בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים ·

אישיותו של המלבי"ם

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-5/11/2008 13:12 לינק ישיר 
אישיותו של המלבי"ם

כמה פעמים שמעתי שמועות שונות על המלבי"ם, על נטיה מצידו להשכלה, על הסתייגות רבנים חסידיים ממנו ועוד כיו"ב.

האם יש אמת מסויימת בדברים אלו?




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/11/2008 15:49 לינק ישיר 

במאמרם של דוד וייל ואלחנן בר-ניצן על פרשנותו של המלבי"ם ניתנת גם ביוגרפיה קצרה ושם הם עומדים על כך שהמלבי"ם החשיב את עצמו במובן מסוים כתלמיד רצ"ה מזידטשוב וכפי שכתב בהקדמתו לארצות החיים על לימוד הקבלה "אשר האיר את עיני בה מורי בחכמה זו איש קדוש גאון צבאות ישראל מו"ה צבי זצ"ל מזדוטשוב" 
עוד הם מביאים שם שמועה שחסידי לונציץ' מיעטו בערכו בזמן רבנותו שם.

בנוגע להשכלה. אף ששמו של המלבי"ם נחקק לעד כאחד הלוחמים הגדולים במתקנים. ואף הפסיד את רבנות בוקרסט מחמתם. יש לציין לאנקדוטה שהזכרתי בעבר אודות הסכמת המלבי"ם שאישרה את לימודיו של הרב מזא"ה בגימנסיה
 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/11/2008 11:21 לינק ישיר 

היכן מוזכר הסיפור אודות רבנים שניסו לשכנע את המלבי"ם לזנוח את חיבורו על התורה ולהתמקד בספרי הלכה שלו. והוא ענה שצורך הדור הוא להיות מגן מפני המשכילים



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/11/2008 14:24 לינק ישיר 

המלבי"ם עצמו בהקדמתו מפרש מדוע בחר בנביאים וכתובים וזל"ש בהקדמתו לספרא
"ויהי בשנת התר"ד ליצירה קול כחולה שמענו צרה כמבכירה כי נבערו קצת רעי אשכנז ואת ה' נאצו ויתאספו להפר דת וחוקים ויעלו רועים רבים יכנו את עצמם רבנים וכו'
בימים ההם ובעת ההיא ראיתי ונתון על לבי כי עת לעשות לה' עת לעשות לתורה שבכתב ושבע"פ חומה בצורה סביב דלתיים ובריח בל יעלו פריצים ויחללוה. אם לתורה שבכתב אשר דמוה העדה הרעה הזאת כאחד מסיפורי העמים הקדמונים. ואת שיריה ומליצותיה ערכו עם שירי האמיר(?) והיוונים: אם לתורה שבע"פ אשר היתה בפיהם למשל ולשנינה כחשו בה ויאמרו לא היא. את חכמיה בזו ויאמרו כי לא ידעו פשטות הכתובים ואת דקדוק הלשון לא הכירו. וכי הלכו בדרך עקש ופתלתל ויהיו ביניהם ללעג ולשחוק כל היום מאז אזרתי כגבר חלצי והחילותי לחבר חיבורי על התנ"ך".

בענין זה יש לציין שהרב יצחק דאנציג בהספדו על המלבי"ם סיפר את אשר שמע מהגאון ר' אייזל חריף. כי טובה גדולה צמחה לנו שהמלבי"ם זנח את העיסוק בהלכה ובתלמוד שאלמלא כן לא נשאר לנו פה להשיב ולא מצח להרים ראש [אלון בכות עמ' יד]


מ. כשר בספרו "המלבים חייו ופעלו" מביא מעט מקורות להתנגדות החסידים למלבי"ם. וביניהם [בעמוד רפז] דברי אהרן מרכוס כי חסידי קוצק התנגדו לו במיוחד. להשערת ישר, בסיבת המחלוקת הקדומה בין בית זידטשוב לפשיסחה-קוצק.
מאלף מאד הוא מכתבו של הרב אברהם גילנצר משנת תרנ"ד [ שם עמ' צח] אודות אלו מקרב החסידים שעוררו כנגד מיטתו של המלבי"ם. ואחר שמעיד על עצמו בתחילת המכתב כי "כל ימי גודלתי בין החסידים. מימי הצדיקים הקדושים מסאנז וזידטשוב וליסקא שתיתי. על כבוד חסידי עיר ערש הולדתי אוהעל נלחמתי בכל עוז וכו'" כותב הוא את הדברים הבאים


לפי מה ששמעתי באחד "היכל הבעש"ט באחד מגליונות שנת תשס"ז יש מאמר ארוך אודות יחס החסידים למלבי"ם  כותב המאמר [שהתעלם מן ה"תורות שבע"פ" שהם המקור החשוב ביותר למחקר של "יחס" ו"אוירה".] מסיק כי היחס בעיקרו היה חיובי.

תוקן על ידי אלייעזר ב- 06/11/2008 14:33:33




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/11/2008 15:54 לינק ישיר 

היות שאני מכיר את כותב המאמר ודעתו בכל הסוגיא, אעיד שכותב המאמר כלל לא התעלם מן תורה שבעל פה, ואף ידע היטב על היחס והאווירה המתוחה והטעונה, וידע היטב שהיה יחס די שלילי, ואכן גם במאמר לא כתב מעולם כי היחס בעיקרו היה חיובי, ואיני יודע מנין לך המסקנה ההיא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/11/2008 21:21 לינק ישיר 

כפי שכתבתי לא ראיתי את המאמר אלא שמעתי אודותיו. ויתכן שבעל השמועה התכוון כי במאמר הביאו יותר ציטוטים חיוביים משלילים ולכן נוצר רושם כאילו היחס הוא חיובי בעיקרו. וזאת בהתעלמות ממסורות שבע"פ.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/11/2008 10:38 לינק ישיר 




תוקן על ידי א_פייג ב- 07/11/2008 10:44:27



תוקן על ידי א_פייג ב- 07/11/2008 10:58:34




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/11/2008 15:36 לינק ישיר 

הראוני כי הסיפור שחיפשתי אודות הרבנים שהפצירו במלבי"ם שיתמקד יותר בספרו ארצוה"ח במקום בפירושו עה"ת מופיע בס' שימושה של תורה עמ' עא בשם הרב שך. שם מסופר כי הרבנים הללו היו רבי ראובן מדננבורג ובעל מלבושי יו"ט. תשובתו של המלבי"ם היתה כנ"ל בתוספת שאם הם מוכנים להתעסק במקומו בפי' עה"ת הוא יוכל להמשיך בחיבורו ארצה"ח.
ויעו"ש עוד מה שאמר הגר"ח מבריסק על קטע בפי' המלבי"ם על תהלים שנאמר ברוה"ק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/11/2008 19:09 לינק ישיר 

האם הספר ארצה"ח תופס מקום של כבוד בספרות הפוסקים?
במבט לאחור נראה שטוב עשה המלבי"ם שהתמקד בפירושו עה"ת.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/11/2008 19:38 לינק ישיר 

בליסטרא כתב:
האם הספר ארצה"ח תופס מקום של כבוד בספרות הפוסקים?
במבט לאחור נראה שטוב עשה המלבי"ם שהתמקד בפירושו עה"ת.

עיי' במ"ב בתחי' ח"א והוא מוזכר שם בשעה"צ כמעט בכל עמוד



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/11/2008 20:41 לינק ישיר 

יש פה כנראה איזו טעות. מי שיש בהישג ידו הספר "מייקינג אוף גדול" של הר"ן קמנצקי, יעיין שם, זכורני שמתייחס לנושא זה באריכות גדולה, והסיפור שמביא (על סמך כמה מקורות, שאמנם רובם ככולם שמועות איש-מפי-איש וכדומה - ממש כמו השמועה בספר 'שמושה של תורה' הנ"ל) הוא בדיוק להיפך: שביקשוהו לעזוב את המשך כתיבת 'ארצות החיים', ולחבר ביאור שלם על התורה והנ"ך. שני הגדולים שביקשו זאת ממנו הם החת"ס, וכמדומני ר' עקיבא אייגר (אם אין זכרוני מטעני).
האם מישהו נגיש כעת לספר הנ"ל? בכל אופן קשה להניח ששתי הגרסאות נכונות, היינו שגם שניים מגדולי הדור ביקשו ממנו לעבור מכתיבת הלכה לחיבור ביאור לנ"ך, ואח"כ שניים אחרים מגודלי הדור שאח"כ ביקשו ממנו לחזור מחיבור ביאור לנ"ך לכתיבת הלכה...


לע"ע, אציין עובדות ביבליוגרפיות הנוגעות לעניין:
1. 'ארצות החיים' נדפס לראשונה בתקצ"ז.
2. בשנים תר"ה-תר"ט הדפיס המלב"ים קונטרסי ביאור על מגילת אסתר וספר ישעיהו. (בין לבין הדפיס את ספר דרושיו 'ארצות השלום).
3. אח"כ היתה הפסקה ארוכה (יחסית), עד שבשנות התר"כ-תרל"ה המשיך להוציא, די ברצף, את שאר חלקי פירושו עד תומם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/11/2008 21:52 לינק ישיר 

מה מקור האגדה שהמלבי"ם מסיבה כלשהי (מהי?) לא יכול היה להתעסק בפלפולים ועיונים בתושב"ע ולכן הסתפק רק בפירוש על התנ"ך? תפיסה חרדית טיפוסית?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2008 00:56 לינק ישיר 

תכלת. רגישותך לפגיעה במשכילים מעבירה אותך על דעתך. אדם בן מאה שמספר לך מהידוע לו עדיף שבעתיים על מגבב סיפורים ללא טעם. (אגב מייקינג מה עם לבנוני הלוחם הגדול בו האם ירד למחתרת או שלא נאה לו לעלות לפורום יותר).



תוקן על ידי ספרות ב- 09/11/2008 2:37:45




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2008 08:23 לינק ישיר 

איני יודע מה מחקה ההנהלה מדבריו של זה, אבל גם מה שנשאר יש בו כדי להסביר את תמיהתו שלו למה חלק מגולשיו הותיקים של הפורום החלו להדיר את רגליהם ממנו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/11/2008 13:25 לינק ישיר 

תכלת אנסח זאת בעדינות. מי שרואה שעמדתו אינה עומדת במבחן ההיסטוריה ובוחר לעשות זאת ע"י אי השתתפות בפורום אינו ענין למי שחותר למגמה מסויימת וכל שאינה עולה בקנה אחד עם דבריו הרי היא פסולה.
לגופם של דברים: האם הרב שך ככלי ראשון אמין בעיניך במידה שאמין הספר של קמינצקי על מקורותיו?



תוקן על ידי bin ב- 09/11/2008 13:23:26




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/11/2008 00:01 לינק ישיר 

זיכרונות מרתקים מתקופת כהונתו של המלבי"ם במוהילוב, יש בספרו של הרב מזא"ה 'זיכרונות', חלק א', עמודים קט-קכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > אישיותו של המלבי"ם
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.