים שלנו יהיו חלק מתוך המשחק המלוכלך‭...‬ אז אני אכניס את השוקולד שלהם לפה?
*--*   *--*"לכן אתמול אמרתי בבית: 'ילדים, את כל מוצרי עלית לאסוף מהר לשקית ולזרוק לזבל‭.'‬ שתיתי נס קפה שאני לא מכיר והיה לי כזה טעים‭...‬ יודעים למה? כי היה בו קידוש השם‭."‬
*--*   *--* בהרצאה אחרת, שנתן במהלך מלחמת לבנון השנייה, קבע הרב שהטילים שנפלו על מפעלי שטראוס הם תוצאה של התנהלות החברה. "אך ראו פלא, אם מלמטה שטראוס־מאוס לא מבינים, עתה מנסים מן השמים לעוררם‭."‬

מדבר סקר תרחק

אחת הדמויות הבולטות במאבק של הרב בשטראוס היה יצחק נחשוני, עורך העיתון החרדי "ארבע כנפות‭,"‬ ודמות מוכרת בעולם החרדי. העיתון, שבבעלות ארגון "שופר" של הרב יצחק, היה הבמה העיקרית במאבק נגד שטראוס - פורסמו בו איורים הלועגים לחברה, כתבות על "חילול השבת" ועל יתר עוולות שלה, ומודעות שעודדו את החרם.

*--*   *--*אלא שגם נחשוני, האיש שישב על כיסא העורך מיום הקמת העיתון וניהל את הקמפיין האגרסיבי, התקשה לטענתו לקבל את הדרך שבה בחרו אנשי הרב לסיים את הפרשה, ולדבריו, כשלמד שאנשי הרב ביקשו "חסות" לאירוע של ארגונו בתמורה לסיום הקמפיין, הודיע על התפטרותו.
*--*   *--*"המאבק שלקחנו על עצמו היה מאבק אמיתי, עקרוני וצודק, אבל ברגע שזה הוסט לכיוון שלילי אני החלטתי שזה הזמן לעזוב‭,"‬ אומר נחשוני. "היתה לנו הזדמנות לסיים את הפרשה הזו כמו שרצינו, עם התנצלות פומבית של החברה, אבל היה מי שחשב שזה לא מספיק‭."‬
*--*   *--* אתה לא היית שותף לבקשת המימון תמורת הסרת החרם?
*--*   *--* "לא, אני רק יודע שהיתה בקשה כזו ולכן החלטתי לעזוב את עריכת העיתון, יותר מזה לא שמעתי. עד לאותו רגע המאבק היה ראוי וחשוב בעיניי, ברגע שהבנתי שיש גורמים נוספים בתוך הסיפור הזה החלטתי למשוך את ידיי ויותר מזה אני לא מעוניין להרחיב‭."‬

*--*   *--* חרם חרדי נגד חברה עלול להיות איום כלכלי כבד. האחרון לסבול מכך היה איש העסקים דודי ויסמן, הבעלים של רשת המרכולים לחרדים "שפע שוק‭."‬ מאז שויסמן רכש את רשת החנויות העירוניות ‭,AM:PM‬ החליטו מנהיגי הזרמים החרדיים, וביניהם אמנון יצחק, על החרמת הרשת, שנקלעה לקשיים ונאלצה לפטר עובדים ומנהלים. לפי פרסומים שונים, מנסה כעת ויסמן למכור את "שפע שוק‭."‬
*--*   *--* קשה לדעת עד כמה השפיע החרם של הרב יצחק על שטראוס, אבל אין ספק שפגיעתו הורגשה. לפני כשנתיים פרסם עיתונו של הרב יצחק סקר שערכה חברת "מאגר מוחות" על פי הזמנת העיתון. על פי הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של כ־500 איש, 45 אחוז מהנשאלים הפסיקו לצרוך את מוצרי שטראוס. אלא שחשוב גם לציין שהשאלה הראשונה בסקר נוסחה כך: "לפי דעתך, האם הציבור החרדי צריך או לא צריך לקנות מוצרים של חברות הפוגעות בציפור נפשו ובערכיו, למשל בחברות התומכות ב'מצעד התועבה' המתקיים בתל אביב‭."?‬ כך שבהחלט אפשר להבין מדוע התברר כי רוב הציבור תומך בחרם.
*--*   *--*מעבר לכך, בחברת "מאגר מוחות" הודו השבוע כי ככל שזה נוגע לחברה החרדית, סקרים הם כלי מוגבל. "בנושאים כאלו, לחרדים יש נטייה לתת תשובה שהולכת עם הזרם ולא תמיד את מה שהם באמת חושבים‭,"‬ סיפר נציג החברה. את אנשי שטראוס זה לא ממש מעודד.

כשיצחק הסתבך עם עובדיה

החרם שהכריז על מוצרי שטראוס אינו הפעם הראשונה שבה מפתיע הרב אמנון יצחק את הרחוב החרדי ביוזמותיו. בעבר הוא פרסם ערב שיוקדש "לעילוי נשמת 73 הרוגי אסון המסוקים‭,"‬ אולם יכלול, כך לשון המודעות, "קטעי הומור ואטרקציה‭."‬ בהזדמנות אחרת הבטיח כי להרצאה שלו בירושלים יגיע אריאל שרון בכבודו ובעצמו. בסוף הערב הועלה לבמה בחור צעיר מארצות הברית שענה לשם אריאל שרון. הקהל השתולל מצחוק.

*--*   *--*הרב יצחק, על הבגד המפוספס והכובע המחודד שהפכו לסימני ההיכר שלו, הוא כבר מזמן לא סתם מחזיר בתשובה שמחלק קלטות לנהגים. מדובר בסופרסטאר שמפוצץ אולמות כמו המדיסון סקוור גארדן בניו יורק או הוומבלי ארינה בלונדון. הרצאותיו כוללות קטעי סטנד־אפ ומעשי נסים באריזה של ספקטקל אורקולי וניחוח של סוף העולם, והקהל נוהר אליהן בהמוניו. להופעה באיצטדיון טדי לפני שנים אחדות הגיעו קרוב ל־20 אלף איש, שראו את הרב נוחת במסוק באמצע הדשא ומזנק ממנו כשספר תורה בידו. כששב לאיצטדיון כמה שנים אחר כך, הוא התפרץ למגרש כשהוא דוהר על הגלגל האחורי של אופנוע שטח כבד לקול מוזיקה מחרישת אוזניים ותאורה מסנוורת. לקח לקהל דקות ארוכות להבין שמדובר בכפיל בלבד.
*--*   *--*מקור ההכנסה העיקרי של הרב ומפעלותיו הוא ציבור מאמיניו. מלבד מכירות הכרטיסים להופעותיו, עיקר ההכנסות הקבועות הן מהוראות הקבע שמקבל הארגון מתורמים בכל רחבי הארץ והעולם. "הוא לא כמו שאר הרבנים, שמגיעים לאיזה מפעל, תוקעים מזוזה ולוקחים מהבעלים כמה אלפי דולרים, הוא נסמך בעיקר על האנשים שלו‭,"‬ מספר אחד העובדים של הרב לשעבר. "הם היו הבסיס שלו מההתחלה - את ההרצאות שלו הוא היה נותן בהתחלה בשכונות מצוקה ובעיירות פיתוח, ומשם הוא גדל. עד היום הוא נשען על אנשים שמעבירים לו בכל חודש חי דולרים כפול שתיים. זה בעצם מועדון הצרכנים שלו, מועדון צרכנים רוחני, אם תרצה, שרק הולך וגדל כל הזמן‭."‬
*--*   *--* אלא שבתקופה האחרונה ממלכתו של הרב קצת סוערת. הוא עדיין מופיע שלוש פעמים בשבוע (בתחילת החודש אף יצא לסיבוב הופעות בארצות הברית, מקסיקו וקנדה‭,(‬ אבל בינו לבין כמה רבנים מובילים החלו להתגלע סכסוכים.
*--*   *--*עד לא מזמן ההנהגה החרדית קיבלה את הרב יצחק בהבנה, ואף ראתה בו כוח המקרב לבבות לדת אך לא מתערב בפוליטיקה החרדית (אמנון יצחק מעולם לא השתייך לאף זרם‭.(‬ "בשלב מסוים הוא הרגיש שהוא מספיק חזק כדי לעמוד בפני עצמו, ואז התחילו הבעיות‭,"‬ מספר אחד המקורבים אליו. "ברגע שהוא יצא נגד רבנים אחרים, גרמו לו להבין שהמקום שלו בצד הבמה ולא במרכזה‭."‬
*--*   *--* התקרית הראשונה עם אמנון יצחק שהסעירה את העולם החרדי היתה קשורה גם היא לחרם צרכנים. בשנת 2005 יצאה חברת מירס עם "הטלפון הכשר" - סלולרי מיוחד לציבור החרדי שלא אפשר גישה לאינטרנט, למסרונים ולשיחות ארוטיות. "ארבע כנפות‭,"‬ העיתון של הרב יצחק, פרסם כתבה נרחבת שבה פירט כיצד ניתן לפתוח את הנעילות במכשיר וקרא לחרם על מירס. בחסידות גור לא ראו בעין יפה את הכרזת המלחמה של הרב נגד ועד הרבנים שאישר את הטלפון הכשר, ומפיצי העיתון של הרב יצחק נרדפו ברחובות בני ברק.
*--*   *--*זמן קצר אחר כך חשף כתב "מעריב‭,"‬ אבישי בן־חיים, כי הרב יצחק הספיק להרגיז גם את הרב עובדיה יוסף, שביקש מבנו של הרב יצחק להעביר לו מסר: "תגיד לאבא שלך שאני מכבד אותו‭,"‬ סיפרו עדים לשיחה, "אבל אם הוא לא ישתוק גם אני לא אשתוק‭."‬ אירוע נוסף התרחש לא מזמן כאשר בית הדין הרבני בבני ברק איים להוציא לרב יצחק כתב סירוב - מעין נידוי מהחברה החרדית. בסופו של דבר הצדדים הגיעו לעמק השווה, אבל המהומה הפכה לשיחת היום בעיר.

הרב אוסר להתפלל בעבודה

המאבק הכוחני שמנהל הרב אמנון יצחק בחברת שטראוס כמעט ומתגמד לעומת המתנהל בתוך ארגונו של הרב, "שופר‭."‬ כמה עובדים בארגון הודיעו לאחרונה על התפטרותם מ"שופר" וחלקם
אף מנהלים מאבקים משפטיים נגד הרב בדרישה לקבל פיצויים המגיעים להם, לטענתם, על תקופת עבודתם.
*--*   *--*העובדים יודעים לספר על אווירת עבודה קשה ומאיימת. עיון בחוזה ההעסקה ונספחיו, שהגיע לידי "מעריב‭,"‬ מבהיר בדיוק במה מדובר. תחת הכותרת "תצהיר שנתי" מופיעים הסעיפים הבאים: "ידוע לי כי בהיותי מדבר בטלפון ב'שופר' מבוצעת חדירה שקטה להאזנה במידת הצורך וזאת בידיעתי ובהסכמתי וכן כי בכל הארגון ישנן מצלמות המתעדות הכל‭."‬
*--*   *--* עוד נאמר בחוזה כי "הובא לידיעתי כי אין תשלום פיצויי פיטורים ב'שופר‭,'‬ ולא אקבל כלל, ועל דעת כך אני עובד ובמידה ואדרוש הרי זה גזל גמור מן התורה ואין עליו מחילה‭."‬ הסעיף הזה מכעיס במיוחד גורמים דתיים וחרדיים. "זה ניצול ציני של האמונה של העובדים‭,"‬ מספר אחד העובדים בארגון שהחליט לעזוב לאחרונה. "להחתים לעובדים המאמינים שלך על כך שפיצויים שמגיעים להם על פי חוק זה 'גזל מהתורה‭,'‬ זה פשוט בושה, ואנשים שמבינים את זה או שלא חותמים או שעוזבים בסופו של דבר‭."‬ בארגונו של הרב טוענים כי החוזה חוקי ואף עומד בקנה אחד עם פסיקת בית הדין של הרב קרליץ.
*--*   *--*עובד אחר שעזב לאחרונה אומר שהבעיה העיקרית היא שלעובדים אין יותר מדי אלטרנטיבות. "אנשים שעובדים אצלו הם לא אנשי מקצוע, אין להם עבודות שמחכות להם‭,"‬ הוא אומר. "לצד זה, לעבוד במפעל של זיכוי הרבים - של חזרה בתשובה - זו המעלה הכי גדולה שיכולה להיות לאדם בחייו. תחת המעטפת הזו אתה ממשיך לעבוד שם ולא מסוגל להרים את הראש. אין לך מה לעשות נגד זה, כל העובדים נשלטים על ידי בן אדם שמקליט אותם, עוקב אחריהם, דורש מהם להעיד נגד חבריהם ומטיל עליהם קנסות על כל טעות שהם עושים. אנשים לא יודעים על מי הם יכולים לסמוך בשיחה סתמית כי על כל דבר אומרים לך להלשין על חברך, אנשים לא יודעים מאיפה תיפול עליהם הצרה הבאה. המנכ"ל מסתובב לך ליד השולחן, רואה משהו שלא מוצא חן בעיניו, זורק לך: 'מאה שקל קנס‭,'‬ וממשיך ללכת. אני מכיר אנשים שהורידו להם שליש מהמשכורת על הדברים האלה, והם לא יכלו לעשות כלום‭."‬
*--*   *--* הקנסות, כמו גם גזירות דרקוניות נוספות, מופיעות בחוזה ההעסקה של הארגון. נספח א' של החוזה קובע כי "עובד אשר ימצא בחדר אחר, שאינו חדרו, שלא למטרת ביצוע משימותיו, יוזהר בפעם הראשונה ולהבא ייקנס בתשלום קנס של 50 שקל בשלב ראשון; יש להקפיד על הגעה בזמן לתחילת העבודה‭...‬ איחורים והיעדרויות שלא כמוסכם יגררו הטלת קנסות; עובד שמסגרת עבודתו היא עד שמונה שעות עבודה יומיות מתבקש להימנע מלאכול בזמן העבודה (למעט דברי מזונות‭...(‬ זמן התפילות אינו יכול לבוא על חשבון שעות העבודה, אי לכך הנך מתבקש להחתים שעון עם יציאתך לתפילה ובשובך ממנה‭."‬
*--*   *--* "מה שהכי מצחיק זה שאם גוף חילוני היה מחליט שהתפילה היא לא על חשבון העבודה, היתה קמה כזו צעקה‭,"‬ אומר במרמור עובד לשעבר. "אבל אצל הרב זה בסדר שהתפילה על חשבון העובדים‭."‬
*--*   *--* חוזה העבודה ממשיך ומפרט עוד ועוד סעיפים שנשמעים על סף הפרנויה: העובדים נדרשים לכבות את הטלפונים הניידים שלהם עם כניסתם לבניין, לנעול את דלתות חדריהם מיד עם יציאתם מהחדר; להסכים לבדיקת פוליגרף בכל שעה שיידרשו ולהתייצב למתן עדות במסגרת בירור פנימי ככל שיידרשו. העבודה אצל הרב יצחק, כך נראה, אינה עניין פשוט.
*--*   *--*"זו בפירוש אווירה של רודנות ורוב העובדים גם לא יצאו להיאבק בו על מה שמגיע להם אחר כך‭,"‬ מסכם עובד אחר. "יש לו סוללה של עורכי דין - איזה עוד רב בסדר גודל כזה עובד עם שלושה־ארבעה עורכי דין דרך קבע? לכן העובדים שלו לרוב לא נכנסים למלחמות איתו, הוא ידוע כאדם שאוהב להילחם בבית המשפט ואתה יודע שקשה מאוד לנצח אותו‭."‬ יצוין כי עורכי דינו של הרב יצחק פנו לבית המשפט בדרישה לאסור את פרסום הכתבה הזו, אולם השופט דחה את בקשתם.
*--*   *--*לדברי עו"ד נחום פינברג, מומחה לדיני עבודה שעיין בחוזה ההעסקה של ארגון "שופר‭,"‬ "בטיוטת הסכם העבודה נמצאו הוראות שנוגדות חקיקה מפורשת, וכן נמצאו הוראות אחרות שנוגדות זכויות יסוד המוכרות בשיטת משפטנו, ובוודאי חורגות מהנורמות המקובלות בהסכמי עבודה‭."‬
*--*   *--* בחוות דעת שהעביר ל"סופשבוע‭,"‬ כותב עו"ד פינברג כי "במשך כל שנות עבודתי, לא זכור לי כי נתקלתי בהסכם עבודה כה בוטה, הכולל הוראות שאינן עולות בקנה אחד עם תום הלב הראוי ביחסי עבודה, ונדהמתי ממש לגלות כי הסכם שכזה קיים במערכת היחסים הנרקמת בין עובד לבין מעבידו בישראל, אם בכלל‭."‬
*--*   *--* בין הסטיות העיקריות מרוח החוק, מציין עו"ד פינברג עבירה לכאורה על איסור שכר כולל: "בהסכם נקבע שכר כולל האסור לפי סעיף 5 לחוק הגנת השכר, התשי"ח. כל עובד זכאי לקבל בנוסף למשכורת תוספות יוקר, דמי הבראה, השתתפות בהוצאות נסיעה, שהן בגדר 'זכויות יסוד' של העובד. נוסף על כך, יש לשלם לעובד שעות נוספות בגין ביצוע שעות עבודה מעבר למסגרת שהוכרה כמשרתו המלאה‭."‬
*--*   *--* את סעיף פיצויי פיטורים, או יותר נכון, היעדרם, מגדיר עו"ר פינברג כ"שערורייה‭."‬ "סעיף זה נוגד באופן מוחלט את האמור בחוק פיצויי פיטורין התשכ"ג. מדהים לראות כיצד העובד נדרש לוותר על זכותו העתידית לפיצויי פיטורים, אם יגיעו לו (כאשר ההיגיון הלקוי הוא כי זהו "גזל מדין תורה‭.("‬
*--*   *--* "עוד הגדילו מנסחי ההסכם לעשות בקובעם במספר סעיפים לנוהל סביבת עבודה בארגון כי יוטלו קנסות על העובדים בגין הפרות משמעות שונות ומשונות, ובהן הטלת קנס בגין 'נוכחות העובד במשרד של חברו‭.'‬ החוק אוסר מפורשות על המעביד לפגוע במשכורתו של המעביד ולקנוס אותו, אלא אם כן הדבר הוסכם בהסכם קיבוצי - ולא זה המקרה‭."‬
*--*   *--* וישנו גם הסעיף שבו אנשיו של הרב אמנון יצחק פשוט מתבקשים לעבוד בחינם. "באחד הסעיפים נקבעה סנקציה מוזרה לפיה 'מי שלא יחתים שעון נוכחות ייחשב כאילו עבד מרצונו החופשי' ולא יזכה לשכר‭,"‬ מציין עו"ד פיינברג. "על פי החוק, מי שעבד זכאי להשתכר בעבור עבודתו וכל הוראה אחרת היא בלתי סבירה ובלתי הגיונית‭."‬
*--*   *--* עובדיו לשעבר של הרב מתקשים עדיין ליישב את הפער בין תדמיתו בקרב המאמינים לבין חוויותיהם בשירותו. "מה שמדהים הוא שמצד אחד, כשהוא עולה לבמה, הוא בן אדם מדהים, גדול המחזירים בתשובה שעושה עבודת קודש ועשרות אלפי אנשים יושבים מולו מהופנטים‭,"‬ אומר אחד מעובדי "שופר" לשעבר. "מצד שני הוא יכול לתבוע עובד שלו לשלם קנס של מאה שקל כי הוא אכל סנדוויץ' ואסור לאכול אצלו בעבודה. מוזר, לא‭?

"הטענות שקריות ומגמתיות"


עורך דינו של הרב אמנון יצחק טוען כי היוזמה לפיוס עם שטראוס הגיעה ממשרד הפרסום "בולטון־בריסק" ולא מארגונו של הרב


תמיר סלומון, עורך דינו של הרב אמנון יצחק, מסר את התגובה הבאה לטענות בכתבה:
*--*   *--*"במסגרת פעולותיו הענפות של כבוד הרב יצחק, משמש הרב כשומר סף המנהיג מאבקים עיקשים נגד אלה המבקשים לפגוע ולחרוך בתורת ה' הקדושה, בחינוך ילדי ישראל ובמורשת ישראל. בין היתר, משמש הרב יצחק כזרוע ביצועית של גדולי ישראל למאבק ממושך ומתוקשר כנגד חברת שטראוס כיוון שזו עטפה בחום ובאהבה את 'גיבורי' מצעד האהבה.
*--*   *--*"יודגש, כי הפנייה לפיוס עם החברה נעשתה באמצעות משרד בולטון־בריסק ולא להפך. הרב מעולם לא פנה לשטראוס, בולטון־בריסק או מי מטעמם בפנייה כלשהי. לאחר שעו"ד חיים כפיר, מנכ"ל החברה העורכת את עיתון 'ארבע הכנפות‭,'‬ נעתר לפגישה עימה, הציעה גב' רחל בולטון כי חברת שטראוס תתנצל על הפגיעה בציבור החרדי וברגשותיו באמצעות נציג בכיר מטעמם, אשר יעלה על במה במהלך אירוע רב משתתפים בנוכחות הרב אמנון יצחק, ויביע התנצלות כנה ופומבית על הפגיעה בציבור החרדי. הרב דחה כל רמיזה לכאורה מטעם שטראוס, לפיה 'ישלמו' על מעשיהם באמצעות פרסום מודעות בעיתון 'ארבע כנפות‭.'‬
*--*   *--* "בסיכום הפגישה השנייה שערך עו"ד כפיר לבקשת בולטון, התחוור לו כי אין כל עניין ממשי בשטראוס להכיר חרטה לכבודו של הציבור החרדי באמצעות מתן חסות לאירוע רב משתתפים, על משקל נגד לחסות שהוענקה למצעד הגאווה (הטעות במקור - א.ו‭.(‬ אגב כך, הודיע עו"ד כפיר לגב' בולטון כי להערכתו לא יחול כל שינוי בהתייחסות העיתון 'ארבע כנפות' לשטראוס. כל הטענות השקריות והמגמתיות אגב דרישת כסף מצד הרב באופן כזה או אחר מחטיאות ומסלפות את העובדות לאשורן.
*--*   *--*"מעולם לא היה חרם על חברת מירס. מירס הטעתה (כנראה בשגגה) את הציבור החרדי כי הפלאפון המשווק על ידה מעוקר, ועיתון 'ארבע כנפות' חשף בתחקירו עניין זה. מירס הסירה את התביעה שהגישה כנגד 'ארבע כנפות‭.'‬
*--*   *--* ''בעניין דיני העבודה: אכן, לעתים ובחריגה מוטלים קנסות על עובדים מטעמי משמעת, כאשר עובדים מסוימים בוחרים לזלזל במקום עבודתם. נושא הקנסות מוסדר בחוקי העבודה במפורש, וכך קובע סעיף ‭(6)25‬ לחוק הגנת השכר. השימוש בסנקציה זו נעשה בדוחק, משלא הועילו האזהרות.
*--*   *--*''לנושא הפיצויים: אף עובד אינו מחויב לחתום על ויתור הפיצויים מראש, והעמותה מפצה את העובד בשכר עודף בשל ויתורו מראש על הפיצויים. העמותה רואה בהסכמת העובד על ויתור הפיצויים כחלק וולונטרי המעניק העובד להגשמת מטרות העמותה.
*--*   *--*''בנושא אווירת העבודה: הטענות בדבר רודנות או רדיפות מגוחכות. בארגון קיימת אווירה חיובית ונעימה, אך ברור כי אלו המצויים בהליכים משפטיים מול הארגון מבקשים להשיג יתרונות באמצעות הכפשתו‭." ‬

 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > כתבה על הרב אמנון יצחק שמתפרסמת מחר ב'מעריב'
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.