הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · בחדרי חרדים ·

ישיבת נובהרדוק נפתחת מחדש

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/4/2009 14:14 לינק ישיר 
ישיבת נובהרדוק נפתחת מחדש

 http://www.bhol.co.il/news_read.asp?id=9012&cat_id=19



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2009 14:18 לינק ישיר 

יש ישיבת נובהרדוק בעיירה ליד ארמונטייר בצרפת. (שכחתי את שמה.)

אז אולי בארץ זה חדש, אבל בצרפת זה "ה" ישיבה.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2009 14:22 לינק ישיר 

מן הסתם הכוונה היא, שחזור לישיבת נובהרדוק שהייתה קיימת בארץ... לא?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2009 14:25 לינק ישיר 

ישיבת "אור יוסף" בעיירה בוסייער
יסד אותה הרב גרשון ליבמן זצ"ל שכונה בפי כל  "רבנו".
אחרי השואה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/4/2009 14:25 לינק ישיר 

מן הסתם.

אינני מתמצאת בהיסטוריית הישיבה, מיקומה, ותולדותיה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/4/2009 15:38 לינק ישיר 

הנה ההיסטוריה לאלו ששכחו..

מתוך ויקיפדיה.

ישיבת נובהרדוק הייתה ישיבה ליטאית, ששילבה בתוך לימודיה את לימוד המוסר, בדרך מיוחדת, שעליו ביססה את בניית עולמם הרוחני של חניכיה. שנים בודדות לאחר הקמתה הישיבה נהפכה למרכז לרשת ישיבות ברוח זו. לאחר מלחמת העולם השנייה כל ישיבות הרשת נסגרו, אך בזיכרון הלאומי נשארה שיטת נובהרדוק, שמתבססת על סדר הלימוד בישיבה.

הישיבה נוסדה על ידי הרב יוסף יוזל הורוביץ בשנת 1896, תלמיד הרב ישראל סלנטר בעיר נובהרדוק (נובוגרודוק) בפלך מינסק בבלארוס. ר' יוסף יוזל סבר שהשכל של האדם מרחיק אותו מעבודה עצמית, ולכן עליו להכניעו בכל דרך אפשרית, וכן לעבוד על המידות בצורה מעשית.

היסטוריה

הישיבה נוסדה ב-1896 ביחד עם כולל אברכים כישיבה מרכזית להפצת שיטתו של ר' יוסף יוזל הורוביץ. מספר התלמידים הראשונים היה 10. באלול אותה שנה כבר היו 50. שנה לאחר יסודה התעורר פולמוס קשה נגד תנועת המוסר ומתנגדי השיטה דרשו לסגור את הישיבה, ואף פנו לרב העיר נובהרדוק, הרב אפשטיין ופרנסיה, אך הם מצדם הביעו תמיכה נחרצת בישיבה ושללו מכל וכל את טענות המקטרגים.

בשנת 1899 הגיע מספר תלמידי הישיבה ל-200. בשנים הבאות פעל ר' יוסף יוזל לייסד ישיבות ובתי מדרש דומים לשלו בערים עם אוכלוסייה יהודית גדולה. כך נוסדו בתי מדרש בערים: ברדיצ'ב, בלטה, אודסה, מיקולאייב, חרסון ומוגילב פודולסקי.

ב-1908 עם פטירת הרב אפשטיין נתעוררה מחלוקת על יורשו כרב העיר. כדי לא ליטול בה חלק ולא לבטל את תלמידיו מלימוד תורה העביר ראש הישיבה 2/3 מישיבתו לז'יטל, אך כששככה המחלוקת הישיבה חזרה לנובהרדוק. ב-1912 הוקם בניין חדש לישיבה בן 2 קומות.

[עריכה] מלחמת עולם הראשונה

ב-1914 החלה מלחמת העולם הראשונה, ובמהרה נובהרדוק נכבשה על ידי הגרמנים. הישיבה, שנאלצה לעבור לאזורים פנימיים יותר ברוסיה, עברה להומל. ראש הישיבה המשיך בפעילות הרבצת תורה בקהילות אחרות על ידי תלמידי ישיבתו. הוא פתח סניף ברוסטוב על הדון, שהפכה למרכזם של פליטים יהודיים מליטא. כמו כן נפתחו סניפים בערים בוברויסק, מוזיר ואורשה שבבלארוס. ר' יוסף זונדל נפטר במגפת טיפוס בקייב בי"ז בכסלו תר"פ, ואת מקומו תפס חתנו ר' אברהם יפה'ן.

[עריכה] בין שתי מלחמות העולם

בסוף מלחמת העולם הראשונה היו לישיבת נובהרדוק סניפים במקומות הבאים:הומל - הסניף המרכזי ברשות ר' אברהם יפה'ן, קייב, רוסטוב על הדון וברדיצ'ב.

הישיבות נשארו באותם מקומות אחרי המלחמה ונאלצו להתמודד עם התנאים החדשים. היבסקציה החלה להצר את צעדי הישיבות בשנת 1921. ראש הישיבה בהומל ו-10 מבחורי הישיבה נאסרו, והועבדו בעבודות פרך כאסירים. לאחר שחרורם הוחלט על העברת כל הישיבות של הרשת לפולין על ידי הברחת הגבול. נאסף כסף למטרה זו והחלה פעילות העברת הישיבות. ישיבות בלארוס רוכזו באזור מינסק ורדשקוביצ'י וישיבות אוקראינה ורוסיה באזור נובוהרד-וולינסקי (זוועהיל). המעבר היה קשה ביותר, שכן לא פשוט היה להעביר אלפי תלמידים בגבול של מדינות שהיו במצב מלחמה ולרוב התלמידים נשארו משפחות בברית המועצות שאותם נאלצו ליטוש לעד, כשגיל התלמידים לעתים לא עלה על 13 שנה. סיפורי גבורה רבים נרשמו בפרשה זו של העברת 500 תלמידי תנועת נוברדוק את הגבול.

כל הישיבות עברו לפולין והשתקמו במקומות חדשים שם. ישיבת הומל עברה לביאליסטוק, ישיבת קייב עברה למזריץ' בהנהלת ר' דוד בליאכר ובתקופת השיא מספר תלמידיה הגיע ל-250. ישיבת רוסטוב על דון בהנהלת ר' אברהם זלמנס, שנוסדה ב-1917 עברה לוורשה. ישיבת ברדיצ'ב השתקעה בפינסק בהנהלת ר' שמואל ויינטרויב, מספר תלמידיה הגיע ל-200 בתקופת השיא. בשנת 1930 הוקמה ישיבה נוספת בדאוגבפילס (דווינסק) בלטביה בהנהלת ר' דוד בוידניק.

כל אחת מהישיבות הייתה אמורה להוות מרכז רוחני ליהודי כל ערי הגליל, ששם נוסדו ישיבות קטנות, כוללים לבעלי בתים ושעורים אחרים. הישיבה בביאליסטוק הייתה מרכז ל-30 עיירות, הישיבה בפינסק ל-15 מקומות, הישיבה בורשה ל-11 מקומות, ובנמזריץ' ל-23 מקומות בסביבה. הישיבה בדבינסק היוותה מרכז ל-6 ישיבות בלטביה, כולל ישיבה בריגה, ליוצין וליֶפיה, סך כל התלמידים בישיבות לטביה הגיע בשנת 1939 ל-280. ישיבות נובהרדוק בפולין ובלטביה זכתה לתמיכה מקרן מרדכי זאב חבקין, הביולוג הנודע מהודו שהקדיש את הונו לעזרה לישיבות. אחראי על חלוקת התמיכה היה ד"ר ויז'ניצר. בביליסטוק למדו כ-320 תלמידים ב-1938 והיא נחשבה כישיבה הגדולה ביותר בעולם בתקופה זו, ובכל ישיבות הרשת כ-4000 תלמיד.

[עריכה] במלחמת העולם השנייה

לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה, כשהגרמנים השתלטו על פולין המערבית, והרוסים על המזרחית, שהחזירו את וילנה לליטא נמלטו רבים מתלמידי הישיבה מהחלק הרוסי, שכלל את ביאלוסטוק, פינסק ומזריץ' לווילנה תחת חסותו של הרב חיים עוזר גרודזינסקי. לאחר כניסת הרוסים נאלצה ישיבת ביאלוסטוק לנדוד לבירזש-עיירה קטנה על הגבול עם לטביה. באותה תקופה ניסו ראשי הישיבה להשיג ויזות לארצות הברית, וחלק אכן הצליחו בכך, וקבוצת תלמידים בראשות הרב יפה'ן יסדה מיד סניף בניו יורק. לנותרים הוצעה אזרחות רוסית, ולאחר שרובם סירבו הם נשלחו כ"אויבי העם" לערבות סיביר והועסקו שם בעבודות פרך. בשנת 1946 לאלו שנשארו בחיים ניתנה זכות לחזור לפולין. כולם מימשו זאת והקימו ישיבה בעיר לודז. לאחר הפרעות בקילצה עזבו רוב היהודים את פולין ועלו לארץ ישראל, שם הקימו סניף של הישיבה בשכונת בית ישראל.

[עריכה] דרכה המוסרית של שיטת נובהרדוק

נובהרדוק הדגישה את שפלותו של האדם והתאפיינה במידה רבה של פסימיות. האדם אינו אלא זירת מאבקי כוח בין השכל לבין הרצון, כאשר מעמדו וכוחו של השכל חלש יותר. הרצון לעולם איננו מושג במלואו, וכל הישג חלקי מגביר את תאבונו של האדם למלא את סיפוקו. הרצון – הוא היצר הרע – מרחיק את האדם מן האמת ואף מעוות כליל את משפט השכל, שהופך להיות עבדו של הרצון. רק פעולת 'ביטול הרצון' באופן חד ורדיקלי תציל את האדם ממצב זה. מתוך השקפה זו המציאה נובהרדוק סדרת פעולות של כפייה עצמית של רצונות שונים (עבודה ב'פרטים'), שהידועות שבהן הן פעולות ההשפלה העצמית הפומבית, וכל תלמיד ניהל פנקס אישי ובו רשם את הצלחותיו וכישלונותיו. עבודה מעשית זו התבצעה במסגרת 'חבורות', תוך שיתוף פעולה וחשיפה נפשית הדדית בין התלמידים. נובהרדוק המציאה גם את ה'בורסה': בשעה קבועה הסתדרו כל התלמידים בזוגות וטיילו הלוך ושוב בבית המדרש ובחצרות סביבו, התדיינו וייעצו זה לזה בענייני עבודת היצר וביטול הרצון. נובהרדוק רחשה בוז להבלי העולם הזה, דרשה מאנשיה לבטל את תודעת הרכושנות ('הפקרות'), ואף הנהיגה לבוש מרושל ותנאי מחייה ירודים בישיבותיה.

נובהרדוק גייסה תלמידים בעיקר משכבות עממיות והיו לה את כל המאפיינים של תנועת נוער מהפכנית. היא נודעה בלהט ובהקרבה העצמית של פעיליה, שפעלו מתוך מסירות קיצונית ל'סבא' מנובהרדוק ושיטתו. בזמן השלטון הסובייטי הם הבריחו את הגבול מברית המועצות הבולשוויקית לפולין העצמאית והדמוקרטית ונקטו בפעולות נועזות אחרות. בנובהרדוק אימצו מוטיבים רבים מן התנועות המהפכניות: לוחמנות, ציות למנהיג, התנערות מן המוסכמות של הבורגנות, 'סיסמאות קרב' ברוח רעיונות המוסר, תקשורת פנימית ותעמולה כתובה.

[עריכה] מתלמידי הישיבה




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/4/2009 15:55 לינק ישיר 

לא לשכוח שראש ממשלתנו הוא נובהרדוקר בנשמה (השווער שלו היה נובהרדוקר לשעבר) ומן הסתם ייתן את ברכתו...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/11/2012 09:51 לינק ישיר 

רjjה כתב:
יש ישיבת נובהרדוק בעיירה ליד ארמונטייר בצרפת. (שכחתי את שמה.)

אז אולי בארץ זה חדש, אבל בצרפת זה "ה" ישיבה.




שמה אור יוסף!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > ישיבת נובהרדוק נפתחת מחדש
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר